اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نتایج نامطلوب عدم‌توافق برای ایران و آمریكا



اخبار,اخبارسیاست خارجی,تفاهم نامه ایران

ما نباید دلخوش كنیم و تصور كنیم چنانچه قراردادی میان ما و گروه 1+5 منقعد شود به طور قطع همه مشكلات حل خواهد شد. اما مساله مهم این است كه ما از انزوای بین‌المللی و سیاسی خارج خواهیم شد و این یك مساله خوشایندی به‌شمار می‌آید

روزهای مذاكره رو به ایستگاه پایانی است و زمان برای مذاكره‌كنندگان به‌سختی اما با شتاب غیر قابل وصف و عجولانه‌ای می‌گذرد، طرف‌های ایرانی در طول 22 ماه گذشته از هیچ تلاشی دریغ نورزیدند تا بگویند كه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و مادام بر این امر پافشاری كرده تا ماهیت صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران را اثبات كنند. مذاكرات ‌ برای حل‌وفصل اختلافات باقی‌مانده داخل پرانتز چند روز هم اضافه تمدید شد. انتظار می‌رود كه در این زمان باقی‌مانده و اندك مذاكره‌كنندگان اختلافات خود را كنار گذاشته و در جهت منافع طرفین و احترام به حقوق ملت‌ها گام بردارند.

سیدجعفر ‌هاشمی، سفیر سابق ایران در برزیل در گفت‌وگو با «آرمان» درباره نتایج عدم امضای توافق هسته‌ای ایران با 6 كشور قدرتمند جهان می‌گوید كه به نظر اگر چنین توافقی به امضا نرسد نشان می‌دهد 6قدرت جهان نتوانسته‌اند در برابر اراده یك ملت آگاهی چون ایران کاری از پیش برند. این یك تحقیر بی‌اندازه بزرگ برای آنها محسوب می‌شود به همین لحاظ من تصور می‌كنم بیش از اینكه برای ما توافق مهم باشد برای آمریكایی‌ها امضای این توافق مهم است.

 گفته می‌شود كه اهمیت گفت‌وگوهای ایران با گروه 1+5 تنها دلیل فنی ندارد. به نظر شما این گفت‌وگوها چه مسائل مهم دیگری می‌تواند در پی داشته باشد؟
بله همین طور است. این گفت‌وگو‌ها بیشتر از اینكه ماهیت فنی داشته باشد بار سیاسی دارد و دلیل آن هم كاملا روشن است. اگر چنانچه گفت‌وگوها از ماهیت فنی برخوردار بود ما می‌توانستیم آن را با آژانس حل‌وفصل كنیم مانند هر عضو دیگری از اعضای كشورهای ان‌پی‌تی؛ بارها آژانس ماهیت صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران را اعلام كرده است.

 

متاسفانه تعهداتی كه هیچگاه به ما ثابت نشده یا سخنانی كه هیچ‌وقت هم تمامی نداشته این اجازه را داده كه آمریكا، رژیم صهیونیستی و كشورهایی به تبع آنها مثل كشورهای اروپایی كه با ما اختلافات سیاسی داشتند، مسائلی كه قطعا فنی به نظر می‌رسید را به یك موضوع سیاسی تبدیل کنند و بر همین اساس تا به امروز هم مذاكرات به درازا كشیده شود. به هر حال ما به گام‌هایی که گروه مذاكره‌كننده با انگیزه صلح‌آمیزبودن سلاح هسته‌ای در این راستا برداشتند امیدواریم.

