اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نحوه شهادت دیپلمات ایرانی +موضع‌گیری‌ها


اگر چه هنوز هیچ گروهی مسوولیت این حادثه را برعهده نگرفت اما روزنامه‌ی الحیات نوشت که احتمالا این سوء قصد از جانب گروهک تروریستی القاعده انجام شده است.

عصر ایران: روز شنبه خبر زخمی‌شدن یکی از دیپلمات‌های ایرانی در یمن به سرعت در صدر اخبار رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت.

شش فرد مسلح در یکی از خیابان‌های منطقه الشمیله در مرکز صنعاء قصد ربایش علی اصغر اسدی، مسوول مالی و کنسولی سفارت ایران در یمن را داشتند اما بعد از آن که با مقاومت او روبه‌رو شدند، با شلیک‌های متعدد او را به شدت زخمی کردند.

اخبار منتشر شده بعدی حاکی از آن بود که اسدی بعد از این حادثه به بیمارستان منتقل شده ولی با وجود تلاش سه‌ ساعته پزشکان، به دلیل شدت جراحات او به شهادت رسید.

به گفته منابع یمنی گلوله‌هایی به دست، سینه و شکم اسدی اصابت کرده بود.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که اسدی به علت شدت جراحات وارده به شهادت رسیده است.

وی این حادثه را محکوم و ضمن ابراز تاسف شدید از این حادثه، آن را به خانواده شهید تسلیت گفت و افزود: جمهوری اسلامی ایران این اقدام را به شدت محکوم می‌کند و ابعاد موضوع را با مسوولان یمن با جدیت دنبال خواهد کرد.

وزارت امور خارجه کشورمان هم‌چنین با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور این دیپلمات ایرانی بر پیگیری جدی برای تعقیب، محاکمه و مجازات سریع عاملان این اقدام ضد بشری تاکید کرد.

اگر چه هنوز هیچ گروهی مسوولیت این حادثه را برعهده نگرفت اما روزنامه‌ی الحیات نوشت که احتمالا این سوء قصد از جانب گروهک تروریستی القاعده انجام شده است.

به دنبال این حادثه غم‌انگیز کاردار یمن در تهران به وزارت خارجه کشورمان احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان نسبت به این اقدام تروریستی به او ابلاغ شد.

در این دیدار با یادآوری مسوولیت‌های دولت میزبان در حفظ و تأمین امنیت دیپلمات‌های مقیم بر اساس موازین و مقررات بین‌المللی، بر ضرورت اقدام فوری و سریع دولت یمن و به خصوص بخش‌های مربوط سیاسی و امنیتی برای پیگیری فوری این اقدام تروریستی و هم‌چنین پیگرد، محاکمه و مجازات عاملان آن تأکید شد.

ایران هم‌چنین تأکید کرد: هیچ‌گونه تعلل و کوتاهی در این‌باره از سوی دولت یمن پذیرفته‌شده نیست و دولت ایران با قاطعیت همه توان و ظرفیت سیاسی و حقوقی خود را برای پیگیری این موضوع به کار خواهد گرفت.

در این دیدار هم‌چنین با یادآوری پیگیری‌های صورت‌گرفته در صنعا و تهران درباره استمرار ربایش احمد نیکبخت، وابسته اداری سفارت کشورمان، اطلاع‌رسانی شفاف و سریع دولت یمن درباره وضعیت او نیز مورد تأکید مجدد قرار گرفت.

کاردار یمن هم با اظهار تأسف و محکومیت این حادثه تروریستی از سوی خود، دولت و مردم یمن، شهادت دیپلمات کشورمان در صنعا را به خانواده او، هم‌چنین دولت و مردم ایران تسلیت گفت

او تأکید کرد، مراتب این اعتراض را به سرعت به دولت یمن منتقل خواهد کرد.

بعد از شهادت این دیپلمات 57 ساله، مجتبی عابدینی، کاردار کشورمان در صنعا به ایسنا گفت که به زودی هیأتی برای بازگرداندن پیکر ابوالقاسم اسدی به کشور، به یمن اعزام خواهد شد.

