اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نتایج احتمالی آغاز درگیری بین آمریکا و ایران؛ وحشتناک است!



 آغاز درگیری بین آمریکا و ایران

تحلیل مغرضانه برنارد گتا

نتایج احتمالی آغاز درگیری بین آمریکا و ایران؛ وحشتناک است!

ایران میتواند تنگه هرمز را مسدود کرده و یک رشته بمب‌گذاری ها در عربستان سعودی را سازمان دهد. ایران همچنین میتواند به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از جمله قطر و خصوصاً بحرین حمله موشکی کند. برنارد گتا میگوید، در چنین شرایطی قیمت جهانی نفت به شدت افزایش مییابد وبحران اقتصادی کنونی در غرب گسترش خواهد یافت.

انتخاب  : برنارد گتا تحلیلگر مشهور فرانسوی در باره نتایج احتمالی آغاز درگیری بین آمریکا و ایران، دو سناریو را ترسیم میکند.

او می نویسد: بر اساس نخستین سناریویی که او آن را وحشتناک توصیف میکند، آمریکا پس از بمباران ایران ناگزیر به مداخله گسترده نظامی در خاک ایران خواهد شد؛ در همین حال، حزب الله لبنان، شمال اسرائیل را موشک باران خواهد کرد و اسرائیل واکنش نشان داده و به جنوب لبنان حمله میکند.

از سوی دیگر، ایران میتواند تنگه هرمز را مسدود کرده و یک رشته بمب‌گذاری ها در عربستان سعودی را سازمان دهد. ایران همچنین میتواند به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از جمله قطر و خصوصاً بحرین حمله موشکی کند. برنارد گتا میگوید، در چنین شرایطی قیمت جهانی نفت به شدت افزایش مییابد وبحران اقتصادی کنونی در غرب گسترش خواهد یافت.

برنارد گتا، اعتقاد دارد که ایران بر این باور است که حمله هوایی آمریکا به ایران خیلی زود میتواند از ابعاد منطقه ای خارج گردیده و ابعادی جهانی به خود بگیرد و به همین دلیل فکر نمی کنند که آمریکا اقدام به بمباران تأسیسات اتمی ایران نماید؛ بر این اساس این پیش فرض، مسئولان ایران تا کنون تن به مصالحه با قدرت های بزرگ درباره پرونده هسته‌ای را نداده اند!

سناریوی دیگری که برنارد گتا ترسیم میکند، عبارت از آنست که آمریکا و اسرائیل با علم به این موضوع که قصد دارند تأسیسات اتمی ایران را بمباران کنند اقدام به موارد پیشگیرانه کنند؛ در چنین حالتی، کشتی‌های جنگی آمریکا در تنگه هرمزمستقر گردیده و کنترل این تنگه دریایی را در اختیار میگیرند. در همین حال، ارتش اسرائیل برای مقابله احتمالی حزب الله در مرزهای جنوبی لبنان مستقر خواهد شد.

برنارد گتا در پایان تحلیل، اوج ناآشنایی خود با مسائل مربوط به ایران را نشان می دهد. او می نویسد: در چنین شرایطی حزب الله لبنان که نگران شرایط سیاسی خود در داخل لبنان است و قدرت آتش اسرائیل را در برابر خود می بیند، بین حفظ موقعیت سیاسی خود در لبنان و مردن برای ایران، راه نخست را انتخاب کرده و ایران را رها خواهد کرد!!/انتخاب

 

 


ویدیو مرتبط :
درگیری روسیه و آمریکا در سوریه ؛ آغاز جنگ جهانی سوم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رویارویی احتمالی سنا و وزارت دفاع آمریکا بر سر ایران



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

نگاه های متفاوت هگل و منندز به تحریم ها

رویارویی احتمالی سنا و وزارت دفاع آمریکا بر سر ایران

دیپلماسی ایرانی: در صورتی که چاک هگل به عنوان وزیر دفاع بعدی در دولت باراک اوباما انتخاب شود، این سناتور سابق خود را در صحنه نبردی با رابرت منندز، رئیس جدید کمینه روابط خارجی سنا خواهد یافت که بر سر چگونگی برخورد با ایران است . البته این در صورتی است که جان کری برای تصدی سمت وزیر امور خارجه آمریکا ، ریاست شورای روابط خارجی سنا را کنار بگذارد.

