اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نتیجه یک نظرسنجی درباره مذاکرات هسته ای


اگر چه مردم کشورمان از رسیدن به توافقی منصفانه با کشورهای 1+5 پشتیبانی می‌کنند اما در عین حال، به شدت مخالف هرگونه عقبگرد در دستاوردهای هسته‌ای و یا محدود کردن تحقیقات و پژوهش های علمی در حوزه فناوری هسته‌ای به منظور استفاده‌های صلح‌آمیز هستند.

خبرگزاری ایسنا: بر اساس پژوهش‌های انجام گرفته توسط دانشگاه ایالتی مریلند آمریکا و مرکز پژوهش های افکارعمومی و تحولات اجتماعی دانشگاه تهران، اگر چه مردم کشورمان از رسیدن به توافقی منصفانه با کشورهای 1+5 پشتیبانی می‌کنند اما در عین حال، به شدت مخالف هرگونه عقبگرد در دستاوردهای هسته‌ای و یا محدود کردن تحقیقات و پژوهش های علمی در حوزه فناوری هسته‌ای به منظور استفاده‌های صلح‌آمیز هستند.

بر اساس نتایج پژوهشی که دانشگاه مریلند منتشر کرد، 94 درصد از مردم کشورمان، استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را برای ایران لازم دانسته و تنها حدود 6 درصد از مردم استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را برای کشورمان لازم ندانسته و یا به این سوال پاسخی نداده‌اند.

این نتایج همچنین نشان می‌دهد که اکثریت جامعه نسبت به فتوای مقام معظم رهبری در مورد تحریم سلاح‌های کشتار جمعی آگاهی داشته، از تعهدات ایران در قالب معاهده منع گسترش سلاح های اتمی مطلع بوده و برنامه هسته‌ای کشورمان را صرفا صلح‌آمیز ارزیابی می‌کنند.

این پژوهش نتایج جالب توجه دیگری نیز در مورد مذاکرات کشورمان با کشورهای 1+5 در بر داشته است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد با وجود این که مردم کشورمان در مجموع موافق دستیابی به توافقی قابل قبول با کشورهای 5+1 هستند، اما 71 درصد مردم کاهش یافتن تعداد سانتریفیوژهای غنی‌سازی هسته‌ای را بر نتافته و 75 درصد نیز اعلام کرده‌اند که پذیرش هرگونه محدودیت در فعالیت‌های علمی و پژوهشی هسته‌ای کشور، غیر قابل قبول است.

با این وجود، مردم کشورمان با توافقی که بر اساس آن کشورمان متعهد شود که هرگز به سمت ساخت سلاح‌های هسته‌ای نرود، نظارت‌های بین‌المللی کاملی را بر برنامه‌های هسته‌ای کشورمان بپذیرد و میزان غنی‌سازی را برای مدت زمان محدودی در سطح کنونی نگه دارد، موافق هستند.

میزان محبوبیت بالای روحانی از دیگر یافته‌های این پژوهش بوده است؛ بر اساس این تحقیق 85 درصد از مردم کشورمان به روحانی علاقمند هستند

بر اساس نتایج این تحقیق، 62 درصد از مردم کشور نسبت به مجموعه کشورهای 1+5 بی‌اعتماد هستند. همچنین اکثریت ایرانیان بر این باورند که برنامه هسته‌ای کشورمان تنها بهانه‌ای برای اعمال فشارها و تحریم های موجود بر علیه کشورمان بوده و 74 درصد از مردم بر این باورند که حتی اگر ایران به تمامی خواسته‌های آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای کشور تن در دهد، آمریکا باز هم تحریم های موجود علیه کشورمان را کاهش نداده و به بهانه های دیگری تلاش خواهد کرد تا فشارهای بیشتری را بر ایران تحمیل کند.

این تحقیق یافته‌های جالب توجه دیگری نیز داشته است. از جمله این یافته‌ها، اهمیت بالای نقش و جایگاه آموزه‌های دینی نزد مردم کشورمان است؛ به طوری که 80 درصد از مردم کشورمان بر این باورند که مسئولان کشورمان باید آموزه‌های دینی را در تصمیم گیری‌های خود دخالت دهند. این تحقیق همچنین بیانگر آن است که 68 درصد از مردم ایران بر این باورند که دولت روحانی در بهبود وضعیت اقتصادی کشورمان در مجموع موفق بوده است. میزان محبوبیت بالای روحانی از دیگر یافته‌های این پژوهش بوده است؛ بر اساس این تحقیق 85 درصد از مردم کشورمان به روحانی علاقمند هستند.


ویدیو مرتبط :
نتیجه 11سال مذاکرات هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آژانس: مذاکرات‌هسته‌ای‌بازهم بی‌نتیجه بود



 مذاکرات‌هسته‌ای‌,نتایج مذاکرات هسته ایی

آژانس: مذاکرات‌هسته‌ای‌بازهم بی‌نتیجه بود

منوچهر متکی با مدرک دیپلم طبیعی با پایه حقوقی «وزیر» بازنشسته شده است پس از ساعت‌ها مذاکره پشت درهای بسته، بازرس ارشد آژانس اعلام کرد که این دور از مذاکرات شکست خورده و تلاش‌های آژانس تاکنون ناموفق بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه هرمان ناکارتس، پس از برگزاری مذاکرات اتمی با ایران که در مقر آژانس در وین برگزار شد، گفت که بحث‌های فشرده‌ای درباره نهایی کردن تعیین چارچوبی برای پاسخگویی ایران به پرسش‌های آژانس انجام شد، اما طرفین پس از یک سال و نیم گفت‌و‌گو در این زمینه، باز هم نتوانستند به توافق برسند.

آقای ناکارتس در ادامه اگرچه بر پایبندی تزلزل‌ناپذیر آژانس به ادامه دادن مذاکرات تأکید کرد، گفت که تلاش‌های آژانس در این زمینه تا کنون ناموفق بوده است و افزود که هنوز زمان دور بعدی مذاکرات مشخص نشده است.

اما علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس این مذاکرات را «سازنده و فشرده» خوانده است. به گزارش خبرگزاری مهر وی تأکید کرد: گفت‌و‌گوها میان دو طرف ادامه خواهد داشت و زمان دور بعدی مذاکرات در آینده تعیین خواهد شد.

مذاکرات ایران و آژانس در حالی روز چهارشنبه انجام شد که شامگاه چهارشنبه نیز دیدار سعید جلیلی، مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و کاترین اشون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در راستای مذاکرات ایران و ۵+۱ در آلماتی قزاقستان، در استانبول آغاز شد.

جلیلی بعد از ظهر چهارشنبه، بار دیگر بر «حق هسته‌ای» ایران تأکید کرد و گفت بر همین مبنا در آلماتی، ایران پیشنهاد خود را مطرح کرده است و در انتظار پاسخ ۵+۱ به این پیشنهاد است.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری رویترز، کاترین اشتون نیز پیش از آغاز گفت‌و‌گوها در استانبول گفته است که در انتظار پاسخ «خوب، جامع، عادلانه و متوان» ایران به پیشنهاد ۵+۱ است./بهارنیوز