اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نسخه جدید اینترنت آغاز به کار کرد


مدت‌ها پیش برخی هشدار داده بودند که نسخه چهارم پروتکل نشانی اینترنتی (همان IP Address) به انتهای مسیر نزدیک می‌شود و می‌بایست هر چه سریع‌تر نسخه جدیدتری جایگزین آن شود تا نه تنها دنیای مجازی با مشکلی مواجه نشود.

تابناک: مدت‌ها پیش برخی هشدار داده بودند که نسخه چهارم پروتکل نشانی اینترنتی (همان IP Address) به انتهای مسیر نزدیک می‌شود و می‌بایست هر چه سریع‌تر نسخه جدیدتری جایگزین آن شود تا نه تنها دنیای مجازی با مشکلی مواجه نشود بلکه بستر توسعه اینترنت تا سالهای طولانی فراهم شود؛ بدین ترتیب پروتکل جدید آماده شد و به گواه گوگل، از امروز آغاز به کار خواهد کرد.



 کاربران موتور جستجوی گوگل امروز با جمله جدیدی در صفحه این سایت مواجه شدند؛ «نسخه بعدی اینترنت از امروز آغاز می‌شود.» جمله‌ای که با یک پیوند به توضیحاتی درباره آی پی‌های نسل شش می‌رود.

بدین ترتیب کافی است تا روی پیوند کلیک نمایید تا با استفاده از توضیحات «وینت سرف»، بنیانگذار اینترنت و مشاور ارشد و پدر معنوی گوگل، دریابید که اینترنت نسل جدید چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

چگونه با اینترنت به دنیای خارج متصل می‌شویم؟

همانگونه که در استفاده از تلفن نیازمند شماره و سیستم ویژه مرتبط با آن هستیم، در دنیای مجازی هم از همین روش بهره می‌بریم؛ به این شکل که هر دستگاه متصل به اینترنت، با یک شماره منحصر به فرد شناخته می‌شود که به آن، «نشانی آی پی» می‌گویند.

 اکنون کافی است که در ذهنمان مرور کنیم که رایانه‌ها از یک سیستم بسیار ساده صفر و یک (مثل لامپ خاموش یا روشن) برای کدگذاری بهره می‌برند و به عبارتی بهتر، رایانه‌ها الفبایی متشکل از دو حرف دارند که وقتی در نسخه فعلی پروتکل «نشانی آی پی» به کار گرفته شوند، تنها ۳۲ بیت برای ثبت یک آدرس مجال خواهیم داشت که در ‌‌نهایت می‌توان با آن حدود ۴ میلیارد آدرس منحصر به فرد ساخت که با توجه به گذار جمعیت کره زمین از مرز هفت میلیارد نفر و همچنین توسعه روز افزون اینترنت، دیگر کفاف نمی‌دهد.

بدین ترتیب این محدودیت ناخواسته موجب شد تا یک گروه متخصص (Internet Engineering Task Force) کارشان را برای تحقق امکان تعریف آدرس‌های آی پی بیشتر آغاز کنند.

این تیم طراحی دریافتند که بهترین راه رفع محدودیت بوجود آمده، از نو ساختن پروتکل نشانی اینترنت است و بدین ترتیب موفق شدند که در سال ۱۹۹۵ میلادی، نسخه جدید پروتکل نشانی اینترنتی را به پایان برسانند که «آی پی نسخه ۶» نام گرفت.

 در این پروتکل که به اختصار IPv۶ نامیده می‌شود، اندازه آدرس از ۳۲ بیت به ۱۲۸ بیت تغییر کرد و امکان آدرس دهی تا ۲ به توان ۱۲۸ آدرس افزایش یافت.اکنون زمانی رسیده بود که رشد روزافزون نیاز به آی پی‌های جدید از یک سو می‌رفت تا شبکه جهانی را با مشکل مواجه کند و از سوی دیگر، هنوز برخی رهیابهای اینترنتی* پروتکل جدید را پشتیبانی نمی‌کردند؛ هرچند غول‌های بزرگ نرم افزاری و اینترنتی به راحتی با این تغییر کنار آمده و پروتکل جدید را پذیرفتند.


مگر می‌شود جلوی رشد اینترنت را گرفت؟!

همین پرسش کافی بود تا همه شک و تردید‌ها مانع از اجرای پروتکل جدید نشود؛ پروتکلی که می‌تواند اینترنت را از بحران کمبود آی پی نجات دهد و البته این پتانسیل را دارد که ۳۴۰ تریلیون تریلیون تریلیون نشانی منحصر به فرد با آن ساخته شده و به نوعی رشد اینترنت را تقریبا نامحدود کند!

اینجاست که بنیانگذار اینترنت به پشتیبانی از نسخه جدید آمده و می‌گوید: ما در گوگل معتقدیم که IPv۶ برای تداوم سلامت و رشد اینترنت ضروری است.

مشاور ارشد گوگل می‌افزاید: در حالی که پروسه جایگزینی از مدتی قبل آغاز شده، نسخه شش پروتکل از تاریخ ۶ ژوئن ۲۰۱۲ (امروز) با هماهنگی وب سایت‌های بزرگ، خدمات دهندگان اینترنت و البته ارائه دهندگان تجهیزات آغاز به کار کرده است.

و در پایان همه را به همکاری با این طرح دعوت کرده و می‌گوید: از همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها درخواست داریم که اجازه دهند این ابتکار با گفت‌وگوی مستقیم به اجرای کامل برسد.   


ویدیو مرتبط :
صدای آغاز به کار ویندوز از نسخه ی 3.1 تا سکوت در ویندوز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ترکستانی تیر خلاص را زد: استعفا قبل از آغاز به کار



 

 

 

ترکستانی تیر خلاص را زد: استعفا قبل از آغاز به کار

 

فرحناز ترکستانی بعد از چند روز فراز و فرود و انتشار اخبار متضاد از رد و پذیرش حکم احمدی نژاد برای تصدی ریاست سازمان ملی جوانان ، از این سمت استعفا کرد .

ترکستانی قرار بود یکشنبه با حضور رئیس جمهور در سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان معارفه شود اما به دلیل بستری شدن او این مراسم به روز چهارشنبه یعنی امروز موکول شد اما با توجه به وضعیت نامناسب جسمی او این معارفه برای بار دوم لغو شد.

با این حال خبرنگار ما مطلع شد که با نگارش استعفا نامه از سوی ترکستانی پذیرش این سمت از سوی او به طور کامل منتفی شده است.

در طول روزهای گذشته ، مصاحبه های ضد و نقیضی از وی در پذیرش و رد سمت منتشر شده بود تا اینکه در نهایت او با نوشتن نامه ای به رئیس جمهور خواستار انتخاب فرد دیگری برای این سمت شد.

جالب اینجاست در حالی مسوولان ریاست جمهوری اعلام کرده بودند روز یکشنبه معارفه ترکستانی برگزار می شود که ترکستانی پیش از آن نیز طی نامه ای به احمدی نژاد تصریح کرده بود حکم ریاست سازمان ملی جوانان را نمی پذیرد.

با این حال ، از آنجا که برخی مسوولان دولتی بر این باور بودند که عدم پذیرش حکم ئیس جمهور ، چندان برای وجهه دولت جالب نیست ، سعی داشتند به هر نحو ممکن ، او را مجاب به پذیرش کنند!

گفته می شود به ترکستانی پیشنهاد شده بود حکم را بپذیرد ولی حتی در جلسات هیات دولت هم شرکت نکند!

حکم ریاست ترکستانی بر سازمان ملی جوانان ، بدون مشورت با خودش صادر شده بود...../تحلیل:عصرایران