اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نخستین گزارش رسمی احمد شهید درباره وضع حقوق بشر در ایران



 

 

نخستین گزارش رسمی احمد شهید درباره وضع حقوق بشر در ایران

 

احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به حقوق بشر در ایران روز گذشته نخستین گزارش خود درباره وضع حقوق بشر در ایران را منتشر كرد.

برخی منابع خبری گزارش داده اند كه این گزارش 24 صفحه است تا ساعاتی دیگر به صورت رسمی منتشر شود. احمد شهید در نخستین گزارش خود نوشته است که به سبب کمبود وقت، این گزارش کوتاه تر از گزارش های بعدی اش خواهد بود.

این گزارش 24 صفحه ای به غیر از مقدمه، شیوه تحقیق و نتیجه، دارای بخش "وضعیت حقوق بشر" است که به شش فصل تقسیم می شود:

نحوه رفتار با فعالان جامعه مدنی ( در این قسمت به وضعیت فعالان سیاسی ، روزنامه نگاران ، فعالان دانشجویی، هنرمندان، وکلا و فعالان محیط زیست اشاره شده است) ؛  

آزادی اجتماعات ؛  حقوق زنان ؛  اقلیت های قومی و مذهبی ؛ مجازات اعدام و حبس به خاطر ارتباط با نهادهای خارجی .

در این گزارش  به وضعیت روزنامه نگاران زندانی پرداخته و ادعا شده كه در ایران  34  روزنامه نگاردر زندان  هستند . همچنین از بازداشت  معترضان به خشک شدن دریاچه ارومیه و نیز وضعیت موسوی و کروبی ابراز نگرانی شده است.

احمد شهید در خرداد ماه سال جاری از سوی شورای حقوق بشر ملل متحد به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران انتخاب شد .

دولت جمهوری اسلامی ایران موضوع حقوق بشر را امری داخلی دانسته و با توجه به تفاوت فرهنگ ها بر مساله عدم شمولیت حقوق جهانی بشر تاكید دارد و حقوق بشر موجود را كه كشورهای غربی ادعای حمایت از آن دارند را در چارچوب فرهنگ غربی می داند.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران موضوع دخالت كشورها و نهادهای خارجی در امور حقوق بشر را به عنوان ابزاری سیاسی و برای ایجاد فشار به حاكمیت داخلی كشورها تلقی كرده و اعلام كرده است سیاست تهران پذیرش گزارشگر ویژه حقوق بشر و دادن اجازه به او برای سفر به ایران نیست.

در همین راستا احمد شهید در نخستین گزارش خود  تاكید كرده كه در تابستان امسال دو بار خواهان دیدار با مقامات ایرانی در ژنو شده بود كه این تقاضای او برآورده نشده است.../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
انتقاد گزارش حقوق بشر ایالات متحده از نقض حقوق بشر چین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اگر بخواهیم گزارش اصل 90 در مورد انتخابات 88 را بپذیریم، پس باید گزارش احمد شهید در باره حقوق بشر در مورد ایران را هم بپذیریم



 

 

اگر بخواهیم گزارش اصل 90 در مورد انتخابات 88 را بپذیریم، پس باید گزارش احمد شهید در باره حقوق بشر در مورد ایران را هم بپذیریم

 

علی مطهری با حضور در وزارت كشور برای ثبت نام نمایندگی مجلس نهم شورای اسلامی گفت: من مستقل كاندیدا می‌شوم اما در بین لیست‌های موجود لیست 8+7 را ترجیح می‌دهم.

به گزارش انتخاب، مستقر در وزارت كشور، علی مطهری صبح روز پنج‌شنبه با حضور در محل وزارت كشور برای ثبت نام، در جمع خبرنگاران افزود: من از تهران كاندیدا خواهم شد و با لیست خاصی صحبت نكردم. به طور مستقل كاندیدا می‌شوم و هركس مایل باشد می‌تواند اسم من را در لیست خود قرار دهد اما به هر ترتیب در بین لیست‌های موجود فهرست 8+7 را ترجیح می‌دهم.

