اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نت‌هایی در سوگ رهبر کبیر انقلاب


پس از ارتحال جانگداز امام راحل (ره) بسیاری از هنرمندان در سوگ امام نشستند که از جمله آن‌ها باید به موزیسین‌ها اشاره کرد.

خبرگزاری صبا: پس از ارتحال جانگداز امام راحل (ره) بسیاری از هنرمندان در سوگ امام نشستند که از جمله آن‌ها باید به موزیسین‌ها اشاره کرد.

در ایران خیلی از رخدادها برای هنرمندان دارای ارزش است و در واکنش به آن تنها ابزاری که سعی می‌کنند ناراحتی و خوشحالی خود را عنوان کنند هنرشان است.

کدام موزیسین‌ها برای امام راحل خوانده‌اند؟/از «امام دل‌ها» تا «خمینی‌ ای امام»

پس از واقعه دردناک ارتحال امام راحل نیز هنرمندان حوزه موسیقی همراه با مردم داغدار ایران به سوگ نشستند. که در ادامه این قطعات را معرفی خواهیم کرد:

 آهنگ دلنشین «امام دل ها» توسط «محمد عبدالحسینی» به اجرا درآمد که آهنگسازی این قطعه را «فرهاد برنجان» به عهده داشت و ترانه آن را «اسماعیل امینی» سروده است.

«محمد گلریز» را باید جزء خواننده های انقلابی دانست. وی در عمر هنری خود همواره اشعاری را اجرا کرده که به انقلاب اسلامی ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران مربوط می شده است. به همین خاطر اصلا بعید نبوده که وی قطعه «دریغا ای دریغا» را در سوگ امام راحل اجرا کند.

«محسن شکوهی» آهنگسازی این قطعه را انجام داده است. آهنگ غمگین «دریغا ای دریغا» یکی از آثار ماندگار «محمد گلریز» در سوگ رحلت حضرت امام خمینی است.

گلریز درباره این قطعه توضیح داده که بعد از رحلت جانسوز حضرت امام خمینی (ره) از خداوند خواهش کردم لیاقت این را داشته باشم که یک سرود و آهنگ خوب در این مورد بخوانم که به این آرزو رسیدم.

قطعه دیگری که درخاطر مردم ایران همیشه ماندگار است، قطعه «خمینی ای امام» است. این قطعه نیز در روزهای ارتحال امام راحل سروده و اجرا شد.

قطعه «خمینی ای امام» از سروده های ماندگار «حمید سبزواری» است که «حمید شاهنگیان» آهنگسازی این قطعه را برعهده داشته است و توسط گروه کر ارکستر سمفونیک تهران اجرا شده است.

قطعه دیگری که جزء خاطرات مردم انقلابی ایران است قطعه «روح خدا» با صدای «محمدعلی قدمی» است. ترانه این قطعه را «جوینی سبزواری» سروده و «حسین فرهادپور» آهنگسازی آن را انجام داده است.

اما دو اثر ویژه در این بیست و هفت سال جزء ماندگارترین آثاری است که در سوگ حضرت امام اجرا شده است. دو قطعه از خوانندگان نامدار و پرطرفدار موسیقی ایران، «شکوه» باصدای «محمد اصفهانی» و «غم نامه» باصدای «علیرضا افتخاری».

قطعه «شکوه» با صدای «محمد اصفهانی» و براساس ملودی از «فواد حجازی» است که در سال 1378 در آلبوم «فاصله» منتشر شد.

اصفهانی قطعه «شکوه» را براساس ابیاتی از غزل «انتظار» سروده های مانا و نامی امام خمینی(ره) اجرا کرده است.

«غم‌نامه» نام یکی از قطعاتی است که توسط هنرمندان موسیقی ایران در سوگ امام خمینی (ره) منتشر شده است. این قطعه توسط «علیرضا افتخاری» از چهره‌های مطرح موسیقی ایرانی تقدیم به روح ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) کرده است. قطعه «غم‌نامه» باصدای «علیرضا افتخارِ» پیش از این در آلبوم «دریغا» در اختیار مخاطبان موسیقی قرار گرفته است.

«یاد امام» قطعه دیگری است که به مناسبت ایام سوگ امام راحل توسط گروه کر ارکستر سمفونیک تهران اجرا شده است.

«سرود هجر» از قطعاتی است که توسط «حسن فدائیان» اجرا شد.


ویدیو مرتبط :
سوال سخت رامبد جوان از رهبر کبیر انقلاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رهبر انقلاب: فتنه 88 را جوان‌ها مهار كردند



به گزارش عصر ایران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار پرشور هزاران نفر از دانش‌آموزان، 13 آبان را نماد طمع‌ورزی آمریكا، وابستگی رژیم طاغوت، ایستادگی ایمان متكی به بصیرت، پیشقراولی نسل جوان در صحنه، و شجاعت و جسارت نسل جوان انقلابی دانستند و تاكید كردند: امروز، ‌ملت ایران، مصمم‌تر و قوی‌تر از هر زمان در حال حركت به سمت اهداف بلند و قله‌های سعادت است و در صف مقدم این حركت عظیم، جوانان قرار دارند.

 

در این دیدار كه در آستانه سیزده آبان، روز ملی مبارزه با استكبار جهانی و روز دانش‌آموز، برگزار شد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای‌، 13 آبان را نمادی بسیار مهم و دارای معانی و حقایق فراوان خواندند و افزودند: یكی از مناسبت‌های 13 آبان مربوط به سخنرانی امام‌خمینی(ره) در سال 1343 در قم و در اعتراض به تصویب قانون ظالمانه مصونیت قضایی اتباع آمریكایی در مجلس آن زمان و سپس دستگیری و تبعید امام(ره) بود كه در واقع امام بزرگوار با فریاد حق‌طلبانه خود از مصالح، منافع و شرف ملت ایران دفاع كردند.

