اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نزول طلا به كانال 1300



سقوط قیمت جهانی شدت گرفت

نزول طلا به كانال 1300

همزمان با بهبود شاخص‌های اقتصادی در ژاپن و حوزه یورو، قیمت طلا در بازارهای جهانی به کانال 1300 دلار در هر اونس وارد شده است.

نوسان ارزش دلار در برابر ین ژاپن و یورو دلیل این افت‌و‌خیز طلا بوده است و البته اخبار مربوط به اعلام شاخص‌های اقتصادی ماه آوریل در اروپا نیز به فشار بیشتر بر طلا دامن زده است. انتظار می‌رود همزمان با تحویل پیش از موعد سکه‌های پیش فروش شده در اسفند ماه سال گذشته، روند قیمت انواع سکه در بازار نیز رو به کاهش بگذارد.

 

قیمت طلا,قیمت جهانی طلا

 

استقبال گرم بازار از تحویل زودهنگام سکه

نزول طلا به کانال 1300

 افت بهای طلا در بازارهای جهانی موجب افت بیشتر قیمت‌های داخلی شد. قیمت‌ها در بازار داخلی که در این هفته‌ها مرتبا مسیر کاهشی را طی می‌کنند، با کاهش بیشتر قیمت جهانی طلا، انگیزه قوی‌تری برای افت پیدا کرده‌اند.

در پایان هفته گذشته علاوه بر این شرایط خبر تحویل 4 ماه زودتر سکه‌های پیش فروش شده در بازار موج تازه‌ای را برای افت تقاضا و کاهش قیمت راه‌انداخته است. مسوولان بانک مرکزی این تحرکات تازه را البته انتخاباتی ندانسته‌اند و در عین حال آرامش بازار را انگیزه این اقدام عنوان کرده‌اند.

کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی که از غروب چهارشنبه وارد فاز تازه‌ای شد تا پنج‌شنبه در کف قیمت به 1370 دلار هم رسید. دیروز بهای آن در مسیر تعادلی از 1380 دلار تا ساعت 15 گذر کرد. از عصر چهارشنبه قیمت اونس بیش از 30 دلار افت داشته است.در بازارهای جهانی نوسان ارزش دلار در برابر ین ژاپن و یورو و سایر ارزها دلیل این افت و خیز طلا بوده است.

قیمت طلا طی 24 ساعت گذشته به کرات بین 1370 تا 1380 دلار جابه‌جا شده است. افزایش دور آخر به بهبود برابری ین در مقابل دلار آمریکا مربوط بوده است. در تازه‌ترین خبرها از بهبود شاخص‌های اقتصادی در ژاپن خبر داده‌اند. ژاپنی‌ها در پی اتخاذ سیاست انبساطی به افت ارزش پول ملی در برابر دلار آمریکا دست زدند.

از ماه‌ها قبل سایر وزرای دارایی کشورهای صنعتی دنیا به این کار ژاپنی‌ها خرده گرفته بودند و اقدام آنها را در راستای تشدید جنگ ارزی ارزیابی کرده بودند. این اتفاق پس از چند ماه در این روزها به افت ارزش طلا و تقویت دلار آمریکا منجر شده و البته اخبار مربوط به اعلام شاخص‌های اقتصادی ماه آوریل در اروپا نیز به افت ارزش یورو و فشار بیشتر بر طلا دامن زده است.

دیروز هم خبر رسید که که جورج سوروس و بلک روک دو تن از دارندگان بالاترین میزان سهام در هلدینگ صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارزی با پشتوانه طلا، دارایی‌های خود در این صندوق‌ها را کاهش دادند. این علامتی برای کاهش میزان تقاضای سرمایه‌گذاری برای طلا در واکنش به بهبود و رونق بازار سهام در آمریکا بوده است. شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری سوروس سرمایه‌گذاری خود در SPDR GOLD TRUST را کاهش داده است. 

