اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نرخ تورم تهران چقدر است؟



اخبار,اخبار اقتصادی , بانك مركزی

براساس جداول اعلامی بانك مركزی، 12 استان تورمی بیش از تورم میانگین كشور در اسفند سال گذشته داشته‌اند. در این بین نرخ تورم در تهران نسبت به استان‌های فقیرتر به نسبت كمتری افزایش یافته كه این موضوع نشان‌دهنده زیان رفاهی بیشتر تورم در استان‌های فقیرتر بوده است.

به گزارش تابناک، كاهش نرخ تورم در كشور از نیمه دوم سال 1392 آغاز شد و در طول 19 ماه سپری شده دولت عملكرد مثبتی در این حوزه داشته است.

نزولی شدن روند رشد تورم در همه استان‌ها مشهود است و به طور متوسط از 12 ماه منتهی به شهریور با 40.1 درصد تورم به 15.5 در فروردین سال جاری حدود 25 واحد درصد افت تورم اتفاق افتاده است.

با این حال میزان كنترل قیمت‌ها در استان‌های مختلف متفاوت بوده است. بر اساس جداول اعلامی بانك مركزی 12 استان تورمی بیش از تورم میانگین كشور در اسفند سال گذشته داشته‌اند.

تورم اسفند 193 نسبت به ماه قبل از آن در كشور به طور میانگین 1.3 درصد بوده است اما استان‌های مورد اشاره بالای این میزان تورم را تجربه كرده‌اند. صدرنشین آنها نیز استان سمنان با تورم 2.3 درصدی ظرف یك ماه بوده است.

دیگر استان‌ها با تورمی بالاتر از میانگین كشور اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، كردستان، كهگیلویه و بویراحمد، كرمانشاه، لرستان، هرمزگان و همدان هستند. تورم این استان‌ها بین 1.4 تا 2.3 درصد متغیر بوده است.

در سال‌های گذشته همواره رشد تورم در مناطق مختلف به نفع استان‌های با توسعه بیشتر بوده است.

در این بین نرخ تورم در تهران نسبت به استان‌های فقیرتر به نسبت كمتری افزایش یافته كه این موضوع نشان‌دهنده زیان رفاهی بیشتر تورم در استان‌های فقیرتر بوده است.

اكثر استان‌های با تورم بالا استان‌های مرزی و اكثر استان‌های تورم پایین استان‌های ساحلی هستند. در توضیح این موضوع دلایلی از جمله بالاتر بودن سهم خدمات در سبد خانوارهای با تورم پایین‌تر مثل تهران و استان‌های ساحلی و همچنین نقص نظام توزیعی كشور را می‌توان ذكر كرد.

اخبار اقتصادی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم کاهش یابد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اجاره‌بها در تعقیب تورم+جدول نرخ های پیشنهادی رهن و اجاره در تهران



اجاره‌بها در تعقیب تورم

مشاوران املاک غافلگیر شدند

اکثر بنگاهداران مسکن در رابطه با وضعیت فعلی بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی بر این باور بودند که از اواسط خرداد ماه بازار اجاره با رونق مواجه خواهد شد؛ اما امروز آنها اظهار می‌کنند؛ که پیش‌بینی شان تا به امروز اشتباه بوده است زیرا هیچ خبری از رونق در بازار اجاره نیست.

یکی از فعالان بازار مسکن  در خیابان اشرفی اصفهانی در این رابطه به «دنیای اقتصاد» گفت: از یک سو نرخ‌های اجاره به اندازه‌ای سرسام‌آور شده و از طرف دیگر هزینه‌های جابه‌جایی به اندازه‌ای افزایش یافته است که به همین دلیل به نظر می‌رسد مستاجران مجبور به تمدید قرارداد اجاره واحدشان  شوند.

وی در رابطه با افزایش نرخ اجاره واحدهای مسکونی در فاصله خرداد ماه سال گذشته تا خرداد امسال عنوان کرد: محاسبات نشان می‌دهد که حداقل 30 درصد اجاره بها نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است و به همین خاطر وضعیت کنونی بازار اجاره تعریفی ندارد؛ چراکه مستاجران توان پرداخت چنین مبالغی را ندارند.

این مشاور املاک درباره تصمیم اکثر  مالکان درباره نحوه دریافت اجاره بها خاطرنشان کرد: موجران همچون گذشته درخواست دریافت رهن و اجاره از مستاجران را دارند؛ اما مستاجران هم به دنبال واحدهای رهنی هستند و این امر موجب شده است که متقاضیان این روزها در بازار اجاره روزهای دشواری را پشت سر بگذارند.

افزایش 30  تا 35 درصدی اجاره‌بها

در خیابان امیرآباد نیز بازار اجاره واحدهای مسکونی از رونق بهره مند نیست؛ چراکه نرخ‌هایی که از سوی مالکان به عنوان اجاره‌بها تعیین می‌شود بیش از توان پرداخت مستاجران است.

اسدی، یکی از بنگاهداران خیابان امیرآباد تصریح کرد: در حال حاضر اکثر بنگاهداران به دنبال واحدهای 60 تا 80 متری هستند که با 30 میلیون تومان ودیعه و حداکثر یک میلیون تومان اجاره ماهانه بتوانند اجاره کنند. اما برآورده شدن چنین خواسته‌ای بعید است؛ زیرا مالکان انعطاف ناپذیرتر از تصور متقاضیان بازار اجاره هستند.

وی منحنی صعود نرخ اجاره را طی یکسال گذشته با توجه به نرخ‌های اعلام شده به بازار اجاره بین 30 تا 35 درصد اظهار کرد.

اجاره‌بها,بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی

دنیای اقتصاد