اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نجات دریاچه ارومیه این طوری ممکن است


دولت در جلسه چهارشنبه هفته گذشته خود، 19 راهکار پیشنهاد شده از سوی کارگروه ویژه نجات دریاچه ارومیه را تصویب کرد و به وزیر نیرو ماموریت داد تا هرچه سریعتر برای جلوگیری از بروز فاجعه زیست محیطی در این دریاچه دست به کار شود. توقف کامل سدسازی ها، از جمله راهکارهای تعیین شده در دولت است.

خبرگزاری مهر: دولت در جلسه چهارشنبه هفته گذشته خود، 19 راهکار پیشنهاد شده از سوی کارگروه ویژه نجات دریاچه ارومیه را تصویب کرد و به وزیر نیرو ماموریت داد تا هرچه سریعتر برای جلوگیری از بروز فاجعه زیست محیطی در این دریاچه دست به کار شود. توقف کامل سدسازی ها، از جمله راهکارهای تعیین شده در دولت است.

 دو سه سالی است که موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه بر سر زبان ها افتاده و تقریبا می توان گفت از سال 87 به بعد سطح آب دریاچه ارومیه به شکل محسوسی افت کرده است. شاید چند سال قبل کمتر کسی به این موضوع فکر می کرد که ممکن است روزی دریاچه ارومیه از نقشه ایران حذف شود، اما امروز این فاجعه به یک چالش اساسی تبدیل شده است.

منحصر بفرد بودن دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه آب شور داخلی کشور، دومین دریاچه شور جهان و تاثیر آن بر اقلیم و کشاورزی منطقه غرب کشور؛ از جمله مواردی است که باعث اهمیت بالای این دریاچه شده است. با این حال، روند نابودی و خشکی بخش های وسیعی از آن در یکی دو سال اخیر نمایان شده و دولت سابق برخی مباحث را درباره جلوگیری از خشکی این دریاچه مطرح کرد اما عملا کار خاصی انجام نشد و مواردی در حد طرح و حرف باقی ماند.

خطر وقوع فاجعه زیست محیطی

مسئله با اهمیت نابودی دریاچه ارومیه، خطر وقوع طوفان های نمکی و از بین رفتن کشاورزی در استان های غرب کشور باعث شد تا دکتر حسن روحانی در زمان رقابت های انتخاباتی برای دور یازدهم ریاست جمهوری به مردم غرب کشور وعده بدهد در صورت رئیس جمهور شدن موضوع فاجعه زیست محیطی دریاچه ارومیه را پیگیری کند.

دولت یازدهم پس از انتخاب دکتر حسن روحانی به ریاست جمهوری در اولین جلسه هیئت وزیران دولت تدبیر و امید به وعده خود عمل کرد و فاجعه دریاچه ارومیه در هیئت وزیران مطرح و بر لزوم یافتن راهکارهای جلوگیری از نابودی کامل این دریاچه تاکید شد.

کارشناسان معتقدند اگر حتی دولت موفق شود از طریق انجام اقدامات موثر جلوی نابودی کامل دریاچه ارومیه را بگیرد، هیچگاه این دریاچه امکان برگشت به روزگار خوش خود را نخواهد داشت. با این حال، دولت در اولین روزهای فعالیت رسمی خود و در 28 مردادماه امسال کارگروه ویژه ای را مامور کرد تا همه راهکارهای موجود برای نجات دریاچه ارومیه از مرگ را بررسی و نتیجه را برای تصمیم گیری به دولت ارائه کند.

ماموریت ویژه برای کارگروه نجات

این کارگروه در مدت زمان 50 روزه بررسی های خود 24 راهکار را برای نجات دریاچه ارومیه پیشنهاد کرد که انتقال آب از رودخانه هایی مانند ارس، انتقال آب از دریای خزر، باروری ابرها، تغییر الگوی کشت، جلوگیری از ادامه برداشت های غیرمجاز آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، متوقف کردن برداشت آب از طریق حفر چاه های غیرمجاز، متوقف کردن سدسازی و مطالعات آن در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، لایروبی رودخانه های موثر بر دریاچه ارومیه، رهاسازی منابع آبی ذخیره شده در پشت سدها و مواردی از این دست؛ از آن جمله است.