برای افت قیمت طلا دلایل زیاد دیگری نیز مطرح است که البته اغلب آنها به نوعی به بهبود شاخص‌های اقتصادی در آمریکا و در عین حال افت بهای نفت وابسته است. افزایش تولید و فروش سایر اعضای اوپک و افزایش ذخایر نفتی و انرژی در این کشور بر تحلیل‌های ارائه شده سایه افکنده است. مشاغل ایجاد شده در ماه آوریل، انگیزه صرف نظر کردن فدرال رزرو از محرک‌های اقتصادی را تقویت کرده است.

در بازار‌های جهانی انتظار برای تداوم روند کاهش قیمت طلا ادامه دارد و پیش‌بینی‌ها نیز افت آن تا 1200 دلار و حتی پایین‌تر را نیز تایید می‌کنند.

در داخل کشور نیز برخی از افراد هم نظرهایی دارند. وزیر اقتصاد در حاشیه همایش روابط عمومی‌ها در این خصوص گفته: افت قیمت طلا در بازارهای جهانی در راستای تصحیح افزایش قیمت قرار گرفته و این روند همچنان ادامه دارد. او نوسان ارزی در بازار داخلی را نیز به محدودیت در نقل و انتقال حوزه ارزی عنوان کرد.

محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی اخیرا از تحویل سکه‌های ثبت‌نام شده، آن هم 4 ماه زودتر از موعد در این روزها در حالی خبر داده است که این اتفاق در آستانه انتخابات از سوی مسوولان بانک مرکزی تعبیری غیر از این دارد. از روز چهارشنبه سکه‌های ثبت‌نام شده قابل تحویل است. 

شورای نگهبان در پایان وقت اداری روز سه‌شنبه اسامی کاندیداها را به وزارت کشور اعلام می‌کند روز چهارشنبه و مقارن با احتمال اثر‌گذاری این خبر بر بازار تحویل سکه‌های ثبت‌نامی نیز آغاز می‌شود.

تحویل زودهنگام سکه‌های پیش‌فروشی انتخاباتی نیست

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه تحویل زودهنگام سکه‌های پیش فروشی ربطی به انتخابات ندارد، اجرای این برنامه را بر اساس تصمیم و دستور رییس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد و عرضه سکه‌ها را باعث ایجاد تعادل در بازار دانست. پیمان قربانی در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به این سوال كه آیا دلیل تحویل زودهنگام و پیش از مقرر سکه‌های پیش فروشی بانک مرکزی برگزاری انتخابات و اجرای تعهدات بانک مرکزی پیش از اتمام کار دولت است؟ گفت: تحویل سکه‌های پیش فروشی از هفته آینده ارتباطی به برگزاری انتخابات ندارد. مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به حجم محدود سکه‌های پیش فروشی در این دوره عنوان کرد: بانک مرکزی با توجه به این تعداد کم سکه‌ها را آماده کرده بود، بنابراین تصمیم گرفته شد که زودتر به ایفای تعهدات خود بپردازد.

وی با تاکید بر اینکه تحویل سکه‌ها از هفته آینده به دستور رییس‌کل بانک مرکزی صورت می‌گیرد، در مورد تاثیر واگذاری سکه‌ها بر کاهش قیمت‌ها با توجه به روند نزولی آن در بازار اظهار كرد: تحولات بازار سکه همواره متاثر از قیمت‌های جهانی طلا و نرخ ارز است. قربانی اضافه کرد: با فرض ثبات سایر شرایط عرضه سکه‌های پیش فروشی بانک مرکزی باعث ایجاد تعادل بیشتر در بازار سکه خواهد شد. در آستانه ولادت حضرت علی (ع) سکه‌های پیش خرید شده در اسفندماه سال 1391 از روز چهارشنبه اول خرداد ماه سال‌جاری تحویل داده می‌شود.

در سال گذشته مجموعا 851 هزار قطعه سکه پیش فروش شد که از این تعداد، 507 هزار قطعه سکه تمام بهارآزادی و 344 هزار قطعه نیم سکه بود. قربانی، پیش از این تعداد سکه‌های استردادی تمام بهار آزادی را 189 هزار و نیم سکه را 109 هزار قطعه سکه بیان و تصریح کرده بود: در سال‌جاری به دلیل محدود بودن تعداد سکه‌های پیش فروش شده، بانک مرکزی از اول خردادماه اقدام به تحویل سکه‌های پیش خریده شده می‌كند و هموطنان گرامی می‌توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر به شعب ثبت‌نامی بانک تجارت مراجعه و سکه‌های خویش را دریافت کنند.

