اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نرخ خدمات و عوارض دولتی در سال 94


دولت هر سال بر اساس قانون اقدام به تعیین نرخ خدمات و عوارض دولت در بودجه سالانه می‌کند. در گزارشی به بررسی میزان تعرفه تعیین شده و تفاوت آن در سال جاری پرداختیم؛ این گزارش نشان می‌دهد هزینه صدور کارت معافیت، عوارض خروج از کشور و درآمد حاصل از خدمات نیروی انتظامی در سال ‌آینده تغییر نکرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: دولت هر سال بر اساس قانون اقدام به تعیین نرخ خدمات و عوارض دولت در بودجه سالانه می‌کند. در گزارشی به بررسی میزان تعرفه تعیین شده و تفاوت آن در سال جاری پرداختیم؛ این گزارش نشان می‌دهد هزینه صدور کارت معافیت، عوارض خروج از کشور و درآمد حاصل از خدمات نیروی انتظامی در سال ‌آینده تغییر نکرده است.

 صدور کارت معافیت

در ایران در شرایط خاصی مشمولان می‌توانند از سربازی معاف شوند. افرادی که دارای مصدومیت یا نارسایی‌های بدنی یا برخی شرایط اجتماعی هستند از خدمت معاف می‌شوند. اساسا دو نوع معافیت، معافیت موقت و معافیت دائم وجود دارد. در این لایحه بودجه در رابطه با صدور انواع کارت معافیت نیز تعرفه‌هایی وضع شد که نسبت به قیمت تعرفه‌های فعلی ثابت مانده است.

 بر این اساس مقرر شد افرادی که طبق قوانین فعلی مشمول معافیت می‌شوند اگر مدرک تحصیلی دکترا دارند، از آنها برای صدور کارت معافیت دائمی یک میلیون تومان اخذ شود و همچنین درخصوص افراد با تحصیلات کارشناسی ارشد ۵۰۰ هزار تومان، با تحصیلات کارشناسی ۲۵۰ هزار تومان، با تحصیلات فوق دیپلم ۱۷۵ هزار تومان، با تحصیلات دیپلم ۱۰۰ هزار تومان و برای کسانی که تحصیلات زیردیپلم دارند ۷۵ هزار تومان به منظور صدور کارت معافیت دائم اخذ شود.

البته مشمولینی که خارج از کشور هستند و با قوانین موجود مشمول معافیت می‌شوند از آنها برای صدور کارت معافیت دائم مبلغ ۱۰ میلیون تومان اخذ خواهد شد؛ همچنین برای مشمولان کمیته امداد و بهزیستی نیز مقرر شد که از آنها برای صدور کارت معافیت دائم ۵ هزار تومان دریافت شود. همچنین برای کسانی که قصد دریافت کارت معافیت پزشکی دارند، نیز مبلغ ۱۰۰ هزار تومان دریافت خواهد شد.

درآمد حاصل از خدمات انتظامی

در این لایحه نیز در درآمد حاصل از خدمات انتظامی، نرخ تعرفه برای معاینات تخصصی پزشكی از مشمولان متقاضی معافیت از دوره خدمت سربازی برای بار اول، به میزان 10 هزار تومان و برای نوبت‌های بعدی 15 هزار تومان وضع شده است. درآمد حاصل از صدور پروانه گذر مرزی نیز با حداقل 11 هزار تومان و حداکثر 27 هزار و 500 تومان تعیین شده است.  در درآمد حاصل از صدور، تعویض و تبدیل کارت پایان خدمت عادی و معافیت به هوشمند نیز، نرخ تعرفه 12 هزار تومانی تعیین شده است.

عوارض خروج مسافر

براساس این لایحه، عوارض خروج از کشور نیز برای مسافران ایرانی که قصد خروج از کشور را دارند، وضع شد. از این رو عوارض خروج هوایی برای هر نفر 75 هزار تومان و عوارض خروج زمینی و دریایی برای هر نفر 25 هزار تومان تعیین شده است. عوارض خروج زائران حج تمتع و عمره و عتبات عالیات نیز 50 درصد همین عوارض تعیین شده هستند.

تبدیل گواهینامه رانندگی عادی به هوشمند

علاوه‌بر این در درآمد حاصل از صدور، تعویض و تبدیل گواهینامه رانندگی عادی به هوشمند، برای صدور گواهینامه پایه دوم رانندگی 10 هزار تومان، صدور گواهینامه پایه یکم رانندگی 12 هزار تومان و همچنین تعویض گواهینامه عادی به هوشمند 15هزار تومان تعیین شده است.

علاوه بر این موارد در درآمد حاصل از جذب و گزینش اعضای هیات علمی دانشگا‌ه‌ها و موسسات آموزش عالی نیز هزینه ثبت‌نام به ازای هر نفر متقاضی جذب در دانشگا‌ه‌ها و مراكز آموزش عالی، 30 هزار تومان تعیین شده است.

همچنین در ردیف اخذ عوارض از واردات گوشت قرمز و مرغ، بدون تغییر نسبت به سال جاری هر کیلو گوشت 275 تومان و هر کیلو گوشت مرغ نیز، 110 تومان تعیین شده است.

