اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نحوه ثبت نام در سایت همسریابی


پس از چند سال کش و قوس سرانجام اولین سایت همسرگزینی مجاز کار خود را اغاز کرد. البته چند سالی است که سایت های مختلفی با عناوین متفاوت در زمینه همسریابی مشغول به کار هستند اما هیچ کدام از آن ها مجاز نبودند و مسئولان مختلف بارها نسبت به فعالیت این سایت ها هشدار داده بودند.





روزنامه هفت صبح - فرید عطارزاده: پس از چند سال کش و قوس سرانجام اولین سایت همسرگزینی مجاز کار خود را اغاز کرد. البته چند سالی است که سایت های مختلفی با عناوین متفاوت در زمینه همسریابی مشغول به کار هستند اما هیچ کدام از آن ها مجاز نبودند و مسئولان مختلف بارها نسبت به فعالیت این سایت ها هشدار داده بودند. به دلیل گسترده شدن این دست از سایت ها، وزارت جوانان از حدود یکسال پیش تلاش های خود را برای راه اندازی یک سایت مجاز همسرگزینی آغاز کرد و روز گذشته این سایت به صورت رسمی افتتاح شد.

در مراسم رونمایی از سامانه ملی همسان گزینی که در آکادمی المپیک برگزار شد، دکتر گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و اللهیاری، رئیس سازمان نظام روانشناسی نیز حضور داشتند. گلزاری در مورد این سایت گفت: «سایت همسان گزینی دختران و پسران را به یکدیگر معرفی نمی کند؛ بلکه واسطه های ازدواج که افراد مورد اعتماد مردم و خانواده ها هستند در این سایت فعالیت می کنند. در سایت همسان گزینی واسطه های ازدواج افرادی مانند روحانیون، استادان دانشگاه و پزشکان مورد قبول جامعه هستند.

آنان اطلاعاتی که از دختران  و پسران به منظور همسریابی در اختیارشان گذاشته اند را به اشتراکمی گذارند و ما در قالب سامانه همسان گزینی از این دختران و پسران تست شخصیتی می گیریم. اگر مشخص شود که آنان دارای مشکلات روانی هستند دختران و پسران را به یکدیگر معرفی نمی کنیم بلکه آن ها ابتدا باید درمان شوند.» همین خبرها باعث شد حس کنجکاوی مان گُل کند و سری به این سایت بزنیم و ببینیم اوضاع از چه قرار است. ماجرا از آن چه فکرش را می کردیم جذاب تر است و به نظر می رسد دوستان وزارت جوانان به شدت به دنبال ازدواج ما هستند.

نحوه ثبت نام در سایت همسرگزینی

البته این سامانه از سال 92 فعالیت خود را به صورت نیمه رسمی و چراغ خاموش آغاز کرده بود اما از روز گذشته همه چیز مجوزدار و رسمی شده و همچنین محتوا و پارامترهای این سامانه کامل تر شده است. در این سایت باید ریز مشخصات خود را قرار دهید و ریزمعیارهای مورد نظر درباره همسر آینده تان را اعلام کنید. این معیارها به 10 دسته اصلی اطلاعات فردی، تماس، تحصیلی، خانوادگی، شغلی، ظاهری، اقتصادی، توانایی ها، جانیب و خواسته ها تقسیم شده است. این تازه اول ماجرا است. وارد هر پارامتر که شوید باید انبوهی از جزئیات را ذکر کنید.

مثلا دربخش ظاهری برای زنان متقاضی، گزینه های نوع پوشش چادری، مانتویی کاملا پوشیده و سایر وجود دارد. برای مردان متقاضی نیز گزینه های معمم، رسمی (کت و شلوار)، اسپورت و سایر وجود دارد و همچنین باید تناسب اندام خود را که شامل گزینه  های «خیلی چاق، چاق، متوسط، لاغر، خیلی لاغر است را انتخاب کنید! یا مثلا در بخش اطلاعات جانبی باید گرایش سیاسی و مرجع تقلید خود را انتخاب کنید که البته این گزینه اختیاری است و می توانید آن را بدون پاسخ بگذارید.

