اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نتانیاهو: برای مقابله با چرب‌زبانی روحانی به نیویورک و افشای پشت گرده جریان اعتدال می‌روم



مقابله نتانیاهو با مواضع روحانی,علت سفرنتانیاهوبه آمریکا

نتانیاهو: برای مقابله با چرب‌زبانی روحانی به نیویورک و افشای پشت گرده جریان اعتدال می‌روم

 نخست وزیر رژیم اسرائیل که گویا از نتایج سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به نیویورک نگران شده، تأکید کرد که برای مقابله با مواضع روحانی به آمریکا سفر می کند.

به گزارش انتخاب روزنامه اسرائیلی یسرائیل هایوم به نقل از "بنیامین نتانیاهو" نوشت: "به زودی واقعیت ها را در مجمع عمومی سازمان ملل خواهم گفت. با افشای واقعیت ها می توان اظهارات پر زرق و برق رئیس جمهور ایران را خنثی کرد . مقابله با اظهارات رئیس جمهوری ایران برای برقراری صلح جهانی و تأمین امنیت اسرائیل ضروری است."

روزنامه "یدیعوت آحارونوت" نیز در خبری نوشت: "بنیامین نتانیاهو مصمم به مقابله با حمله "لبخند" حسن روحانی رئیس جمهور ایران است، و به زودی مدارکی دالّ بر تلاش تهران برای ساخت بمب اتمی را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه خواهد کرد."

"ناحوم بارنیع" مقاله نویس یدیعوت آحارونوت نیز در مطلبی نوشت: "آمریکا دیگر ایران را به بمباران تأسیسات هسته ای این کشور ظرف چند ماه آینده تهدید نمی کند، و گویا اسرائیل نیز از تهدید ایران دست برداشته است ."

یدیعوت احرونوت همچنین در گزارشی، اقدام دولت آمریکا در بازگرداندن جام تاریخی ( شیردال) به ایران را اولین توجه آمریکا به ایران توصیف کرد.

این روزنامه همچنین خاطرنشان کرد، نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل مدارک اثبات تلاش ایران برای ساخت بمب اتمی را ارائه می دهد، ولی معلوم نیست که آیا گوش شنوایی برای اظهارات خود خواهد یافت.!

روزنامه صهیونیستی "معاریو" نیز تأکید کرد: نتانیاهو در سازمان ملل خواهد گفت : "تحریم های ایران به جای کاهش یافتن باید تشدید شود."

این روزنامه همچنین خاطرنشان کرد که نتانیاهو به زودی با آغاز حملات تبلیغاتی در آمریکا، درباره تعامل با ایران هشدار خواهد داد.


معاریو همچنین به نقل از فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی تأکید کرد: "باور غالب در اسرائیل این است که آمریکا از جنگ خسته شده است و می خواهد طرح های ایران را بپذیرد ."

روزنامه هاآرتص نیز در مطلبی گزارش داد: "نتانیاهو به نیویورک می رود و منبعی عالی رتبه در قدس اعلام کرد که وی مسائل پشت پرده جریان اعتدال ایران را فاش خواهد کرد ."


هاآرتص همچنین خبر داد: "گرمی روابط آمریکا و ایران باعث نزدیکی روابط اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس می شود کشورهائی که نگران تأثیر سوء روابط آمریکا و ایران در روابط خود با آمریکا هستند ."

روزنامه موسوم به "ییسرائل هایوم" نیز در خبری به نقل "گیلعاد اِردان" وزیر جبهه داخلی رژیم صهیونیستی نوشت: " نتانیاهو گزارش های اطلاعاتی را که قبلاً فاش نکرده بود ، در اختیار سازمان ملل خواهد گذاشت. "

این روزنامه همچنین خاطرنشان کرد که "شیمون پرز" راهی هلند می شود تا در دیوان کیفری بین المللی در لاهه سخنرانی کند .