نرخ خدمات و عوارض دولتی در سال 94


ویدیو مرتبط :
نرخ سود بانکی در سال 94

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش نرخ عوارض‌ برق و خودرو در سال 94


مجلس بر آب و برق عوارض بست، ۵ درصد به عوارض واردات خودروهای خارجی افزود، با وضع عوارض خودروها در کلانشهرها مخالفت کرد و در نهایت به این تصمیم رأی داد که درآمد ماهانه یک میلیون و ۱۵۰هزار تومان مالیات ندارد.

همشهری آنلاین: مجلس بر آب و برق عوارض بست، ۵ درصد به عوارض واردات خودروهای خارجی افزود، با وضع عوارض خودروها در کلانشهرها مخالفت کرد و در نهایت به این تصمیم رأی داد که درآمد ماهانه یک میلیون و ۱۵۰هزار تومان مالیات ندارد.

افزون بر این نمایندگان با افزایش سقف بدهی قطعی بدهكاران مالیاتی به سازمان امور مالیاتی هم اجازه دادند تا جلوی خروج بدهكاران دانه درشت از كشور را بگیرد.

عوارض 3تومانی بر هر كیلووات برق

مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده مصوب كرد: مشتركان برق شهری ازجمله باغ شهرها و خانه‌باغ‌های اطراف روستاها و شهرها به ازای هر كیلووات ساعت برق فروخته شده، 30ریال عوارض پرداخت ‌كنند. البته مشتركان برق خانگی روستایی و چاه‌های كشاورزی مشمول عوارض یادشده نخواهند بود و پول دریافتی تا سقف 4هزار میلیارد ریال برای حمایت از توسعه و نگهداری شبكه‌های برق روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاك، توسط شركت توانیر هزینه می‌شود.

افزایش قیمت آب در سال آینده


نمایندگان همچنین، عوارض آب‌بها در لایحه بودجه 94كل كشور را كه 100ریال به ازای هر مترمكعب آب پیشنهاد شده بود به 150ریال به ازای هر مترمكعب افزایش دادند. مجلس افزون بر این مصوبه، تعرفه آب آشامیدنی روستاها را 50درصد تعرفه آب آشامیدنی نزدیك‌ترین شهر تعیین كرد كه نسبت به امسال 20درصد رشد نشان می‌دهد.

نمایندگان همچنین عصر روز سه‌شنبه عوارض واردات خودروهای سواری را به میزان 5 درصد قیمت تحویل روی كشتی در مبدأ (فوب) افزایش دادند. با تصویب این طرح پیش‌بینی می‌شود كه قیمت خودروهای خارجی بار دیگر افزایش پیدا كند و به تبع بر وضعیت قیمت خودروهای داخلی هم اثرگذار خواهد بود.

جزئیات معافیت مالیاتی

مجلس روز گذشته در ادامه مذاكرات بر سر مواد درآمدی بودجه‌ سال آینده سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده 52قانون برنامه پنجم توسعه كشور را مبلغ 138میلیون ریال در سال تعیین كرد. به این ترتیب درآمد ماهانه تا یك میلیون و 150هزار تومان، مشمول مالیات نخواهد بود و به مازاد بر این میزان مالیات وضع خواهد شد. با تصمیم نمایندگان در سال آینده درصورتی كه مازاد درآمد سالانه تا 7 برابر باشد، 10درصد و بالاتر از آن 20درصد مالیات بسته می‌شود. گفتنی است سقف معافیت مالیاتی بر درآمد در سال‌جاری ماهانه یك میلیون تومان است.

بدهكاران دانه‌درشت خارج نمی‌روند


وكلای مردم در ادامه به اصلاح ماده 202قانون مالیات‌های مستقیم، رأی دادند و سقف یك میلیون تومان برای جلوگیری از خروج بدهكاران مالیاتی از كشور را افزایش دادند. با این تصمیم، اشخاص حقوقی تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری از مراجع قانونی درصورتی كه میزان بدهی مالیاتی قطعی آنها 20درصد سرمایه ثبت شده یا مبلغ 5میلیارد ریال باشد حق خروج از كشور را نخواهند داشت. همچنین سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی تولیدی كه میزان بدهی قطعی مالیاتی آنها از 10درصدسرمایه ثبت شده یا 2میلیارد ریال و سایر اشخاص حقیقی از 100میلیون ریال باشد، اجازه نخواهند داشت از كشور خارج شوند.

ماده 202قانون مالیات‌های مستقیم به وزارت امور اقتصادی و دارایی یا سازمان امور مالیاتی اجازه می‌داد تا از خروج بدهكاران مالیاتی كه میزان بدهی قطعی آنها از 10میلیون ریال بیشتر باشد، جلوگیری كند. با تصویب مجلس شورای اسلامی، اشخاصی كه طبق اعلام سازمان امور مالیاتی كشور در سال 94مكلف به دریافت شماره اقتصادی شوند درصورت عدم‌دریافت از بخشودگی‌های مقرر در قانون مالیات محروم می‌شوند.