اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نتیجه مذاکرات آمریکا و روسیه بر سر بحران سوریه



نتیجه مذاکرات آمریکا و روسیه بر سر بحران سوریه

دیپلمات های بلندپایه روسی و آمریکایی، عصر امروز به همراه نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، در ژنو با یکدیگر دیدار کردند تا درباره راه های پایان دادن به بحران در سوریه به گفت و گو بپردازند. موضع گیری های منتشر شده پس از این نشست حاکی از آن است که اختلاف نظرها در این زمینه همچنان به شدت و قوت خود باقیست.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به گزارش «تابناک»، در پایان نشست امروز ژنو که با حضور «میخائیل باگدانف»، معاون وزیر خارجه روسیه، «ویلیام برنز»، همتای آمریکایی وی و «اخضر ابراهیمی»، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه برگزار شد، شرکت کنندگان بر ضرورت یافتن راه حلی سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه تأکید کردند.

با این حال، روزنامه «دیلی استار» لبنان گزارش می دهد که در این نشست هیچ پیشرفت خاصی حاصل نشده است.

به نوشته این روزنامه، اخضر ابراهیمی در پایان این نشست از قدرت های جهانی خواست تا «گشایشی دیپلماتیک» به وجود آورده و به پایان دادن خونریزی ها در سوریه و تسکین رنج های مردم این کشور کمک کنند. وی گفت اواخر این ماه سازمان ملل را از آخرین رایزنی های خود در این رابطه آگاه خواهد کرد.

ابراهیمی همچنین با قرائت بیانیه مشترک این نشست که پشت درهای بسته برگزار شده بود، گفت: «ما بار دیگر تأکید کردیم که به نظر ما، هیچ راه حل سیاسی برای این منازعه وجود ندارد. ما بر ضرورت دستیابی به راه حلی سیاسی بر پایه اعلامیه ژنو در 30 ژوئن 2012 تأکید کردیم». 

با این حال، ابراهیمی در پاسخ به سوالی درباره حصول یا عدم حصول پیشرفتی جدی در گفت و گوهای امروز گفت: «اگر سوال شما این است که راه حلی پیدا شده یا خیر، مطمئن نیستم که چنین چیزی اتفاق افتاده باشد».

ابراهیمی پیش از برگزاری این نشست، در سخنانی ضمن انتقاد از طرح صلح پیشنهادی بشار اسد، مدعی شده بود وی نباید در دولت انتقالی جایی داشته باشد؛ سخنانی که با انتقاد شدید دولت سوریه روبرو شد و بر همین اساس، بشار اسد دیدگاه های وی را جانبدارانه خواند.

اما پس از نشست امروز ژنو، ابراهیمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا روس ها نیز با دیدگاه وی درباره سوریه موافقند یا خیر، اظهار داشت: «من قویاً مطمئنم که روس ها به اندازه من و به اندازه آمریکایی ها نگران موقعیت بد موجود در سوریه و بدتر شدن آن هستند... من قویاً مطمئنم که آن ها خواهان مشارکت در راه حل هستند».

با این وجود، وی در مقابل این سوال که آیا روسیه پیشنهاد جدیدی برای دوره گذار در سوریه ارائه کرده یا خیر، وارد جزئیات نشد و صرفاً گفت: «ما درباره چیزهای زیادی بحث کردیم. آن ها ایده هایی داشتند و دیگران نیز ایده هایی داشتند».

پیشتر، یک مقام آمریکایی گفته بود گفت و گوها بر ایجاد شرایطی برای راه حل سیاسی در سوریه متمرکز خواهد بود؛ به ویژه یک دستگاه حاکمه موقت که در مذاکرات ژنو در ماه ژوئن درباره آن توافق شده بود.

باگدانف نیز درباره موضع روسیه به این نشست گفته بود: «روسیه مشتاقانه منتظر تحقق یافتن توافقات حاصل شده در ژنو، بدون ضربه زدن به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و بدون تجاوز به حق مردم سوریه برای انتخاب رهبران خود است». 

اما به نظر می رسد در حال حاضر اختلاف نظر اصلی میان روسیه و آمریکا، بر سر امکان یا عدم امکان حضور اسد در این دولت انتقالی است. 

