اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نخستین جرم در کشور چیست؟


معاون قوه قضاییه اعلام کرد: در سال گذشته بیش از 6 میلیون پرونده وارد دادگاه های کشور شده است که 90 درصد این پرونده ها مختومه شده است.

خبرگزاری مهر:  معاون قوه قضاییه اعلام کرد: در سال گذشته بیش از 6 میلیون پرونده وارد دادگاه های کشور شده است که 90 درصد این پرونده ها مختومه شده است.

حجت الاسلام حمید شهریاری در دومین روز از هفته قوه قضائیه در نشست خبری اعلام کرد: در سال 91 حدود 6 میلیون پرونده وارد مراجع قضایی شده که از این تعداد 2 میلیون وارد دادگاه های عمومی و 5/3 میلیون وارد دادسراهای عمومی شده است.

وی افزود: میانگین رسیدگی به پرونده ها در دادگاه های عمومی 128 روز و دادگاه های کیفری 187 روز بوده است که بیشترین مدت زمان رسیدگی به پرونده در دادگاه های مدنی 570 روز و در کیفری 470 روز بوده است. همچنین آمار ها نشان می دهد 31 هزار پرونده در سال گذشته وارد دیوان عالی شده که افزایشی 11 درصدی داشته و ورودی پرونده ها به دادسراها و افزایش 9 درصدی و دادگاه انقلاب با افزایش 6 درصدی همراه بوده است.

رئیس مرکز انفورماتیک قوه قضائیه از تهیه و تدوین سالنامه محرمانه آماری خبر داد و گفت: در این سالنامه تمامی آمار های دادگاه ها و دادسراها و نوع جرایم لحاظ شده که به قضات داده می شود.

وی همچنین اعلام کرد: بررسی پرونده های قضایی در سال 91 نشان می دهد 9 جرم نخست کشور 50 درصد پرونده ها را از آن خود کرده است که به ترتیب می توان جرایم را این گونه اعلام کرد:

1- سرقت 12 درصد

2- ضرب و جرح 5/9 درصد

3- ایراد صدمه بدنی 6 درصد

4- توهین به اشخاص 5/5 درصد

5- تهدید 5/4 درصد

6- تخریب 5/3

7- نگهداری از مواد مخدر 3 درصد

8- استهسال 5/2 درصد

9- خیانت در امانت 5/2 درصد

معاون قوه قضائیه با بیان اینکه شبکه ملی عدالت 900 نقطه قضایی را در 35 هزار ایستگاه به هم متصل می کند گفت: در سال جاری ثبت اسناد کشور با 430 نقطه سازمان زندان ها با 230 نقطه و پزشکی قانونی با 130 نقطه به این شکبه متصل اند که سازمان ثبت و زندان ها زیرساخت ها را آماده کرده ولی هنوز سازمان زندان ها آماده نیست.

وی با اشاره به این که طرح سازمانه فتا (سامانه خدمات الکترونیک قضایی) در سال 91 آغاز شده است گفت: در این سامانه شهروندان می توانند دادخواست های خود را در سایت عدل ایران ثبت کرده و با کد رهگیری به دفاتر پیشخوان قضایی مراجعه و یا با شماره تلفن 129 برای استفاده از سامانه راهنمایی شوند.

وی گفت: از هفته آینده غیر از 40 درصد دفترخانه های تهران که هم اکنون دفتر پیشخوان دولت هستند فراخوان عمومی شده و دفترخانه های دیگر می توانند درخواست پیشخوان قضایی کنند.

شهریاری در پاسخ به این که آیا دادخواست های کیفری هم می تواند غیرحضوری ثبت شود گفت: باید نیروی انتظامی آمادگی خود را اعلام کند ولی متاسفانه هنوز این کار را نکرده است و محدودیت حفاظتی دارد.

معاون قوه قضائیه با انتقاد از این که هنوز اعتبار لازم برای تامین سخت افزاری قضات در اختیار قوه قضائیه قرار نگرفته است گفت: در طرحی جدید به نام پناد تمامی آراء دادگاه ها برخط شده و در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد.

وی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه دولت اعلام آمادگی کرده است تا نرم افزار سامانه قوانین و مقررات برای به روز بودن قضات در اختیار آنها قرار دهد گفت: قوه قضائیه سامانه ای دارد به نام دستور که همین کار را انجام می دهد و قضات توسط سی دی و اینترنت به این سامانه دسترسی دارند.


ویدیو مرتبط :
پیشگیری از جرم راه مدیریت جرایم در کشور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مطهری: قطعاً شورای نگهبان اجازه شکست اصولگرایان در رقابت‌های سیاسی آتی کشور را نمی‌دهد/کوثری: شورای نگهبان علیه "مطهری" اعلام جرم کند!!



دخالت شورای نگهبان در انتخابات

شورای نگهبان علیه "مطهری" اعلام جرم کند!

«به نظر من این صحبت آقای مطهری تهمت زدن به شورای نگهبان است و اگر ایشان چنین صحبتی کردند شورای نگهبان باید علیه آقای مطهری اعلام جرم کند و ایشان را دادگاهی کنند.»

