اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نرخ بلیت پروازها، بعد از گرانی سوخت


به گفته دبیر انجمن شرکت‎های هواپیمایی تا زمان آزادسازی شدن نرخ بلیت هواپیما نمی‌توان درباره تعیین نرخ بلیت بعد از تغییر قیمت سوخت، اظهار نظر کرد.

اقتصاد نیوز: به گفته دبیر انجمن شرکت‎های هواپیمایی تا زمان آزادسازی شدن نرخ بلیت هواپیما نمی‌توان درباره تعیین نرخ بلیت بعد از تغییر قیمت سوخت، اظهار نظر کرد.

طبق ماده 161 قانون برنامه پنج‎ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، دولت در سال‌های 90 تا 94 مکلف بوده، تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی بار و مسافر اقدام می‌کرد و از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره‌برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعی‌ شدن نرخ آنها اقدام می‌کرد.

حال با این شرایط و گذشت بیش از یکسال و یک هفته از زمان موعد به گفته فعالان این عرصه، هنوز آزادسازی نرخ بلیت‌ها اعمال نشده و در عین حال تک نرخی شدن سوخت اعمال شده است.

این درحالی است که با تک نرخی شدن سوخت و افزایش 100 تومانی هر لیتر سوخت هواپیما ، به نظر می رسد آزادسازی نرخ بلیت هواپیما راهی آسان‎تر از مدت زمان گذشته باشد اما به گفته دبیر انجمن شرکت‎های هواپیمایی تا زمان آزادسازی شدن نرخ بلیت هواپیما نمی‌توان درباره تعیین نرخ بلیت اعم از افزایش و تغییر قیمت اظهار نظر کرد.

مقصود اسعدی سامانی گفت: به طور طبیعی هزینه شرکت‎های هواپیمایی به دلیل افزایش دستمزد پرسنل،کارگران، نرخ تعرفه خدمات فرودگاهی و سوخت که آخرین آنها بود افزایش یافته است و باید اقدامی صورت گیرد تا این هزینه‌ها جبران شود.

به گفته وی، اجرای این مصوبه به دست دولت است و انجمن یا خود شرکت‌ها در اجرای آن نقش کمی دارند، بنابراین اجرای آزادسازی نیاز به مصوبه قانونی دارد و باید مجری قانون تکلیف آن را مشخص کند.

سامانی پیش‌تر نیز بعد از اعلام احتمال تک نرخی شدن سوخت گفته بود:ابتدا باید نرخ بلیت و مصوبه آزادی‎سازی بلیت مشخص و پس از آن تاثیر قیمت سوخت بررسی شود.

با نگاهی به ماده 161 قانون برنامه پنج‎ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به نظر می‌رسد که باید تا پایان امسال تعیین تکلیف نرخ بلیت‌های هوایی اجرایی شود.


ویدیو مرتبط :
از گرانی تا ابطال های مکرر بلیت توسط شرکت های هواپیمایی | ویدیو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعمال نرخ‌های جدید بلیت هواپیما در اغلب پروازها



اخبار ,اخبار اقتصادی ,نرخ‌های جدید بلیت هواپیما

 

اخبار اقتصادی - اعمال نرخ‌های جدید بلیت هواپیما در اغلب پروازها

البته در طول روزهایی که از ابلاغ قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گذشته بسیاری از شرکت‌های بزرگ قیمت‌های جدید خود را ارائه و پروازهایشان را با این نرخ بسته‌اند و برخی از دیگر شرکت‌ها نیز پس از نرخ‌گذاری جدید، بازاریابی‌های لازم و اطلاع رسانی به سازمان هواپیمایی وارد این عرصه خواهند شد.

 بسیاری از شرکت‌های بزرگ هواپیمایی قیمت‌های جدید بلیت مسیرهای داخلی خود را ارائه و پروازهایشان را با این نرخ بسته‌اند و برخی از دیگر شرکت‌ها پس از نرخ‌گذاری جدید، بازاریابی‌های لازم و اطلاع‌رسانی به سازمان هواپیمایی وارد این عرصه خواهند شد.
 
حمید غوابش - دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی - در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این خبر اظهار کرد: تاکنون نرخ بلیت هواپیما به شکل واحد اندازه گیری و لحاظ می‌شده است به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت تمام شرکت‌ها با سرعت، تغییرات قیمتی را اجرایی کنند.
 
وی افزود: البته در طول روزهایی که از ابلاغ قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گذشته بسیاری از شرکت‌های بزرگ قیمت‌های جدید خود را ارائه و پروازهایشان را با این نرخ بسته‌اند و برخی از دیگر شرکت‌ها نیز پس از نرخ‌گذاری جدید، بازاریابی‌های لازم و اطلاع رسانی به سازمان هواپیمایی وارد این عرصه خواهند شد.
 
غوابش گفت:‌با توجه به زمان بر بودن طراحی جداول قیمتی جدید و لزوم اطلاع‌رسانی آن به سازمان هواپیمایی کشوری ثابت ماندن قیمت بلیت هواپیما توسط برخی شرکت‌ها طبیعی است.
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از تبانی و اخلال در بازار رقابتی بلیت هواپیما نیز اظهار کرد:‌ طبق قانون بر تمام بازارهای رقابتی نظارت صورت می‌گیرد و قطعا شرکت‌های هواپیمایی نیز از این موضوع مستثنی نیستند.
 
وی گفت:‌ با آزادسازی نرخ‌ها انتظار می‌رود رقابتی مناسب بین شرکت‌ها شکل بگیرد و از طرف مقابل مسافران برای چیدن برنامه‌های سفر انتخاب‌های بیشتری داشته باشند اما اگر هر عاملی در این رقابت خلل ایجاد کند طبق قانون مورد برخورد قرار خواهد گرفت.
 
به گزارش ایسنا، طبق برنامه پنجم توسعه باید نرخ بلیت سفرهای هوایی از حالت دستوری خارج شود که بر این اساس طبق تصویب شورای عالی هواپیمایی و اعلام قائم مقام وزیر راه و شهرسازی مقرر شده بود از 28 اردیبهشت، نرخ‌ها آزاد شود که این دستورالعمل کمی دیرتر از موعد به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد.
 
تاکنون قیمت بلیت هواپیما به صورت دستوری از سوی شورای عالی هواپیمایی تعیین و با تایید رییس‌جمهور ابلاغ می‌شد که بر اساس آن در آخرین تغییر که از 14 آبان 91 اعمال شد نرخ بلیت پرواز در مسیرهای داخلی 65 تا 70 درصد افزایش یافت لذا با توجه به اینکه تاکنون قیمت‌ها در هر مسیر دستوری و مشخص شده بود احتمال تخلف کمتر وجود داشت و مسافران نرخ‌های مصوب را به راحتی مطلع می‌شدند اما اکنون با اجرای آزادسازی و متنوع‌سازی، نرخ‌ها از حالت دستوری خارج می‌شود و ممکن است هر ساعت و هر روز قیمت یک مسیر متفاوت باشد.
 
البته این امر مزایایی از جمله رقابت‌پذیری میان ایرلاین‌ها را دارد و مسافران هم می‌توانند برای ارزان شدن سفر خود زمان‌های کم‌تقاضاتر را انتخاب کنند اما نگرانی که در این زمینه وجود دارد این است که با توجه به سخت شدن نظارت در این شرایط ، بازار فروش بلیت چگونه خواهد بود؟ 

اخبار اقتصادی - ایسنا