وی افزود: روند اخذ مجوزها برای اعزام هواپیما از تهران ادامه دارد و در حال اجراست.

این دیپلمات ایرانی با محکوم کردن اقدام تروریستی در یمن، گفت: وزارت امور خارجه در حال پیگیری این موضوع است.

عابدینی در ادامه اظهار کرد: وزیر خارجه یمن در بیانیه‌ای به شدت این اقدام تروریستی را محکوم و تاکید کرده است که این اقدام از سوی دشمنان روابط دو کشور انجام شده است. وزارت خارجه یمن و وزارت کشور این کشور، این موضوع را به‌صورت جدی پیگیری می‌کنند.

او هم‌چنین خاطرنشان کرد: این اقدام از سوی گروه‌هایی انجام شده است که سنی مذهب یا شیعه مذهب نیستند بلکه دین ندارند.

کاردار ایران در یمن در عین حال تاکید کرد: این مسأله نفی کننده مسوولیت دولت یمن در قبال حفظ امنیت و جان دیپلمات‌ها نیست. اوضاع یمن از نظر امنیتی دارای مشکلاتی است.

عابدینی در ادامه گفت: از همان ابتدای وقوع حادثه قصد داشتیم آقای اسدی را برای انجام مداوا به ایران منتقل کنیم ولی به دلیل شدت جراحات، ایشان در همان درمان‌های اولیه به شهادت رسیدند.

ساعاتی پس از این حادثه، ابوبکر القربی، وزیر خارجه یمن در تماس تلفنی با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز تأسف از این حادثه، شهادت دیپلمات ایرانی را به ظریف و خانواده شهید ابوالقاسم اسدی تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، وزیر خارجه یمن در این گفت‌وگوی تلفنی اظهار کرد: روابط با ایران از اهمیت بالایی برای یمن برخوردار است و نسبت به ارتقای امنیت سفارت و دیپلمات‌های ایران اقدامات ضروری انجام خواهد شد.

او ضمن تاکید بر این که دولت یمن از هیچ‌گونه تلاشی برای شناسایی و مجازات عاملان شهادت دیپلمات ایرانی فرو گذار نخواهد کرد، آمادگی کشورش را برای هرگونه همکاری با ایران از جمله پذیرش هیات اعزامی از کشورمان در این راستا اعلام کرد.

ابوبکر القربی هم‌چنین بر تلاش دولت یمن برای آزادی نور احمد نیکبخت از دیپلمات‌های ایرانی که قبلا توسط تروریست‌ها در یمن ربوده شده است، تاکید کرد.

محمدجواد ظریف نیز حمله جنایتکارانه تروریست‌ها و شهادت دیپلمات ایرانی را محکوم و با اشاره به کنوانسیون‌های بین‌المللی، مسوولیت دولت یمن در حفظ امنیت سفارت و دیپلمات‌های ایران در مقابل هر گونه تعرض را یادآوری کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: دولت ایران بر لزوم معرفی و محاکمه عاملان این حادثه در اسرع وقت اصرار دارد و کماکان در انتظار آزادی و تعیین سرنوشت احمد نوبخت دیپلمات ربوده شده است.

ظریف گفت که این گونه اقدامات تروریستی هرگز نخواهد توانست بر عزم ایران برای گسترش روابط با یمن تاثیر بگذارد.

به گزارش ایسنا، به شهادت رسیدن ابوالقاسم اسدی به دست گروه‌های مسلح دومین حادثه برای دیپلمات‌های ایرانی در این کشور به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد که دولت یمن در حفظ جان دیپلمات‌های ایرانی جدی نیست و با توجه به این گونه سهل‌انگاری‌های دولت یمن در شناسایی و کشف عاملان این گونه حوادث، به نظر می‌رسد که دیپلمات‌های ایرانی باید بیش‌تر مراقب تحرکات گروه‌های تروریستی باشند چرا که بعد از حادثه ربایش نور احمد نیکبخت، وابسته اداری سفارت ایران در یمن در سی‌ام تیرماه گذشته با وجود وعده‌های مکرر مسوولان یمنی در جهت پیگیری این حادثه هنوز خبری از نیکبخت در دست نیست.


