اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نرخ‌گذاری سلیقه‌ای میوه‌های تابستانی توسط مغازه‌داران/ بازار میوه در سایه بی‌توجهی بازرسان



اخبار ,اخباراقتصادی ,بازار میوه

 

اخبار اقتصادی - نرخ‌گذاری سلیقه‌ای میوه‌های تابستانی توسط مغازه‌داران/ بازار میوه در سایه بی‌توجهی بازرسان

اگرچه روز به روز بر تنوع میوه های تابستانی اضافه می‌شود، اما قیمت هنوز هم در سطح بازار به تعادل نرسیده است و رنج قیمتی میوه‌های تابستانی از 6 هزار تومان تا 10 هزار تومان در مغازه‌های سطح شهر در نوسان است؛ این در حالی است که در سایه نبود نظارت بر بازار میوه، مغازه‌های سطح شهر به هر قیمتی که می‌خواهند، میوه را عرضه می‌کنند.

 به گزارش مهر، این روزها بازار میوه، تنوع فراوانی را برای مشتریان و خریداران در بازار فراهم کرده است و رنگین کمان میوه های تابستانی در حال تکمیل شدن است. این در حالی است که البته کیفیت میوه های تابستانی هنوز به حد اعلا نرسیده و اگر هم به صورت دستچین و با کیفیت مناسب در مغازه های سطح شهر عرضه شوند، گاه قدرت خرید مردم توانایی خرید آنها را از مغازه ها ندارد.

این در حالی است که به نظر می رسد قیمت میوه در مغازه های سطح شهر، هیچ قرار و قانونی ندارد و بازرسی نیز از بازار صورت نمی گیرد که مغازه داران، سودهای معقول را اعمال کنند؛ البته وقتی علت گرانفروشی میوه را از آنها جویا می شویم، این نکته را مدنظر قرار می دهند که کیفیت میوه ها بالا است و باید پول بیشتری برای خرید از میدان میوه و تره بار مرکزی بپردازند.

از سوی دیگر، گاه اختلاف قیمت میان میادین میوه و تره بار با مغازه های سطح شهر به 5 تا 6 هزار تومان هم می رسد و البته نکته قابل توجه این است که گاه اختلاف قیمت میان میوه های عرضه شده در مغازه ها آن هم با احتساب کیفیت میوه های عرضه شده در دو واحد صنفی مجزا، به اندازه ای چشمگیر است که مشخص است بازار میوه به صورت افسارگسیخته در حال حرکت است و متاسفانه مردم هم که گاه مجبور به خرید از مغازه ها هستند، باید رقمی را برای خرید یک کیلو میوه بپردازند که گاه معادل خرید حداقل دو کیلو میوه از میادین میوه و تره بار است.

البته گرانفروشی میوه فروشان به خصوص در مغازه های شمال شهر تهران بر هیچ کس پوشیده نیست و اتیکت های قیمتی و مبالغی که گاه آنها از مردم طلب می کنند هم به خوبی گویای این است که نرخ های میوه در بازار به صورت سلیقه ای اعمال می شود.

این در حالی است که به دلیل پیش رو بودن عید نیمه شعبان که به طور طبیعی تقاضا برای میوه در بازار افزایش می یابد، اکنون همین گرانفروشان در بازار میوه، دست به کار شده اند و قیمت ها را حداقل 10 درصد بالا برده اند، این در حالی است که نظارتی هم بر بازار نیست و اگر هم هست، هیچ ثمر و نتیجه ای ندارد.

بررسی های میدانی مهر نشانگر این است که بسیاری از مغازه داران، میوه را با نرخ های سلیقه ای به مصرف کنندگان ارایه می دهند و این در حالی است که همواره ادعای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که مدت ها است به کما رفته و واکنشی از خود نشان نمی دهد، این است که هیچ عرضه کننده ای حق افزایش قیمت را ندارد و اگر چنین شود، با او برخورد تعزیری صورت می گیرد، در حالیکه این روزها نه خبری از بازرسی ها هست و یا اگر هم بازرسی صورت می گیرد، کمترین بازدهی را در بازار دارد.

البته فروش کالاهای فله ای از جمله معضلاتی بوده که همواره گریبان مردم را گرفته و فروشندگان را بر این داشته تا قیمت های سلیقه ای را نیز برای این دسته از کالاها اعمال کنند، در حالیکه در مورد میوه این موضوع به اوج می رسد و حتی فروشندگان حاضر هستند که میوه های عرضه شده را اندکی ارزانتر نفروشند و در مقابل، خرابی و فسادپذیری آنها را نیز تحمل کنند؛  این در شرایطی است که گرانفروشان میوه همواره در بازار مانور داده اند و مردم نیز مجبور بوده اند که در مواقع ضروری، به قیمت های اعمال شده از سوی آنها، گردن نهند.

به هرحال ضروری به نظر می رسد سازمانی که عنوان حمایت از مصرف کنندگان را به دوش می کشد، واکنش بیشتری به چنین رفتارهای ناپسندی در بازار نشان دهد و تنها آمار بازرسی را اعلام نکند که یک سری اعداد و ارقام در آن ثبت شده است، بلکه نتیجه آن به صورت محسوس از سوی مردم قابل لمس باشد.


