اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نحوه نشستن دختران و پسران در دانشگاه


معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ‌با بیان اینکه همه دانشگاه‌ها نسبت به طرح تفکیک‌جنسیتی اقدام کرده و یا در حال اقدامند گفت: جداسازی جنسیتی دانشجویان به آن صورتی بوده که رعایت حقوق خانم‌ها و آقایان بشود تا در یک کلاس یک ردیف به پسران و یک ردیف به دختران اختصاص داشته باشد.

احمد اکبری اظهار داشت: موضوع نهادینه کردن پژوهش و تولید علم تأکید ویژه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور بوده و حوزه معاونت پژوهشی وزارتخانه به شدت روی این قضیه کار می‌کنند تا پژوهش و تولید علم در اولویت قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه پنجم توسعه، قرار بر این است که سه درصد از GNP کشور (تولید ناخالص ملی) به امر پژوهش اختصاص داده شود، گفت: تلاش بر این است که این مهم در کشور تحقق پیدا کند چرا که بر این اساس یک تحول اساسی در بخش پژوهش و دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه‌ها عمدتاً آموزش‌محور بودند، عنوان کرد: در حال حاضر توجه‌ ویژه‌ای به امر پژوهش در دانشگاه‌ها صورت گرفته و در بخش‌های مختلف به خصوص بخش علوم انسانی، پژوهش‌های کاربردی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته توجه ویژه‌ای به پژوهش‌های کاربردی در دانشگاه‌ها صورت نمی‌گرفت، اظهار کرد: در حال حاضر پژوهش‌های کاربردی در حال نهادینه شدن در کشور است.

اکبری با بیان اینکه سال گذشته شعار معاون پژوهشی وزارت علوم، "تبدیل ایده به پدیده و تبدیل علم به ثروت"، بود، خاطرنشان کرد: تجاری‌سازی علم برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است یعنی ارتباط با صنعت فوق‌العاده مهم است تا بتوانیم مسائل و مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

وی گفت: دانشگاه‌های بزرگ به خصوص در بعد گسترش تحصیلات تکمیلی، رشته‌های فوق لیسانس و دکترا گام‌های بزرگی در سال جاری برداشته‌اند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ظرفیت پذیرش دکترا و کارشناسی ارشد به صورت قابل توجهی در کشور افزایش پیدا کرده است که در این زمینه وزارت به شدت مصمم است تا تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکترا را افزایش دهد.

وی بیان کرد: هدف ما در حال حاضر رفتن به این سمت است که اهمیت و دغدغه دانشجویان برای رفتن به دوره کارشناسی ارشد و تا حدودی دکترا حل شود.

اکبری ارتباط با عدم رعایت امر بومی‌سازی دانشجویان در همدان با بیان اینکه بیشتر دانشجویان در استان‌ها به صورت بومی گزینش می‌شوند، گفت: اطلاع دقیقی از وضعیت استان همدان در این ارتباط ندارم اما بحث بومی‌گزینی به صورتی که در وزارت علوم مصوب شده در همدان نیز تسری داده شده است.

وی در پاسخ به اینکه مسئولان استانی همدان نیز خواهان رعایت بومی‌سازی دانشجویان در استان شده‌اند، افزود: حدس من این است که پذیرش‌ها بر اساس بومی‌گزینی اقدام شده و اطلاعی بیش از آن ندارم البته متولی این قضیه حوزه معاونت آموزشی وزارت است که بر این اساس می‌توان مشخص کرد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در پاسخ به روند اجرایی طرح تفکیک جنسیتی دانشجویان با رویکرد اسلامی دانشگاه‌ها نیز با بیان اینکه یک سری از مصوبات در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشت و قرار بود انجام شود، گفت: هر دانشگاهی که اقدام به تفکیک کرده قطعاً در آن راستا بوده است.

وی ادامه داد: یک مصوبه هست که می‌گوید وقتی شرایط فراهم است دانشگاه‌ها می‌توانند در راستای تفکیک جنسیتی تصمیمی بگیرند که همه جوانب قضیه رعایت شود.