اما میزان تقید مذهبی که شامل  گزینه های «بسیار مقید، مقید، اکتفا به انجام واجبات، انجام پاره ای از واجبات، چندان مقید نیست» را باید حتما پاسخ دهید. اگر به دنبال گزینه مناسب برای ازدواج می گردید، در ابتدا این راهنمای گام به گام را بخوانید و سپس برای ثبت نام در سایت همسرگزینی مجاز بشتابید!

نحوه فعالیت سایت همسرگزینی


در این سایت که به آدرسی Hamsan.tebyan.net در دسترس است، در مورد نحوه فعالیت آن نوشته شده: «ارکان اصلی طرح همسان گزینی معرفین ازدواجی هستند که با پشتوانه سال ها تجربه و با نیت خیر و پس از شناسایی و تایید از طرف موسسه تبیان در شبکه معرف های ازدواج مشغول به فعالیت هستند تا بتوانند به جوانان این مرز و بوم خدمتی شایسته بنمایند. در حال حاضر حداقل 110 نفر از این افراد خیر و معتمد تبیان که ساکن شهر تهران هستند؛ در سامانه ثبت نام کرده اند و مشغول به فعالیت هستند.

برای شروع مجدد ثبت نام در این مرحله؛ دو نفر از معرفین گرامی که از معرف های معتمد تبیان هستند؛ آماده دریافت اطلاعات شما جوانان عزیز ساکن تهران هستند. پس از ثبت نام از طریق دو معرف فوق؛ پرونده شما عزیزان بررسی خواهدشد و جهت ادامه مراحل تکمیل پرونده با شما تماس گرفته خواهدشد و برای مصاحبه نوبت مشخصی به شما تعلق خواهدگرفت. پس از عبور از مرحله مصاحبه تکمیلی، فرم های متقاضیان توسط کارشناسان ذیصلاح بررسی شده و در صورتی که موارد مناسب و کفو آنان در بانک جامع معرفین تبیان وجود داشته باشد؛ فرد مناسب به خانواده متقاضی معرفی خواهدشد.

لازم به ذکر است فرم های ثبت نام در شاخه های اطلاعات فردی، تماس، تحصیلی، خانوادگی، شغلی، ظاهری، اقتصادی، توانایی ها، جانبی و خواسته ها کامل تر شده است و دو آزمون روانشناختی نیز در ادامه به مراحل ثبت نام اضافه شده است. پرکردن کلیه فرم ها و آزمون های روانشناختی الزامی بوده و پس از پرکردن آزمون ها می توانید با خلاصه ای از تحلیل روانشانسی شخصیت خود آشنا شوید.»

مرامنامه همسرگزینی


پس از واردکردن کد واسط، پست الکترونیک و شماره موبایل خود، وارد صفحه بعدی خواهید شد که «مرامنامه استفاده از خدمات همسان گزینی» را برای شما شرح می دهد. در بخش هایی از این مرامنامه آمده است:

1- از آنجایی که تمامی مراحل معرفی متقاضیان به یکدیگر از طریق خانواده ها انجام می پذیرد، متقاضی موظف است خانواده خود را در جریان ثبت  نام خود و شرایط این طرح قرار دهد.

2- سرویس همسریابی بخش همسان گزینی خدمات خود را فقط به مجردین و در زمینه ازدواج دائم ارائه می دهد و از ارائه خدمات مربوط به ازدواج موقت و تعدد زوجات معذور است.

3- در صورت معرفی خانم به متقاضی آقا، در اسرع وقت (حداکثر ظرف 10 روز) با ایشان و خانواده شان ملاقات نموده و پس از ملاقات اول نتیجه را (هرچه که باشد) به بخش همسان گزینی اطلاع دهند. همچنین خانم نیز موظف است نتیجه ملاقات را به بخش همسان گزینی اطلاع دهد.