قیمت انواع میوه در میوه فروشی های سطح شهر

 

 قیمت انواع میوه در نقاط مختلف شهر

نوع میوه قیمت در میادین میوه و تره بار قیمت در مرکز شهر قیمت در شمال شهر
هلو 3900 8500 11000
زردآلو 5800 9500 10500
آلبالو 4700 6500 8500
گیلاس 4500 9500 12000
گلابی ---- 9000 11500
موز 3800 4500 5200
انگور یاقوتی 6200 8500 13000
توت فرنگی 5800 6500 9000
هندوانه 650 850 1000
طالبی 1100 1200 1500
خربزه 900 1200 1500

اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
فیلم_ عجیب ترین بازار میوه جهان-قطار از وسط بازار میوه رد میشه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نرخ انواع میوه در مغازه‌های تهران؛انار كیلویی ٣٥٠٠ و پرتقال ٢٩٠٠ تومان



 

 

نرخ انواع میوه در مغازه‌های تهران؛انار كیلویی ٣٥٠٠ و پرتقال ٢٩٠٠ تومان

 

شمارش معكوس تا رسیدن شب چله شروع شده و اقلام مورد توجه این شب از هم اكنون در مغازه در تیررس خریداران قرار گرفته اند اما بحث كیفیت و قیمت مانند همیشه بیش از خود كالاها و اقلام مورد بحث است.

به گزارش خبرنگار اصناف خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تفاوت در كیفیت میوه در مغازه های میوه فروشی و میادین میوه و تره بار یكی از همین مباحث است. خرید از میدان میوه فروشی یعنی زیان چرا كه با احتساب پرتی میوه های میدان و مقایسه با نرخ میوه های مغازه ای دیده می شود، میوه های با كیفیت متوسط و گاه له شده ارزان تر به مردم فروخته شده اند در حالی كه با همان مبلغ می شد میوه با كیفیت تر و البته كمتری خرید.

از سویی دیگر در حالی كه خرید از مغازه های میوه فروشی یك حق انتخاب را به مشتری می دهد، اما اینجا قیمت های بالا و نامتعارف، مصرف كننده را از گام گذاشتن در مغازه های رنگارنگ باز می دارد.

بارها و بارها در رسانه های گوناگون تبلیغ سلامتی با مصرف میوه به طور روزانه می شود، اما باید دید كه مردمی كه روی خاك حاصل خیز و غنی ایران زندگی می كنند، توان خرید میوه های این خاك را دارند یا خیر؟

در حال حاضر انار ساوه درشت در مغازه كیلویی سه هزار و ۵۰۰ تومان و انار متوسط كیلویی دو هزار و ۲۰۰ تومان است؛ البته پیش از این وعده داده شده كه نرخ انار در شب چله امسال افزایش پیدا نمی كند.

به گزارش ایسنا نرخ برخی از میوه ها در مغازه به شرح زیر است:

انار ساوه درشت: سه هزار و ۵۰۰ تومان

انار ساوه متوسط: دو هزار و ۲۰۰ تومان

سیب سبز فرانسه: سه هزار تومان

سیب سفید دماوند (درشت): دو هزار و ۹۰۰ تومان

سیب سفید دماوند (متوسط): دو هزار و ۲۰۰ تومان

پرتقال تامسون ساری: هزار و ۹۵۰ تومان

پرتقال رسمی بم: هزار و ۷۰۰ تومان

نارنگی ژاپنی (با كیفیت بهتر): سه هزار و ۲۰۰ تومان

نارنگی ژاپنی: دو هزار و ۴۰۰ تومان

كیوی: دو هزار و ۲۰۰ تومان

لیموشیرین بم: هزار و ۹۵۰ تومان

به: چهار هزار و ۵۰۰ تومان

موز: هزار و ۶۰۰ تومان

نارنج: هزار و ۱۰۰ تومان

خرما: چهار هزار تومان

انگور شاهرودی: دو هزار و ۳۰۰ تومان

گریپ فروت (سرخ): سه هزار تومان

گریپ فروت: هزار و ۹۰۰ تومان

خیار گلخانه یزد: دو هزار تومان

خیار بوته ای: هزار و ۷۰۰ تومان

خیار سالادی: ۵۰۰ تومان

گوجه گلخانه: سه هزار و ۲۰۰ تومان

گوجه: دو هزار و ۲۰۰ تومان

بادمجان بندر: هزار و ۱۰۰ تومان

هویج فرنگی: ۹۰۰ تومان

كدو: هزار و ۵۰۰ تومان

فلفل دلمه ای رنگی: سه هزار و ۸۰۰ تومان

فلفل دلمه ای سبز: هزار و ۵۰۰ تومان

تره فرنگی: دو هزار و ۲۰۰ تومان

شلغم: هزار و ۲۰۰ تومان

چغندر: هزار و ۱۰۰ تومان

كلم بروكلی: چهار هزار تومان

سیب زمینی: ۷۵۰ تومان

پیاز: ۷۵۰ تومان

كاهو سالادی: هزار و ۵۰۰ تومان

كاهو رسمی: هزار تومان

كلم سفید: ۸۰۰ تومان

كلم قرمز: ۸۰۰ تومان

گل كلم: هزار و ۲۰۰ تومان

كرفس: ۸۰۰ تومان

سبزی خوردن هر دسته: ۱۲۰ تومان

 

گزارش : خبرگزارى ایسنا