اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ناگفته های پرونده پزشک قلابی متجاوز



اخبار,اخبار حوادث ,پرونده پزشک قلابی

 

اخبار حوادث - ناگفته های پرونده پزشک قلابی متجاوز

« ع » مردی است خونسرد با بینی بزرگ، گوش های آیینه ای و پیشانی پر از چروک های عمیق و درهم که 54 سالگی اش را گواهی می دهند. « ع » از کسی انگار ترسی ندارد و بی خجالت به دوربین عکاس ها زل می زند تا از او عکس بگیرند و آن عکس ها را به دفتر روزنامه ها ببرند و در صفحه حوادث ، کنار تیتر « حکم اعدام روباه پیر صادر شد » بچینند.

او را، گرچه رسانه ها، « روباه پیر » صدا می کنند، قربانی هایش هنوز گاهی ناخودآگاه به او می گویند « دکتر » . « ع » اما سواد چندانی ندارد و تعداد ورق های همه کتاب هایی که در طول زندگی اش خوانده است ،شاید از قطر پرونده اش کمتر باشد.

« ع » به گفته قاضی پرونده ، متهم به ارتکاب 14 فقره سقت مقرون به آزار از طریق بیهوش کردن قربانی ها و 8 مورد تجاوز به عنف پس از بیهوشی قربانیان است. او حالا محکوم به 12 سال زندان، تحمل 74ضربه شلاق و رد مال و 3 بار اعدام محکوم شده است.

شیوه ای که او برای فریب دادن قربانی ها و بیهوش کردن شان استفاده می کرده انقدر ساده است که بیشتر مخاطب های این خبر، از ساده لوحی قربانی ها متعجب می شوند اما به یاد داشته باشید قربانی ها هم روزگاری با خواندن پرونده های اینچنینی برای زودباوری گروهی دیگر از قربانی ها سر تاسف تکان می دادند.

در پرونده پزشک قلابی اما نکته ای ظریف و قابل تامل وجود دارد که توجه به آن شاید باعث شود در شرایطی از این دست، عاقلانه تر تصمیم بگیریم و قربانی نشویم. « ع » متهم پرونده پزشک قلابی ، از یک پاشنه آشیل شناختی، در جامعه استفاده کرده است. او خودش را دکتر داروساز ، معرفی می کرده است و در برخی موارد تجاوز و سرقت، به کسانی که برای استخدام به او مراجعه می کرده اند به بهانه انجام آزمایش های پزشکی پیش از استخدام، قرص خواب آور می داده و پس از بیهوشی شان، به آنها تجاوز می کرده است.

اعتماد مطلق و تابعیت بی چون و چرای مراجعه کننده ها از ع. پس از شنیدن مدرک تحصیلی تقلبی اش به حدی بوده است که حاضر می شده اند در حضور او ، کپسولی دستساز را به عنوان داروی پیش از آزمایش بخورند. حال آن که متهم پرونده، حتی مطب نداشته و با برخی متقاضیان شغل در پارک قرار گذاشته است اما بسیاری از قربانی ها، با شنیدن مدرک تحصیلی اش، حتی اعتماد به نفس پرس و جو درباره او یا « نه» گفتن به خواسته اش برای خوردن دارو را نداشته اند.

به عبارتی دیگر، وقتی مدرک گرایی در جامعه به حدی می رسد که آدم ها یکدیگر را حتی در موقعیت هایی که تخصص شان به کار نمی اید با پیشوند دکتر یا مهندس صدا می کنند، طبیعی است که مدرک تحصیلی در روابط بین فردی هم دخیل می شود و آنوقت اعتماد به دیگران هم بر اساس نوع مدرک تحصیلی شان شکل می گیرد و یعنی آن که دکترا دارد قابل اعتماد تر از کسانی است که مدرک تحصیلی پایین تر دارند و نتیجه این می شود که خیلی ها با جعل یک مدرک تحصیلی، می توانند از دیگران سوء استفاده کنند.

حالا یکبار دیگر رفتارمان را با آدم هایی که مدرک تحصیلی بالاتر از ما دارند مرور کنیم. چرا به خودمان حق نمی دهیم گاهی آنها را به چالش بکشیم. درباره ابهامات مان از آنها بپرسیم و اصلا گاهی به درستی ادعاهای شان شک کنیم ؟

پرونده پزشک قلابی، یک نکته حاشیه ای هم دارد. هیچ دقت کرده اید خبرنگاران حوادث ، معمولا نام حیوانات را برای مجرمان، کار می برند اما حقیقت این است که هیچکدام از حیواناتی که آنها نام شان را به جای نام واقعی مجرمان به کار برده اند، به اندازه نوع بشر خطرناک نیستند.

