اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور



اخبار,آزمون سراسری سال ۹۴

آزمون سراسری سال ۹۴ در روزهای ۲۱ و ۲۲ خرداد ماه ۹۴ برگزار می‌شود، امسال نیز تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان مشمول به میزان ۲۵ درصد قطعی است.

به گزارش مهر، مطابق تبصره ۵ ماده ۵ قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» مصوب ۱۰ شهریور ۹۲ مجلس شورای اسلامی، تاثیر سابقه تحصیلی در پذیرش داوطلبانی که دارای سابقه تحصیلی هستند، در سال اول اجرای قانون، حداقل ۲۵ درصد است.

همچنین این قانون از سال تحصیلی ۹۴ - ۹۳ لازم‌الاجرا بوده است بنابراین با توجه به اینکه پذیرفته‌شدگان در آزمون سراسری سال ۹۳ در سال تحصیلی ۹۴ - ۹۳ شروع به تحصیل کردند این قانون در آزمون سراسری سال ۹۴ نیز همانند سال گذشته اجرا می‌شود.

سوابق تحصیلی شامل نمرات دروس موجود سال سوم متوسط (دیپلم) است که زمان امتحان آن سال ۸۴ و بعد از آن بوده و به صورت نهایی و کشوری برگزار شده است. دیپلم موثر نیز به دیپلم نظام جدید آموزش متوسط ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی گفته می‌شود.

همچنین داوطلبانی مشمول سابقه تحصیلی می‌شوند که دارای دیپلم نظام جدید آموزش ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی هستند و دیپلم خود را در سال‌های ۸۴ به بعد اخذ كرده‌اند و حداقل یک درس را به صورت نهایی و کتبی امتحان داده‌اند.

برای داوطلبانی که عنوان دیپلم با گروه آزمایشی تطابق دارد سوابق تحصیلی به میزان حداکثر ۲۵ درصد در نمره کل نهایی تاثیر دارد. در صورتی که عنوان دیپلم با گروه آزمایشی تطابق نداشته باشد تاثیر سوابق تحصیلی بر اساس دروس موجود متناسب با دروس آزمون سراسری تا میزان ۲۵ درصد خواهد بود.

تمامی جداول مربوط به ضرایب دروس در هر گروه آزمایشی و میزان سوابق تحصیلی به طور جداگانه و با تفصیل در سایت سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است و داوطلبان باید برای اطلاع از میزان نحوه اعمال سوابق تحصیلی آن را مطالعه کنند.

در مجموع اگر رشته دیپلم داوطلب با گروه آزمایشی وی یکسان باشد و نمرات تمامی دروس دیپلم در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ اخذ شده باشد، میزان تاثیر دروس موثر حداکثر ۲۵ درصد است.

اگر رشته دیپلم داوطلب با گروه آزمایشی وی متفاوت باشد، میزان تاثیر دروس موثر وی بر اساس دروس موثر موجود در گروه آزمایشی محاسبه می‌شود.

برای داوطلبان مشمول که نمرات دروس سوابق تحصیلی آنها به طور کامل موجود نیست، میزان تاثیر دروس موثر وی بر اساس دروس موثر موجود محاسبه می‌شود.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان غیرمشمول سابقه تحصیلی صفر است.

در سال ۹۳ از میان کل داوطلبان آزمون سراسری ۷۳.۴ درصد شرکت کنندگان آزمون دارای سوابق تحصیلی به صورت کامل بوده‌اند که ۲۵ درصد تاثیر قطعی داشته است.

 

اخبار دانشگاه - مهر


ویدیو مرتبط :
تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 95

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نحوه تایید و اصلاح سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور 92



ثبت‌نام کنکور آغاز شد

نحوه تایید و اصلاح سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور 92

مشاور عالی سازمان سنجش با اعلام خبر تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی در پذیرش داوطلبان کنکور 92، نحوه تایید سوابق تحصیلی داوطلبان در ثبت‌نام آزمون سراسری را اعلام کرد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

حسین توکلی در گفت‌گو با ایسنا)، با اشاره به تاثیر سوابق تحصیلی برای دیپلمه‌های شاخه نظری رشته‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی سال 1384 به بعد، گفت: آن دسته از دیپلمه‌های گروه‌های آزمایشی مذکور که دیپلم خود را طی سال‌های 1384 به بعد اخذ کرده‌اند و یک یا چند درس آنها به صورت نهایی و سراسری برگزار شده، مشمول سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود به میزان 25 درصد و به صورت تاثیر مثبت لحاظ می‌شود.