خبرنگاری در خصوص گزارش قرائت شده در مجلس در خصوص مسائل بعد از انتخابات از مطهری پرسید كه وی پاسخ داد: به نظر من این گونه گزارش‌ها از اتقان لازم برخوردار نیست و اگر بخواهیم این گونه گزارش‌ها را بپذیریم باید گزارش احمد شهید در باره حقوق بشر در مورد ایران را بپذیریم، در حالی كه ما به آن گزاش انتقاد داریم.

به نقل از ایسنا، وی ضمن اینكه این گزارش را یك طرفه و متعصبانه خواند، خاطر نشان كرد: این گزارش بیش از آنكه كمیسیون اصل 90 باشد گزارش شخص آقای فدایی بود و من با این طور كارها مخالفم. همچنین با عملكرد هیات رییسه هم مخالفم و این سوال را دارم كه چرا اجازه قرائت این گزارش را داد.

این عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص عملكرد مجلس هشتم نیز اظهار كرد: مجلس هشتم از نظر قانون گذاری متوسط و از نظر نظارت ضعیف بود.

خبرنگاری از مطهری پرسید با توجه به عملكردتان در مجلس هشتم چه نمره‌ای به خود می‌دهید كه وی پاسخ داد: اگر بحث سوال از رییس جمهور انجام شود كه نشانه‌های آن وجود دارد به خودم نمره 15 می‌دهم.

وی در ادامه اظهار كرد: در مجلس هشتم طرح‌هایی وجود داشت كه به دلایلی انجام نشد مثلا ما طرح تاسیس سازمان امر به معروف و نهی از منكر را شروع كردیم همچنین طرح اصلاح تعطیلات رسمی كشور نیز به سرانجام نرسید. در بعد نظارتی هم نتوانستیم در مجموع دولت را در بین قانون قرار دهیم و مجلس به معنای واقعی ناظر بر دولت نبود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال كه تا چه میزان مجلس در مقابل دولت شجاعانه عمل كرد، گفت: این موضوع دارای فراز و نشیب بوده است در برخی موارد مجلس خوب عمل كرده ولی در برخی جاها عقب نشینی كرده است. مثلا در استیضاح آقای كردان و وزیر اقتصاد خوب وارد شد اما در نهایت خوب عمل نكرد و به هرحال در مجموع عملكرد مجلس هشتم متوسط بوده است.

در ادامه خبرنگاری در خصوص بحث اشتغال پایدار و پیگیری آن از مطهری سوال كرد كه وی پاسخ داد اشتغال پایدار احتیاج به طرح‌های بنیادین اقتصادی دارد. هر مقدار كه بتوانیم تولید كشور را بالا ببریم نرخ رشد اقتصادی كشور بالا می‌رود و ایجاد اشتغال می‌شود و ما باید اصلا به دنبال كارهای اساسی باشیم. نباید اینطور باشد كه اقدام به كارهای زودبازده كنیم كه فقط در دوران خودمان افتتاح می‌شود. هم‌چنین مساله دیگر استاندارد بودن طرح‌هاست. طرح هایی كه هم اكنون اجرا می‌شود استاندارد نیست و بعدا بودجه‌های بیشتری هزینه می‌شود تا اشكالات رفع شود. اگر این دو عامل را در نظر بگیریم و مسائل سیاسی را از این موارد خارج كنیم در این بحث موفق خواهیم بود.

مطهری در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری كه پرسید شما كه در مجلس هشتم تصمیم به استعفا گرفتید چرا می‌خواهید دوباره كاندیدا شوید؟ اظهار كرد: استعفای من در حقیقت اهرم فشاری بود تا طی آن سوال از رییس جمهور به جریان بیفتد. این مساله اختیاری است كه آیین نامه داخلی مجلس به نماینده می‌دهد. ما هم از این اختیار استفاده كردیم و دیدیم كه موثر بود.

