اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نشان دادن چهره ی پیامبر حرام است/اقدام ایران با کشیدن کاریکاتور پیامبر توسط غربی ها تفاوتی ندارد!



حمله ی شیخ الازهر به مجید مجیدی و فیلمش:

نشان دادن چهره ی پیامبر حرام است/اقدام ایران با کشیدن کاریکاتور پیامبر توسط غربی ها تفاوتی ندارد!

شیخ الازهر احمد الطیب در خصوص به تصویر کشیدن پیامبر (ص) توسط مجید مجیدی هشدار داد و آن را حرام دانست.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب : شیخ الازهر احمد الطیب در خصوص به تصویر کشیدن و نشان دادن چهره ی پیامبر (ص) توسط مجید مجیدی هشدار داد و آن را حرام دانست.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، وی الازهر طی گفتگویی با نشریه یوم السابع گفت: به تصویر کشیدن پیامبر توسط ایران بی مسئولیتی است و با اقدام غربی ها و کشیدن کاریکاتور از ایشان تفاوتی ندارد.

 

شیخ الازهر افزود: از سنی ها و روحانیون در ایران می خواهم که به این کار واکنش نشان دهند و از ارائه آنن به سراسر جهان اسلام جلوگیری کنند.

احمد طیب گفت: اسلام با اثار هنری مخالفتی ندارد.

شیخ احمد طیب از علمای ایران خواست که فتوای تحریم به تصویر کشیدن چهره پیامبر را صادر کنند و مانع پخش این فیلم شوند./انتخاب


ویدیو مرتبط :
کاریکاتور پیامبر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش ایران به چاپ کاریکاتور پیامبر در شارلی



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مرضیه افخم

 

اخبار سیاست خارجی - واکنش ایران به چاپ کاریکاتور پیامبر در شارلی

افخم در ادامه درباره وضعیت سفیر عربستان سعودی در تهران با توجه به این‌که وی در مقام و جایگاهی دیگر مشغول به کار شده است،‌ گفت: سفیر جدیدی از سوی عربستان به ایران معرفی شده و مراحل اداری مربوط به آن طی شده است. البته سفارتخانه عربستان در تهران فعالیت طبیعی خودش را انجام می‌دهد.

 سخنگوی وزارت خارجه گفت: ظریف در سفری قریب‌الوقوع به افغانستان می‌رود.

به گزارش ایسنا، مرضیه افخم در نشست هفتگی با خبرنگاران همچنین گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دیدارهای وزیر امور خارجه کشورمان با برخی از مقامات اروپایی که قرار است بعد از مذاکراتش با جان کری در ژنو انجام شود، گفت: آقای ظریف در مدتی که در ژنو و در اروپا به سر می‌برند گفت‌وگوهایی را با همتایان و مسئولینی که در حوزه مذاکرات هسته‌ای هستند انجام خواهند داد که متناسب با برنامه‌ مذاکرات دیدارها و مذاکرات ایشان با این مقامات به تدریج اعلام خواهد شد.

وی در خصوص رایزنی مقامات کشورمان با روسیه با اشاره به روابط خوب دوجانبه میان دو کشور، اظهار کرد: مشورت‌ها میان تهران- مسکو در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی به طور مستمر صورت می‌گیرد. همچنین روسیه عضو فعال گروه 1+5 است و نقش محوری و مهمی در مذاکرات دارد و گفت‌وگوها میان ایران و روسیه در حوزه‌های وسیع و مختلف در جریان است.

وی ادامه داد: در بحث هسته‌ای مشورت‌ها به طور مستمر و منظم و در سطوح رئیسان جمهور، وزیر امور خارجه و... برقرار است و اخیراً هم در سفر معاون وزیر امور خارجه روسیه به تهران گفت‌وگوهایی صورت گرفت. ما فکر می‌کنیم روسیه از وزن و جایگاه موثری در گفت‌وگوهای هسته‌ای برخوردار است و می‌تواند نقش فعال‌تر و موثرتری را برای سرعت بخشیدن به مذاکرات و دستیابی به توافقی عادلانه و عاقلانه و مبتنی بر چارچوب‌هایی که ایران دنبال می‌کند داشته باشد.

افخم همچنین در خصوص حضور ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ،‌ تصریح کرد: دعوتنامه‌هایی برای مسئولان ایرانی ارسال شده است و برنامه‌ها در حال تنظیم است. اما از آنجایی که هنوز چند هفته‌ای تا این کنفرانس زمان داریم درباره حضور مقامات ایرانی و سطح شرکت‌کننده‌ها در زمان مقتضی اظهارنظر می‌شود.