اکبری با بیان اینکه همه دانشگاه‌ها نسبت به طرح تفکیک جنسیتی یا اقدام کرده‌اند و یا در حال اقدام هستند، گفت: بحث جداسازی جنسیتی دانشجویان به آن صورتی بوده که رعایت حقوق خانم‌ها و پسرها بشود تا در یک کلاس یک ردیف به پسران و یک ردیف به دختران اختصاص داشته باشد.

وی با بیان اینکه برخی از کلاس‌ها ایجاب می‌کند که دختران و پسران جدا باشند، اظهار کرد: در برخی از رشته‌ها و گرایش‌ها الزام است که کلاس‌ها در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی جدا باشد اما اگر قرار بر این باشد که همه کلاس‌ها جدا باشد عملی نیست.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: به همان میزان که در حال حاضر تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها وجود دارد باید ظرفیت و فضا ایجاد شده اما تفکیک کلی همه دانشگاه‌ها هم‌زمان امکان‌پذیر نیست و فضای زیادی را طلب می‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه در راستای اجرایی کردن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی این تلاش و این اقدام در حال انجام است، گفت: برخی اوقات مطالب دامن زده می‌شود اما هدف این است که ما بحث ارزشی بودن و حجاب و مباحث فرهنگی را بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش ببریم.

منبع: فارس



ویدیو مرتبط :
دوستی معمولیِ پسران و دختران! - دانشگاه ایالت یوتا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نحوه آشنایی دختران و پسران در سایت‌های همسرگزینی



آشنایی دختران وپسران در سایتهای همسرگزینی,دفتر برنامه ریزی ازدواج,مراکز مشاوره

نحوه آشنایی دختران و پسران در سایت‌های همسرگزینی

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده گفت: پس از بررسی صلاحیت و صدور مجوز مراکز مشاوره، مراکز رتبه‌بندی و درجه‌بندی شده واز بین مراکز درجه یک، سایت‌های همسرگزینی راه‌اندازی می‌شوند.

مسعود امینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان تشریح فاز‌بندی اجرای آیین نامه ساماندهی مراکز مشاوره، افزود: فاز اول آن، ثبت‌نام اشخاص حقیقی در سامانه صدور مجوز الکترونیکی است و فاز دوم نیز ثبت‌نام اشخاص حقوقی در سامانه است که امیدواریم تا آخر اردیبهشت ماه جاری افتتاح شود، پس از آن نیز در فاز سوم اجرای آیین نامه به بررسی صلاحیت‌ها و صدور مجوزها پرداخته و بعد از آن در فاز چهارم به رتبه‌بندی و درجه‌بندی مراکز مشاوره پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به افتتاح سایت‌های همسرگزینی، ادامه داد: در فاز پنجم اجرای آیین نامه ساماندهی مراکز مشاوره از بین مراکز درجه یک، سایت‌های همسرگزینی راه‌اندازی خواهند شد.

تلاش برای ایجاد فضایی که دختران هم امکان خواستگاری داشته باشند

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده با اشاره به تغییر فضای اجتماعی کنونی، اظهار کرد: در گذشته اعتقاد بر این بود که زوجه در خانه بنشیند و زوج برای خواستگاری مراجعه کند؛ اما در حال حاضر با تغییر فضای اجتماعی و گسترش روابط اجتماعی، شیوه‌های همسرگزینی تغییر کرده است، البته به دلیل نوع نگاه سنتی این تقاضا از طرف دختر وجود ندارد و ما در تلاش برای ایجاد فضای مناسب در این زمینه با نظارت خانواده‌ها هستیم.