نتانیاهو در حالی که عازم نیویورک بود، در فرودگاه به رادیو اسرائیل گفت: قصد دارم در برابر چرب‌زبانی و اغواگری ایران، حقایق را بیان کنم. بیان حقیقت در این برهه زمانی، برای صلح و امنیت جهانی و همچنین امنیت اسرائیل، ضروری است./انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
چرب زبانی یک دختر بچه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حضور پررنگ «آیت‌الله اعتدال» و «شیخِ نور» در پشت صحنه چینش کابینه روحانی



اعضای تشکیل دهنده کابینه روحانی,کابینه روحانی,پایان دولت دهم

هاشمی-خاتمی- ناطق‌نوری؛ سه ضلع نقش‌آفرین در رییس جمهور شدن روحانی/ حضور پررنگ «آیت‌الله اعتدال» و «شیخِ نور» در پشت صحنه چینش کابینه روحانی

آیت الله اعتدال، سید اصلاحات و شیخ نور؛ سه ضلعی که گرچه روزهایی دور در قامت رقیب در عالم سیاست ظاهر می‌شدند این روزها فارغ از این رقابت ها دست رفاقت را به سوی هم دراز کرده‌اند تا دولت حسن روحانی را در میدان ریاست جمهوری یاری دهند.

به گزارش نامه، روزشمار پایان دولت دهم آغاز شده است و محمود احمدی‌نژاد دو هفته دیگر باید صندلی ریاست پاستور را برای حداقل 4 سال دیگر به حسن روحانی رییس جمهور منتخب مردم بدهد، رییس جمهوری که با شعار «اعتدال» بر سر کار آمد تا بنا به گفته خودش خط قرمزی بر همه افراط و تفریط های چند سال اخیر کشور بکشد.

در این میان «یاران حسن روحانی» که قرار است او را در ساختمان سفید پاستور برای چند سال آینده همراهی کنند، به محور اصلی این روزهای خبرها و گمانه زنی‌های سیاسی تبدیل شده‌اند، چه آنکه بسیاری اولین گام تحقق عملی شعار اعتدال گرایی روحانی را در کابینه او می بینند. کابینه ای که بنا به گفته رییس جمهور منتخب کابینه ای فراجناحی متشکل از نخبگان و متخصصان هم جریانات سیاسی خواهد بود.

«کابینه» روحانی اما این روزها گویی واژه دیگری را نیز در کنار خود می بیند، «سهم خواهی». آنجا که در یک سوی ماجرا اصولگرایان در قالب هشدار، تذکر، نصیحت و ... از خطر سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان و کارگزارانی‌ها از دولت یازدهم سخن می‌گویند و در دیگر سو اصلاح‌طلبان و طیف نزدیک به آیت الله هاشمی هستند که هرچند ضمنی و آشکارا بر نقش خود در پیروزی حسن روحانی تاکید می‌کنند اما خود را سهم‌خواه کابینه یازدهم نمی‌دانند.

همه این اظهانظرها و گمانه‌های انتخاباتی و هشدارها و نصیحت‌هاست که شاید اولین گام را برای شیخ دیپلمات دشوارتر کرده است، چه آنکه روحانی در میانه‌ای ایستاده است که در یک سوی آن اصولگرایان او را به دلیل انتساب تشکیلاتی‌اش به جامعه روحانیت مبارز چهره ای اصولگرا می دانند و در دیگر سوی آن اصلاح طلبانی که حمایت خود و راضی کردن تنها کاندیدایشان در این انتخابات یعنی عارف برای کناره گیری به نفع روحانی را خدمت بزرگی به رییس جمهوری می‌دانند که شاید این روزها و در سال های بعد باید پاداش این خدمت را به آنها بدهد.