وی همچنین در خصوص سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان با توجه به دعوتی که از سوی این کشور از ایشان صورت گرفته است، گفت: موضوع دعوت مقامات سعودی از آقای ظریف کماکان در دستور کار است و بدنبال آن هستیم دیدار وزیران در تهران یا ریاض صورت گیرد. در عین حال تماس‌ها میان دو کشور درباره مسائل منطقه به ویژه بحث‌های مربوط به تروریست و مقابله با آن در حال انجام است و در زمان مناسبی که چارچوب‌های کار و دیدارها مشخص شود این سفرها می‌تواند صورت گیرد.

افخم در ادامه درباره وضعیت سفیر عربستان سعودی در تهران با توجه به این‌که وی در مقام و جایگاهی دیگر مشغول به کار شده است،‌ گفت: سفیر جدیدی از سوی عربستان به ایران معرفی شده و مراحل اداری مربوط به آن طی شده است. البته سفارتخانه عربستان در تهران فعالیت طبیعی خودش را انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه درباره روند مذاکرات هسته‌ای با توجه به اظهارات مقامات آمریکایی برای تشدید فضای تحریم‌ها علیه ایران، گفت: در روند مذاکرات به طور کلی شاهد سرعت و شتاب اخبار، تحلیل‌ها در هر دوره مذکراتی هستیم. مذاکرات در دوره تمدید در جریان است و دو طرف سعی دارند به چارچوب سیاسی برسند و بر مبنای آن چارچوب جزئیات و ابعاد فنی مختلف را به دست آورند.

وی تأکید کرد: وزارت امور خارجه در هر دوره مذاکرات ارزیابی خاص خود را انجام می‌دهد. مبنی بر این‌که آیا مذاکرات چشم‌انداز روشنی دارد و مشورت‌ها، بررسی‌ها در این زمینه صورت می‌گیرد. این روند در رابطه با همه مسائل و موضوعات مربوط به حوزه کاری وزارت امور خارجه است. وزارت امور خارجه نسبت به امور در دستور کارش حساس است و این شامل مذاکرات هسته‌ای نیز می‌شود. ما بررسی می‌کنیم که آیا مذاکرات تأمین کننده نظرات و دیدگاه‌های ایران در چارچوب تعیین شده است یا خیر و اگر مشاهده کنیم و به این ارزیابی برسیم که مسیر تأمین کننده نظرات و خواسته‌هایمان نیست مشورت‌ها با مقامات مربوطه صورت می‌گیرد و مراتب اعلام می‌شود.

افخم با اشاره به مباحثی که از سوی کنگره، فضای سیاسی داخلی آمریکا و حتی مسئولان دولت آمریکا اعلام می‌شود، اظهار کرد: ما معتقدیم تحریم و استفاده از این ابزار نامشروع و از کار افتاده تکرار یک اشتباه است. ناکارآمدی تحریم برای همه روشن است و ملت ایران نشان داده متناسب با اهداف خود در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و... برنامه‌ها و سیاست‌هایش را ادامه داده است. ما مبنای کار خود را بر اساس اقتصاد مقاومتی و پیگیری اهداف سیاسی و اقتصادی در گسترش همکاری با همسایگان خود قرار داده‌ایم و امیدواریم یک واقع‌بینی در سیاست‌های مسئولان دولت آمریکا حاکم شود و تکرار اشتباهات گذشته نه برای آمریکا و نه مجموع سیاست‌های این کشور در دنیا فایده‌ای نخواهد داشت.

افخم همچنین درباره تحولات اخیر در پاریس و موضع ایران در این رابطه با محکوم کردن تروریسم در هر نقطه‌ای از جهان، تصریح کرد: این اقدامات هیچ نزدیکی با دیدگاه‌های اسلام ندارد و مغایر آموزه‌های اسلامی است. از سویی اقدامات تحریک آمیز را نیز تقبیح می‌کنیم و اقدام هفته‌نامه موردنظر (شارلی ابدو) توهین‌آمیز و باعث تحریک احساسات مسلمانان جهان خواهد شد.