یک نماینده اصولگرای مجلس گفت: «به نظر من چون آقای مطهری برای نظام و انقلاب دل نسوزانده است از گفتن این حرف ها خوشحال می شود؛ وگرنه اگر زحمت و سختی کشیده بود هیچگاه این حرف ها را نمی زد. کسی که برای چیزی زحمت نکشد خیلی راحت هم آن را بر باد می دهد.»

علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس با اعلام اینکه قطعاً شورای نگهبان اجازه شکست اصولگرایان در رقابت‌های سیاسی آتی کشور را نمی‌دهد، گفت: اگر انتخابات کاملا آزاد باشد و نامزدهای اصلاح‌طلب رد صلاحیت نشوند و مشارکت بالا باشد، معمولاً اصلاح‌طلب‌ها پیروز میدان هستند.

مطهری ادامه داد: اصولگرایان معمولا در شرایطی پیروز می‌شوند که کاندیداهای موثر اصلاح‌طلب ردصلاحیت شده و به تبع آن مشارکت مردم پایین آید، در چنین شرایطی اصولگرایان در رقابت‌های سیاسی پیروز می‌شوند.

شورای نگهبان باید علیه آقای مطهری اعلام جرم کند
اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «به نظر من آقای مطهری در فضا زندگی می کند و قصد ندارد با واقعیت ها زندگی کند و لذا بعضا چنین اظهارنظراتی انجام می دهد.»

وی ادامه داد: «رد صلاحیت افراد به پرونده آنها بستگی دارد و اینکه آقای مطهری چنین اظهارنظری می کند به این معناست که قصد ندارد قانون را قبول کند و می خواهد فراتر از قانون حرف بزند که البته به نظر من این حرف ها خریداری ندارد.»

وی خاطرنشان کرد: «حرف آقای مطهری اصلا درست نیست و من آن را قبول ندارم که بخواهم روی آن بحث کنم.»

کوثری در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند اگر افراد ردصلاحیت شده در انتخابات شرکت داده شوند با رای مردم مواجه خواهند شد، گفت: «چه کسی گفته با رای مردم مواجه می شوند؟ به نظر من این دسته از افراد که خائن و خودفروخته هستند و به بیگانگان وابسته اند هیچگاه با رای مردم مواجه نمی شوند.»

کوثری در پاسخ به این سوال که آیا در این صورت بهتر نیست به اینها اجازه داده شود وارد فرایند انتخابات شوند و آنگاه توسط مردم حذف شوند؟، گفت: «خیر؛ بهتر نیست. چرا باید چنین اجازه ای به آنها داده شود؟ پس مسئولینی که وظیفه دارند دراین باره قانون را رعایت کنند چکاره اند؟ پس قانون را برای چی نوشتند؟ مگر عهد دقیانوس است که هرکسی کاندیدا شود و آنگاه مردم به آنها رسیدگی کنند؟»

این نماینده اصولگرای مجلس در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان در شرایطی برابر و رقابتی می توانند پیروز میدان باشند؟، گفت: «بنده می گویم مردم بنا به عملکرد مسئولین و اینکه هرکس بهتر عمل کند، دست به انتخاب می زنند.»

کوثری درباره این صحبت مطهری که گفته بود "قطعاً شورای نگهبان اجازه شکست اصولگرایان در رقابت‌های سیاسی آتی کشور را نمی‌دهد"، گفت: «به نظر من این صحبت جوک تاریخ است. مگر در دوران اصلاحات، اصلاح طلبان روی کار نیامدند، مگر خاتمی پیروز انتخابات نشد، مگر اکثریت مجلس ششم اصلاح طلب نبودند؟ اگر شورای نگهبان می خواست خیلی راحت می توانست جلوی اینها را بگیرد.»

وی ادامه داد: «به نظر من این صحبت آقای مطهری تهمت زدن به شورای نگهبان است و اگر ایشان چنین صحبتی کردند شورای نگهبان باید علیه آقای مطهری اعلام جرم کند و ایشان را دادگاهی کنند.»

وی افزود: «ما تاکنون شاهد بوده ایم که مردم انتخاب کننده بودند و نه شورای نگهبان؛ و مردم هرکس را تشخیص دادند انتخاب کردند.»

کوثری اظهار کرد: «به نظر من چون آقای مطهری برای نظام و انقلاب دل نسوزانده است از گفتن این حرف ها خوشحال می شود؛ وگرنه اگر زحمت و سختی کشیده بود هیچگاه این حرف ها را نمی زد. کسی که برای چیزی زحمت نکشد خیلی راحت هم آن را بر باد می دهد.»

اکنون وقت این حرف ها نیست
اما احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگو با فرارو و درباره صحبت های علی مطهری گفت: «بنده اصلا ورود به این بحث را مناسب نمی دانم؛ اکنون چه وقت این حرف ها است؟ تا مجلس آینده دو سال و نیم دیگر وقت است و اکنون وقت این حرف ها نیست.»

وی ادامه داد: «در حال حاضر باید به جای این صحبت ها که رقابت های جناحی را تقویت می کند از وحدت صحبت کرد تا به این دولت کمک شود.»/فرارو