وی افزود: بنابراین این دسته از داوطلبان باید پس از ورود به سایت سازمان سنجش قسمت مربوط یعنی«دارای دیپلم سال 1384 و بعد از آن در شاخه نظری نظام سالی واحدی می‌باشم» را با علامت‌گذاری تایید و پس از این مرحله نسبت به تکمیل اطلاعات خواسته شده از سوی سیستم اقدام کنند، در نهایت پس از تکمیل این اطلاعات با توجه به اطلاعات سوابق تحصیلی ارسالی از آموزش و پرورش مشخصات داوطلب شامل نام و نام‌خانوادگی، شماره شناسنامه،‌ کد منطقه اخذ دیپلم، کددانش‌آموزی، نام پدر، جنسیت، تاریخ تولد، رشته تحصیلی، سال اخذ مدرک دیپلم و سوابق تحصیلی شامل عناوین دروس و نمرات امتحانات کتبی نهایی و سال و دوره اخذ آن، به متقاضی نمایش داده می‌شود.

توکلی ادامه داد: داوطلب پس از مشاهده اطلاعات ارائه شده باید اطلاعات مذکور را با توجه به مشخصات و مدارک تحصیلی خود بررسی و در صورت مطابقت تایید کند و در صورت تایید کلیه اطلاعات مذکور، از طریق سیستم کد سوابق تحصیلی در اختیار وی قرار داده می‌شود که باید آن را یادداشت و نگهداری کند.

وی با بیان اینکه داوطلبان باید پس از مراحل فوق به بخش ثبت‌نام کنکور 92 مراجعه و در مهلت مقرر ثبت‌نام نسبت به ورود اطلاعات کارت اعتباری شامل شماره پرونده، رمز ورود و کد سوابق تحصیلی اقدام کنند تا صفحه مربوط به تقاضانامه ثبت‌نام در اختیار آنان قرار گیرد، تصریح کرد: بر این اساس اطلاعات و سوابق تحصیلی که به تایید داوطلب نیز رسیده قابل مشاهده است و داوطلب امکان هیچ‌گونه تغییری در این اطلاعات را ندارد.

وی افزود: همچنین آن دسته از داوطلبانی که دیپلم خود را در سال 1384 و یا بعد از آن دریافت کرده‌اند و پس از ورود به سایت سازمان سنجش، در قسمت مربوط به سوابق تحصیلی مشخصات خود را مشاهده نمی‌کنند و یا تعدادی از مشخصاتی که مشاهده می‌کنند مورد تایید آنان نیست، باید به نشانی اینترنتی http://dipcode.medu.ir جهت تکمیل اطلاعات خود مراجعه کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به مهلت مرحله دوم ثبت‌نام کنکور از 30 بهمن ماه تا سوم اسفند ماه برای این دسته از داوطلبان، گفت: بنابراین سوابق این داوطلبان پس از بررسی درخواست آنان در صورت تایید، توسط آموزش و پرورش به سازمان سنجش ارائه خواهد شد و می‌توانند در مرحله دوم ثبت‌نام با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

توکلی در خصوص داوطلبان دیپلمه‌های 83 و قبل از آن، گفت: آن دسته از داوطلبانی که دیپلم خود در سال 1383 و یا قبل از آن دریافت کرده‌اند و یا دیپلم نظام سالی واحدی نیستند، پس از ورود به سایت سازمان سنجش قسمت مربوط به «دارای دیپلم سال 83 و یا قبل از آن و یا غیر شاخه نظری می‌باشم» را با علامتگذاری تایید می‌کنند و سپس اقدام به درج اطلاعات کارت اعتباری (شامل: شماره پرونده و رمز ورود) و تکمیل تقاضانامه ثبت‌نام می‌کنند.

گفتنی است ثبت‌نام کنکور 92 از 16 آذر آغاز شده و تا 25 آذر ماه ادامه دارد./ایسنا