وی در ادامه در خصوص اولویت‌های مجلس نهم نیز اظهار كرد: مهمترین مشكل ما قانون گریزی است و ما با دولتی مواجه هستیم كه برای قانون اهمیت زیادی قائل نیست و آنچه خود تشخیص بدهد را انجام می‌دهد. مجلس باید دولت را در ذیل قانون قرار دهد و بتواند اعتدال و عقل گرایی را در كشور رواج دهد و یك فضای سیاسی معقول و معتدل را در كشور ایجاد كند و هم چنین ایجاد وحدت ملی در كشور را مورد توجه قرار دهد. در این صورت بسیاری از تحلیل‌های اقتصادی و تهدیدات نظامی از كشور ما دفع خواهد شد ولی ما اگر بخواهیم این روش‌های فعلی را ادامه دهیم و افراد و گروه‌ها را از قطار انقلاب پیاده كنیم و بگوییم ما انقلابی واقعی هستیم و بقیه منحرف هستند به بن بست می‌رسیم.

مطهری در ادامه اظهار كرد: با این وجود از مردم درخواست می‌كنم كه در انتخابات به طور فعال شركت كنند چرا كه اگر مشاركت پایین باشد گروه‌های تندرو پیروز خواهند شد اما اگر مشاركت بالا باشد گروه‌های عقل گرا و قانونمدار رای بهتری می‌آورند و ما مجلس قوی تری خواهیم داشت.

وی در ادامه در خصوص رویكرد اصلاح طلبان نسبت به انتخابات مجلس نهم اظهار كرد: بهتر بود اصلاح طلبان به طور فعال حتی با تابلوی خودشان شركت می‌كردند به این خاطر كه مشاركت مردم را بالا ببرند.

وی با تاكید بر اینكه اصلاح طلبان نباید مطالبات خود از انتخابات گذشته را با انتخابات آینده پیوند بزنند، افزود: اصلاح طلبان اگر مطالبه‌ای دارند و معتقدند به آنها ظلمی شده باید این موضوع را از راه خودش دنبال كنند. انتخابات مجلس را هم به طور جداگانه پیگیری كنند. آنها حتی می‌توانند مطالبات خود را از مجلس نهم پیگیری كنند. با این وضعیتی كه آنها انتخابات را نه تحریم كردند و نه اینكه مشاركت فعالی دارند موافق نیستم. من مایل بودم كه آنها با تابلوی خودشان در انتخابات شركت فعال داشته باشند چرا كه از این راه بیشتر می‌توانند به اهداف خود برسند.

خبرنگاری پرسید آیا شما مطالبات اصلاح طلبان را به حق می‌دانید كه وی در پاسخ به این سوال گفت: برخی از این مطالبات به حق است چرا كه گاهی برخوردهای تندی با آنها شده بنابراین باید پیگیری شود.

خبرنگاری از مطهری پرسید به نظر شما اصول خدمت رسانی به مردم چیست؟ كه وی پاسخ داد: به نظر من دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی باید مورد توجه قرار بگیرد. ما در ابتدای انقلاب آرمانهایی را مثل عدالت، آزادی بیان و استقلال فرهنگی و اخلاق و معنویت داشتیم و باید از اینها د فاع كنیم و اصلا وظیفه یك نماینده است كه مراقب این موضوعات باشد.

وی در ادامه بار دیگر در مورد عملكرد مجلس هشتم گفت: كارهایی انجام شده و طی آن دولت را كنترل كردیم با اقداماتی كه انجام شد همچنین با تحقیق و تفحص‌ها و گزارش‌ها از كمیسیون‌های مختلف توانستیم دولت را تا حدودی كنترل كنیم. اما به شكل ایده آل نبوده است.

وی همچنین اظهار كرد: مجلس هشتم تركیب بدی نداشت و اگر مجلس نهم هیات رئیسه قوی تری داشته باشد می‌تواند كنترل بیشتری بر دولت داشته باشد..../انتخاب