 

ما حتی پذیرفتیم كه قدری نسبت به حقوق اصلی كشورمان كوتاه بیاییم تا از توطئه‌های ایران‌هراسی در منطقه و خاورمیانه نسبت به خود كم كنیم اما هنوز هم دیده می‌شود كه زیاده‌خواهی‌های آمریكا مانع اصلی در جهت به ثمر رسیدن یك توافق خوب میان ایران و طرف مقابل یعنی گروه 1+5 است. حال كه زمان مذاكرات رو به اتمام است - البته پیش‌بینی می‌شود كه چند روز هم به زمان مذاكره اضافه خواهد شد - آن چیزی كه با توجه به اختلاف‌هایی كه به عنوان پرانتزهای متن نوشته شده هر روز بیشتر می‌شود، آشكار است این است كه در روند موجود مذاكرات فاصله زیادی میان ما و گروه 1+5 وجود دارد كه بخش اعظم آن هم سیاسی است.

 از ابتدای پیروزی انقلاب تاكنون میان ایران و آمریكا اختلافات زیادی وجود داشته است، از این‌رو ناظران و كارشناسان معتقدند كه روابط ایران و آمریكا پس از امضای توافق وارد مرحله جدیدی می‌شود. نظر شما در این مورد چیست؟
معتقدم كه اختلافات ایران و آمریكا به این زودی قابل حل نیست و دلایل آن هم به طور دقیق روشن است. همانطور كه اشاره كردیم اختلافات پس از پیروزی انقلاب اسلامی شكل گرفته است و طبیعی است كه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ كشوری در دنیا چنین شهامت نداشت كه مقابل آمریکا بایستد و پرچم آنها را به آتش بكشاند، سفارت‌شان را تسخیر كند و شعارهای مرگ بر آمریكا بدهد و همین امر به عنوان یك فرهنگ در بین جوامع شكل گرفته و امروز آمریكایی‌ها خودشان می‌دانند كه مسبب نارضایتی از آنها  كشوری جز ایران نیست و این مساله از بدیهیات است كه تا هرگاه بتوانند تلاش خود را انجام می‌دهند تا این نظام را به دردسر بیندازند یا این كشور را تجزیه كنند و قدرت و نفوذ فرهنگی‌اش را كم كنند،

 

به هر شكلی كه ممكن است؛ ماجراهای زیادی را در مرزهای كشورمان با هدف تجزیه در تركمنستان و آذربایجان به وجود آوردند و در جنوب هم به یك جنگ همه‌جانبه متوسل شدند و صدام را جلو انداختند تا به اهداف خود برسند اما خوشبختانه نتوانستند پس از 8 سال جنگ یك وجب از خاك ایران دراختیار بگیرند، هدف‌های دیگری را هم در سر می‌پروراندند چون تجزیه عراق، ساقط كردن حكومت اسد و تجزیه بخش‌هایی از مناطق كردنشین و سنی‌نشین كه تا اندازه‌ای هم موفق شدند.

 

رضایت اسرائیل یكی از هدف‌هایشان بوده و ایجاد مزاحمت برای ایران آن هم در شرایطی كه تحریم‌ها برای مردم و دولت ناخوشایند و آزاردهنده بود، به ذهن‌شان خطور كرد كه زمان مناسبی برای به زانو درآوردن ایران بود. خوشبختانه به خواست خدا، اراده مردم و هوشیاری مسئولان عالیرتبه این مساله محقق نشده لذا باید ملاحظه شود كه یك دشمنی ریشه‌دار میان روابط ما و آمریكا برقرار است. من معتقدم كه ما نباید دلخوش كنیم و تصور كنیم چنانچه قراردادی میان ما و گروه 1+5 منقعد شود به طور قطع همه مشكلات حل خواهد شد. اما مساله مهم این است كه ما از انزوای بین‌المللی و سیاسی خارج خواهیم شد و این یك مساله خوشایندی به‌شمار می‌آید و باید تلاش كنیم كه تا آنجا كه ممكن است اختلافاتمان را نه‌تنها با آمریكا بلكه با جهان كم كنیم.