ویدیو مرتبط :
‫شهادت دیپلمات های ایرانی در فاجعه مزار شریف‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موضع تروریست‌های داعش درباره شهادت فرمانده ایرانی در عراق



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,شهادت فرمانده ایرانی در عراق

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  موضع تروریست‌های داعش درباره شهادت فرمانده ایرانی در عراق

بازتاب متون منتشره در توئیتر منسوب به رهبر انقلاب در حمایت از اعتراضات مردم آمریکا، بر عهده گرفتن مسئولیت شهادت فرمانده ایرانی در عراق توسط داعش، ادعای داعش مبنی بر سرنگون کردن یک پهپاد ایرانی در شرق عراق و تحلیل یک روزنامه چینی از زمینه های لازم برای دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، مطالب منتشر شده در حساب کاربری توئیتر منسوب به دفتر مقام معظم رهبری در حمایت از جنبش مردم آمریکا علیه خشونت های پلیس، مهمترین موضوع مربوط به ایران است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «لس آنجلس تایمز» می نویسد آیت الله خامنه ای، رهبر ایران با استفاده از توئیتر، به انتقاد از رفتار مقامات آمریکایی در قبال اقلیت های این کشور پرداخته و با تظاهرکنندگان نیویورک و دیگر شهرهای آمریکا اعلام همبستگی کرده است. این روزنامه متن برخی مطالب منتشره در حساب کاربری مذکور را نیز بازنشر کرده است.

خبر بر عهده گرفتن مسئولیت شهادت فرمانده ایرانی در عراق از سوی داعش، موضوع دیگری است که مورد توجه برخی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «نیوز اینترنشنال» پاکستان می نویسد گروه داعش در صفحات اینترنتی مربوط به خود، مسئولیت ترور یک فرمانده ارشد ایرانی که مسئول آموزش نیروهای عراقی بوده را بر عهده گرفته است. داعش اعلام نکرده که شیوه ترور سردار تقوی دقیقاً به چه شکلی بوده، اما عکسی از وی را در کنار سه تن دیگر منتشر کرده و با کشیدن دایره ای قرمز رنگ به دور سر وی، در توضیح عکس نوشته که حمید تقوی توسط نیروهای داعش کشته شده است.

در همین حال، داعش مدعی ساقط کردن یک پهپاد ایرانی نیز شده است. روزنامه «جروزالم پست» می نویسد گروه داعش روز دوشنبه مدعی شد که یک پهپاد ایرانی از نوع «شاهین» را در شرق عراق ساقط کرده است. این گروه تصاویری را منتشر کرده در آن، نیروهای داعش در کنار شیئی که مدعی هستند همان پهپاد ایرانی است، ایستاده و مشغول گفت و گو هستند. در فیلمی که توسط این گروه منتشر شده، تصاویر پهپادی که مدعی ساقط کردن آن هستند در کنار تصاویر دیگر پهپادهای ایرانی به نمایش درآمده است.

در نهایت، در میان دیگر مطالب، روزنامه «چاینا دیلی» مطلبی را درباره موضوع هسته ای ایران منتشر کرده و از ضرورت وجود مصالحه و اعتماد برای دستیابی به توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 سخن گفته است. این روزنامه می نویسد تمدید هفت ماهه مذاکرات نشان داد که دستیابی به یک توافق خوب و معقول، تا چه اندازه دشوار است. از سوی دیگر، مشخص شد که تمایل طرفین به مصالحه – که تنها راه برای گشودن قفل هسته ای است – هنوز در سطح پایینی قرار دارد. این روزنامه در ادامه از فرصت های موجود در مذاکرات و پیشرفت های حاصله سخن گفته و ضرورت مصالحه و اعتماد را برای دستیابی به توافق نهایی مطرح کرده است. 


 اخبار سیاست  خارجی  - تابناک