وی ادامه داد: احترام به باورها و مقدسات ادیان الهی اصلی پذیرفته شده است و انتظار است دولتمردان اروپایی این اصل را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: لازم است در حوزه عمل دولت‌های اروپایی نتیجه جبران اشتباهات خود در پیگیری برخی سیاست‌هایشان در رابطه با گروه‌های افراط‌ی اقدام کنند و سیاست‌های متناسب با منافع همه پیروان و ملت‌ها اتخاذ شود. بسیاری از ملت‌ها تاوان سیاست‌های اشتباه غرب را می‌دهند و این مسأله هر از چندگاهی از سوی مسئولان اروپایی هم اعلام می‌شود که سیاست‌هایشان اشتباه بوده است. اما این کافی نیست و باید برای پایان دادن به افراط‌گری و دور تسلسل خشونت در جهان اقدامات موثر انجام شود.

افخم خاطرنشان کرد: سوءاستفاده از آزادی بیان در غرب قابل پذیرش نیست و باید جلوی آن گرفته شود.

وی درباره شرکت نماینده ای از ایران در راهپیمایی پاریس گفت: سفارت‌خانه ها برای شرکت در برنامه های رسمی دولت میزبان دستور العمل دارند و سفارت ما در پاریس بر همین اساس به درستی عمل کرده است.

وی همچنین در رابطه با مذاکرات هسته‌ای، تأکید کرد: ما با یک اراده سیاسی که از ابتدای مذاکرات اعلام کردیم به دنبال رسیدن به توافق جامع، عادلانه و پایدار هستیم و بر همین اساس مذاکرات در دوره تمدید ادامه دارد و سعی داریم در این دوره اختلاف نظرها رفع شود. در عین حال ایران از دیدگاه‌ها و خطوط قرمزش دست برنمی‌دارد. اگر طرف مقابل با اراده سیاسی و حسن نیت روند را ادامه دهد و بر اساس واقعیت‌های موجود و نه سوء محاسبه حرکت کند امکان توافق وجود دارد.

افخم با اشاره به رایزنی وزیر امور خارجه کشورمان طی هفته جاری و آینده با برخی مقامات اروپایی، گفت: آقای ظریف از فرصت حضور در اروپا استفاده می‌کند تا مشورت‌هایی را درباره آخرین وضعیت مذاکرات با سایر گروه 1+5 داشته باشد. از آنجایی که مشخص نیست مذاکرات در چه چارچوب زمانی پیش می‌رود و احتمال دارد مذاکرات امروز طولانی شود متناسب با آخرین وضعیت دیدارهای وزیر امور خارجه با مقامات اروپایی اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نشست مسکو با حضور دولت و معارضان سوری و احتمال شرکت ایران در این نشست، گفت: هنوز در رابطه با حضور ایران در این نشست دعوتنامه‌ای رسمی نداریم. در عین حال مشورت‌های سیاسی با سوریه و روسیه به منظور این‌که این اقدام سیاسی و گفت‌وگوها شکل بگیرد در جریان است. همه طرف‌های ذیربط که خواهان راهکار سیاسی هستند درگیر این بحث هستند. جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگوها و مشورت‌هایی را انجام می‌دهد و از طرف‌هایی هستیم که به دنبال حل سیاسی این مسأله هستیم.

وی ادامه داد: تا برگزاری این نشست دو هفته باقی است و نسبت به این‌که قرار است در این نشست از کشور ثالثی دعوت به عمل آید و شرکت کند هنوز فضا مشخص نیست چرا که این نشست قرار است بین دولت سوریه و طرف‌های معارض انجام شود.

وی در پاسخ به ایسنا درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به افغانستان، گفت: آقای ظریف سفر قریب‌الوقوعی را به افغانستان انجام می‌دهد و برنامه‌ریزی‌ها و تشریفات کاری برای انجام این سفر در حال انجام است.

وی ادامه داد: در چند ماه گذشته با توجه به برگزاری انتخابات در افغانستان و تشکیل کابینه گفت‌وگوها در میان دوطرف در جریان بوده است و سفرهایی هم در سطوح مختلف انجام شده است و هفته گذشته مشاور امنیت ملی افغانستان به تهران سفر کرد.

وی خاطرنشان کرد: گفت‌وگوها میان ایران و افغانستان به طور مستمر و در مورد موضوعات متنوع ادامه دارد و برای گسترش همکاری‌ها و نهایی شدن سند همکاری جامع دیدار وزیران خارجه دو کشور و نیز گفت‌وگوی وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات افغانستان در دست تنظیم است.