تشریح نحوه آشنایی دختران و پسران در سایت‌های همسرگزینی و مراکز مشاوره

وی با تشریح عملکرد سایت‌های همسرگزینی که در نهایت ساماندهی سایت‌های همسریابی راه‌اندازی می‌شود، افزود: دراین سامانه‌ها با طراحی یک بانک اطلاعاتی که توسط مرکز فناوری و تحول و توسعه وزارت ورزش و جوانان صورت می‌گیرد، حدود 90 تا 150 شاخص برای ثبت‌نام افراد در این سایت‌ها پیش‌بینی شده است و مراکز مشاوره همچون والدین با دغدغه اجتماعی نظارت بر همسرگزینی درست فرزندان در جهت پیشگیری از انتخاب اشتباه جوانان گام برمی‌دارند.

امینی در ادامه خاطرنشان کرد: زوج یا زوجه با ثبت‌نام در سایت همسرگزینی اطلاعات و مشخصات خود را وارد کرده و پس از آن کارشناسان و مشاوران مراکز مشاوره به نیابت از آن شخص به جستجو در سیستم می‌پردازند و از بین گزینه‌های منتخب بهترین گزینه را انتخاب و با دعوت از فرد، اولین جلسه مشاوره تشکیل می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم احراز صلاحیت و صحت مدارک افراد متقاضی ازدواج در مراکز مشاوره، افزود: در اولین مشاوره، مرکز مشاوره موظف است صحت تمامی مشخصات و مدارک را بررسی و آن را تأیید کند؛ چرا که مراکز مشاوره نسبت به پاسخگویی خانواده‌ها مسوولیت قانونی دارند.

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده در مورد ادامه روند همسرگزینی تصریح کرد: مشاوران در جلسه دوم با دعوت از شخص درخواست‌ کننده به مشاوره حضوری می‌پردازند و در جلسه سوم با حضور خانواده‌ها روند مشاوره ادامه پیدا می‌کند و در جلسه آخر مشاوره، افراد به یکدیگر معرفی خواهند شد.

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده با بیان اینکه فراهم کردن شرایطی برای ثبت نام متقاضیان مراکزمشاوره در بین دانشجویان رشته مشاوره امید ایجاد می‌کند، تصریح کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری در مورد ایجاد روحیه امید و نشاط در بین جوانان، وزارت ورزش و جوانان در صدد است تا با ثبت نام مراکز مشاوره و ارائه مجوزبه آنان، اشتغال مناسب برای دانشجویان رشته مشاوره ایجاد کند، ضمن اینکه ثبت نام‌ها در طول سال و به طور مستمر ادامه دارد و برای مراکز مشاوره تعدد افراد و استانداردهای فنی نیز تعریف شده است.

متقاضیان مراکز مشاوره 17 استان در سامانه صدور مجوز ثبت نام کرده‌اند

ایجاد 300 مرکز مشاوره برای تهران پیش بینی شده است

وی با بیان اینکه انتظار داریم مراکز مشاوره در تمام استانهای کشور ایجاد شود، افزود: تا کنون متقاضیان مراکز مشاوره در17 استان اقدام به ثبت‌نام در سامانه صدور الکترونیکی مجوز کرده‌اند و به مدیران استان‌هایی که ثبت‌نام نکرده‌اند ابلاغ شده است تا علل این موضوع را بررسی کنند و به استانها نیز اعلام شده است که در جهت اطلاع رسانی به متقاضیان مراکز مشاوره افرادی که حائز صلاحیت برای راه‌اندازی مراکز مشاوره هستند راهنمایی کنند.

امینی تصریح کرد: تاکنون متقاضیان استان‌های یزد، همدان، مازندران، گیلان، گلستان، کرمانشاه، کرمان، قم، سمنان، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، تهران، بوشهر، البرز، اصفهان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در سامانه صدور مجوز الکترونیکی مراکز مشاوره ثبت‌نام کرده‌اند.

امینی با اعلام ثبت‌نام 30 متقاضی مرکز مشاوره در تهران گفت: پیش‌بینی ما ایجاد 300 مرکز در استان تهران است که تاکنون ثبت نام یک دهم آن صورت گرفته است./ایسنا