سکه‌های پیش فروشی در اسفند 91 قرار بود از اوایل شهریورماه به خریداران تحویل داده شود. سکه تمام بهار آزادی در ابتدا با قیمت یک میلیون و 250 هزار تومان و در ادامه با قیمت یک میلیون و 200 هزار تومان پیش فروش شده بود.

روز پنج‌شنبه قیمت سکه با 10 هزار تومان کاهش و قیمت نیم سکه و ربع سکه هر یک با 5 هزار تومان کاهش روبه‌رو شده‌اند. قیمت دلار، اما تقریبا 15 تومان افزایش ثبت کرد. بهای ارزها در مرکز مبادلات نیز اغلب کاهشی بودند.

روز پنج‌شنبه قیمت هر سکه تا 1 میلیون و 280 هزار تومان افت کرد. برخی از منابع خبری قیمت آن را تا 5 هزار تومان زیر این قیمت هر اعلام کرده‌اند. نیم سکه تا 675 هزار تومان و ربع سکه نیز تا 418 هزار تومان افت داشتند. در بازار طلا بهای هر گرم طلای 18 عیار به زیر 120 هزار تومان هم افت داشت. 

در بازار ارز قیمت دلار به 3520 تومان بازگشت. در مرکز مبادلات روز پنج‌شنبه دلار آمریکا، یورو، درهم امارات، لیر ترکیه، روبل روسیه و یوآن چین کاهش یافتند. روپیه هند، ین ژاپن، وون کره جنوبی، کرون سوئد و ریال قطر بدون تغییر و در مقابل پوند انگلیس و فرانک سوئیس افزایش یافتند. دلار در این روز با 1 ریال کاهش، 24 هزار و 774 ریال و یورو با 127 ریال کاهش به 31 هزار و 893 ریال افت کردند.

در روز پنج شنبه البته دو اتفاق مهم دیگر نیز رخ داد، اما در بازار تاثیر خاصی نداشت. در این روز در پایان مذاکره جلیلی و اشتون و همچنین سلطانیه و ناکارتس با لبخند و اظهار رضایت طرفین از هم جدا شدند و در پایان مذاکرات اعلام شد که البته گفت‌وگو‌ها ادامه خواهد یافت./دنیای اقتصاد

 

قیمت سکه و طلا در بازار ایران

 

 

 


ویدیو مرتبط :
نظر سنجى : كانال من بهتره یا كانال mazyiar(انیمیشن)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نزول طلا در پی تصمیم تازه دولت قبرس



قیمت جهانی طلا,قیمت جهانی طلادر بازار

نزول طلا در پی تصمیم تازه دولت قبرس

در پی اعلام تصمیم دولت قبرس برای فروش ذخایر طلای این کشور، قیمت جهانی طلا بار دیگر روند نزولی به خود گرفت.

در حالی که قیمت جهانی طلا معاملات روز گذشته را با نرخ 1585 دلار آغاز کرده بود، دولت قبرس اعلام کرد که 400 میلیون یورو از ذخایر طلای خود را می فروشد تا منابع مالی کافی برای دریافت کمک مالی 10 میلیارد یورویی از وام دهندگان بین المللی را مهیا کند.

همزمان با انتشار این خبر، قیمت جهانی هر اونس طلا سیر نزولی به خود گرفت و تا 1555 دلار پایین آمد. هر چند این نرخ شب گذشته تا 1560 دلار بالا رفت ولی با شروع داد و ستدهای امروز قیمت هر اونس طلا دوباره تا 1555 دلار کاهش یافت.

تا لحظه مخابره خبر هم قیمت جهانی طلا همچنان در محدوده 1558 دلار نوسان داشته است./خبرآنلاین