افخم همچنین از در دستور کار بودن سفر رئیس جمهور افغانستان به ایران خبر داد و گفت: سفر رئیس جمهور افغانستان در زمان مناسب انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این‌که چنانچه تحریم جدیدی از سوی آمریکا علیه ایران با توجه به روی کار آمدن کنگره صورت گیرد واکنش ایران در چارچوب مذاکرات هسته‌ای واکنش ایران چه خواهد بود، اظهار کرد: هرگونه تحریم جدید به منزله توقف روند جاری در مذاکرات است و این امری روشن است و محافل مختلف رسمی و غیررسمی نسبت به چنین روندی تحلیل‌هایی را ارائه داده‌اند.

وی گفت: از نظر ما استفاده از تحریم‌ها به عنوان یک ابزار فرسوده کمک‌کننده نیست. ضمن این‌که یک سوء محاسبه در برخی از مسئولان و حاکمان آمریکا است که فکر می‌کنند تحریم‌ها ایران را به میز مذاکره کشانده است در حالی که این تحلیل اشتباه و ناکارآمد است. آنها باید تحلیل‌هایشان را واقعی و به روز کنند. ملت ایران نشان داده است که برنامه‌های اقتصادی و توسعه‌ای خود را با وجود تحریم‌ها متوقف نکرده و حتی بودجه دولت در سال آینده وابستگی‌اش به درآمدهای نفتی بسیار کاهش یافته است و دولت سیاست اقتصادی‌اش را مبتنی بر اقتصاد مقاومتی تنظیم کرده است.

افخم در رابطه با نتیجه مذاکراتی که قرار است امرز میان وزیران امور خارجه ایران و آمریکا صورت گیرد، گفت: فعلاً نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم اما این‌که چه میزان در آینده می‌توان به نتیجه رسید مبتنی بر این است که مذاکرات در روزهای آینده به چه شکل انجام می‌شود. مجموعه اطلاعاتی پس از این مذاکرات به دست خواهد آمد که چه میزان دولت آمریکا نسبت به رسیدن به یک توافق عادلانه با ایران پایبند است. به هر حال از ابتدای مذاکرات جریان‌هایی بودند که تلاش داشتند مسیر مذاکرات را منحرف سازند. در عین حال آمریکایی‌ها برای این‌که مسیر مذاکرات در شرایط فعلی حفظ شود پایبندی خود را نشان داده‌اند و ارزیابی ما این است که مسیر فعلی و حفظ مذاکرات را مدنظر دارند.

وی تأکید کرد: مذاکرات ایران با گروه 1+5 و آمریکا صرفاً در بحث هسته‌ای است و ایران دنبال روشنگری است. درباره برنامه هسته‌ای و حل مسالمت آمیز مسأله است. برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز و غیرهسته‌ای است و دستیابی به سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی ایران جایی ندارد. ما رگه‌های خوبی از واقع‌بینی را در برخی از تحلیل‌ها در بین کشورهای غربی می‌بینیم که آن را ناشی از روشنگری‌های ایران در بحث هسته‌ای می‌دانیم و معتقدیم واقع بینی به دور از خوشبینی در بین مذاکره کنندگان ما حاکم است.

وی با اشاره به حوادث پاریس خاطرنشان کرد: سیاست‌های دولت‌های اروپایی و غربی در رابطه با تروریست اشتباه بوده است. در چند سال گذشته دولت‌های غربی مشوق عزیمت افرادی به سوریه برای رسیدن به اهدافشان بودند که آثار و تبعات منفی آن الان خود را نشان می‌دهد. ما معتقدیم همه باید کمک کنند تا اشتباهات پیاپی که از سوی این کشورها صورت گرفته است به یک سیاست تبدیل نشود. آنها باید از این تحولات درس بگیرند و به جبران اشتباهاتشان بپردازند و سیاست درستی مبتنی بر منافع همه کشورها و ملت‌ها اتخاذ کنند.

وی خاطرنشان کرد: نباید اقداماتی در مسیر جریحه‌دار کردن احساسات مسلمانان صورت گیرد چرا که این مسأله هیچ کمکی به روند مبارزه با افراط نمی‌کند و به دور تسلسل افراط بیشتر دامن می‌زند. در این شرایط باید با درایت و بر اساس منافع فراتر از منافع سیاسی و جناحی برخورد شود. باید در این مسیر بدون استفاده از معیارهای دوگانه برخورد شود. کشورهای غربی باید در مبارزه با افراط و تروریسم جدیت و صداقت خود را به جهانیان نشان دهند.