چهارشنبه هفته جاری هیئت وزیران به ریاست دکتر حسن روحانی تشکیل جلسه داد و دولت پس از استماع گزارش کارگروه ویژه نجات دریاچه ارومیه، 19 راهکار را مورد تایید قرار داد و به تصویب رسید. محمدباقر نوبخت؛ سخنگوی دولت اعلام کرد: اقدامات دولت در زمینه نجات دریاچه ارومیه در 3 بخش شکل خواهد گرفت که می توان به توقف کامل سدسازی ها در حوزه دریاچه ارومیه به دلیل ادامه بحران و فاجعه زیست محیطی اشاره کرد.

سدسازی متوقف می شود

وی تاکید کرد: همچنین مطالعاتو سرعت بخشیدن به انتقال آب به دریاچه ارومیه و رفع موانع ورود آب به دریاچه ارومیه نیز بخش دیگری از اقداماتی خواهد بود که قرار است انجام شود. دولت در تصمیم جدید اتخاذ شده، حمید چیت چیان وزیر نیرو را مامور کرد تا هرچه سریعتر برای جلوگیری از فاجعه زیست محیطی در دریاچه ارومیه اقدامات لازم را پیگیری کند.

به صورت کلی، علاوه بر موارد یادشده درباره راهکارهای نجات دریاچه ارومیه می توان به برنامه ریزی برای صرفه جویی از طریق اصلاح الگوی کشت نیز اشاره کرد.



تصویر ماهواره ای از دریاچه ارومیه

در بررسی دلایل بروز فاجعه خشکی دریاچه ارومیه، کارشناسان معتقدند ساخت سدهای متعدد در مسیر رودخانه های تاثیرگذار بر دریاچه ارومیه، برداشت های غیرمجاز فراوان از آب، بالا بودن میزان استفاده از آب در بخش کشاورزی، چاه های غیرمجاز و مواردی از این دست تاثیرگذار بوده اند.

با این حال، مقامات سابق وزارت نیرو در اینباره اعلام کرده بودند مسئله اصلی که منجر به بروز خشکی در دریاچه ارومیه شده است، وقوع خشکسالی های متعدد در یک دهه اخیر است و آنچه که از آن به عنوان خشکی دریاچه ناشی از سدسازی ها نام برده می شود تنها 15 درصد در خشکی دریاچه تاثیرگذار بوده است.


ویدیو مرتبط :
نجات دریاچه ارومیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیاده‌روی‌ 45 کیلومتری مدیر ‌دولتی برای نجات دریاچه‌ ارومیه



پیاده‌روی‌ 45 کیلومتری مدیر ‌دولتی برای نجات دریاچه‌ ارومیه

 

مدیرعامل شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی به همراه خبرنگار و عكاس ایرنا، فاصله بیش از 45 كیلومتری بندر رحمانلو در شرق تا بندر حیدرآباد در غرب دریاچه ارومیه را با هدف جلب همكاری مردم برای نجات دریاچه ارومیه با پای پیاده طی كرد.

 

'نقی كریمی' مدیرعامل شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی و 'علی اصغر شادجو' عكاس و خبرنگار ایرنا، در این اقدام نمادین كه با هدف نشان دادن فاجعه خشكی دریاچه ارومیه و كمبود آب این ذخیره گاه و تالاب بین المللی انجام شد، این مسافت را در بیش از 11 ساعت پیاده روی كردند.

