اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نحوه خرید‌ و فروش مسكن‌ مهر اعلام شد


رییس سازمان ملی زمین و مسكن –نهادی كه مالك زمین‌های 99ساله است- با تاكید بر اینكه هیچ اقدامی برای ممنوع‌المعامله كردن مسكن‌مهر مطرح نیست.

رییس سازمان ملی زمین و مسكن –نهادی كه مالك زمین‌های 99ساله است- با تاكید بر اینكه هیچ اقدامی برای ممنوع‌المعامله كردن مسكن‌مهر مطرح نیست، اعلام كرد:

واحدهای مسكونی مهر بعد از تحویل به متقاضیان و انتقال سند به نام آنها، ملك خانوارها محسوب شده و افراد مطابق قانون مالكیت، می‌توانند در حكم «صاحبخانه» نسبت به هر نوع استفاده شامل سكونت یا نقل‌وانتقال این واحدها اقدام كنند، اما تا قبل از صدور سند محضری به نام متقاضی، خرید‌وفروش آن غیرقانونی است.

احمد اصغری مهرآبادی با اشاره به اینكه برای نحوه مالكیت مسكن‌مهر ضوابط خاصی وجود دارد، گفت: خریدوفروش این واحدها تفاوتی با سایر آپارتمان‌های مسكونی دارد كه علت آن به مالكیت زمین مربوط می‌شود.

در مسكن‌مهر، مالك زمین دولت است و واحدها روی زمین‌هایی كه دولت به صورت 99ساله به متقاضیان اجاره داده، احداث شده‌اند به همین خاطر با هماهنگی‌هایی كه با سازمان ثبت اسناد و املاك كشور انجام داده‌ایم.

هم‌اكنون در دفترخانه‌ها برای این آپارتمان‌ها «سند اعیانی» صادر می‌شود؛ به این معنی كه «سند عرصه» كه مالكیت زمین را مشخص كرده به ‌نام دولت باقی می‌ماند اما «سند اعیان» كه در آن مالكیت واحد مسكونی‌مهر به نام متقاضی منتقل شده، به افراد تحویل داده می‌شود.

رییس سازمان ملی زمین و مسكن در ادامه تصریح كرد: متقاضیان مسكن‌مهر بعد از اینكه واحدها تحویلشان می‌شود صاحب و مالك اعیان این آپارتمان‌ها هستند به این معنی كه به غیر از زمین، سازه و واحدمسكونی به مالكیت متقاضی منتقل می‌شود.

مهرآبادی همچنین افزود: خرید‌وفروش این واحدها نیز در حد اعیان مجاز است، اما برای فروش باید از بابت قرارداد اجاره زمین كه دولت با آنها منعقد كرده، هماهنگ كنند تا در صورت لزوم، اجاره‌نامه زمین به نام مالك جدید تنظیم شود.

وی همچنین گفت: در زمان ساخت واحدهای مسكونی‌مهر، زمین‌های 99ساله در رهن بانك قرار داشت تا به اعتبار زمین، تسهیلات ساخت پرداخت شود اما هنگام تحویل این واحدها به متقاضیان، سند عرصه فك‌رهن می‌شود و بعد از آن، سند اعیانی به‌نام فرد متقاضی صادر خواهد شد.

 سازمان ملی زمین‌ومسكن، تامین‌كننده زمین‌های 99ساله برای مسكن‌مهر بوده و حالا عملا مالك همه این زمین‌ها به حساب می‌آید.

 در حالیكه قانون، مسكن‌مهر را ممنوع‌المعامله نكرده، اما طبق یك بخشنامه‌ داخلی، این واحدها از خرید‌وفروش منع شده‌اند.

اما پیگیری‌های روز گذشته از رییس سازمان ملی زمین و مسكن نشان داد همان‌طور كه پیش‌تر پیش‌بینی شده بود، هشدار نوشته شده در بیلبورد نصب شده در شهرهای جدید، فقط مختص انبوه‌سازان است كه طبق قانون، سازنده‌های مسكن‌مهر حق فروش واحدها بدون هماهنگی با دولت را ندارند.

 انبوه‌سازان مسكن‌مهر باید واحدها را فقط به افرادی كه دولت به عنوان متقاضی واجدشرایط معرفی می‌كند، تحویل دهند.

رییس كانون سردفتران نیز در این باره گفت: هم‌اكنون در دفترخانه‌ها كار صدور سند محضری برای واحدهای مسكونی‌مهر در جریان است و با هماهنگی‌های به عمل آمده، هزینه تحریر سند برای مسكن‌مهر را به دلیل رعایت حال خانوارهای كم‌درآمد، مشمول 50 درصد تخفیف كرده‌ایم.

خانوارها مالك انتفاع هستند

رییس اتحادیه مشاوران‌املاك تهران نیز اعلام كرد: خرید‌وفروش مسكن‌مهر برای خانوارهایی كه این واحدها تحویلشان می‌شود مجاز و قانونی است.

