اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نرخ سود سپرده های روز شمار


رئیس کل بانک مرکزی درباره نرخ سود روز شمار نیز گفت: نرخ سود روزشمار یکی از انواع سپرده‌ها است که در آن بحث 10 درصدی مطرح شده و بانک‌ها به تدریج وضعیت موجود را به آن تطبیق می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان: ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی درخصوص در خصوص تخلف برخی بانک‌ها برای کاهش نرخ سود بانکی گفت: به دلیل تشدید شدن کنترل‌ و نظارتها در طی چند روز گذشته گزارش تخلفات کاهش پیدا کرده و این امر بیانگر پایبندی بانک‌ها به تعهداتشان است.
 
وی درباره نرخ سود روز شمار نیز گفت: نرخ سود روزشمار یکی از انواع سپرده‌ها است که در آن بحث 10 درصدی مطرح شده و بانک‌ها به تدریج وضعیت موجود را به آن تطبیق می‌دهند.

رییس کل بانک مرکزی عنوان کرد: این مباحث با جدیت پیگیری خواهند شد و اجازه نمی‌دهیم با حرکت‌های غیرهماهنگ اختلالی صورت گیرد.

وی در ادامه گفت:گاهی اوقات این سوء‌تفاهم پیش می‌آید که آیا شورای پول و اعتبار می‌تواند مانع از پرداخت سود بانکی بالا به سپرده‌گذارشود و مبلغ پایین‌تری را تکلیف کند؛ افرادی که چنین نگرشی دارند به عمق مطلب و به مفهوم سود علی‌الحساب توجهی نکرده‌اند.

وی  تصریح کرد: تنها تأکید ما به بانک‌ها این است که نرخی را به عنوان علی‌الحساب تعیین کنند که در پایان سال آن را حاصل کند زیرا اگر از آن بیشتر باشد دیگر پولی در اختیار نخواهد داشت و می‌بایست آن را از سهامدار بگیرند که موجب عدم تعادل بین ذی نفعان می‌شود.

وی افزود: رقم سود سهم سپرده‌گذار قابل محاسبه در پایان سال است و هیچ کس مجاز نیست آن را تغییر دهد زیرا حق طبیعی سپرده‌گذار می‌باشد.


ویدیو مرتبط :
تعیین نرخ سود سپرده ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نرخ سود سپرده های کوتاه مدت...



 

 

سخنگوی اقتصادی دولت: نرخ سود سپرده های کوتاه مدت ۳ درصد کاهش یافت

 

 

 نرخ سود سپرده های کوتاه مدت ۳ درصد کاهش یافت

 

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی: بدنبال کاهش نرخ تورم، نرخ سپرده برای سپرده‌های کمتر از ۴ ماه تا ۳ درصد کاهش و سایر سپرده‌ها ۱ تا ۵/۰ درصد کاهش یافت.

 


سخنگوی اقتصادی دولت در دومین نشست مطبوعاتی خود در این سمت، نقدینگی کشور در بهمن ۸۸ نسبت به اسفند سال ۸۷ را با رشدی معادل ۹/۱۷ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: نظم و انضباط پولی و مالی سبب شد که نرخ تورم به ۸/۱۰ درصد کاهش یابد.

 


وی ادامه داد: خالص دارایی‌های بانک مرکزی در سال ۸۸ نسبت به اسفند ۸۷، ۱۰ درصد رشد داشته ضمن آنکه بدهی دولت به بانک مرکزی نیز یک درصد کاهش یافته است.

 


حسینی در خصوص بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی هم گفت: این بدهی در سال گذشته ۲۰/۵ درصد کاهش یافته ضمن آنکه سپرده‌های ۱۱ بانک دولتی نیز در این سال ۴۲ هزار میلیارد تومان رشد یافته است.وی گفت: این ارقام نشان دهنده آن است که سپرده‌ها در بانک‌ها ۲۰ درصد رشد دارد و استحکام مالی سیستم بانکی کشور افزایش یافته است.

 


وی با بیان آنکه بانک‌ها (۱۱ بانک دولتی) ۹۸ درصد منابع خود را در سال گذشته به صورت تسهیلات پرداخت کرده‌اند، گفت: رشد مانده تسهیلات در سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان با ۱۸ درصد رشد بوده است.حسینی تصریح کرد: بدنبال کاهش نرخ تورم، نرخ سپرده برای سپرده‌های کمتر از ۴ ماه تا ۳ درصد کاهش و سایر سپرده‌ها ۱ تا ۵/۰ درصد کاهش یافته است.

