اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نبرد با ایران کابوس اعراب است


تحلیلگر اندیشکده آمریکایی اذعان داشت: اعراب حاشیه خلیج فارس هرگز با قدرت نظامی واقعی ایران مواجه نشده‌اند و در صورت نبرد با این کشور باید شاهد خسارات سنگینی باشند.

خبرگزاری فارس: «مایکل نایتس» تحلیلگر امور نظامی، امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس ،ایران و عراق اندیشکده «واشنگتن» در اظهار نظری گفت ، نبرد نظامی ائتلاف ریاض با ایران بسیار سنگین تر ‌از آنی است که به نظر می‌آید.

نایتس گفت: «حضور آن‌ها در نبرد یمن بیان میل نمایش نبرد جهت متوقف کردن حضور ایرانیان در سوریه و لبنان، بحرین و یمن است. آن‌ها می‌خواستند این علامت را ارسال کنند که اگر آمریکا به توافقی با ایران رسیده اما  این کشورها حاضرند به تنهایی دولت یمن تحت حمایت ایران را مغلوب کنند و عربستان سعودی و یمن این مسیر را با اعزام نیرو به بحرین در بهار عربی آغاز کردند.

مایکل نایتس در ادامه با اشاره به سلاح‌های مورد استفاده شده از سوی نیروهای انصارلله در یمن چون موشک‌های «توفان»، «کورنت ای» و «کونگورس 113»  که تاکنون حدود 60 تانک و خودروی زرهی سعودی را نابود کرده‌اند ، گفت: «نیروهای تحت حمایت ایران و حزب الله لبنان دقیقا از فرمول نبرد با اسرائیل را اینجا پیاده کرده‌اند و نیروهای صالح و حوثی‌ها از چنین سلاح ها و تاکتیک‌هایی استفاده می کنند.

مایکل نایتس در  زمینه تجربیات کسب شده ائتلاف سعودی از حضور در نبرد یمن گفت: « البته توان نظامی کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات متحده عربی از سال 1991 و جنگ اول خلیج فارس به این سو افزایش یافته است و به عنوان مثال عملیات آبی خاکی و نیروهای چتر باز آن‌ها یا  توان مسدود نمودن تردد دریایی  و دفاع ضد موشکی‌شان افزایش یافته است.  شاید آن‌ها بتوانند ایران را در جاهایی که حضور موقت و بابت تعهدشان دارند را شکست دهند اما نبرد واقعی با این کشور کابوس است.»

تحلیلگر ارشد اندیشکده واشنگتن در خاتمه گفت: «بحث حوثی‌ها جداست و حتی آن‌ها هنوز حزب الله لبنان نشده‌اند . کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هرگز با قدرت نظامی واقعی ایران مواجه نشده‌اند و نبرد یمن حکم عرصه آزمایشی را برای آن‌ها دارد. نبرد واقعی احتمالی آن‌ها با ایران بسیار سخت‌تر است . آن‌ها از نبرد یمن بازگشت تابوت‌ جنازه‌های خود را دیده‌اند اما در صورت نبرد سنگین با ایران اعراب خلیج فارس باید شاهد گلوله‌های آتش در آسمان خراش‌ها و بنادر دبی و جبیل (یکی از بزرگترین شهرهای صنعتی عربستان ) باشند  البته این را بگویم که پارسی‌ها نیز متحمل خسارات جانی و مالی خواهند شد.


ویدیو مرتبط :
اعراب و ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آرزوی اوباما و کابوس اعراب به واقعیت تبدیل شد؛ ایران یک قدرت منطقه ای موفق شد



اخبار,اخبار سیاست  خارجی,رئیس جمهور

رویکرد رئیس جمهور آمریکا در خاورمیانه فقط به قدرتمندتر شدن ایران و افزایش نگرانی و تنش در خاورمیانه کمک کرده است.

آرزوی اوباما و کابوس اعراب به واقعیت تبدیل شد؛ ایران یک قدرت منطقه ای موفق شده است

واشنگتن پست نوشت: رویکرد رئیس جمهور آمریکا در خاورمیانه فقط به قدرتمندتر شدن ایران و افزایش نگرانی و تنش در خاورمیانه کمک کرده است.

به گزارش «انتخاب»، در ماه سپتامبر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت که آرزو دارد« ایران به یک قدرت منطقه ای موفق تبدیل شود». اکنون آرزوی وی- که برای کشورهای عربی وابسته به غرب یک کابوس وحشتناک است- در حال تبدیل شدن به یک واقعیت است.