سه ضلع طلایی که روحانی را در نشستن بر صندلی ریاست جمهوری کمک کردند!
21 خرداد 92؛ جایی که آیت الله هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری و با فاصله‌ای بیشتر سیدحسن خمینی ائتلافی از اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان را راهبری کردند که خروجی نهایی آن حسن روحانی بود، نتیجه‌ای که شاید برای محمدرضا عارف تنها کاندیدای اصلاح طلب حاضر درمیدان و بخشی از اصلاح طلبان قابل درک نبود که چرا رهبر اصلاحات تن به همراهی با کاندیدایی برخاسته از تشکیلات اصولگرا داده است اما ماجراهایی پشت پرده این ائتلاف هر آنچه که بود در نهایت عارف نیز بدون نام بردن از روحانی و بنا به گفته خودش به خاطر تصیم و خواست سیدمحمد خاتمی از صحنه کنار رفت تا در نهایت این روحانی باشد که ردای ریاست جمهوری یازدهم را بر تن کند.

حال روحانی پیروز انتخابات شده، پیروزی که اصلاح طلبان را سرمست‌تر از اصولگرایان کرده است، چه آنکه آنها پیروزی روحانی را مدیون حمایت‌های جریان اصلاحات، آیت الله هاشمی و سید محمد خاتمی از او می دانند. شیخ دیپلمات اما گرچه در چندین نوبت از آیت‌الله و سید اصلاحات تقدیر و تشکر کرده اما در اولین کنفرانس خبری‌اش هوشمندانه خود را وامدار هیچ تشکل و جریان و شخصی نداست و چون ایام تبلیغات بر تشکیل کابینه ای فراجناحی تاکید کرد. تاکیداتی که گویی نه نگرانی اصولگرایان از قدرت یافتن اصلاح طلبان را برطرف کرد و نه اصلاح طلبان را راضی که انتظار و خواسته ای را از دولت آینده مطالبه نکنند.

سید اصلاحات به دنبال سهم خواهی از دولت روحانی؟!
نگرانی اصولگرایان اما شاید از آن روزی شروع شد که از نخستین روزهای بعد از 25 خرداد زمزمه های معاونت اولی عارف بالا گرفت. معاونت اولی که به عقیده اصلاح طلبان کمترین پاداش برای از خودگذشتگی و اخلاقمداری کاندیدای اصلاح طلبان بود که روحانی باید به آن تن می داد.

روحانی اما تاکنون نه تنها با محافظه کاری و در لفافه از آن کنار این خواسته گذشته و پاسخ صریحی به آن نداده است که در میان گمانه زنی‌ها از کابینه احتمالی روحانی کمتر نامی از عارف در جایگاه معاونت اولی نام برده می‌شود.  چنانچه خود عارف نیز در آخرین اظهارنظر عنوان کرده در دو دیداری که با روحانی داشته است او پیشنهاد معاون اولی را به او نداده است. اما شاید معاون اولی دولت یازدهم تنها خواسته اصلاح‌طلبان نباشد و شاید هم ناامید از اینکه روحانی کلیدی ترین پست کابینه را با خواست دیگران تعیین کند.

اصلاح طلبان گرچه بر عدم سهم خواهی تاکید دارند اما هستند چهره‌هایی چون حسین مرعشی که معتقدند اصلاح طلبان پیروز این انتخابات بودند؛ پس چه دلیلی دارد که آن‌ها در دولت نباشند. با این وجود اما آنچه این روزها تلاش و فراست اصلاح طلبان برای حضور درکابینه یازدهم را جدی‌تر کرده است، اظهارات چند روز پیش سیدمحمد خاتمی رییس دولت اصلاحات بود که در آن مسجد جامعی را گزینه مناسبی برای وزارت ارشاد دولت آینده معرفی کرد. سخنانی که به عقیده برخی چیزی جز خواسته اصلاح طلبان برای نقش آفرینی در دولت آینده نبوده است. برخی خبرها نیز از دلخوری حسن روحانی و اطرافیانش از این موضع گیری علنی رهبر اصلاحات حکایت دارد و برخی خبرهای دیگر نیز از تلاش جریان اصلاحات برای معرفی وزرای چند وزارتخانه مهم ارشاد، علوم و آموزش و پرورش!

ماجرای شیخ حسن روحانی و سید اصلاحات و جریان اصلاح طلبی هرآنچه که هست گویی رگه ها اختلاف با سهم خواهی های آشکار و پنهان این جریان آشکار شده است.