به هر حال، موضع گیری های شرکت کنندگان در این نشست حاکی از آن است که اختلاف نظرهای کشورهای مختلف درباره بحران سوریه همچنان به قوت خود باقی است و عمق اختلافات بیش از آن است که – دستکم در کوتاه مدت – بتوان به حصول نتیجه ای مشخص از مذاکرات دل بست./تابناک

 


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مذاکرات اوباما و ملک سلمان نتیجه نداشت؛ عربستان همچنان با آمریکا بر سر ایران اختلاف دارد



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات آمریکا و عربستان

 

رایس هم بر دستیابی به توافق دوحه میان هم پیمانان آمریکا و حزب الله لبنان نظارت داشته است می افزاید زبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی جیمی کارتر ،‌ هفته گذشته در جلسه شنود کنگره به نقل از اسکوکرافت گفت « ایران رو به تحول نهاده و کشور بسیار متمدن و مهمی در تاریخ شده است » و وی هم با اسکوکرافت هم عقیده است.

روزنامه الرای نوشت: آمریکا و عربستان همچنان بر سر ایران اختلاف نظر دارند.

به گزارش انتخاب،‌ در همراهی سه وزیر امورخارجه کنونی و پیشین آمریکا یعنی ،‌جان کری ،‌ جیمز بیکر و کاندولیزا رایس در سفر ‌باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور به عربستان عللی مطرح است. اوباما همچنین از برنت اسکوکرافت مشاور امنیت ملی جورج بوش پدر هم خواسته بود به ریاض سفر کند. از ویژگی سه فرد( بیکر ،‌رایس و اسکو کرافت ) یاد شده این است که آنها سیاستهای بازی در قبال کشورهائی ( سوریه وایران ) که دوست و هم پیمان آمریکا نبوده اند داشته اند. برای مثال بیکر تحقیقی را عرضه کرد که موسوم به « بیکر - همیلتون » شد. دراین تحقیق وی خواستار خروج فوری آمریکا از عراق و همکاری با سوریه وایران شده است.

الرای با اشاره به این که رایس هم بر دستیابی به توافق دوحه میان هم پیمانان آمریکا و حزب الله لبنان نظارت داشته است می افزاید زبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی جیمی کارتر ،‌ هفته گذشته در جلسه شنود کنگره به نقل از اسکوکرافت گفت « ایران رو به تحول نهاده و کشور بسیار متمدن و مهمی در تاریخ شده است » و وی هم با اسکوکرافت هم عقیده است.

الرای می افزاید اوباما از دوستان قبلی عربستان خواسته است با وی در این سفر همراه شوند تا ریاض مجاب شود که دیدگاهش را مبنی بر فایده سیاست درهای باز در قبال تهران را بپذیرد. این منابع،‌ چندی پیش اعلام کردند اوباما مخالفتی ندارد که اسد به عنوان رئیس جمهوری سوریه باقی بماند و در این چهارچوب از طرح مسکو برای حل سیاسی بحران سوریه حمایت می کند.

از سوی دیگر منابع کاخ سفید درباره دیدار اوباما با پادشاه جدید عربستان گفتند اوباما در این دیدار ‌تاکید کرده است مایل است با ایرانیها به راه حل دیپلماتیک برسد . این منابع افزودند پادشاه عربستان درباره موضوع مذاکرات ابراز نظری نکرده ولی گفته است به عقیده او « ایران نباید به سلاح هسته ای دست یابد».

این منابع درباره سلامتی پادشاه هم گفته اند وی در زمان گفتگو با اوباما بدون هرگونه دست نوشته و کاغذ و دستیار ( به خاطر زوال عقل ) صحبت کرده است. این منابع خاطر نشان کردند اوباما و سلمان وارد جزئیات مذاکرات خود شده اند ولی لحن این منابع بیانگر این بود که اختلاف نظر همچنان بر مواضع دو طرفاز جمله در مسئله ایران حاکم است. به همین خاطر با وجودی که هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا ،‌ریاض را ترک کرده است شماری از مقامات آمریکائی باقی مانده اند تا بیشتر رایزنی کنند.

الرای نوشت این دیدار حداقل در ظاهر و بنا به گفته مقامات دو کشور مثبت بوده است ولی اختلافها کاملا آشکار است و اوباما تلاش کرد در این سفر با توسل به مقامات عالی رتبه دولتهای قبلی آمریکا ،‌ راه حل دیپلماتیک را در قبال ایران ،‌ تنها راه حل مطرح کند و پادشاه عربستان هم در این خصوص سکوت اختیار کرده است و شاید این سکوتش به خاطر آداب مهمان نواز عربی بوده است نه بیشتر.
اخبار سیاست خارجی - انتخاب