 

در نهایت باید روابط بهتری با همسایگانمان برقرار كنیم و این اعتماد را به آنها بدهیم كه امنیت ما امنیت همه كشورهاست و ناامنی در كشور مهمی چون ایران متوجه همه كشورها خواهد شد و همچنین باید به منطقه خاطرنشان كرد كه صلح و دوستی متعلق به همه كشورهای جهان است و ناامنی هم بدون شك گریبان همه را خواهد گرفت. می‌توانیم در كنار موفقیت گروه 1+5 نسبت به بهبود روابط با كشورهای همسایه اقدام موثری انجام دهیم. قطعا اگر در این راستا گام‌برداریم موفقیت‌هایی خواهیم داشت و در كم كردن دشمنی‌ها با آمریكا هم به موفقیت‌هایی خواهیم رسید.

 برخی از كشورها این تصور را دارند كه ایران كشوری است كه بر مدار دوستی و تعامل نمی‌چرخد. فكر می‌كنید كه نگاه كشورهای دنیا پس از حصول توافق هسته‌ای نسبت به ایران چگونه خواهد بود؟
این سخن، سخن نادرستی است و حتی طرح این مساله هم تنها متعلق به چند كشور دنیاست. آنهایی كه به صورت علنی این سخن را به میان می‌آوردند در خفا طور دیگری رفتار می‌كنند. كشورهایی كه درحال حاضر با ما به مذاكره می‌پردازند قبل از اینكه با آنها به توافقی برسیم هیات‌های بلندپایه آنها ماه‌های گذشته در ایران برای مذاكره حاضر شدند، خصوصا اروپایی‌ها كه این سخنان را به میان می‌آورند زودتر از دیگران وارد ایران شدند و معتقدند كه این مشكلات حل‌وفصل خواهد شد. وقتی تا این مرحله وارد عمل شدند این مساله نشان می‌دهد كه این سخن، سخن نادرستی است چراكه ما گذشته‌مان ثابت می‌كند كه كشوری هستیم با فرهنگ دیرینه و تاكنون تعرضی به هیچ كشوری نداشته‌ایم.

 حصول توافق هسته‌ای چه فضای تازه‌ای را می‌تواند برای ایران در سطح بین‌الملل ایجاد كند؟
به طور قطع ما از انزوای سیاسی كه تا به امروز برای ما به اشكال مختلف ایجاد كردند خارج خواهیم شد. ما به طور قطع می‌توانیم سرمایه‌های فراوانی را به داخل كشور وارد كنیم، این سرمایه‌ها می‌تواند اقتصاد ما را متحول كند، البته این سخنان بدین مفهوم نخواهد بود كه ملت شریفمان گمان كنند كه اوضاع گل و بلبل می‌شود بلكه فضایی را برای ما فراهم خواهد كرد تا بتوانیم از مشكلات موجود خارج شویم. نفت‌مان بیشتر از گذشته به همه جهان صادر می‌شود و زیرساختارهای پتروشیمی و نفت‌مان بازسازی می‌شود، همه این موارد می‌تواند كشوری را درست كند كه زمینه‌های مساعدی را برای امنیت و تعامل بین‌المللی در یك منطقه بسیار مهم و استراتژیك خلیج‌فارس كه 70 درصد انرژی جهان را در خود جای داده فراهم كند. این مساله كاملا روشن است كه امضای توافقنامه به سود جهان خواهد بود، تا بتوانند از این دشمنی‌های دروغی كه آنها ایجاد كرده‌اند، رها شوند.

  به عنوان سوال آخر به نظر شما دستیابی به توافق هسته‌ای چه امتیازی برای آمریكا به دنبال خواهد داشت؟
من معتقدم در صورتی كه این توافق امضا نشود برای ما و هم آمریكایی‌ها بد خواهد بود و عواقب خوبی را به دنبال نخواهد داشت. به نظر اگر چنین توافقی به امضا نرسد نشان می‌دهد 6 قدرت جهان در برابر اراده یك ملت آگاهی مانند ایران نتوانسته‌اند کاری از پیش برند. این یك تحقیر بی‌اندازه بزرگ برای آنها محسوب می‌شود.