انتظار می رود که مجلس نمایندگان آمریکا تا روز 21 دسامبر، یعنی جمعه همین هفته، نامزد های جدیدی کمیته امنیت ملی را معرفی کند. در صورتی که کری به وزارت خارجه برود آنگاه حتما منندز ریاست کمیته روابط خارجی را بر عهده می گیرد.

این در حالی است که منندز با برخی سیاست های خارجی اصلی اوباما در دو سال گذشته مخالفت کرده و هیچ یک از این مخالفت ها به اندازه نارضایتی وی در خصوص نحوه عملکرد اوباما در مورد مساله هسته ای ایران جدی نبوده است. برای مثال در اوایل هفته جای منندز به همره جو لیبرمن و کلی آیوت تلاش کرد امضاء دیگر سناتور ها را پای نامه ای برای اوباما بیاورد که از رئیس جمهور آمریکا می خواهد در دور دوم حضورش در کاخ سفید، سیاست جدی تری را در قبال ایران دنبال کند.

این نامه از اوباما می خواهد اقدامات اعتمادساز را در هرگونه مذاکره احتمالی با تهران محدود به این موضوع کند که جمهوری اسلامی مجوز عملیات غنی سازی اورانیوم را نداشته باشد. همچنین ادامه فشار بر تهران تا زمانی که به نگرانی های جامعه بین المللی پاسخ بگوید و درخواست تعطیلی سایت غنی سازی فوردو و موافقت با بازرسی های گسترده از دیگر توصیه های امضاء کنندگان این نامه است. گزارش ها حاکی از آن است که این نامه تا بعد از ظهر سه شنبه 57 امضاء کننده داشته است.

همچنین در روز سه شنبه مجلس نمایندگان و کمیته های خدمات مسلح سنا گزارشی را منشتر کردند که در آن مجوز اعمال تحریم های جدید علیه ایران در سال مالی 2013 در نظر گرفته شده است. منندز و مارک کیرک این گزارش را نوشته اند اما گفته می شود که کاخ سفید با آن مخالف است. این در حالی است که منندز اوایل ماه جاری به موازات تصویب تحریم های جدید علیه ایران در سنا مدعی شد پنجره بسته شده و بازی زمان به پایان رسیده است.

اکنون طرح مصوب سنا برای اجرایی شدن به موافقت کاخ سفید نیاز دارد و این همان جایی است که احتمال درگیری کری و منندز وجود دارد. هگل به عنوان یکی از سناتور های کنگره چندان موافق افزایش تحریم ها علیه ایران نبوده است.

وی در سال 2008، به دلیل مخالفت با طرح تحریم های ایران که مورد حمایت دمکرات های سنا بود، مورد انتقاد قرار گرفت. در سال 2001 نیز هگل گفته بود تحریم ها علیه ایران و لیبی ناکارآمد است. وی یکی از دو سناتوری بود که در آن سال علیه تجدید قانون تحریم های ایران و لیبی رای داد و سناتور مخالف دیگر نیز ریچارد لوگار بود.

در ماه می ، هگل اعلام کرد که به گمان وی همچنان زمان برای دنبال کردن دیپلماسی در قبال ایران وجود دارد. هگل گفت: دو گزینه حمله به ایران یا همزیستی با ایران مجهز به سلاح هسته ای ، شرایطی است که ما احتمالا در آن قرار خواهیم گرفت.

اما به عقیده من اغلب افراد در اسرائیل و آمریکا بر این باورند که هنوز می توان راه هایی را برای پرهیز از مواجه با این دو گزینه دنبال کرد. هگل افزود، به گمان من اوباما در این زمینه در راه صحیح گام برمی دارد.  

هرچند وزیر دفاع احتمالی آمریکا می تواند از روابط خود با همکاران سابقش بهره ببرد اما تهدادی از مقامات در کنگره در صدد ایجاد جبهه ای علیه وی هستند تا در صورت نامزد شدن هگل برای این پست، علیه وی تبلیغ کنند.

یکی از سناتور های عالی رتبه در این زمینه اظهار داشت: شماری از سناتور ها، دمکرات ها و جمهوریخواهان موافق تلاش برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای هستند و از تحریم ها و روی میز نگاهداشتن گزینه نظامی حمایت می کنند. این در حالی است که چاک هگل مخالف هر ایده ای است که آنها بر آن باور دارند./دیپلماسی ایرانی