مثلا جرم سنگین روباه های پیر مرغ دزدیست و جوان ترها شاید موش صحرایی و خرگوش هم شکار کنند. پس « ع » که به حقوق انسان هایی دیگر تجاوز کرده است یک روباه نیست همانطور که بیجه، خفاش نبود و به همین ترتیب خیلی از مجرمان دیگر، گرگ، پلنگ، شغال، لاشخور، کرکس و بقیه گونه های جانوری در حال انقراض نبودند چون هیچکدام از این حیوانات، بر خلاف انسان های مجرم، همنوعان شان را نمی درند. به نظرتان آیا ممکن است روزی همه حوادث نویس ها، به نفع محیط زیست، دست از سر حیوانات بردارند و نام شان را جایگزین نام واقعی مجرمان نکنند؟

اخبار حوادث - جام جم

 


ویدیو مرتبط :
مستند پرونده یک متجاوز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز رسیدگی به پرونده پستچی قلابی متجاوز به زنان




اخبار حوادث - قضات دادگاه کیفری استان تهران آغاز کردند
آغاز رسیدگی به پرونده پستچی قلابی

 پرونده یکی از شکات پستچی قلابی که زنان و دختران جوان را مورد آزار و اذیت قرار داده‌ بود با شکایت یکی از طعمه‌هایش با عنوان تجاوز به عنف در دادگاه کیفری ‌استان تهران به جریان افتاد.

به گزارش شرق، پستچی قلابی که ایمان نام دارد از سال گذشته وارد خانه‌های زنان جوان می‌شد و آنها را با تهدید مورد آزار و اذیت قرار می‌داد. طی یک‌سال گذشته تعداد شکایات علیه پستچی قلابی در حالی رو به ‌افزایش بود که ماموران هیچ‌ سرنخی از این مرد نداشتند

 

تا اینکه یک‌ماه قبل زن جوانی به ماموران خبر داد کسی که تحت‌عنوان مامور پست او را مورد آزار قرار داده حالا در پارکی در شرق تهران است. وقتی ماموران به محل رسیدند و مرد جوان را بازداشت کردند او همه‌چیز را انکار کرد اما در نهایت روز شنبه هفته جاری لب به اعتراف گشود و قبول کرد زنان را مورد آزار قرار می‌داد.

 

این مرد 30‌ساله اعتراف کرد شیشه مصرف می‌کرد و بعد به خانه این زنان می‌رفت و به آنها تعرض می‌کرد. پرونده یکی از دخترانی که توسط ایمان موردتجاوز قرار گرفته‌ دیروز در دادگاه کیفری‌استان تهران به جریان افتاد. این دختر در شکایت خود که یک‌سال قبل مطرح کرده ‌بود اعلام کرد پستچی قلابی با تهدید چاقو او را مورد آزار جنسی قرار داده ‌است. او گفت: «زنگ در خانه را زدند و وقتی از پشت آیفون جواب دادم مردی گفت پستچی است و نامه سفارشی آورده ‌است. من هم در را باز کردم گفت باید خودتان برای تحویل‌گرفتن آن بیایید.

 

وقتی جلو در رفتم ظاهرش شک‌برانگیز نبود. موتورش خورجین‌ داشت و کلاه‌کاسکت هم به‌سر داشت. او به من گفت باید دفتر را امضا کنی به محض اینکه نزدیک شدم تا امضا کنم چاقوی بزرگی را زیر گلوی من گذاشت و مجبورم کرد که وارد خانه شوم. من در خانه تنها بودم و نمی‌توانستم از کسی کمک بگیرم به او گفتم اگر پول می‌خواهی بردار و برو.»


دختر جوان در شکایت خود گفت: چاقو را روی شاهرگم فشار داد و گفت باید به خواسته‌ام عمل کنی در غیر این‌صورت تو را می‌کشم. او مرا وادار کرد سکوت کنم و بعد هم مورد آزار جنسی قرار داد و تهدید کرد اگر شکایت کنم یا در مورد این موضوع با کسی صحبت کنم دوباره به سراغم می‌آید و به خودم و خانواده‌ام آسیب می‌زند.

 

وقتی شکایت این دختر برای رسیدگی به شعبه 78 دادگاه کیفری ‌استان تهران فرستاده‌ شد، رییس وقت‌ شعبه دختر جوان را به پزشکی‌قانونی معرفی کرد و آزار دختر جوان موردتایید قرار گرفت. با توجه به اینکه مامور پست قلابی متواری بود و سرنخی از او نبود پرونده در شعبه همچنان باقی مانده ‌بود تا اینکه دو هفته قبل خبر بازداشت متهم در روزنامه‌ها به چاپ رسید و با توجه به اینکه ایمان توسط دختر جوان مورد شناسایی قرار گرفت،

 

پرونده به جریان افتاد. یک منبع‌ آگاه درباره اعترافات ایمان به خبرنگار ما گفت: زنانی که توسط این مرد مورد آزار قرار گرفته‌اند همگی زنان آبرودار و خانواده‌داری هستند که به‌خاطر خانواده‌هایشان شکایتی مبنی بر اینکه مورد تجاوزجنسی قرار گرفته‌اند ارایه نداده‌اند اما کارآگاهان نسبت به تجاوزات به عنفی که ایمان مرتکب شده‌ است مظنون هستند و در این خصوص او را مورد بازجویی قرار خواهند داد.


قضات شعبه 78 دادگاه کیفری ‌استان تهران رسیدگی به این پرونده را آغاز کرده‌اند و احتمال اینکه با پایان تحقیقات اولیه پرونده سایر شکات نیز به این شعبه برای رسیدگی ارجاع شود وجود دارد.
 اخبارحوادث - شرق