در نظر بگیرید: خلیج عدن: ایران یک ناوگان از کشتی های جنگی به یمن ارسال کرد. دولت اوباما یک گروه ناوهواپیمابر ارسال کرد- که ظاهرا هدف آن جلوگیری از نقض آشکار تحریم سازمان ملل برای انتقال سلاح در یمن بود. در عین حال اعلام کرد قصد ندارد در این زمینه اقدامی انجام دهد. در ضمن بر عربستان سعودی برای متوقف کردن حملات هوایی خود به یمن نیز فشار آورد و همچنین با مذاکره برای حل و فصل سیاسی بحران یمن با حضور ایران موافقت کرد.

روسیه: پس از پنج سال تعلیق، روسیه اعلام کرد قصد دارد سامانه دفاع موشکی زمین به هوای اس سیصد را به ایران تحویل خواهد داد. واکنش اوباما به این موضوع چه بود؟ انتقاد، تهدید یا تحریم؟ نه، بلکه وی از این تصمیم پوتین رئیس جمهور روسیه استقبال کرد.

ایران: اوباما سرانجام با این شرط آمریکا که تحریم ها علیه ایران بلافاصله پس از امضای توافق نهایی لغو نخواهد شد- که آمریکا مدت ها بر آن پافشاری می کرد-موافقت کرد. البته وی تاکید کرد آن چیزی که اهمیت دارد این است که در صورت اثبات عدم تعهد ایران، تحریم ها برگشت پذیرند. نرمش اوباما در برابر ایران به اینجا ختم نمی شود. روزنامه وال استریت ژورنال گزارش کرد که اوباما به تهران پیشنهاد داده است سی تا پنجاه میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران را آزاد کند. این میزان در حدود ده درصد درآمد ناخالص داخلی ایران است.

سوریه: پس از سالها پافشاری آمریکا بر این موضوع که بشار اسد رئیس جمهور سوریه باید برود، واشنگتن سیاست مداخله نکردن در مقابل آن را اتخاذ کرد.

عراق: ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه با آزادی کامل در عراق فعالیت دارد و دامنه نفوذ کشورش را در عراق افزایش می دهد. او این روزها علیه داعش می جنگد.

این خاورمیانه جدید است. واقعیت استراتژیک آن برای همه روشن است: ظهور ایران که آمریکا به آن کمک کرده است.

استراتژی اولیه اوباما در خاورمیانه عقب نشینی بود. احتمالا اوباما نمی داند که از دکترین نیکسون رئیس جمهور سابق آمریکا پیروی می کند، اما در مسیری مرگبار. هدف اصلی نیکسون در سازش با ویتنام این بود که آمریکا را از ادامه جنگ نجات دهد. اما دکترین وی حساب شده بود و پس از خروج نیروهای آمریکایی قدرت های کوچک، ماموریت نظارت بر منطقه خود را به نیابت از آمریکا برعهده گرفتند. اما در خاورمیانه، نماینده اصلی آمریکا، ایران بود. مشکل اصلی نسخه اوباما از دکترین نیکسون این است که ایران امروز، همان قدرت منطقه ای طرفدار امریکا، سکولار و غرب زده دوران شاه نیست.

ایران امروز، به شدت مخالف امپریالیست، عمیقا ضدغربی است. استراتژی ایران که به صراحت آن را اعلام کرده است، اخراج آمریکا از خاورمیانه و حتی نابود کردن متحدان منطقه ای آن است. این استراتژی ایران، متحدان منطقه ای آمریکا را به شدت وحشتزده کرده است. با توجه به این شرایط آیا رئیس جمهور آمریکا واقعا می تواند اعتقاد داشته باشد که مماشات با ایران- جغرافیایی، اقتصادی، نظامی و حتی اعطای مشروعیت هسته ای- می تواند رفتار آن را متعادل تر کند؟

این روزنامه در ادامه نوشت، پس از هفده ماه مذاکرات دنباله دار، بار دیگر اقتصاد ایران روند روبه رشد خود را آغاز کرده است، نیروها و نمایندگانش در کشورهای عربی و در خاورمیانه فعالیت دارند.

با این وجود به نظر می رسد اوباما قصد دارد راه خود را ادامه دهد. وی مصمم است برداشت معکوس خود را از دکترین نیکسون درباره ایران به واقعیت تبدیل کند. دوستان ما در منطقه که برای چند دهه به امریکا برای حمایت از انها در برابر ایران به واشنگتن تکیه داشتند، اکنون شگفت زده نظاره گر سیاست های اوباما هستند.


اخبار سیاست  خارجی  - انتخاب