مصطفی قلی خسروی افزود: دولت با تحویل مسكن‌مهر به متقاضیان، حقی برای افراد ایجاد می‌كند و به هیچ‌وجه كسی نمی‌تواند ممانعت از حق كند.

وی تصریح كرد: مالكیت در اسلام محترم است و خانوارهای صاحب مسكن‌مهر در واقع مالك انتفاع این واحدها هستند و می‌توانند این واحدها را معامله كنند.

مسكن‌مهر شبیه واحدهای وقفی

رییس اتحادیه مشاوران‌املاك تهران در ادامه گفت: واحدهای مسكونی‌‌مهر چون روی زمین‌های 99ساله ساخته می‌شود، شبیه آن دسته از واحدهای مسكونی داخل شهرهاست كه روی زمین‌های موقوفه احداث شده‌اند.

وی افزود: همان‌طور كه در حال حاضر برای خرید و فروش واحدهای وقفی، مالك واحد مسكونی با اداره اوقاف هماهنگ می‌كند، مالكان مسكن‌مهر نیز باید از بابت قرارداد اجاره زمین‌های 99ساله، با وزارت راه‌وشهرسازی هماهنگ كنند؛ اما واحد مسكونی چه وقفی باشد و چه از نوع مسكن‌مهر، خرید و فروش آن مجاز و قانونی است.

رییس اتحادیه مشاوران املاك: واحدهای مسكونی‌‌مهر چون روی زمین‌های 99ساله ساخته می‌شود، شبیه آن دسته از واحدهای مسكونی داخل شهرهاست كه روی زمین‌های موقوفه احداث شده‌اند.

همان‌طور كه مالك آپارتمان وقفی با اداره اوقاف هماهنگ می‌كند، مالكان مسكن‌مهر نیز باید از بابت قرارداد اجاره زمین‌های 99ساله، با وزارت راه‌وشهرسازی هماهنگ كنند؛ اما واحد مسكونی چه وقفی باشد و چه از نوع مسكن‌مهر، خرید و فروش آن مجاز و قانونی است .


منبع: دنیای اقتصاد




ویدیو مرتبط :
نمونه دوخوابه مسكن مهر پرند (سازنده تركیه ای كوزور)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خرید و فروش مسكن مهر ممنوع


خرید و فروش مسكن مهر تخلف است و به محض اطلاع از انجام معامله، بنگاه معاملاتی متخلف پلمپ می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: خرید و فروش مسكن مهر تخلف است و به محض اطلاع از انجام معامله، بنگاه معاملاتی متخلف پلمپ می‌شود.

مصطفی قلی‌خسروی _ رییس اتحادیه سراسری مشاوران املاك _ خرید و فروش و انجام هر معامله مسكن مهر را در بنگاه‌های معاملاتی تخلف اعلام كرد و گفت: البته با بررسی‌ها و پیگیری‌هایی كه شخص من انجام داده‌ام به این نتیجه رسیده‌ایم كه بیشتر این معاملات توسط خود شركت عمران پردیس انجام می‌شود.

وی افزود: در صورت اطلاع و مشاهده‌ی انجام معامله مسكن مهر در هر بنگاه معاملاتی دستور برخورد با آن و پلمپ بنگاه معاملاتی داده می‌شود.

قلی‌خسروی با تاكید بر این‌كه بخش خصوصی آسیب‌پذیر است و ما سعی می‌كنیم با لحاظ‌ كردن اشد مجازات برای متخلفان این صنف از هرگونه آلودگی پاك كنیم، تصریح كرد: خود اعضای صنف خواستار پاك‌سازی بنگاه‌های معاملاتی متخلف هستند.

رییس اتحادیه سراسری مشاوران املاك با بیان این‌كه در حالی كه صنف دشمن‌های زیادی دارد و ما سعی كرده‌ایم برای صنف مشاوران املاك حفظ آبرو كنیم، خاطرنشان كرد: به ما اعلام كرده‌اند كه در پردیس عده‌ای مشاور املاك خانه‌های مسكن مهر به صورت غیرقانونی خرید و فروش می‌كنند.

وی در این باره افزود: هرچند از نظر حقوقی وقتی كسی حقی داشته باشد می‌تواند این حق را واگذار كند، ولی ما به بنگاه‌های معاملاتی خودمان دستور داده‌ایم كه بند «ج» را رعایت و دستور شخص وزیر را مبنی بر عدم خرید و فروش مسكن‌های مهر اجرایی كنند.

قلی‌خسروی در پایان با تاكید بر این‌كه سعی كرده‌ایم این كار را منع كنیم، گفت: ناظران و بازرسان ما با نظارت‌های قوی كه از پردیس كرده‌اند، خبر آورده‌اند كه افراد در خود عمران پردیس این معامله‌ها از طریق ورود به سامانه و آگهی‌ها انجام می‌دهند و فعالیت خود تحت عنوان بنگاه‌های معاملاتی پیش می‌برند.