4- توصیه می شود آقایان متقاضی در صورت ملاقات با خانم معرفی شده، چنانچه به هر دلیل صحبت هایشان به نتیجه نرسید، طی تماس تلفنی با خانواده دخترخانم ضمن تشکر از آنان و آرزوی سعادت و خوشبختی برایشان نتیجه را اطلاع دهند.

5- توصیه می شود چنانچه طرفین در جلسه اول یکدیگر را پسندیدند و صحبت ها جدی تر شد و ادامه یافت، حداکثر تا جلسه چهارم یا پنجم، هر دو به اتفاق به مراکز معتبر مشاوره که از طرف بخش همسان گزینی تبیان معرفی می شوند، مراجعه و از نظرات تخصصی روانشناسان استفاده کنند.

نحوه ثبت نام در سایت همسرگزینی

اطلاعات فردی


پس از خواندن مرامنامه فوق، وارد خوان اول که همان درج اطلاعات فردی است، می شوید. در این قسمت باید همه اطلاعات معمول مانند شماره شناسنامه، کد ملی و... را وارد کنید. ارسال تصاویر شناسنامه و کارت ملی هم الزامی است.

اطلاعات تماس


همه راه های ارتباطی اعم از تلفن، آدرس، ایمیل، و تصویر قبض تلفن منزلتان را باید در این قسمت وارد کنید.

اطلاعات تحصیلی


در اینجا علاوه بر شرح کامل رشته و مقطع تحصیلی تان، باید نوع دانشگاه، سراسری، آزاد، پیام نور و... و همچنین واحد دانشگاهی را توضیح دهید.

اطلاعات خانوادگی

آرام آرام به مراحل هیجان انگیز ماجرا نزدیک می شویم و جزئیات بیشتری از شما پرسیده می شود. تعداد کل اعضای خانواده، وضعیت حیات پدر و مادر، وضعیت تاهل و زندگی پدر و مادر به همراه توضیحات کامل سن، شغل و... باید در این قسمت ذکر شود.

اطلاعات شغلی


در اینجا اول باید مشخص کنید که کارمند دولت هستید یا خیر. پس از آن نوبت می رسد به نوع شغلتان. گزینه های مختلفی مانند استاد دانشگاه، روحانی، معلم، بازیگر، مهندس، بازرس، تولیدکننده صنایع دستی، کارگردان، نظامی، پرستار، راننده، منشی و... پیش روی شما قرار دارد. 32 گزینه پیش روی شما قرار دارد. اگر شغل شما در هیچ کدام از عناوین این لیست 32 عددی دیده نمی شود (مانند روزنامه نگاری و خبرنگاری!)، باید سایر مشاغل را انتخاب کند و سپس خودتان شغلتان را شرح دهید. نوع قرارداد پیمانی، رسمی، قراردادی، آزمایشی، پروژه ای و...  را نیز باید انتخاب کنید.

اطلاعات ظاهری

از این مرحله به بعد وارد قسمت های متفاوت فرم ثبت نام می شویم! قد، وزن، و تعیین نوع پوشش برای خانم ها و آقای متقاضی که در ابتدای گزارش گزینه های آن را توضیح دادیم، یکی از موارد این قسمت را شامل می شود. رنگ پوست (شامل گزینه های سفید، گندمگون، سبزه و تیره) و رنگ چشم (شامل گزینه های قهوه ای، مشکی، آبی، سبز، عسلی و خاکستری) از دیگر گزینه های این قسمت است.

تناسب اندام نیز گزینه بعدی است که خودتان باید در مورد خودتان نظر دهید و بگویید از نظر ظاهری شامل کدام گزینه های خیلی چاق، چاق، متوسط، لاغر و خیلی لاغر می شوید. در گزینه دیگر باید نوع پوشش خانم های خانواده خود را توضیح دهید که شامل سه گزینه است. چادی، مانتویی کاملا پوشیده و سایر این گزینه ها هستند. اگر دارای بیماری خاص و یا معلولیت باشید نیز باید آن را در این قسمت شرح دهید.

