اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نشانه‌های ‌خیز سوم بورس



شکست سطح 66 هزار واحدی پس از 10 روز

 دماسنج بازار سهام با افت ضعیف 0/04 درصدی، پس از 10 روز معاملاتی از سطح 66 هزار واحدی عبور کرد. بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد طی یک سال اخیر، در دو دوره دیگر نیز شرایط مشابهی را شاهد بودیم؛ یعنی نوسانات محدود شاخص و کاهش قابل‌توجه حجم معاملات. نکته مشترک این سه دوره، قرار داشتن نسبت بنیادی P/E در محدوده 5/5 مرتبه‌ای است. در دوره‌های پیشین، رشد قابل توجه قیمت‌ها، مسیر بعدی بورس بوده است. بنابراین در شرایط کنونی نیز یک محرک جدید می‌تواند چنین سناریویی را تکرار کند.

گروه بورس - مهرنوش سلوکی: بعد از گذشت 10 روز، طلسم حبس نماگر شاخص روی سطح 66 هزار واحد شکست و شاخص با افت 04/ 0 درصدی به یک پله پایین‌تر نزول کرد. بورس تهران که در هفته‌های گذشته بی‌تحرک‌تر از همیشه و با نوسان محدود فعالیت می‌کند، روز گذشته نیز با نزولی کوچک همراه بود تا همچنان موجی از رخوت را در میان سرمایه‌ گذاران این بازار حفظ کند.

در این بین، بررسی‌های «دنیای اقتصاد» حاکی از آن است که بازار در دو بازه زمانی دیگر (شهریور93و اردیبهشت94) نیز شاهد رفتاری مشابه مانند شرایط کنونی درخصوص توقف بازه شاخص در یک سطح بوده است. همچنین این سه دوره دارای چند وجه تشابه، از جمله افت شدید حجم و ارزش معاملات و رشد سطح شاخص بعد از رکود است که انتظار می‌رود اگر شوک منفی غیرمنتظره‌ای در بازار به وجود نیاید بورس تهران با رفتاری مشابه قبل و برای سومین بار با صعود همراه باشد.

تکرار مجدد رفتارهای قبل
بررسی تاریخی روند شاخص نشان می‌دهد که رفتار کنونی بورس تهران و حبس بر سطح 66 هزار واحدی در دو بازه زمانی مختلف و در سطوح دیگر تکرار شده است. بر اساس نمودار تغییرات شاخص، از تاریخ 18 شهریور تا 23 مهرماه سال گذشته نماگر شاخص کل طی 28 روز معاملاتی بر سطح 71 هزار واحدی قرار داشته که این دوران را  دوران قبل از ضرب‌الاجل توافق ژنو(3آذر) می‌نامند، ایستگاه دوم نوسان محدود شاخص به روزهای ابهامات در نتیجه مذاکرات لوزان برمی‌گردد که از تاریخ 21 اردیبهشت تا 17 خرداد است؛ در این مقطع نیز بازار سهام شاهد نوسان محدود 18 روزه بر سطح 63 هزار واحد بود که با این حساب، سومین مقطع را می‌توان دوره نوسان کوتاه شاخص در 11 روز گذشته ودرسطح 66 هزار واحد نامید.  بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد در این سه بازه زمانی سه وجه مشترک قابل مشاهده است که می‌تواند اثر بعد از این توقف‌ها را به یکدیگر نزدیک کند. اولین وجه تشابه، نوسانات محدود یا حبس بازه‌ای است.