افخم در ادامه در پاسخ به خبرنگاری درباره آخرین تحولات عراق، گفت: ما همبستگی، وحدت و اتفاق نظر طوایف مختلف در عراق و رهبران و شخصیت‌های سیاسی با هدایت مرجعیت شیعی را مثبت ارزیابی می‌کنیم و فکر می‌کنیم این همبستگی بسیار کمک‌کننده بوده است و ملت و دولت عراق هوشیارانه نسبت به تداوم این سیاست جدیت دارند و چشم‌انداز خوبی را برای عراق در آینده می‌بینیم و امیدواریم تمام مناطقی که در دست نیروهای تروریست است آزاد شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره رایزنی‌های وزارت امور خارجه و دولت در حوزه نفت و انرژی، اظهار کرد: تصمیمی در حال پدیدار شدن است و آن این است که کشورهای مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که نباید از نفت به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده شود. اگر نفت به این شکل مورد استفاده قرار گیرد کشورهای مختلف که درآمدهایشان به درآمدهای نفتی بسیار وابسته است متضرر می‌شوند و حتی کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده متضرر می‌شوند.

افخم ادامه داد: مشورت‌های نفتی لازم است و این مشورت‌ها با کشورهای نفتی و حوزه اوپک در حال تقویت است تا راه‌هایی را برای متوقف کردن سیر نزولی قیمت نفت پیدا کنند. گفت‌وگوهای مفیدی در تهران انجام شد و به نظر می‌آید در میان کشورهای تولیدکننده نفت هم این رایزنی‌ها تشدید خواهد شد. آثار تصمیم سیاسی در حوزه اقتصادی و نفت امری مشخص است و باید جلوی آن را گرفت.

وی همچنین درباره موانع داخلی رسیدن به توافق جامع، اظهار کرد: تیم مذاکره کننده ما بر اساس راهبردها و رهنمودهایی که از سوی مسئولان عالی کشور دریافت کرده است حرکت می‌کند و سعی دارد موانع را در مذاکرات و تصمیم‌گیری‌ها کاهش دهد. در عین حال دیدگاه‌های مختلفی مطرح است که دیدگاه‌های جدی است. اما منافع کشور بر اساس چارچوب‌های کلی تنظیم شده دنبال می‌شود.

افخم در پاسخ به این‌که ارزیابی‌تان از تحرک کشورهای اروپایی و نقش آفرینی آنها در مذاکرات چیست، خاطرنشان کرد: همه اعضای گروه 1+5 اگر بتوانند متوازن موضوعات مذاکرات را دنبال کنند و نقش و جایگاه خود را نشان دهند راه رسیدن به توافق جامع آسان‌تر می‌شود. ما مشورت‌ها را صرف یک کشور نمی‌دانیم و تقویت و ترغیب این کشورها برای تسریع مسیر مذاکرات و استفاده از مدت زمان تمدید مذاکرات را کمک کننده می‌دانیم. همه اعضای گروه 1+5 در جایگاه خود دارای اثربخشی و نقش تعیین کننده هستند.

افخم همچنین در پایان با توجه به برخی گزارش‌ها در برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها مبنی بر کوتاهی وزارت امور خارجه برای تسهیل دریافت ویزای استرالیا جهت عزیمت برخی خبرنگاران به این کشور جهت پوشش اخبار مسابقات و رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، گفت: اسامی خبرنگاران و تصویربرداران رسانه‌های مختلف از مجاری مشخص اعلام شده بود و این خبرنگاران از همان مسیر اقدام و ویزایشان را دریافت کردند اما برخی، یک یا دو رسانه خبرنگار و عکاسشان در این لیست نبوده و شخصاً برای دریافت ویزا اقدام می‌کنند که با مشکل روبرو می‌شوند و وزارت امور خارجه اساساً در جریان این مسأله نبوده است و رسانه مربوطه وزارت امور خارجه را مطلع نکرده است تا اقدام لازم و سریع صورت گرفت. بنابراین کوتاهی از سوی وزارت امور خارجه صورت نگرفته است.

افخم گفت که انتظار است رسانه‌ها نسبت به انتشار دقیق و بجای مطالب و انتقادات درست شجاعانه برخورد کنند و وزارت امور خارجه را به اقدامات غیرشجاعانه در حالی که واقعیت ندارد محکوم نکنند.
اخبار سیاست خارجی - ایسنا