اطلاعات اقتصادی


رسیدیم به حیاتی ترین قسمت ازدواج! البته این نکته درست است که پسران و دختران همیشه می گویند پول برای شان اهمیت ندارد اما خب...! شاید به همین دلیل است که وزارت جوانان این قسمت از سامانه همسان گزینی را بسیار پربار و غنی درست کرده و جزیی ترین آمار مالی متقاضی را خواستار شده است. این قسمت شامل دو بخش مجزای اطلاعات اقتصادی خانواده و اطلاعات اقتصادی متقاضی است (جا دارد از ریزبینی وزارت جوانان تشکر ویژه کنیم!) وضعیت اقتصادی خانواده شامل گزینه های: پایین، متوسط، بالا و خیلی بالا است. وضعیت محل سکونت شامل: خانه شخصی، آپارتمان شخصیت، خانه یا آپارتمان استیجاری، خانه سازمان و سایر است.

در این بخش دو گزینه دیگر نیز وجوددارد. باید توضیح دهید خانواده شما دارای خودرو هست یا نه و دارایی های دیگری دارید یا نه! بخش دیگر شامل اطلاعات اقتصادی متقضای است که شامل این گزینه ها است: منزل شخصی دارید یا نه، پس انداز دارید یا نه، اتومبیل شخصی دارید یا نه و در صورت پاسخ مثبت نام آن را ذکر کنید. متوسط درآمد ماهانه متقاضی، دارای مسکن هستید یا خیر.

اطلاعات توانایی ها

در اینجا هر مقدار توانایی دارید را باید رو کنید. از مهارت های علمی، هنری، فنی و... بگیرید تا علاقه ها و سرگرمی هایتان که شامل «صله رحم، مطالعه، کار با اینترنت، سفر، سینما، طبیعت گردی، تماشای تلویزیون و... می شود.»

اطلاعات جانبی

خود را آماده کنید که در این مرحله باید اطلاعات بیشتری از خودتان شرح دهید. گرایش سیاسی، مرجع تقلید، تقید مذهبی (بسیار مقید، مقید، اکتفا به انجام واجبات، انجام پاره ای از واجبات، چندان مقید نیست)، مصرف کننده سیگار، قلیان و...، اهل گوش دادن به موسیقی،  ولایت مدار (شامل گزینه های نیستم، هستم، میانه رو)، معتقد به استفاده از ماهواره و... جزو مواردی است که باید آن ها را توضیح دهید.

اطلاعات خواسته ها


قسمت آخر دیگر در مورد شما نیست و باید انتظارها و پارامترهای فرد مرد نظرتان را بنویسید. در این قسمت باید حداقل و حداکثر سن مورد نظرتان، حداقل و حداکثر قد مورد نظرتان، حداقل و حداکثر وزن مورد نظرتان، رنگ پوست که شامل گزینه های سفید، گندمگون، سفید، سبزه، تیره و اهمیت ندارد و میزان تحصیلات موردنظرتان را ذکرکنید. در بخش دیگری باید این نکات را علامت بزنید که مجردبودن، مطلقه بودن و همسر فوت شده بودن برایتان اهمیت دارد یا نه. در بخش آخر نیز 10 جای خالی گذاشته شده که ملاک های انتخاب همسر از نظر خودتان را بنویسید و درصد اهمیت آن را ذکر کنید.

منتظر باشید!


پس از اتمام مراحل فوق دیگر با خیال آسوده بنشینید تا همسر آینده تان سوار بر اسب خوشبختی ها از راه برسد. به همین راحتی، به همین سادگی!