مدیرعامل شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی در گفت و گو با ایرنا در خصوص این پیاده روی گفت: این اقدام نمادین با هدف نشان دادن اهمیت احیای دریاچه ارومیه برای مسوولان استان و ضرورت همكاری و همراهی همه آحاد جامعه به خصوص كشاورزان برای مشاركت در نجات این تالاب انجام شد.

'نقی كریمی' گفت: دریاچه ارومیه به خشك ترین و كم آب ترین میزان خود طی صد سال گذشته رسیده است كه این امر لزوم توجه جدی عمومی و مردم و به خصوص كشاورزان در جهت استفاده بهینه از منابع آبی را می طلبد.

وی اظهار كرد: دریاچه ارومیه اكنون نیازمند دعای مردم برای بارش نزولات آسمانی است و با اینكه دولت اقدامات خوب و طرح های فراوانی برای احیای این دریاچه در دست اجرا دارد، تنها راه نجات آن بارش نزولات آسمانی و رحمت خداوندی است.

وی با اشاره به اینكه مصرف نادرست و غیر اصولی در زمینه كشاورزی باعث هدررفت شدید آب شده است، خاطر نشان كرد: برداشت اضافی از منابع آب زیرزمینی به مرور باعث كاهش نفوذپذیری خاك و سفره های زیرزمینی و جایگزینی آبهای شور در این بسترها شده و ضرر اصلی آن در آینده متوجه همه به خصوص كشاورزان می شود.

مدیرعامل شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی همچنین یادآور شد: انتقال بین حوزه ای، بارورسازی ابرها، تخصیص حق آبه دریاچه ارومیه از رودخانه های منتهی به این تالاب، آبیاری تحت فشار و تغییر الگوی كشت محصولات كشاورزی منطقه از مهم ترین اقدامات انجام شده و در دست اقدام توسط شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی با همكاری نهادهای مرتبط همچون سازمان جهاد كشاورزی و حفاظت محیط زیست استان برای احیای دریاچه ارومیه در حال حاضر است.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور دنیا است كه به دلیل بروز خشكسالی، كاهش نزولات آسمانی، عوامل انسانی، استفاده بی رویه از آبهای زیرزمینی و عدم استفاده از روش های كشت مدرن كشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه از سال 76 شروع به خشك شدن كرده است و امروز این تالاب در بحرانی ترین شرایط زیست محیطی قرار گرفته است.

بر اساس اطلاعات موجود در شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی آب دریاچه ارومیه طی نزدیك به صد سال گذشته نیز به كمترین میزان خود رسیده بود كه با ادامه بارش سطح این دریاچه طی سال های اول دهه 70 هجری شمسی با بالاترین میزان خود رسید.

دریاچه ارومیه بزرگ ترین‌ دریاچه‌ كشور است كه در ارتفاع ‌1267 متری‌ از سطح‌ دریا واقع ‌شده ‌است و طول‌ آن ‌حدود 130 تا 140 كیلومتر و عرض ‌آن‌ بین‌ 15 تا 50 كیلومتر متغیر است‌.

عمق‌ متوسط ‌این دریاچه تا شش متر و عمق آب در عمیق ترین قسمت ها تا 25 متر در تراز عادی بوده است.

دریاچه ارومیه شورترین دریاچه دنیا بعد از 'بحرالمیت' به شمار می‌رود.

دریاچه‌ ارومیه‌ دارای 102 جزیره و شبه ‌جزیره‌ است كه ‌از اهمیت‌ گردشگری‌، جغرافیایی، بیولوژیكی و اكولوژیكی شایان‌ توجهی‌ برخوردار است و مهمترین آنها جزیره كبودان‌، اشك‌، اسپیر و آرزو است.

در حال حاضر تراز دریاچه ارومیه در كمترین حالت 25/1271 سانتی متر است این درحالی است كه تراز این تالاب در بالاترین میزان در تاریخ 21 خرداد ماه سال 74 در حدود41/1278 سانتی متر بوده است.../ایرنا