اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نجات جوان محکوم به قصاص با تلاش کشتی‌گیران نامدار



 اخبار حوادث - نجات جوان محکوم به قصاص با تلاش کشتی‌گیران نامدار

کشتی‌گیران نامدار توانستند پس از مذاکره با اولیای‌دم مردی که در جریان نزاع به قتل رسیده بود رضایت آنها را جلب کنند و متهم به قتل را از چوبه‌دار نجات دهند.

 این قتل حدود پنج‌سال قبل در جریان نزاعی که در شهرستان کوهدشت استان لرستان رخ داد، به‌وقوع پیوست و متهم پس از دستگیری و محاکمه به قصاص محکوم شد. این حکم در دیوانعالی کشور نیز به تایید رسید و در حالی‌که اولیای‌دم قصد داشتند آن را به اجرا دربیاورند نام متهم در فهرست اعدامیان گنجانده شد اما طالب نعمت‎پور، قهرمان کشتی‌فرنگی جهان که اهل کوهدشت است وقتی در جریان این پرونده قرار گرفت، تمام تلاشش را به کار بست تا بتواند فرد محکوم را از چوبه‌دار نجات دهد. او برای این کار از بابک اسدی، غلامرضا محمدی و حمید سوریان کمک گرفت و این کشتی‌گیران نامدار بعد از برگزاری جلسه با اولیای‌دم توانستند رضایت آنها را جلب کنند.


غلامرضا محمدی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «متهم از حدود پنج‌سال قبل در زندان است. او آن زمان 24سال داشت و در جریان نزاع مرتکب قتل شده و قرار بود حکم به‌زودی اجرا شود. سال گذشته طالب نعمت‎پور در جریان این پرونده قرار گرفت و از آن زمان تلاش‌ها آغاز شد تا اینکه حدود سه هفته پیش ما به کوهدشت رفتیم. حمید سوریان در این ماجرا خیلی زحمت کشید. او واقعا ورزشکاری دوست‌داشتنی است. خوشحال هستم که خداوند به من هم این لیاقت را داد تا در این کار خیر شرکت کنم. حضور در چنین کارهایی واقعا لیاقت می‌خواهد و خدا باید آدم را ببیند.

 

در جلسه‌ای که با اولیای‌دم تشکیل شد علاوه بر ورزشکاران، امام‌جمعه، فرماندار، معاون استاندار و مسوول ستاد دیه شهرستان نیز حضور داشتند و خداراشکر که اولیای‌دم، همان شب رضایت خود را اعلام کردند.»محمدی ادامه داد: «اولیای‌دم در حالی متهم را بخشیدند که قصاص حق قانونی آنها بود و من از این خانواده بسیار تشکر می‌کنم. شرایط برای این خانواده سخت بود. در این مدت بارهاوبارها برای گرفتن رضایت رفته اما موفق نشده بودند تا اینکه در جلسه‌ای که با حضور ورزشکاران تشکیل شد گذشت خود را اعلام کردند. حضور بچه‌ها در جلسه خیلی تاثیرگذار و بی‌نهایت باارزش بود. در این جلسه من به اولیای‌دم گفتم جامعه ورزشی مملکت منتظر شنیدن خبر خوب است.»


محمدی در پاسخ به این سوال که آیا باز هم حاضر است برای نجات محکومان به قصاص اقدام کند، گفت: «شک نکنید. این کار را می‌کنم. هر زمانی هر کاری که از دستم بربیاید با تمام وجود و کمال میل انجام می‌دهم. بعد از اینکه در این پرونده اولیای‌دم اعلام گذشت کردند وقتی داشتم با نعمت‌پور حرف می‌زدم هر دو بسیار خوشحال بودیم، انگار پرواز می‌کردیم. امیدوار هستم این کارها ادامه داشته باشد و من هم به‌عنوان عضو کوچک جامعه ورزشی در آن شرکت داشته باشم. چندوقت است که این گذشت‌ها اتفاق می‌افتد و نشان می‌دهد اولیای‌دم چه قلب بزرگی دارند.»


