اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نجات جان کودک 8 ماهه با چاپ سه بعدی



اخبارعلمی,خبرهای علمی,چاپ سه بعدی

دانشمندان چینی موفق شده اند تا در طی یک جراحی بی سابقه جان نوزاد مبتلا به عارضه جوش خوردن زودرس جمجمه را لطف فناوری چاپ سه بعدی و با کمک مدل سازی سه بعدی از سر او به نجات بدهند.

به گزارش سیناپرس، پسر بچه ای که از یک عارضه بسیار کمیاب مادرزاد در جمجمه خود رنج می برد به تازگی پروسه جراحی ویژه ای را پشت سر گذاشته است که تنها به واسطه استفاده از فناوری چاپ سه بعدی ممکن شده است. این جراحی که در روز گذشته در مرکز خدمات پزشکی کودکان شانگهای در کشور چین انجام شده است را می توان نخستین نمونه جراحی موفقیت آمیز با استفاده از چاپ سه بعدی در کشور چین به حساب آورد.

دانشمندان توانسته اند تا نسخه ای سه بعدی از سر این کودک را تهیه کنند که به جراحان اجازه می دهد تا بتوانند روش مناسب جراحی برای ایجاد فضای مناسب جهت رشد مغز این کودک در جمجمه او را بدون خطر آسیب رساندن به بدن کودک ارزیابی کرده و بتوانند بهترین راه را جهت انجام این مهم انتخاب کنند.

این کودک 8 ماهه که با مشکلی نادر به نام جوش خوردن زودرس جمجمه (Craniosynostosis) روبرو بوده است، شرایطی بسیار دشوار را برای ادامه حیات را در مقابل خود می دیده است. این نارسایی به شرایطی گفته می شود که وضعیت اتصال استخوان های بین جمجمه بسیار زود شکل بگیرد و این امر با توجه به عدم رسیدن مغز به شرایط رشد کامل می تواند مانع از رشد مغزی کودک و یا حتی مرگ او شود. علاوه بر این صورت کودکانی که به این عارضه مبتلا هستند نیز کاملا خارج از حالت طبیعی به نظر می رسد.

حال دانشمندان توانسته اند تا نسخه ای سه بعدی از سر این کودک را تهیه کنند که به جراحان اجازه می دهد تا بتوانند روش مناسب جراحی برای ایجاد فضای مناسب جهت رشد مغز این کودک در جمجمه او را بدون خطر آسیب رساندن به بدن کودک ارزیابی کرده و بتوانند بهترین راه را جهت انجام این مهم انتخاب کنند.

سرانجام پس از بررسی های کامل تیم متخصصان این مرکز موفق شدند تا جراحی موفقیت آمیزی را بر روی این کودک به انجام رسانده و این مشکل حاد را در بدن او برطرف کنند. شایان ذکر است که عرضه یاد شده به عنوان یک مورد بسیار کمیاب در میان نوزادان مطرح است و پیش از این بدون بهره گیری از چاپ سه بعدی، انجام عمل جراحی بر روی کودکان مبتلا به این عارضه بسیار مخاطره آمیز محسوب می شده است.


ویدیو مرتبط :
پرینتر سه بعدی و نجات جان انسانها به طور فزاینده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نجات بیماران با کلیه‌های چاپ سه بعدی!



کلیه‌,پیوند کلیه‌,تولید کلیه با چاپگر سه بعدی

نجات بیماران با کلیه‌های چاپ سه بعدی!
دانشمندان با توسعه روش‌های تولید کلیه انسانی در محیط آزمایشگاه می توانند کلیه‌های قابل پیوند با عملکرد نمونه واقعی تولید کنند.
بسیاری از بیماران در صف طولانی انتظار پیوند اعضا قرار دارند و برخی از بیماران بدلیل کمبود عضو اهدایی، جان خود را از دست می‌دهند.محققان بدنبال توسعه روش‌هایی برای تولید اندام مصنوعی قابل پیوند با عملکرد نمونه واقعی هستند و استفاده از فناوری چاپ سه بعدی در آینده کاربردهای فراوانی خواهد داشت.


پس از تولید گوش و کبد با کمک چاپگرهای سه بعدی، محققان دانشگاه علوم و تکنولوژی هواژونگ چین نمونه های مینیاتوری کلیه را با استفاده از سلول های انسانی و عملکردی مشابه کلیه واقعی تولید کرده اند.
این فناوری شامل تولید کلیه و سایر نسخه های مینیاتوری اندام با کمک سلول های انسانی و چاپگر سه بعدی است؛ تولید نسخه بزرگتر کلیه چاپ سه بعدی می تواند جایگزین مناسبی برای بیماران دچار نارسایی کلیوی باشد.

 

کلیه‌,پیوند کلیه‌,تولید کلیه با چاپگر سه بعدی

نسخه های مینیاتوری کلیه چاپ سه بعدی توسط محققان چینی


با این حال برخی محققان از جمله دکتر «لیندا گریفیت» از محققان مهندسی بیولوژیکی موسسه فناوری ماساچوست (MIT) نسبت به دستاورد محققان چینی تردیدهایی را مطرح می کند.
به گفته «گریفیت»، محدودیت های فیزیکی زیادی برای چاپ سلول با وضوح مشابه اندام واقعی وجود دارد و این مسئله نیازمند توسعه روش کاملا جدیدی است که محققان چینی هنوز توضیح دقیقی در این خصوص ارائه نکرده اند.


هزینه انجام تحقیقات و آزمایشات بالینی اندام چاپ سه بعدی در حال حاضر بسیار بالا است و با توجه به زمان طولانی تحقیق، تولید، آزمایش و زمان عرضه به بازار، سرمایه گذران تمایل چندانی به حمایت از تحقیقات شرکت های بیوتکنولوژی فعال در این بخش ندارند.
منبع:isna.ir