اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نا آرامی منطقه دلار را گران کرد


یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به اینکه کاهش سطح روابط با امارات بر بازار ارز تاثیر‌گذار بوده است، گفت: نوسانات اخیر بازار ارز در ناشی از ناامنی‌های منطقه است.

اقتصادنیوز: یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به اینکه کاهش سطح روابط با امارات بر بازار ارز تاثیر‌گذار بوده است، گفت: نوسانات اخیر بازار ارز در ناشی از ناامنی‌های منطقه است.
در چند روز گذشته عربستان و برخی از کشورهای عربی که حجم ارتباط تجاری آن‌ها آنچنان بالا نیست، روابط خود را با ایران قطع کرده‌اند، در پی این اقدام بازار ارز و طلا روند صعودی به خود گرفته است.

تجربه حاکم در بازار ارز نشان از آن دارد که ناامنی‌های منطقه در چند وقت گذشته بر بازار ارز بسیار تاثیرگذار بوده و رویه بازار را بر مدار صعودی قرار داده است.

در میان کشورهایی که ارتباط خود را با ایران قطع کرده‌اند تا حدودی روابط با امارات برای ایران مهم است زیرا امارات برای ایران همچون محل ترانزیت کالای وارداتی و صادراتی است و در کنار آن برخی از کالاهای مصرفی کشور به دلیل تحریم‌های اروپا و آمریکا با درهم امارات و از این کشور خریداری می‌شود که پیش‌بینی می‌شود با رفع تحریم‌ها امارات دیگر محل دریافت کالاهای مصرفی ایران نباشد.

در این رابطه یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به اینکه کاهش سطح روابط با امارات بر بازار ارز تاثیر‌گذار بوده است، بیان کرد: نوسانات اخیر بازار ناشی از ناامنی‌های منطقه است.

مهدی رئیس‌زاده اظهار کرد: نوسانات ارز در یک تا دو ماهه اخیر که غالبا روند صعودی بوده است، ناشی از ناامنی شرایط منطقه بوده است و اتفاقات اخیر مبنی بر قطع روابط عربستان و برخی از کشورهای عربی نیز تا حدودی در روند بازار ارز تاثیرگذار بوده است.

او با بیان اینکه روابط تجاری ایران و عربستان در چند سال اخیر به شدت کاهش یافته است، گفت: مهم‌ترین ارتباط ایران و عربستان عضویت این دو کشور در اوپک است که هماهنگی دو طرف عاملی خواهد بود برای افزایش قیمت نفت و با سهمیه بندی از روند کاهشی قیمت نفت جلوگیری می‌شود و تمام این مسائل در حالی مطرح می‌شود که دو کشور به دلیل وابستگی بودجه به نفت با کسری بودجه مواجه هستند.

وی خاطرنشان کرد: در روابط بین کشورهای عربی که ارتباط خود را با ایران قطع کرده‌اند، امارات تا حدودی از لحاظ اقتصادی جایگاه مهم‌تری دارد، زیرا امارات یکی از دروازه‌های ورود و خروج کالای ایران است که کاهش روابط با این کشور عاملی خواهد شد تا ارزش دلار و درهم در بازار ارز ایران ارزان شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با بیان اینکه امارات محل ترانزیت است و کشور تولیدکننده نیست، تاکید کرد: در چند روز اخیر کاهش سطح روابط کشور امارات در مجموع تاثیر بیشتری بر بازار ارز در راستای افزایش قیمت داشته است.

او افزود: با رفع تحریم‌ها به خصوص تحریم بانکی، شرایط واردات کالا به کشور بسیار تغییر خواهد کرد و امکان دارد امارات جایگاه فعلی خود را از دست بدهد و از سوی دیگر ثبات قابل توجهی به بازار ارز وارد شود.

رئیس‌زاده در پایان گفت: در کنار این مسائل بهانه‌جویی‌های آمریکا در رابطه با تحریم‌ها نیز عدم ثبات را به بازار می‌آورد و عاملی خواهد شد تا در حوزه اقتصادی تصمیم‌گیری‌های بلند مدت انجام نشود.


ویدیو مرتبط :
دلار گران شد و مهران مدیری گریان!!! واکنش مدیری به گران شدن دلار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سازمان ملل خواهان تحقیق درباره ‌نا‌آرامی‌های سوریه شد



 

 

 

سوریه

 

 

سوریه در واکنش به ناآرامی های چند روز اخیر در شهر درعا در جنوب این کشور، فرماندار این منطقه را برکنار کرده است.

به گزارش بی بی سی, در درگیری‌های چند روز گذشته میان معترضان و نیروهای امنیتی، حداقل شش نفر کشته شده‌اند.

برکناری فیصل کلثوم، فرماندار این منطقه، یکی از خواسته های اصلی معترضان بود.

معترضان خواهان آزادی های بیشتر و پایان دادن به فساد هستند.

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از دولت سوریه خواسته است تا تحقیقات شفاف و مستقلی در باره خشونت های اخیر در این کشور انجام دهد.

سازمان ملل گفته است نیروهای امنیتی سوریه باید استفاده بیش از حد از خشونت را متوقف کنند.

سخنگوی خانم پیلای گفته است که دولت سوریه باید با تظاهرات کنندگان وارد گفت و گو شده و به خواسته های آنها رسیدگی کند.

او گفته است که مردم این حق را دارند تا اعتراضات و خواسته های خود را به گوش دولت خود برسانند.

امروز، سه شنبه 22 مارس، صدها نفر در شهر درعا، با وجود حضور چشمگیر نیروهای امنیتی، دست به تظاهرات زدند.

این افراد عمدتا در داخل و محوطه بیرونی مسجد عمری تجمع کردند.

شهر درعا در نزدیکی مرز با اردن قرار دارد.

فعالان حقوق بشر سوریه می گویند نیروهای امنیتی روز جمعه به سوی تظاهرکنندگان شهر درعا شلیک کرده و چند نفر را کشتند.

از آن روز به بعد، معترضان با نیروهای امنیتی درگیر شده و ساختمان های دولتی را به آتش کشیده اند.

ناآرامی های چند روز اخیر سوریه، به گمان تحلیلگران، به مهم ترین چالش برای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تبدیل می شود که چندی پیش گفته بود در این کشور، تحت تاثیر ناآرامی های مصر و تونس، اتفاقی روی نخواهد داد..../تحلیل:عصرایران