 

به همین لحاظ تصور می‌كنم بیش از اینكه برای ما توافق مهم باشد برای آمریكایی‌ها این انعقاد توافق مهم است؛ لذا باید تلاش كنند كه از زیاده‌خواهی‌های خود كم كنند و از سخنانی كه تا به امروز علیه ایران مبنی بر اینكه ایران در برنامه هسته‌ای خود در مسیر غیرصلح‌آمیز بودن حركت می‌كرده دست بردارند تا توافق به عنوان توافق خوب برای هر دو طرف به اجرا در‌آید و همه ملت‌ها بتوانند از آن بهره‌مند شوند.


 اخبار  سیاست خارجی  -  آرمان 


ویدیو مرتبط :
دلایل عدم توافق ایران دردور پیشین مذاکرات هسته ای....

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در پی عدم حمایت آمریكا از طرح صهیونیست ها / طرح اسرائیل برای حمله به ایران به تعویق افتاد



طرح صهیونیست ها ,حمله آمریگا به ایران,زمان حمله امریکا به ایران,اخبار جنگ

 

ها آرتص روزنامه صهیونیستی :

در پی عدم حمایت آمریكا از طرح صهیونیست ها / طرح اسرائیل برای حمله به ایران به تعویق افتاد

هاارتص نوشت اسرائیل طرح حمله به تاسیسات اتمی ایران را تا بهار سال 2013 به تعویق انداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران ،این روزنامه در شماره امروز خود به قلم امیر اورن در اینترنت نوشت: سه شنبه شب طرح حمله به ایران در سال 2012 منتفی شد. هرچند طرح حمله به جمهوری اسلامی همچنان پابرجا است اما زمان اجرایی شدن آن به تعویق افتاد. آنچه که کاملا مشخص است اسرائیل در سال جاری میلادی به تاسیسات اتمی ایران حمله نخواهد کرد.

با توجه به شبیه سازی جنگ انجام شده توسط فرماندهی مرکزی آمریکا، ایران با شلیک تنها یک موشک در پاسخ به حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی اش، می تواند دویست آمریکایی را بکشد.

زمانیکه اسرائیل به طور علنی طرح حمله نظامی به ایران را مطرح کرد انتظار نداشت آمریکا با آن مخالفت کند و حتی درباره عواقب آن به تل آویو هشدار دهد. اما اکنون آمریکا در مقابل اسرائیل ایستاده است و موضعی کاملا متفاوت درباره حمله به تهران اتخاذ کرده است. می توان گفت پیشنهاد پنتاگون به کنگره امریکا برای گرفتن بودجه بیشتر به منظور ساخت گنبد آهنین -سیستم دفاع ضدموشکی- تا حدودی اسرائیل را درباره همسویی کاخ سفید با تل آویو امیدوار کرده است.

حفظ امنیت اسرائیل یکی از اولویت های آمریکا به عنوان متحد دیرینه این رژیم است. باراک اوباما رئیس جمهور و لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا با اشاره به هدف قرار گرفتن موفقیت آمیز هشتاد موشک شلیک شده از نوار غزه به اسرائیل توسط سیستم دفاع ضد موشکی گنبد آهنین از کنگره خواستند تا برای توسعه این سیستم دفاعی اسرائیل بودجه بیشتری در اختیار پنتاگون قرار دهد. می توان گفت این درخواست کاخ سفید در راستای تلاش دولت آمریکا برای تامین امنیت اسرائیل مطرح شده است.

 

سی و هشت دقیقه بعد از مطرح شدن این درخواست، ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل از این اقدام کاخ سفید قدردانی کرد. زمانی که باراک از این اقدام آمریکا قدردانی کرد، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد تل اویو به طور یک جانبه و بدون اجازه کاخ سفید و قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبرهیچ گونه اقدامی علیه ایران انجام نخواهد داد. بر اساس این بیانیه طرح حمله به ایران حداقل تا بهار سال 2013 به تعویق افتاده است./باشگاه خبرنگاران