او به اولیای‌دمی که میان اجرای حکم یا بخشش مردد هستند، گفت: «قصاص حق قانونی خانواده مقتول است. بخشش هم خیلی سخت است اما واقعا هیچ لذتی بالاتر از این نیست که انسانی را ببخشی و جان او را نجات بدهی. امیدوار هستم چنین خانواده‌هایی اگر می‌توانند قاتل را ببخشند. باز هم تاکید می‌کنم این کار بسیار سخت است اما همین بخشش‌ها باعث می‌شود آمار جرایمی مثل همین قتل‌ها در جامعه هم کم شود.»
در همین حال طالب نعمت‎پور، فرنگی‎کار قهرمان دنیا در وزن 84کیلوگرم که در این پرونده پیشقدم شده بود به ایسنا گفت: «یک بنده‌ خدا مرتکب قتلی شده بود و تصمیم گرفتیم به‌همراه محمدی، اسدی و سوریان به دیدار خانواده مقتول برویم تا شاید رضایت بگیریم که خداراشکر این مهم محقق شد. خانواده مقتول قصد قصاص داشتند اما برای قاتل شرایطی گذاشتند و از اعدام منصرف شدند. خیلی خوشحال هستیم که با لطف خداوند جلو اعدام گرفته شد.»


در همین حال زنی که به اتهام قتل به قصاص نفس محکوم شده بود، با کمک خیرین از چوبه‌دار نجات پیدا کرد. حکم این زن قطعی شده و قرار بود یک‌ماه پیش حکم اجرا شود که با پیگیری‌های مسوولان قضایی اجرای حکم یک‌ماه به تعویق افتاد و در نهایت پرونده به رضایت ختم شد.


سیدعبدالرحمان توفیقیان، رییس کانون اصلاح و تربیت و رییس اندرزگاه زنان استان کهگیلویه‌وبویراحمد در این‌باره به ایسنا گفت: با وساطت افراد ذی‌نفوذ و کمک خیرین و گذشت اولیای‌دم، زنی که در سال‌های گذشته در گچساران مرتکب قتل شده بود، از اعدام رهایی یافت.


وی با بیان اینکه اولیای‌دم حاضر شدند با پرداخت دیه این زن را مورد عفو قرار دهند، افزود: از خانواده مقتول که با بزرگواری و سعه‌صدر این داغ بزرگ را به فراموشی سپرده کمال تشکر و قدردانی را داریم.


رییس کانون اصلاح و تربیت و رییس اندرزگاه زنان استان کهگیلویه‌وبویراحمد خاطرنشان کرد: قرار بود مبلغ ناچیزی به‌عنوان دیه به خانواده مقتول پرداخت شود و از آنجا که خانواده قاتل از نظر مالی در شرایط خوبی نبودند به‌ناچار به‌دنبال خیرینی بودیم که در این امر با ما همکاری کنند.


وی اضافه کرد: قصاص حق خانواده مقتول و از طرفی وساطت و میانجیگری وظیفه ماست. نباید فراموش کنیم به همان اندازه که قتل می‌تواند جامعه را ملتهب کند و از نظر روانی تاثیرات منفی داشته باشد، بخشش و عفو و انتشار اینگونه فعالیت‌ها در سطح جامعه می‌تواند فضای جامعه را امن و آرام کند.
اخبار حوادث - شرق

 


ویدیو مرتبط :
گزارش نیویورک تایمز از بخشش نوجوانان محکوم به قصاص

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مصاف کشتی‌گیران ایران، آمریکا و روسیه در میدان تایمز نیویورک برای نجات کشتی



حفظ کشتی در المپیک,فدراسیون کشتی,مسابقات کشتی فدراسیون کشتی

مصاف کشتی‌گیران ایران، آمریکا و روسیه در میدان تایمز نیویورک برای نجات کشتی

در ادامه برنامه های کشورهای برتر جهان برای حفظ کشتی در المپیک، تیمهای ایران، آمریکا و روسیه روز 26 اردیبهشت ماه در میدان تایمز نیویورک به مصاف هم می روند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی فدراسیون کشتی، در پی توافقات قبلی صورت گرفته و انجام نشست مشترک برخی کشورهای کشتی خیز دنیادر جریان رقابتهای قهرمانی اروپا در تفلیس پایتخت گرجستان، مقرر شد سه تیم کشتی آزاد ایران، آمریکا و روسیه روز 26 اردیبهشت ماه در میدان مرکزی شهر نیویورک (میدان تایمز) با هم به رقابت بپردازند.

این مسابقات در راستای برنامه های کشورهای کشتی خیز دنیا برای حفظ این رشته در المپیک با انداختن یک تشک کشتی در فضایی باز در میدان تایمز در مرکز شهر نیویورک برگزار خواهد شد، تا گام مثبتی توسط سه کشور برتر دنیا برای حفظ این رشته در المپیک انجام شود./ایسنا