ایشان این حادثه را نماد طمع‌ورزی آمریكا و روح تعدی استكبار نسبت به ملت‌ها از جمله ملت ایران برشمردند و خاطرنشان كردند: این موضوع همواره باید در حافظه تاریخی ملت ایران به ویژه جوانان باقی بماند كه آمریكا هیچ‌گاه به دنبال روابط عادی با كشورها نیست، بلكه خواهان روابطی از نوع ارباب- رعیتی و غارت منافع ملت‌ها است و اگر در مقابل او ایستادگی نشوند، تا لگدمال كردن شرف یك ملت نیز پیشروی خواهد كرد.

رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری سخنان به ظاهر دوستانه روسای جمهور آمریكا در دوره‌های مختلف، افزودند: اگرچه این سخنان در ظاهر، نرم است، اما در باطن، همان پنجه چدنی در زیر دستكش مخملی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ایمان همراه با بصیرت را دومین حقیقت 13 آبان دانستند و تأكید كردند: فریاد امام خمینی(ره) در سال 1343،‌پاكیزه‌ترین فریادها و برخاسته از احساس دینی و عرق مسلمانی، و متكی بر حمایت عمومی مردم بود كه نتیجه آن چهارده سال بعد در پیروزی انقلاب اسلامی آشكار شد.

ایشان با اشاره به اقدام مزدوران رژیم طاغوت در كشتار دانش‌آموزان در 13 آبان 1357‌، افزودند: با توجه به این واقعه، 13 آبان نماد حضور نسل جوان در میدان و پیشگامی آن در صحنه است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به پیش قدمی دانش‌آموزان در دوران دفاع مقدس، آن را ناشی از احساس تعهد، روحیه انقلابی و بصیرت آنان دانستند و خاطرنشان كردند: امروز نیز دانش‌آموزان از پیش قدم‌ترین قشرها هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم چنین با یادآوری اقدام شجاعانه جوانان دانشجو در تسخیر لانه جاسوسی آمریكا در 13 آبان سال 1358‌، افزودند: این اقدام، نماد شجاعت و جسارت نسل جوان انقلابی در مقابله هیمنه آمریكاست، زیرا تسخیر لانه جاسوسی قدرت آمریكا را كه در آن زمان، بسیار پرهیمنه بود، متزلزل كرد و آمریكا را به زانو در آورد.

ایشان معانی و حقایق نهفته در مناسبت‌های 13 آبان را بزرگ و مهم خواندند و خاطرنشان كردند: با تامل در این حقایق می‌توان متوجه شد كه آن جمعیت محدودی كه در 13 آبان سال گذشته، در خیابان‌های تهران بر ضد این مناسبت شعار دادند،‌ در واقع بدنبال زنده كردن هیمنه آمریكا، پنهان كردن سلطه‌طلبی آن و زیر سوال بردن حركت عظیم ملت ایران در مقابل ظلم بزرگ آمریكا بودند كه البته شكست خوردند.

رهبر انقلاب اسلامی با توصیه مؤكد جوانان به افزایش بصیرت و تامل در وقایع افزودند: به لطف خداوند، امروز جوانان در میدان‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و فناوری حضوری پرنشاط، تاثیرگذار و همراه با بصیرت دارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شكست فتنه سال 88 را نمونه بارزی از حضور تاثیرگذار و هوشمندانه جوانان ارزیابی و تأكید كردند: فتنه سال گذشته كه فتنه بزرگی بود و سال‌ها بعد مشخص خواهد شد كه چه توطئه خطرناكی در پشت آن نهفته بود، به همت حضور پیشگامانه جوانان در صحنه، شكست خورد.

ایشان با تأكید بر این‌كه صحنه‌گردانان اصلی فتنه سال 88 در طراحی پیچیده خود، به دنبال تسخیر ایران بودند، افزودند: در این میان، عوامل فتنه كه اكثر آنها ندانسته وارد این ماجرا شده بودند، بدون آنكه خود متوجه باشند، در جهت اهداف طراحان اصلی حركت می‌كردند و این موضوع نیازمند تحلیل‌های دقیق روان‌شناختی است كه چگونه عده‌ای‌، ندانسته به دشمن كمك كردند.

رهبر انقلاب اسلامی با تاكید بر لزوم حفظ هوشیاری و حضور جوانان در صحنه، خاطرنشان كردند: امروز ملت ایران، قوی‌تر از هر زمان دیگر است و در مقابل، دشمنان او، ضعیف‌تر و منفورتر از هر زمانی هستند اما هیچ‌گاه نباید از كید و طراحی دشمن غافل شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به پیشرفت‌های برجسته علمی، فناوری، سیاسی و عمران و آبادانی در كشور، و حركت شتابان ملت ایران به سمت قله‌های كمال، افزودند: امروز سراسر كشور، كارگاه بزرگ كار و تلاش، و خدمت به مردم است و ملت ایران با تكیه بر نیروی انسانی غنی و با استعداد، و مدیران دلسوز و كارآمد، در بسیاری از عرصه‌ها به خوداتكایی رسیده است.

ایشان تاكید كردند: جوانان به عنوان موتور این حركت عظیم، در كنار تجربه و كارآزمودگی مدیران، زمینه‌ساز افتخارات روزافزون برای كشور هستند.../عصر ایران