در این سه دوره؛ نماگر شاخص شاهد تغییرات بسیار کوچکی است که باعث می‌شود از جذابیت بازار در این دوره کاسته شود و معامله‌گران کمتری را به سوی خود بکشاند. از سوی دیگر توجه به حجم و ارزش معاملات در این سه دوره حاکی از آن است که بازار سهام با یکی از کم‌رمق‌ترین ادوار درخصوص حجم و ارزش معاملات به‌سر می‌برد و بسیاری از معامله‌گران در انتظار محرکی جدی درخصوص تغییر جهت حرکت بازار، در حالت انتظار به‌سر می‌برند. از سوی دیگر توجه به تحلیل‌های تکنیکال در این دوران بیانگر این موضوع است که بر‌خلاف نظر تکنیکالیست‌ها معیار‌های بنیادی نزدیکی بیشتری به یکدیگر دارند. به‌عنوان مثال تغییرات روند نسبت قیمت به درآمد (p/ e) در این سه دوره رقم 5/ 5 بوده است و این امر نشان میدهد برخلاف رقم شاخص (که به‌عنوان معیار تحلیل تکنیکال است) نقطه مشترک دوران متعادل بازار یک معیار بنیادی است.

با این حال آخرین نقطه مشترک دو بازه زمانی قبل و با توجه به نمودار فوق، صعود رقم شاخص بعد از دوران رکودی است که در سطح شاخص صورت گرفته است، به‌طور مثال در بازه زمانی سال 93، تنها 4 روز کاری بعد از 18 روز توقف، شاخص کل از سطح 71هزار به سطح 74 هزار واحد رسیده است یا بعد از 15 روز کاری حد فاصل اردیبهشت تا خرداد سال جاری؛ شاخص از سطح 63 هزار به حوالی سطح 65 هزار واحد رسیده است.  حال با توجه به رفتارشاخص در دو دوره گذشته، به نظر می‌رسد بازار تحت تاثیر محرک‌هایی که در روزهای آینده وجود دارد، با رشد در روز‌های بعد از حبس بازه‌ای همراه باشد.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که اگر در کوتاه‌مدت eps شرکت‌ها تغییر چندانی نداشته باشد، احتمال رشد بازار خیلی بیشتر است زیرا در این حالت نوسان‌گیری‌ها در بازار کم شده و امکان افزایش حجم و ارزش معاملات در بازار افزایش می‌یابد. از سوی دیگر در شرایط کنونی، نه محرک جدی در بازار وجود دارد و نه عامل فشار سنگینی مشاهده می‌شود به‌طوری‌که قیمت‌های ایده‌آل تمایل برای فروش را کاهش داده و باعث شده بازار کم‌رمق‌تر از گذشته باشد.

به این ترتیب و با توجه به انتظاری که درخصوص راستی‌آزمایی توافق جامع هسته‌ای در مجلس سنا و کنگره آمریکا وجود دارد درصورت تاثیر برجام می‌توان انتظار داشت که شاخص کل برای سومین بار بعد از توقف‌های طولانی با رشدی قابل قبول همراه باشد.اما در این بین پیش‌بینی‌ سود و تعدیل منفی بسیاری از شرکت‌ها در گزارش‌های 6 ماهه مطرح است که با توجه به عملکرد 3 ماهه ضعیف این شرکت‌ها دور از انتظار نیست و همین امر می‌تواند به‌عنوان شوک منفی در بازار روند رو به رشد شاخص را با اختلال همراه کند. با تفسیر این شرایط، به نظر می‌رسد که وزنه صعود بازار در روز‌های آینده محتمل‌تر از ادامه روند نزولی آن باشد و بازار در آینده رفتاری متفاوت تر از روز‌های گذشته از خود نشان دهد.
 

اخبار,اخبار اقتصادی,بازار سرمایه


  اخبار اقتصادی  -  دنیای  اقتصاد


ویدیو مرتبط :
تحلیل گر تکنیکال بورس | کلاس آموزش بورس در شیراز | آموزش بورس حضوری و آنلاین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خیز بورس از حوزه بانک



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 

اخبار اقتصادی - آغاز مثبت بازار سهام چگونه رقم خورد؟
خیز بورس از حوزه بانک

بورس تهران روز گذشته به مدد نمادهای بانکی توانست 178 واحد صعود روزانه را در پرونده خود به ثبت برساند؛ صعودی که درنتیجه انتشار اخباری در رابطه با کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها و افزایش زمان تسویه بدهی این گروه با بانک مرکزی از 24 ساعت به 72 ساعت در کنار برخی تحلیل‌های مثبت از این بخش رخ داد.