 


به گفته وزیر اقتصاد نرخ کارمزد در سیستم بانکی نیز با ۵/۰ درصد کاهش از ۳ به ۵/۲ درصد رسیده است.

 


عملکرد مالی دولت

 


وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه گفت و گو با خبرنگاران ادامه داد: کل پرداخت‌های جاری دولت در سال گذشته معادل ۵۹ هزار میلیارد تومان بوده که ۶۰ درصد آن مربوط به واریز حقوق و دستمزد کارکنان بوده است.

 


سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به پرداخت های دولت در سال گذشته به تامین اجتماعی و بابت رد دیون ها، گفت: پرداخت ها و هزینه ها در این بخش نشان دهنده آن است که دولت برغم پرداخت حقوق کارکنان و بازنشستگان براساس قانون خدمات مدیریت کشوری، در بخش هزینه های جاری در سال گذشته تنها حدود دو درصد رشد داشته است.

 


وی افزود: دولت در سال ۸۸ آنچه را که مربوط به رد دیون و اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری بوده پرداخت که این رقم معادل چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است. وی اظهار داشت: بودجه عمومی در سال ۸۸ به مرز ۸۵ هزار میلیارد تومان رسید که این رقم در مقایسه با بودجه مصوب عمومی کشور ۹۵ درصد تحقق یافته است. وی ادامه داد: همچنین این رقم نسبت به عملکرد سال ۸۷ حدود ۲ درصد رشد نشان می دهد.

 


وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: در بخش مالیات ها نیز ۹۶ درصد عدد مصوب بودجه وصول شده و این رقم به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به عملکرد ۸۷ معادل ۲۵ درصد رشد نشان داده است.

 


وی درباره درآمدهای گمرکی نیز گفت:‌ این رقم از شش هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان فراتر رفته و برغم کاهش ارزش واردات نسبت به عملکرد گمرک در سال ۸۷ این رقم معادل ۱۰ درصد رشد نشان می دهد. سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: درصد تحقق درآمدهای گمرکی نسبت به عدد مصوب بودجه ۹۴ درصد بوده و علت شش درصد تحقق نیافتن آن نیز مربوط به کاهش واردات فولاد بوده که کمتر از پیش بینی ها بوده است.

 


بازار سرمایه

 


حسینی در خصوص بازار سرمایه کشور نیز گفت: سال گذشته سازمان خصوصی سازی یکهزار و ۸۴۰ میلیارد تومان پول سهام را به خزانه واریز کرد که این رقم نسبت به سال ۸۷ حدود ۶۸ درصد رشد داشته است.

 


حسینی افزود: ارزش بازار سرمایه نیز در این دوره با ۴۵ درصد رشد از کمتر از ۴۵ هزار میلیارد تومان به بیش از ۶۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. به گفته وی میزان سهم موجود در بازار سرمایه نیز از کمتر از ۴۸ میلیارد سهم با ۸۷ درصد رشد به ۸۶ میلیارد سهم رسیده است.

 


حسینی گفت: با توجه به اینکه تعداد دفعات معامله در سال ۸۷ کمتر از یک میلیون و ۷۹ هزار بار بوده در حالی که این رقم در سال ۸۸ به بیش از ۳ میلیون بار رشد یافته است.

 


وی با اشاره به بازدهی، حجم معاملات، ارزش بازار و نقدشوندگی، اظهار داشت: حجم معاملات بورس کالا نیز در سال ۸۸، ۳۱ درصد رشد داشت و این رقم از ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید و این در حالی بود که قیمت محصولات کاهش یافته بود.وی گفت: رشد ۲۷ درصدی سپرده‌ها در سیستم بانکی در کنار رشد ۲۶ درصدی بورس‌ها نشان دهنده بهبود وضعیت بازار سرمایه و بازار پولی کشور است.

 


وزیر امور اقتصادی و دارایی روند بازار سرمایه در سال جاری را مناسب ارزیابی کرد و گفت: تداوم دوره شاخص کل از مرز ۱۳ هزار و ۹۰۰ واحد در فروردین ماه فراتر رفته که رشدی ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

 


حسینی افزود: تحلیل‌ها حکایت از رشد قیمت نفت، چشم انداز مناسب بازار و سودآوری بیشتر شرکت‌ها و همچنین نزدیکی به زمان برگزاری مجامع از عوامل اصلی رشد بازار سرمایه بوده است.... /  گزارش : خبر آنلاین