ویدیو مرتبط :
مهراز ثبت | نحوه محبوب کردن سایت در الکسا | ثبت شرکت در ارمنستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نحوه انتخاب همسر در سایت همسریابی


ازدواج چه سنتی و چه به شیوه مدرن مراتب و مراحلی دارد. اگر قرار باشد شیوه انتخاب همسر نیز پا به پای تکنولوژی پیشرفت کند و مانند خریدهای اینترنتی، رسانه های دیجتالی، آموزش در فضای مجازی اینترنتی شود، باید فرهنگ سازی شده و با نظارت کامل و دقیق نهادهای مسئول صورت گیرد تا بدین گونه بتوان دنیای مجازی را در ثواب پیوند دو قلب شریک کرد.

شبکه ایران: ازدواج چه سنتی و چه به شیوه مدرن مراتب و مراحلی دارد. اگر قرار باشد شیوه انتخاب همسر نیز پا به پای تکنولوژی پیشرفت کند و مانند خریدهای اینترنتی، رسانه های دیجتالی، آموزش در فضای مجازی اینترنتی شود، باید فرهنگ سازی شده و با نظارت کامل و دقیق نهادهای مسئول صورت گیرد تا بدین گونه بتوان دنیای مجازی را در ثواب پیوند دو قلب شریک کرد.

 آیا چنانچه به دنبال شریک زندگی طبق معیارها و سلیقه شخصی خود می گردید، می توانید در قالب " من چنین هستم" و "همسرم چنین باشد" به مراد دلتان برسید.سایت های همسریابی که بیشتر به پایگاهی جهت سرگرمی و وقت گذرانی فعال شبیه هستند،سفارشات شما را طبق سلیقه شما با این پرسش که همسرم چنین باشد از شما می گیرند و در اسرع وقت چندین گزینه در اختیار شما قرار می دهد تا شما به صورت دلی یکی را انتخاب و به آن جواب مثبت دهید.
 
نقش مشاوران در سایت های همسریابی


اما معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان در خصوص مراکز مشاوره می گوید: مراکزی که می خواهند در زمینه مشاوره ازدواج فعالیت نمایند لازم است از وزارت ورزش و جوانان مجوز فعالیت دریافت نمایند.  بنابر این سایت هایی که می خواهند در زمینه مشاوره همسرگزینی خدمات ارائه دهند نیز باید زیرچتر مرکز مشاوره ازدواج فعالیت کنند و خارج از آن اجازه فعالیت ندارند.

سید باقر پیش نمازی، نحوه کار در سایت های دارای مجوز را اینگونه توصیف کرد: در مرحله اول، مراجعه کننده پس از ثبت نام و پرداخت هزینه لازم درخواست خود را اعلام می کند. در مرحله دوم مشاوران فعال در آن سایت طی برقراری ارتباط با آن شخص از وی جهت مذاکره حضوری دعوت می کنند. در مرحله بعد اگر گزینه پیشنهادی این فرد مشخص شد، وی نیز مورد مشاوره قرار می گیرد و در صورتی که شرایطش با شرایط متقاضی همخوانی داشت زمینه گفتگو حضوری آنها فراهم می شود . در صورت توافق دوطرف، از خانواده آنها دعوت به عمل می آید و با توافق خانواده ها ازدواج صورت می گیرد.

پیشنمازی ورود کارشناسان و مشاوران را در این سایت ها تأیید می کند و می گوید: این طور نیست که هرکسی در این سایت ها وارد شود، کدی بدهد و کدی بگیرد و مستقیم ارتباط برقرار شود بلکه نقش اساسی در این موارد بر عهده کارشناسان و مشاوران آن سایت است و در صورت تأیید مشاوران، دو متقاضی با هم آشنا می شوند.

این مسئول وزارت ورزش و جوانان می گوید: 5 وظیفه برای مراکز مشاوره تعریف شده است که یکی از آنها تسهیلات همسرگزینی است .

این تسهیلات هم در فضای مجازی صورت می گیرد و هم به صورت تلفنی امکان آن وجود دارد.

معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان مراکز مشاوره را در سه سطح معرفی می کند و میافزاید: مراکز مشاوره در سطح یک امکان مشاوره حضوری، تلفنی و مجازی را دارند. مراکز مشاوره سطح دو ، امکان مشاوره حضوری و تلفنی را دارند و مراکز مشاوره سطح سه فقط به صورت حضوری فعالیت می کنند بنابر این مراکزی که در سطح یک قرار دارند می توانند در فضای مجازی به مشاوره همسریابی اقدام نمایند.