کارشناسان معتقدند پیش‌بینی سودآوری بانک‌ها به‌خصوص بعد از کاهش نرخ سود سپرده‌ها موضوعی است که چشم‌انداز روشنی را برای این گروه در بازار رقم زده است.


شروع هفته مثبت بازار سرمایه چگونه رقم خورد؟
چراغ سبز بانک‌ها به بورس
 بورس تهران، دیروز در شرایطی با 178 واحد افزایش مواجه شد كه در بازار دیروز معامله‌گران در نشانه‌ای از بهبود شرایط كلی بازار شاهد جابه‌جا‌یی گروه پیشرو بودند و گروه خودرویی پس از چند روز صدرنشینی در بازار وارد فاز استراحت كوتاه مدت شده و گروه بانكی با رشد قیمتی جایگزین این گروه شد.


دیروز بانك‌هایی نظیر صادرات، دی، تجارت، سرمایه و ایران زمین با صف خرید همراه شدند. انتشار خبرهایی در مورد احتمال كاهش ذخیره قانونی بانك‌ها در ایجاد این رونق موثر بود.
پیش از این كاهش میزان ذخیره قانونی بانك‌ها و افزایش زمان تسویه بدهی بانك‌ها به بانك مركزی از 24 ساعت به 72 ساعت بخش‌هایی از توافق بانك‌ها و بانك مركزی برای كاهش سود بانكی بود.


به عقیده كارشناسان كاهش میزان ذخیره قانونی تاثیر مهمی برای بانك‌های بزرگ از جمله ملت، تجارت، صادرات، پارسیان و پاسارگاد دارد.


بر این اساس باید گفت صنعت بانكداری دیروز دوباره به كمك بازار سرمایه آمد و واكنش نماد 6 بانك بزرگ خصوصی كشور به شایعاتی در رابطه با کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها، افزایش سرمایه این گروه در بورس و تحلیل‌های مرتبط با سودآوری این گروه بعد از کاهش نرخ سود سپرده‌ها، شاخص بورس را مثبت كرد، به‌طوری‌که شاخص کل بازار به رقم 77 هزار و 931 واحد رسید که این رقم حکایت از افزایش 178 واحدی (معادل 23/0 درصد) دارد.


به این ترتیب بازار به مدد گروه‌های بانکی، هفته مثبتی را آغاز کرده است. البته در این راستا نماد برخی دیگر از شركت‌های بزرگ بازار به عنوان لیدر‌های اصلی همچون تاپیكو و گسترش نفت و گاز پارسیان در روند صعودی شاخص موثر بودند.


به گزارش «دنیای اقتصاد» دیروز نمادهای بانك‌های پارسیان، ملت، تجارت، صادرات، پاسارگاد و انصار در بالای جدول موثر‌ترین‌های نمادها قرار گرفتند.


روز گذشته همچنین ارزش کل معاملات به 137 میلیارد تومان رسید که این رقم بیش از 33 درصد افت روزانه را نشان می دهد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می دهد این رقم در مقایسه با ماه گذشته کاهش 34 درصدی را نشان می دهد.


به نظر می‌رسد هنوز مباحث مرتبط با نرخ سود سپرده‌های بانكی در بازار بی‌تاثیر است.
در این راستا یك صاحب‌نظر حوزه اقتصادی معتقد است: بحران زدایی و رونق به بورس تهران نیازمند ابزار و فاكتورهای خاصی است كه تا آن موارد اعمال نشود امیدی به بهبود اوضاع بورس نخواهد بود.


