اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نشریه فرانسوی لوپوئن: روحانی و اوباما در یک قایق/تندروها در آرزوی آنند که این دو را سکه یک پول کنند!



اخبار,اخبار سیاست خارجی,روابط آمریکا و ایران


 اخبار سیاست خارجی - نشریه فرانسوی لوپوئن:
روحانی و اوباما در یک قایق/تندروها در آرزوی آنند که این دو را سکه یک پول کنند!

رؤسای جمهور آمریکا و ایران هر دو از رسیدن به توافق سود می برند. همه چیز در دست تهران و واشنگتن است و اروپایی ها نیز برای خالی نبودن عریضه حضور دارند.

لوپوئن در گزارشی تحت عنوان «اوباما و روحانی در یک قایق» نوشت: رؤسای جمهور آمریکا و ایران هر دو از رسیدن به توافق سود می برند. همه چیز در دست تهران و واشنگتن است و اروپایی ها نیز برای خالی نبودن عریضه حضور دارند.

به گزارش «تیک»، "اوباما تلاش های بسیاری کرد تا کنگره به تحریم های جدید نفتی علیه ایران رأی ندهد." این قدردانی از رییس جمهور آمریکا توسط یک منبع دیپلماتیک در وزارت خارجه آمریکا بیان نشده، بلکه یک دیپلمات عالی رتبه ایرانی آن را بر زبان آورده است. این اظهارات نشان دهنده یک واقعیت ژئوپلیتیک جدید است: اوباما و همتای ایرانی اش، حسن روحانی، هر دو در رسیدن به توافق اتمی ذینفع اند. ولی وقت تنگ است و پرونده پیچیده. موانع هولناک نیز کم نیستند.

شمارش معکوس از هم اکنون آغاز شده. از امروز تا ۲۴ نوامبر، مذاکره کنندگان ژنو باید شیوه ای بیابند و این معادله چند مجهولی را حل کنند: به وجود آوردن امکان توسعه یک برنامه اتمی صلح آمیز برای ایران و تعیین چارچوبی محدودکننده که این کشور روزی به سوی دستیابی به سلاح اتمی گام برندارد.

در یک طرف، گروه شش کشور متشکل از پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان قرار دارند و در طرف دیگر ایران. ولی درواقع، بازی در دست ایران و آمریکاست و توپ توسط آنها رد و بدل می شود.

اوباما در مهلکه کنگره
به دست آوردن یک موفقیت در مذاکرات برای باراک اوباما برگ برنده ای در صحنه سیاست خارجی است؛ به ویژه اینکه او تاکنون از این حوزه صرفاً شکست و تحقیر درو کرده. ولی رییس جمهور آمریکا قبل از انتخابات ۴ نوامبر [تجدید ۴۳۵ عضو اتاق نمایندگان و ۳۳ تن از ۱۰۰ سناتور]، به دلیل مخالفت اش با کنگره باید وارد مهلکه ای شود. اگر سنا به سمت و سوی جمهوریخواهان پیش رود [که احتمال آن نیز وجود دارد]، رسیدن به توافق درخصوص برنامه هسته ای ایران بسیار پیچیده خواهد شد. این درحالی است که کنگره جدید از تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۱۵ فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

حسن روحانی نیز به نوبه خود در شرایط حساسی قرار دارد: تندروها این آرزو را در سر می پروراند که او را سکه یک پول کند و بالاخره انتقام انتخابات ژوئن ۲۰۱۳ را بگیرد. به علاوه، چندین دولت منطقه از عادی شدن احتمالی روابط میان تهران و واشنگتن چندان خشنود نیستند و با دید بدی به آن می نگرند. اسراییل، عربستان سعودی و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که از بازگشت ایران به جایگاه ابرقدرت مسلط بر منطقه بیم دارند.

به لحاظ فنی، مذاکرات همچنان روی یک مشکل می چرخد: توان غنی سازی اورانیوم.

 متحد علیه خلافت اسلامی
سران ایرانی درخصوص مرکز آب سنگین اراک اعلام کرده اند که آماده اند تا ذخیره پلوتونیوم تولید شده در گذشته را تحت نظارت آژانس اتمی قرار دهند.

ایران به موازات این مسأله براین عقیده است که نیل به یک توافق باید موجب لغو تحریم ها شود، درحالی که گروه شش کشور بیشتر به لغو تدریجی تحریم ها تمایل دارد. ولی به نظر می رسد که مشکل زمان لاینحل نیست. همان دیپلمات ایرانی می گوید: "اگر آنها یک گام کوچک بردارند، ما نیز یک گام کوچک برمی داریم. اگر آنها یک گام بزرگ بردارند، ما نیز یک گام بزرگ برخواهیم داشت."


 اخبار سیاست خارجی - تیک


ویدیو مرتبط :
تظاهرات مردم مریوان بر علیه نشریه فرانسوی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نشریه مطرح فرانسوی: پیروزی روحانی، همه پرسی علیه احمدی نژاد!



همه پرسی علیه احمدی نژاد,اخبار سیاسی

نشریه مطرح فرانسوی مطرح کرد:

پیروزی روحانی، همه پرسی علیه احمدی نژاد! / ایران از همۀ امکانات برای تبدیل شدن به قدرتی جدید برخوردار است

به گمان مفسر هفته نامۀ "لوپوئن" انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران همه پرسی علیه محمود احمدی نژاد نیز بود که ایران را از نظر اقتصادی و بین المللی دچار مشکلا بسیاری کرد .

به گمان مفسر هفته نامۀ "لوپوئن" انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران همه پرسی علیه محمود احمدی نژاد نیز بود که ایران را از نظر اقتصادی و بین المللی دچار مشکلا بسیاری کرد .

به گزارش انتخاب ؛ "نیکلا باورز" افزوده است : ایران برغم بهره مندی از بزرگترین منابع نفت و گاز جهان از نظر اقتصادی در وضعیت مساعدی نیست .

مفسر لوپوئن که از اقتصاددانان به نام فرانسه نیز هست سپس با اشاره به رکود، تورم و بیکاری که به گفتۀ وی شامل بیش از 12 میلیون نفر از مردم ایران می شود افزوده است که بیکاری در ایران بیش از همه شامل جوانان و به ویژه 900 هزار جوان فارغ التحصیل کشور می شود.

به همین خاطر انتخاب حسن روحانی نه به معنای گسست، که به منزلۀ تغییر جهت است. اهمیت سخنان حسن روحانی در جریان کارزار انتخاباتی در این بود که او برای اولین بار بر پیوند میان اوضاع فاجعه بار اقتصادی کشور و برنامۀ هسته ای آن تأکید کرد. در این کارزار انتخاباتی حسن روحانی از جمله گفته بود : چه خوب است که سانترفیوژ بچرخد اما به شرطی که کارخانچات هم به پا باشند.

نیکلا باورز در پایان نوشته است که ایران از همۀ امکانات برای تبدیل شدن به قدرتی جدید برخوردار است : نه فقط ایران از جمعیتی فعال و آموزش دیده و سنت های قوی کارآفرینی و تجاری بهره مند است، بلکه نیز از منابع سرشار طبیعی و انسجام ملی قدرتمند برخوردار است که در تمدنی هزاران ساله ریشه دارد.

باورز با اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران می گوید آمریکا نیز از نتایج رویکرد خود در قبال ایران به خوبی آگاه است به این معنا که از یک طرف راه گفتگو با حسن روحانی را نمی بندد و از سوی دیگر با اعمال تحریم های شدید اقتصادی راه را برای ورد شرکت های آمریکایی به ایران در آینده هموار می سازد./انتخاب