وی تأکید کرد: مراکزی که با مجوز وزارت ورزش و جوانان فعالیت می کنند تحت نظارت شدید این وزارت خانه قرار دارند.

صرفاً جهت کنجکاوی

صرفاً جهت کنکاوی به یکی از سایت های همسریابی مراجعه کردم. هر چند که امکان تشخیص سایت های دارای مجوز و سایت های فاقد مجوز کاملاً آسان است اما با مشاهده اولین صفحه ورود اطلاعات، تنها سؤالی که به ذهنم رسید این بود که:

چه کسانی به این سایت ها مراجعه می کنند؟

و دومین سؤال این بود که: با عضویت در این سایت ها به دنبال چه می گردند؟ همسر، دوست، یک رابطه و سرگرمی در ابتدا برای ورود به سایت باید به عضویت آن درمی آمدم. پس از ثبت نام و تکمیل کردن اطلاعاتی همچون میزان درآمد، شغل، تحصیلات، مشخصات ظاهری ، وضعیت اقتصادی خانواده و سایر اطلاعات درخواست خود را برای جستجوی همسر برای ازدواج دائم به ثبت رساندم. پس از تأیید و تکمیل اطلاعات شخصی ام، منتظر کاندیداهای همسر برای خود بودم.

بعد از گذشت کمتر از نیم ساعت، 14 نفر جهت ازدواج با من اعلام آمادگی کردند. از پسر 24 ساله که حدود 16 سال از من کوچکتر بود گرفته تا مرد 55 ساله متأهل که صاحب دو فرزند بود.

آنچه که پس از این اتفاق در ذهن هرکس خطور می کند این است که آنها در این دنیای مجازی به دنبال چه می گردند. هر چند که یافتن انگیزه آنها و ثبت نام در این سایت ها کار دشواری نیست. اما آیا واقعاً افرادی که کاندید ازدواج با من هستند به دنبال یک ازدواج دائم و پایدار هستند و آیا اطلاعاتشان صحیح است.

جالب است بدانید که اکثر آقایان در این سایت به دنبال زنان مستقل با درآمد ثابت هستند.

نظر کارشناسان چیست؟

دکتر مجید ابهری آسیب شناس مسائل اجتماعی نظر خود را در خصوص فعالیت سایت های همسریابی اینگونه بیان می کند:

در درجه اول صلاحیت دایرکنندگان این سایت ها در هیچ نهادی مورد رسیدگی قرار نگرفته است و معلوم نیست آیا این افراد واقعاً مجاز به مدیریت اینگونه سایت ها هستند یا خیر؟ در موارد زیادی مشاهده شده است که اطلاعات دختران مانند عکس، شماره تماس و مشخصات شخصی شان از طریق این سایت ها افشا می شود. بنابر این به نظر بنده هدف این سایت ها فقط کسب پول و توسعه روابط دوستی غیر مجاز است.

در میان مراکز همسریابی نیز فقط 2 درصد از سایت ها دارای مجوز قانونی و صلاحیت فعالیت هستند.

از طرفی همسری که از طریق فضای مجازی گزینش می شود، نمی تواند شریک مناسبی برای زندگی مشترک باشد. بنابر این نهادهای متولی باید نسبت به برخورد قانونی با اینگونه سایت ها و فضاهای غیرمجاز اقدام کنند.

چرا که اساساً معلوم نیست هویت اعلام شده در این گونه سایت ها درست است یا غلط و هویت افراد چگونه ارزیابی و تأیید می شود و مشخصاتی مثل سن، تحصیلات و شغل می تواند کاملاً کذب گفته شود.