محمدرضا سبزعلیپور در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار كرده است: ریزش ناگهانی و دور از انتظار بورس تهران سوالی است كه این روزها ذهن غالب كارشناسان بازار سرمایه كشور و فعالان اقتصادی را به‌خود مشغول كرده است؛ موضوعی  كه هیچ كدام از كارشناسان و فعالان اقتصادی به دلیل چشم‌اندازهای مثبت اقتصادی و سیاسی، آن را هرگز پیش‌بینی نمی‌كردند. این ریزش ارزش سهام زمانی به سوال جدی مبدل شده كه سایر بازارهای موازی با بازار سرمایه هم در ركود به سر می‌برند و برای ورود سرمایه‌گذاران جذابیتی ندارند.
وی افزود: در تالار شیشه‌ای بورس تهران سهامداران با نگرانی شاهد بالا و پایین رفتن شاخص‌ها هستند؛ شاخص‌هایی كه از ابتدای سال ۱۳۹۳روند نزولی داشته و بر نگرانی‌ها در مورد آینده این بازار افزوده است. امسال برای میلیون‌ها سهامدار خرده‌پای ایرانی خوش‌یمن نبوده، زیرا در كمتر از یك ماه بازدهی بورس به منفی سه درصد رسید. این در حالی است كه سال گذشته بورس تهران جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاران داشت و بحث جدی راجع به حباب قیمت‌ها به گوش نمی‌رسید و حتی اعتقاد بسیاری بر این بود كه كشور پس از انتخابات وارد فضای باثبات سیاسی و اقتصادی شده و از همین‌رو اوضاع بازار سرمایه روز به روز بهتر خواهد شد. وی اظهار كرد: دلایل مختلفی را می‌توان در ریزش قیمت‌ها در بورس موثر دانست. اولین و مهم‌ترین دلیل، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است.


وی افزود: دستكاری وضعیت سرمایه‌ای شركت‌های بزرگ برای نشان دادن اوضاع باثبات اقتصادی و در واقع ایجاد حباب در قیمت‌ها هم می‌تواند در وضعیت فعلی بورس موثر باشد. ضمن آنكه انقباضی بودن بودجه سال 13۹۳ و مبهم بودن نرخ سود سپرده‌گذاری بانك‌های خصوصی می‌تواند از جمله دلایل دیگر برای از دست رفتن جذابیت بازار سرمایه باشد.


رئیس شورای سیاست‌گذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی ادامه داد: با انتشار خبر كاهش نرخ سود سپرده‌‌های بانكی، ظاهرا بورس تهران به این خبر واكنش مثبت نشان داد وامیدها را به بورس بازگرداند اما واقعیت قضیه چیز دیگری است و آن اینكه كاهش سود سپرده بانكی به تنهایی نمی‌تواند گره گشای مشكلات بورس باشد. زیرا كمتر سرمایه‌گذار خرد و كلانی وجود دارد كه سپرده بانكی خود را به دلیل كاهش سود بانك‌ها از حسابش خارج كرده و پول خویش را روانه بورس كند، زیرا كسی كه می‌خواهد سهام خریداری كند ابتدا به دنبال سهام شركت‌های سود ده خواهد بود نه شركت‌های زیان‌ده كه در این راستا دارندگان سهام شركت‌های سودده فروشنده نیستند.


وی بورس و بازار ارز را به كفه‌های یك ترازو تشبیه كرد و گفت: عواملی همچون بحران اوكراین و در نهایت اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه و خطر بروز جنگ موجب شده تا اتحاد 1+5 تا حدودی متزلزل و آینده توافق‌نامه ژنو نیز در ‌هاله‌ای از ابهام فرو رود. ابهام در سود سپرده بانك‌ها، جو روانی حاكم بر جامعه درخصوص شروع گرانی‌ها با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و بی‌اعتمادی به شرایط آینده موجب شده تا طی روزهای گذشته بخش اعظمی از نقدینگی مردم از بورس اوراق بهادار خارج شده و به سمت بازار ارز حركت كند كه همین امر موجب افزایش نرخ ارز و كاهش شاخص بورس شده است.


