اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نتیجه مذاکره ایران و روسیه برای ساخت 8 راکتور



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکره ایران و روسیه

 
 اخبار سیاسیت خارجی - تایید مذاکره ایران و روسیه برای ساخت 8 راکتور

یک مقام آگاه رایزنی و مذاکرات میان ایران و روسیه را برای ساخت 8 راکتور قدرت هسته ای تایید کرد.

این مقام آگاه در گفت‌وگو با ایسنا درباره برخی اخبار مبنی بر مذاکرات میان تهران و مسکو برای ساخت 8 راکتور هسته‌ای اظهار کرد: بر اساس پروتکلی که میان ایران و روسیه به تفاهم رسیده است، امکان مذاکره و توافق برای ساخت 8 راکتور اتمی وجود دارد و اگر این پروتکل امضا شود در اصل مجوز ساخت 8 راکتور قدرت هسته‌ای صادر شده است.

وی اضافه کرد که این امر مستلزم توافق‌های تجاری و فنی بعد از توافق حقوقی میان دو کشور است.

او با اشاره به مذاکرات ایران و روسیه درباره ساخت راکتورهای قدرت جدید گفت: تاکنون با روسیه درباره دو راکتور قدرت به تفاهم و توافق‌های اصولی رسیده‌ایم و احتمال توافق بر سر تعداد بیشتری از راکتورهای هسته‌ای تحت شرایط خاص خود وجود دارد و اکنون درباره شرایط ساخت در حال مذاکره هستیم.

این مقام آگاه در عین حال تاکید کرد که مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی برای ساخت دو راکتور هم چنان ادامه دارد و مراحل قانونی اش را به لحاظ فنی، حقوقی طی می کند.

وی افزود: بعد از انجام مذاکرات اولیه، اکنون مذاکرات درباره ابعاد تجاری و فنی برای نهایی کردن توافق بر سر ساخت دو راکتور در جریان است.

به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی چندی پیش در سفر به روسیه مذاکرات اولیه مربوط به ساخت دو راکتور را انجام داد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به مذاکراتش با مقامات روسی اعلام کرده بود که "مذاکراتش منتهی به پاراف پیش نویس پروتکل منظم (ضمیمه شده) به موافقتنامه ایران و روسیه در زمینه همکاری‌های هسته‌ای شد که بر اساس موافقتنامه 1992 میلادی میان ایران و روسیه در زمینه همکاری‌های هسته‌ای است که می‌توان همکاری‌ها را گسترش داد."

ایران در برنامه میان مدت خود تولید برق تا 10 هزار مگاوات را از طریق برق هسته‌ای در دستور کار خود قرار داده است.

تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای در بلند مدت نیز در برنامه سازمان انرژی اتمی قرار دارد.
 اخبار سیاست خارجی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
‫ساخت ایران - بیو راکتور‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هیگ : مذاکره با ایران در هفته های آتی به نتیجه می رسد / روسیه: در مذاکرات ژنو لاوروف اراده سیاسی ...



 مذاکره با ایران درباره موضوع هسته ای

هیگ : مذاکره با ایران در هفته های آتی به نتیجه می رسد / وقت خود را در ژنو تلف نکردیم

وزیر امور خارجه انگلیس امروز یکشنبه اعلام کرد که مذاکره با ایران درباره موضوع هسته ای ظرف هفته های آتی به نتیجه رسیده و توافقی در این زمینه میان تهران و 1+5 به دست می آید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "ویلیام هیگ" امروز در لندن گفت : با وجود نرسیدن به توافق در مذاکرات ژنو، می توان ظرف چند هفته آینده در مورد برنامه هسته ای ایران به توافق رسید.

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه افزود : مذاکرات انجام شده در ژنو پیشرفت های زیادی داشت و همه طرف ها را به هم نزدیک کرد و موجب شد تا در آستانه رسیدن به یک توافق باشیم.

هیگ گفت : در پاسخ به این پرسش که این توافق در چه زمانی در هفته های آتی انجام می شود باید گفت که شانس (موقعیت) خوبی برای رسیدن به این توافق وجود دارد.

هیگ که با بی بی سی مصاحبه می کرد، افزود : ما وقت خود را در ژنو تلف نکردیم، اما اساسا با مذاکرات سختی روبرو بودیم. این نکته مهم است که به حرکت ادامه بدهیم. قرارداد روی میز است و می تواند به نتیجه برسد.

وزیر امور خارجه انگلیس در مورد اراده ایران برای حل موضوع هسته ای نیز گفت : احساس می کنم که "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران، قصد حل کردن موضوع را داشته باشد. معتقدم که او می خواهد مشکل را حل کند و به همین خاطر وی به ژنو آمده بود تا به توافق برسد.

به اعتقاد هیگ مسلم است که هرگونه مصالحه ای در این رابطه مورد رضایت همه کشورها نخواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا توافق احتمالی با ایران نگرانی های رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را پرطرف می کند یا خیر؟ گفت : آیا این توافقی خواهد بود که همه از آن ابراز رضایت کنند؟ مسلم است که نه زیرا مصالحه باید انجام شود و این امر نمی تواند همه را راضی کند.

پیش از هیگ، "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا نیز اطمینان داده بود که ظرف چند هفته آتی کشورهای 1+5 با ایران به توافق خواهند رسید.


-----------------------------------------------------------------
روسیه: در مذاکرات ژنو لاوروف اراده سیاسی برای رسیدن به راه‌حل را خواستار شد

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور در جریان مذاکرات هسته‌یی در ژنو از قدرت‌های جهانی و ایران خواست که در یافتن راهی برای حل موضوع هسته‌یی ایران اراده سیاسی نشان دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از نووستی، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور در مذاکرات ژنو از طرف‌های گفت‌وگو خواست که نهایت اراده سیاسی را درتلاش برای یافتن راه‌حل مناسب نشان دهند.

وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به مذاکرات فشرده درباره برنامه هسته‌یی ایران که روز شنبه بدون توافق پایان یافت اعلام کرد که طرف‌های گفت‌وگو روی اقدامات اعتمادساز و راه‌هایی برای رفع نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌یی ایران تمرکز کردند.

مهر/ایسنا