با توجه به شرایط گفته شده این سایت ها بیشتر کارکرد این سایت ها دوستیابی است و جهت برقراری ارتباط اینترنتی با جنس مخالف است اما نام همسریابی برای ایجاد پوشش ظاهری است.
بر اساس یک پژوهش میدانی 85درصد ازدواج های خودگزین که فضای مجازی نیز جزء آن است در کمتر از 5 سال منجر به طلاق می شود بنابر این پیشنهاد می کنم جوانان از طریق والدین یا مراکز مجاز و قانونی نسبت به همسریابی اقدام کنند.

آیا می توان برای استفاده درست از سایت های همسریابی و نزدیک کردن آن به هدف اصلی اش برنامه ریزی کرد؟

ابهری معتقد است، در صورتی که سازمان ها و نهادهای فرهنگی مربوط به جوانان مانند وزارت ورزش و جوانان اقدام به دایر کردن سایت های مجاز نمایند و یا صلاحیت مدیران این گونه سایت ها ارزیابی و تأیید شود، هویت آنها قابل اعتماد می شود در غیر این صورت به نظر بنده مأموریت این سایت ها فقط گسترش فساد اخلاقی است.

این آسیب شناس مسائل اجتماعی معتقد است فرهنگ و باورهای فرهنگی ما با کشورهای غربی متفاوت است و ما نمی توانیم الگوی رفتاری متناسب با فرهنگ کشورمان را در مسائلی مانند ازدواج در برابر فرهنگ کشورهای دیگر قرار دهیم.

وی معتقد است که هر ملتی برای خود دارای ارزش و فرهنگ های اخلاقی متناسب با جامعه اش را دارد و باید در همان مسیر برای زندگی اش برنامه ریزی کند.

نظر مردم چیست؟

- من به عنوان یک زن متأهل که حدود 10 سال پیش ازدواج کرده ام، معتقدم که انتخاب همسر از دقت و ظرافت زیادی برخوردار است و نمی توان به مشخصات و اطلاعات سایت های همسریابی اکتفا و اعتماد کرد.

- 35 ساله هستم و در یک شرکت بازرگانی کار می کنم. نمی توانم تصور کنم که شریک زندگیم را از دنیای مجازی انتخاب کنم. نمی توانم به این فضا توکل کنم.

- 28 ساله هستم و خواستگاران زیادی دارم. فرهنگ ما به گونه ای نیست که برای ازدواج کردن وارد سایت های همسریابی شویم. مشخصات بدهیم و به دنبال شوهر بگردیم. این قضیه مثل خواستگاری رفتن خانم ها هنوز در کشور ما فرهنگ سازی نشده است.

- من عضو یکی از این سایت ها هستم. مشخصاتم را ثبت کرده و آماگی خود را برای ازدواج با خانمی با شرایط خاص خودم اعلام کرده ام. تاکنون یک مورد را هم نپذیرفته ام و روی دومی در حال تحقیق هستم.

- 40 ساله هستم. 14 سال پیش ازدواج کردم. اگر تا این سن هم ازدواج نمی کردم هیچ وقت حاضر نمی شدم برای پیدا کردن همسر به این سایت ها مراجعه کنم.

- دو ساله که ازدواج کرده ام. من این سایت ها را فقط تفریح و سرگرمی فرض می کنم.

- به اعتقاد من ممکن است شرایط ازدواج و انتخاب همسر در این سایت ها فراهم شود، اما به مشکلات جانبی آن توجه نشده است.

به نظر می رسد جامعه در منجلابی غوطه ور شده است که خانواده نیز تکیه گاه خود را از دست داده است. در انتخاب همسر نه تنها سلسه مراتب اخلاقی بلکه مفهوم واقعی اخلاق را نیز فراموش کرده ایم. گرچه پایگاه خانواده زخمی و پایه های خانواده لرزان است، اما باید برای بقای خانواده اندیشه کرد.باید از ارزش هایی که باعث استحکام خانواده می شود حمایت کرد. بی تردید نمی توان از ظهور پدیده ای نو بدون شناخت تبعات و عواقب آن استقبال کرد.