حضور پررنگ کارگزارانی‌ها در اطراف روحانی
در دیگر سو؛ نمی توان از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، حسن روحانی، دولت یازدهم حرف زد اما نامی آیت الله هاشمی رفسنجانی نبرد. پیر دوران‌دیده‌ای که نقش غیرقابل کتمانی در پیروزی روحانی در انتخابات ایفا کرد و حمایت او از روحانی در روانه کردن آرا به سبد روحانی بسیار تاثیرگذار بود.

شاید از همین روست که کارگزارانی‌ها، طیف سیاسی نزدیک به آیت الله این روزها باردیگر در سیاست ایران پررنگ شده‌اند، حضور چند چهره شاخص این تشکل سیاسی چون اسحاق جهانگیری و محمدعلی نجفی در بین مشاوران فعلی روحانی در کارگروه های تعیین وزرا را شاید مصداق این امر دانست. شاید همین حضور پررنگ باشد که برخی به نفوذ و تاثیر ایت الله در چینش کابینه آینده اذعان دارند. امری که قدرت الله علیخانی مشاور پارلمانی رییس مجمع آن را رد می کند و معتقد است آیت الله شانی بالاتر از دخالت در این گونه امور دارد و تنها اگر طرف مشورت از سوی روحانی قرار بگیرد نظر خود را بیان می کند.

با این وجود اما نفوذ آیت الله بر روحانی و کابینه او بی شک چیزی فراتر از نفوذ خاتمی در شیخ دیپلمات است، چه آنکه روحانی سال های سال است که در کسوت همراه و شاگرد دوشادوش آیت الله دوران سیاست ورزی خود را طی الارض کرده است و مشی او و اطرافیانش با مشی آیت الله و کارگزارانی ها طی سال های اخیر بسیار نزدیک شده است.

تحرکات چراغ خاموش اما تاثیرگذار شیخ نور در دولت یازدهم!
شیخ نور را باید ضلع سوم اما خاموش و پنهان این ائتلاف دانست که این روزها در سکوت دلخورانه با برادران اصولگرا در پشت صحنه دولت روحانی نقش افرین شده است. ناطق نوری که این روزها از او به عنوان رییس جمهور ساز نام برده می شود اینبار نیز بعد از سکوتی چندساله گویی به صحنه سیاست بازگشته است تا روحانی را در چینش کابینه ای فراجناحی یاری کند. چه آنکه او خود زمانی پیشنهاد تشکیل دولتی وحدت ملی را در سال 88 پیشنهاد داده بود و حال با گذشت 4 سال این روحانی است که آرزوی شیخ نور را محقق ساخته است.

ناطق نوری گرچه در ایام انتخابات و به مشی هاشمی و خاتمی به حمایت از روحانی روی نیاورد اما قرابت روحانی و ناطق سر درازی دارد و بی گمان نقش آفرینی او در قامت یک مشاور یا همراه دولت یازدهم امری غیرقابل انکار می نماید. چنانچه آیت‌الله هاشمی نیز سه روز قبل از انتخابات از جلسه مشترک خود و ناطق‌نوری و حسن روحانی شش ماه قبل از انتخابات گفت و اعلام داشت که هر دو آنان هاشمی، ناطق از قبول مسئولیت و حضور به عنوان کاندیدا سر باز زده‌اند و وقتی با ابراز تمایل حسن روحانی روبه‌رو شده‌اند، ناطق‌نوری با روی باز اعلام داشته که حاضر است تمام‌قد از حسن روحانی حمایت کند. حمایتی که این روزها نشانه های آن را می توان دید.

به نظر می رسد آنچه این روزها در پشت صحنه چیدمان کابینه روحانی می گذرد اتفاقاتی در چارچوب خواست شیخ حسن روحانی، شیخ علی اکبر ناطق نوری و آیت الله هاشمی باشد تا آنچه سید محمد خاتمی و طیف اطرافیانش می خواهند./نامه نیوز