اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ناگفته های وسیله ای که از آمریکا به ایران آمد


شکار پهباد آر کیو-170 را می‌توان مهم‌ترین و پیچیده‌ترین خبر امنیتی چند سال اخیر دانست، خبری که هر چند تا کنون جزئیات مختلفی از آن بیان شده اما هنوز نکات نا گفته بسیاری دارد.

شفاف: شکار پهباد آر کیو-170 را می‌توان مهم‌ترین و پیچیده‌ترین خبر امنیتی چند سال اخیر دانست، خبری که هر چند تا کنون جزئیات مختلفی از آن بیان شده اما هنوز نکات نا گفته بسیاری دارد. یکی از نا گفته‌ها یک عبارت ساده از زبان فرمانده نیروی هوافضای سپاه سردار امیر علی حاجی زاده است: « ... این پهباد از لحاظ شباهت‌های فراوانی با جنگنده‌های روز دنیا همچون بمب افکن B-2 و شکاری F-35 دارد.»

شباهت سنتینل (به معنای دیده‌بان و لقب اختصاص داده شده به RQ-170) با بمب‌افکن B-2 بسیار واضح و قابل شهود است. هر دو این هواپیما‌ها از طراحی بال پرنده استفاده می‌کنند بدین معنا که فاقد بدنه و دم می باشند و تمامی زیر سامانه‌ها شامل موتور، رادارها، باک‌های سوخت و ... در فضای یک بال پرنده جاسازی شده است. این نوع از طراحی علاوه بر به ارمغان آوردن سطح مقطع راداری بسیار کم موجب کاهش مصرف سوخت شایان توجه در این هواپیماهای جنگنده می‌شود.

اما شباهت سنتینل با شکاری F-35 بسیار ظریف‌تر و مهم‌تر است. F-35 موسوم به «صاعقه 2» جنگنده رادار گریز و نسل پنجم ایالات متحده است که ستون فقرات توان تهاجمی متحدان غربی ایالات متحده از ترکیه تا ژاپن و حتی اسرائیل را تشکیل خواهد داد. جنگنده F-35 به عنوان جایگزین جنگنده F-16 طراحی شده و ماموریت در نظر گرفته شده برای آن درگیر شدن با اهداف زمینی در ماموریت‌های ضربتی سخت و مواجهه با پدافند دفاع هوایی دشمن می‌باشد. علاوه بر این جنگنده F-35 به عنوان جایگزین جنگنده‌های F-18 به عنوان جنگنده اصلی موجود در ناوهای هواپیمابر تا سال 2050 در نظر گرفته شده است. با نگاه اول این جنگنده هیچ شباهتی به «دیده بان» ندارد.

اما با اندکی دقت این شباهت آشکار می‌شود. از جمله تکنولوژی‌های فراتر از زمان معرفی شده در پروژه F-35 یک مجموعه سنسور بسیار دقیق شامل دوربین‌های حرارتی و علامت‌گذارهای لیزری و دوربین‌های با زوم بسیار بالا می‌باشد. این پکیج با نام اختصاری EOTS، یکی از اهرم‌های کلیدی برای اجرای عملیات صاعقه 2 می‌باشد چه را که با استفاده از سنسورهای و فناوری مدرن قابلیت هدفگیری و قفل روی اهداف زمینی مثل رادارها، تانک‌ها و یا قایق‌های تندرو را در بردی بیش از برد موشک‌های پدافند زمین فراهم می‌سازد.

نکته قابل توجه در "دیده‌بان" شباهت سایت تصویر برداری و شناسایی این پرنده با سایت شناسایی EOTS است، این شباهت به دلیل استفاده از فناوری تقریبا یکسان در این دو پکیج می‌باشد. بدین ترتیب با در اختیار داشتن RQ-170 «دیده بان» نیروهای دفاع هوایی کشور می‌توانند حداکثر برد شناسایی این سایت را مورد ارزیابی قرار داده و با شناسایی نقاط قوت و ضعف این پکیج با چینش درست ابزارهای پدافندی یکی از اهرم‌های کلیدی تهاجم توسط نیروی هوایی امریکا را خنثی سازند.


ویدیو مرتبط :
شکست آمریکا در سیاست های خاورمیانه به وسیله ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ناگفته هایی از مذاکرات ایران و آمریکا


علی اکبر صالحی در گفتگویی به نحوۀ مذاکره با تیم آمریکایی اشاره کرده است.

خبرآنلاین: علی اکبر صالحی در گفتگویی به نحوۀ مذاکره با تیم آمریکایی اشاره کرده است.

اهم سخنان وی در ادامه می آید:

"..... وزن آمریکا قابل توجه بود و می توانست روی اروپایی ها اثرگذاری داشته باشد. اگر اروپا و آمریکا همه با هم به یک توافقی برسند چین و روسیه هم مخالفتی نداشتند. ضمن اینکه آن زمان دوره آقای مدودوف بود و روابط روسیه و آمریکا هم خوب بود. ما وقتی که می خواستیم این مسیر دوم را پیشنهاد دهیم باید با دبیرخانه هماهنگ می کردیم، دبیرخانه خیلی راغب نبود و به ما گفتند اگر آمریکایی ها راست می گویند در آلماتی انعطافی نشان دهند. من به دبیرخانه گفتم اگر آمریکایی ها در آلماتی انعطاف نشان دهند، شما با ما همراهی می کنید؟ گفتند بله. اگر آمریکایی ها در آلماتی انعطاف نشان دهند نشانه خوب و مثبتی خواهد بود. در نتیجه در مذاکرات آلماتی اتفاقا آمریکایی ها انعطافی نشان دهند.

صالحی افزود: مذاکراتی هم که ما با آمریکایی ها داشتیم دو نوع بود. یکی مذاکرات حضوری که افراد ما با نفرات آنها در مسقط به گفتگو می نشستند و معاون وزیر در گفتگوها حضور داشت. یا مذاکره از طریق واسطه عمانی به صورت مکتوب و یا شفاهی انجام می شد. ما این را به صورت شفاهی از طریق واسطه عمانی به آمریکایی ها اعلام کردیم که اگر می شود شما به نماینده تان، خانم شرمن بگویید انعطافی نشان دهد. من آن زمان برای نشستی در وین حضور داشتم و در آنجا بودم که خبر رسید مذاکرات آلماتی مثبت بوده و هم خانم اشتون و هم آقای جلیلی هر دو مثبت صحبت کردند و نسبت به آینده گفتگوها ابراز امیدواری کردند.

اما در حالیکه دبیرخانه قول داده بود در صورتی که این پالس مثبت را در آلماتی دریافت کرد با ما همراه باشد، چنین نکرد و استدلال می کردند که منطق آنها (تیم مذاکره کننده قبلی) آمریکایی ها را وادار کردند که خواسته های ایران را بپذیرند. در نتیجه در جلسات بعدی با همین منطق مسئله را حل می کنند و نیازی نیست وزارت خارجه مسیر دوم و گفتگو با آمریکا را پیش ببرد.

صالحی در بخش دیگری افزود: "....... آخرین جلسه ای که ما با آمریکایی ها گذاشتیم و من نتوانستم هماهنگی لازم را آن مقدار که نیاز بود انجام دهم، خودم مسئولیت امر را به عهده گرفتم و به دیپلمات هایمان گفتم با مسئولیت من به بروید و مذاکره کنید. همان زمان هم بسیار مورد اعتراض واقع شدم، اما من پاسخم این بود که نمی شود قولی دادیم و جلسه هم گذاشتیم، این همه هم مکاتبه داشتیم بعد یکباره رها کنیم".