 در بازار دیروز معامله‌گران در گروه حمل‌ونقل‌ شاهد جمع‌آوری صف فروش دریایی سینا بودند. این نماد كه با انتشار گزارش شفاف‌سازی در هفته گذشته به صف فروش رفته بود دیروز با انتشار خبرهایی كه با متن شفاف‌سازی شركت مغایرت داشت با صف خرید همراه بود. دیروز معاون بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر با تكذیب گزارش ارائه شده از سوی شركت خدمات بندری و دریایی سینا درباره بندر شهیدرجایی به بورس، گفت: ‌در حال حاضر، كل ترمینال دو بندر شهیدرجایی به صورت THC در اختیار این شركت قرار دارد.


در گروه خودرویی دیروز بحث عرضه فوری خودرو سازان و كاهش قیمت خودرو در بازار از سوی معامله‌گران دنبال شد. در این گروه مدیرعامل ایران خودرو‌هاشم یكه زارع در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینكه تولید ایران خودرو در 6 ماه دوم سال 92 دو برابر 6 ماه نخست همان سال بوده است، اظهارداشت: افزایش حجم تولید در این شركت خودروساز باعث شده تا قطعه سازان همكاری مناسبی را با این شركت داشته باشند و در همین مسیر تامین مواد اولیه با سرعت بیشتری همراه شود.


در گروه تصفیه نفت سخنان وزیر نفت عصر روز جمعه از اهمیت برخوردار بود.به گفته زنگنه بحث تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی متوقف می‌شود.


در گروه پتروشیمی امروز یكشنبه كارشناسان بازار بازدیدی را از پتروشیمی برزویه خواهند داشت تا اولین شركت زیر‌مجموعه هلدینگ خلیج فارس به عرضه در فرابورس نزدیك‌تر شود. در بازار دیروز نماد «تاپیكو» با توجه به اعلام پیغام ناظر بازار مبنی بر ارائه‌ اطلاعیه شفافیت این هلدینگ بورسی در سایت كدال با توجه به قطعیت معامله خرید 5/8 درصدی سهام شركت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بدون محدودیت نوسان با قیمت 5013 ریال بازگشایی شد.


در گروه برقی عدم استقبال از عرضه نیروگاه‌ها توسط سازمان خصوصی‌سازی بحث‌هایی در مورد اقتصاد نیروگاه‌ها ایجاد كرده است. در آخرین مزایده سازمان خصوصی‌سازی از هشت شركت حاضر در مزایده سازمان خصوصی‌سازی تنها برای دو شركت فولادی خریدار آمد و بخش خصوصی علاقه‌ای به شش شركت نیروگاهی از خود نشان نداد.


در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود كه در آن شاخص با 178واحد رشد به 77هزار و 931 واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز در بورس و فرابورس به 379میلیارد تومان رسید.
دیروز نماد بانكی‌ها متاثر از این شرایط بانكی‌ها بازار را تكان دادند.


شاخص كل بازار سرمایه دیروز از 78 هزار واحد فراتر رفت اما در یك ساعت پایانی بازار شاخص با قدری تعدیل روبه‌رو شد و در نهایت شاخص كل بر رقم 77 هزا رو 931 واحد ایستاد كه 178واحد افزایش را در اولین روز كاری هفته ثبت كرده است. شرایط بازار براساس نظر‌سنجی‌های انجام شده نیز مثبت ارزیابی شده و در آستانه برگزاری مجامع و تقسیم سودسهام از هفته‌های آینده‌، تقاضا برای خریدسهام بیشتر شده است.


در بازار دیروز بیشترین ارزش معامله به نمادخودرویی‌ها اختصاص داشت كه سایپا در راس بیشترین ارزش و حجم معامله قرار گرفت و با معامله 54 میلیون سهم و ارزش 145 میلیارد ریال در جایگاه نخست قرار گرفت. ایران خودرو در این میان با معامله 47میلیون سهم با ارزش 123 میلیارد ریال روبه‌رو بود و در رده بعدی قرار گرفت. دیروز بیشترین تقاضا و صف خرید متوجه سهام داروسازی روز دارو شد. معادن بافق نیز در سوی دیگر بیشترین عرضه را داشت. در مجموع در بازار دیروز 503 میلیون سهم به ارزش 1376 میلیارد ریال در تقریبا 60 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار سهام

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد