اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نحوه پرداخت مستمری ازکارافتادگی



اخبار,اخبار اجتماعی , پرداخت مستمری ازکارافتادگی

حادثه خبر نمی‌کند، از راه می‌رسد و گرفتار می‌کند. این گرفتاری گاهی یک صدمه و آسیب جزئی است که با اقدامات درمانی برطرف می‌شود و گاهی چنان شدید است که توان فرد را برای ادامه کار و تلاش به صورت جزئی و یا کامل از او سلب می‌کند.

حمایت مستمر از بیمه‌شدگانی که در معرض آسیب‌های جسمی قرار می‌گیرند یکی از مهمترین کارکردهای نظام بیمه‌های اجتماعی است.

به گزارش ایسنا، اگر بر اثر حادثه و یا بیماری قدرت بیمه شده برای ادامه کار کاهش یابد به نحوی که در شغل قبلی و یا شغل جدیدی که به مقتضای شرایط جدید جسمی به او واگذار می‌شود نتواند درآمد قبلی خود را کسب کند، سازمان تامین اجتماعی وی را تحت پوشش حمایت‌های خود قرار می‌دهد.

حمایت‌ها و خدمات این سازمان در مرحله اول متوجه بازگرداندن قدرت کار بیمه شده از طریق ارائه خدمات درمانی و توانبخشی است و اگر این اقدامات موثر واقع نشود با برقراری مستمری از کارافتادگی، کاهش و یا قطع درآمد وی را جبران می‌کند.

بیمه شده‌ای که طبق نظر پزشک معالج توانایی خود را برای کار به صورت کامل یا جزئی از دست بدهد پس از مراجعه به شعب تامین اجتماعی به کمسیون پزشکی معرفی می‌شود؛ این کمیسیون پس از معاینه بیمه شده و بررسی سوابق پزشکی وی نسبت به صدور رای با تعیین درصد از کار افتادگی اقدام و مراتب به شعبه ذیربط اعلام می‌شود تا در چارچوب مقررات و در صورت احراز شرایط قانونی حکم برقراری مستمری از کار افتادگی صادر شود.

حمایت در برابر حوادث و بیماری‌ها
بیمه‌شدگان و خانواده آنها از زمانی که مشمول مقررات قانون تأمین اجتماعی شوند، در صورت مصدوم شدن بر اثر حوادث یا ابتلا به بیماری، می‌توانند از خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی بهره مند شوند. همچنین افراد خانواده بیمه‌شده و افراد خانوده‌اش (همسر، فرزندان، پدر و مادر) که تحت تکفل او باشند، می‌توانند به عنوان بیمه‌شده تبعی از خدمات درمانی استفاده کنند.

علاوه بر این، مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی (بازنشستگان، ازکارافتادگان وبازماندگان) و مقرری بگیران بیمه بیکاری نیز تحت پوشش خدمات درمانی این سازمان هستند.

تعهدات درمانی این سازمان شامل همه خدمات کلینیکی، پاراکلینیکی، بیمارستانی،کمک ها و معاینات طبی و معالجات مربوط به دوران بارداری، زایمان و پس از آن و همچنین توانبخشی و تحویل وسایل کمک پزشکی(اروتز و پروتز) است که در چارچوب مصوبات شورای عالی بیمه خدمات درمانی کشور و هیأت وزیران قابل ارائه است.

سازمان تأمین اجتماعی، خدمات درمانی مورد نیاز افراد تحت پوشش خود را با روش های درمان مستقیم و درمان غیر مستقیم به بیمه شدگان این سازمان ارائه می کند.

روش درمان مستقیم: با استفاده از مراکز درمانی و بیمارستانهای ملکی اختصاصی سازمان که در این روش تمامی خدمات درمانی و دارویی مورد نیاز دارندگان دفترچه‌های درمانی معتبر سازمان تأمین اجتماعی به طور رایگان به آنان ارائه می‌شود.

روش درمان غیر مستقیم: با استفاده از امکانات درمانی بخش دولتی و خصوصی طرف قرار داد ( شامل مطب پزشکان، داروخانه‌ها، مراکز پاراکلینیکی، درمانگاه‌ها، پلی کلینیک‌ها، بیمارستانها و غیره)

در این روش بیمه‌شدگان بخشی از هزینه‌ها را به عنوان فرانشیز دریافت می‌کنند.

اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
پرداخت مستمری در بیمه سامان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نحوه پرداخت وام ضروری به مستمری بگیران


معاون اقتصادی و برنامه ریزی سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه بانک رفاه کارگران زیر نظر سازمان تامین اجتماعی است، گفت: دو نوع وام ضروری بر اساس بودجه سازمان در این بانک به مستمری بگیران پرداخت می‌شود و مابقی وامها نیز براساس اعتبارات داخلی بانک رفاه اختصاص پیدا می کند.

خبرگزاری مهر: نجات امینی در گفتگویی، با بیان این مطلب افزود: دو نوع وام ضروری و مسکن با تخصیص اعتباری ویژه به بازنشستگان و مستمری بگیران از سوی بانک رفاه پرداخت می شود که البته با توجه به بودجه اختصاص یافته و تعداد بازنشستگان مبلغ آن زیاد نیست.

وی تاکید کرد: در بانک رفاه برای پرداخت وام از ضوابط بانک مرکزی استفاده می کنند و هر میزانی که بانک مرکزی در مورد سود و بازپرداخت وام به ما اعلام کند، آن را اعمال خواهیم کرد، اما در مجموع کارمزد آن کمتر از 15 درصد است.

امینی به نوع دیگری از پرداخت وام به بازنشستگان اشاره کرد و گفت: بانک رفاه از منابع داخلی خود به بازنشستگان و همچنین سایر مراجعه‌کنندگان وام هایی پرداخت می کند که ربطی به سازمان ندارد و حتما ضوابط بانک مرکزی در آن اجرایی خواهد شد.

به گفته معاون اقتصادی و برنامه ریزی سازمان تامین اجتماعی مبلغ وام های ضروری و مسکن 2، 5 و 15 میلیون تومان است.

وی درباره اینکه آیا افراد بازنشسته تسهیلات خاصی دریافت می کنند، بیان کرد: این موضوع بستگی به ضوابط بانک مرکزی دارد که آیا برای گروه‌های خاص سیاستی را در نظر گرفته و ابلاغ کند که در این شرایط بانک رفاه تابع آن است و چون منابع سپرده گذاری است بانک نمی تواند به شکل‌های دیگر از آن استفاده کند.

به گفته امینی از اعتبارات بانک رفاه حتی برای شرکت های زیرمجموعه سازمان نیز نمی توانیم استفاده کنیم و سهامداران نمی توانند بیشتر از مبلغی که حق سرمایه گذاری است، وام دریافت کنند.

معاون اقتصادی و برنامه ریزی سازمان تامین اجتماعی گفت: امسال در بودجه سازمان پیش بینی شده که مبلغ 150 میلیارد تومان برای پرداخت وام مسکن و ضروری به بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی وام پرداخت شود.