اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نجات ۵ مهندس از باتلاق‌های دریاچه ارومیه



اخبار حوادث - نجات ۵ مهندس از باتلاق‌های دریاچه ارومیه

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: حال عمومی این پنج نفر مساعد گزارش شده است.

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جزییات نجات ۵ مهندس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات از باتلاق‌های دریاچه ارومیه را تشریح کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر، حسین درخشان در تشریح جزییات نجات پنج تن از مهندسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات از باتلاق‌های دریاچه ارومیه گفت: روز گذشته در پی تماس تلفنی با مرکز امدادی ۱۱۲ امدادگران ارومیه در جریان زمین‌گیر شدن پنج تن در باتلاق‌های دریاچه ارومیه قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه با حضور امدادگران در محل مشخص شد که پنج نفر از کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات که برای تحقیق در مورد حل مساله دریاچه ارومیه به این منطقه سفر کرده بودند در حین بررسی و تحقیق در باتلاق‌های این مجموعه گرفتار شدند گفت: بلافاصله با توجه به نوع گزارش، درخواست یک فروند بالگرد جمعیت از اردبیل ارائه شد و پس از حدود دو ساعت تلاش سرانجام این پنج تن توسط بالگرد از منطقه خارج شدند.

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: حال عمومی این پنج نفر مساعد گزارش شده است.

اخبار حوادث - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
نجات گردشگران در باتلاق دریاچه نمک2

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیاده‌روی‌ 45 کیلومتری مدیر ‌دولتی برای نجات دریاچه‌ ارومیه



پیاده‌روی‌ 45 کیلومتری مدیر ‌دولتی برای نجات دریاچه‌ ارومیه

 

مدیرعامل شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی به همراه خبرنگار و عكاس ایرنا، فاصله بیش از 45 كیلومتری بندر رحمانلو در شرق تا بندر حیدرآباد در غرب دریاچه ارومیه را با هدف جلب همكاری مردم برای نجات دریاچه ارومیه با پای پیاده طی كرد.

 

'نقی كریمی' مدیرعامل شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی و 'علی اصغر شادجو' عكاس و خبرنگار ایرنا، در این اقدام نمادین كه با هدف نشان دادن فاجعه خشكی دریاچه ارومیه و كمبود آب این ذخیره گاه و تالاب بین المللی انجام شد، این مسافت را در بیش از 11 ساعت پیاده روی كردند.

مدیرعامل شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی در گفت و گو با ایرنا در خصوص این پیاده روی گفت: این اقدام نمادین با هدف نشان دادن اهمیت احیای دریاچه ارومیه برای مسوولان استان و ضرورت همكاری و همراهی همه آحاد جامعه به خصوص كشاورزان برای مشاركت در نجات این تالاب انجام شد.

'نقی كریمی' گفت: دریاچه ارومیه به خشك ترین و كم آب ترین میزان خود طی صد سال گذشته رسیده است كه این امر لزوم توجه جدی عمومی و مردم و به خصوص كشاورزان در جهت استفاده بهینه از منابع آبی را می طلبد.

وی اظهار كرد: دریاچه ارومیه اكنون نیازمند دعای مردم برای بارش نزولات آسمانی است و با اینكه دولت اقدامات خوب و طرح های فراوانی برای احیای این دریاچه در دست اجرا دارد، تنها راه نجات آن بارش نزولات آسمانی و رحمت خداوندی است.

وی با اشاره به اینكه مصرف نادرست و غیر اصولی در زمینه كشاورزی باعث هدررفت شدید آب شده است، خاطر نشان كرد: برداشت اضافی از منابع آب زیرزمینی به مرور باعث كاهش نفوذپذیری خاك و سفره های زیرزمینی و جایگزینی آبهای شور در این بسترها شده و ضرر اصلی آن در آینده متوجه همه به خصوص كشاورزان می شود.

مدیرعامل شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی همچنین یادآور شد: انتقال بین حوزه ای، بارورسازی ابرها، تخصیص حق آبه دریاچه ارومیه از رودخانه های منتهی به این تالاب، آبیاری تحت فشار و تغییر الگوی كشت محصولات كشاورزی منطقه از مهم ترین اقدامات انجام شده و در دست اقدام توسط شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی با همكاری نهادهای مرتبط همچون سازمان جهاد كشاورزی و حفاظت محیط زیست استان برای احیای دریاچه ارومیه در حال حاضر است.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور دنیا است كه به دلیل بروز خشكسالی، كاهش نزولات آسمانی، عوامل انسانی، استفاده بی رویه از آبهای زیرزمینی و عدم استفاده از روش های كشت مدرن كشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه از سال 76 شروع به خشك شدن كرده است و امروز این تالاب در بحرانی ترین شرایط زیست محیطی قرار گرفته است.

بر اساس اطلاعات موجود در شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی آب دریاچه ارومیه طی نزدیك به صد سال گذشته نیز به كمترین میزان خود رسیده بود كه با ادامه بارش سطح این دریاچه طی سال های اول دهه 70 هجری شمسی با بالاترین میزان خود رسید.

دریاچه ارومیه بزرگ ترین‌ دریاچه‌ كشور است كه در ارتفاع ‌1267 متری‌ از سطح‌ دریا واقع ‌شده ‌است و طول‌ آن ‌حدود 130 تا 140 كیلومتر و عرض ‌آن‌ بین‌ 15 تا 50 كیلومتر متغیر است‌.

عمق‌ متوسط ‌این دریاچه تا شش متر و عمق آب در عمیق ترین قسمت ها تا 25 متر در تراز عادی بوده است.

دریاچه ارومیه شورترین دریاچه دنیا بعد از 'بحرالمیت' به شمار می‌رود.

دریاچه‌ ارومیه‌ دارای 102 جزیره و شبه ‌جزیره‌ است كه ‌از اهمیت‌ گردشگری‌، جغرافیایی، بیولوژیكی و اكولوژیكی شایان‌ توجهی‌ برخوردار است و مهمترین آنها جزیره كبودان‌، اشك‌، اسپیر و آرزو است.

در حال حاضر تراز دریاچه ارومیه در كمترین حالت 25/1271 سانتی متر است این درحالی است كه تراز این تالاب در بالاترین میزان در تاریخ 21 خرداد ماه سال 74 در حدود41/1278 سانتی متر بوده است.../ایرنا