اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ناگفته‌ های فرج حیدری از ایرج قادری


ایرج، عاشق دوربین و صحنه بود. در هنگام ساخت «شبكه»، بدن او داشت از داخل متلاشی می‌شد اما عشق به دوربین، سر پا نگهش داشت تا این فیلم را بسازد به همین دلیل از همه مردم می‌خواهم كه آخرین اثر ایرج را مشاهده كنند.

خبرگزاری ایسنا: فرج حیدری فیلمبردار «شبكه» و از دوستان قدیمی و نزدیك ایرج قادری درباره آخرین همكاری‌اش با او گفت: ایرج، عاشق دوربین و صحنه بود. در هنگام ساخت «شبكه»، بدن او داشت از داخل متلاشی می‌شد اما عشق به دوربین، سر پا نگهش داشت تا این فیلم را بسازد به همین دلیل از همه مردم می‌خواهم كه آخرین اثر ایرج را مشاهده كنند.

فیلمبردار فیلم سینمایی «شبكه» درباره این فیلم اظهار كرد: ما پس از كشمكش‌هایی بر سر قصه و ... «شبكه» را شروع كردیم. آن زمان ایرج خیلی مریض بود، اما وقتی سر كار می‌آمد بسیار سرحال می‌شد.

وی یادآور شد: ایرج، عاشق دوربین و صحنه بود. دوربین و صحنه به او عشقی می‌داد كه می‌توانست سرپاه نگهش دارد. من هم عاشق كارم هستم اما ایرج عاشق‌تر بود. من می‌دیدم كه او هنگام فیلمبرداری چقدر مریض است اما دوربین به او انرژی می‌داد و می‌توانست با قدرت كارش را دنبال كند.

فرج حیدری كه از دوستان نزدیك ایرج قادری بوده، در پاسخ به این سوال كه «آیا آقای قادری با توجه به بیماری‌‌شان، از كسی برای ساخت شبكه كمك می‌گرفت؟» بیان كرد: خیر! ایرج نیاز به كمك كسی نداشت. همیشه سر فیلم‌هایش من بودم و او. همیشه دو نفری راجع به كار بحث می‌كردیم و هر كس كه او را می‌شناسد می‌داند كه ایرج قادری نیاز به مشاوره كسی نداشت.

وی توضیح داد: آن زمان كه ما كار می‌كردیم، بدن او داشت از داخل متلاشی می‌شد. یادم می‌آید در پلانی كه خودش جلوی دوربین داشت از پله‌های دادگاه پایین می‌آمد، نزدیك بود چند دفعه با سر زمین بخورد، اما بلافاصله می‌ایستاد و وانمود می‌كرد كه پایش سر خورده تا گروه نگران نشده و از انرژی بچه‌ها كم نشود.

12 روز مانده به فوت ایرج، با هم درباره فیلم‌نامه بعدی صحبت می‌كردیم

فرج حیدری در ادامه با اشاره به بیماری ایرج قادری ادامه داد: متاسف هستم كه دكتر ابتدایی او، بیماری‌اش را تشخیص نداد. اواخر سال 87، من و ایرج نزد دكتر رفتیم كه دكتر گفت: «هیچ چیزی نیست» اما یك سال بعد معلوم شد كه همان هیچی در حال نابود كردن او از درون است. پس از آن پزشكش را عوض كردیم و فهمیدیم یك سال دیر كردیم و ... .

این فیلمبردار سینما در پاسخ به پرسشی درباره اینكه «آیا ایرج قادری در روزهای پایانی عمرش درباره اكران شبكه صحبتی كرده بود یا خیر؟»؛ عنوان كرد: ایرج، خیلی دوست داشت كه «شبكه» اكران شود و بازخورد آن را از سوی مردم ببیند.

با تمام اینكه بدن ایرج داشت از درون متلاشی می‌شد، او اصلا فكر مردن نبود. حتی پس از ساخت «شبكه» ما چندین سناریوی دیگر را هم با هم خواندیم تا درباره ساختن آنها صحبت كنیم.


فرج حیدری سپس با یادآوری خاطره‌ی روزهای آخر زندگی ایرج قادری، گفت: 12 روز قبل از آنكه ایرج فوت كند به خانه‌اش رفتم. با تمهیداتی بالاخره توانستم از خواب بیدارش كنم و چند دقیقه طول كشید تا من را شناخت.



 به او گفتم: «ایرج؛ قصه خوبی پیدا كردم. كی می‌تونی بیای كه راجع بهش صحبت كنیم؟»؛ او هم با دست نشان داد «دو روز دیگر»! از آن روز بود كه از همسرش خواستم دیگر من را به خانه ایرج راه ندهد، چون نمی‌توانستم چنین وضعیتی را برای یكی از بهترین دوستانم تحمل كنم.


وی با اشاره به اینكه در 90 درصد از فیلم‌‌های ایرج قادری در كنار او بوده است، بیان كرد: ایرج، برجستگی‌ها و رفاقت‌های بسیاری داشت. من بیش از دو میلیون خاطره از او دارم اما بهترینش قوت قلب و انرژی بود كه ایرج در هنگام حضور در پشت و روبروی دوربین داشت.

او انرژی خود را به همه بچه‌های گروه، از آبدارچی گرفته تا افرادی كه اولین بار جلوی دوربینش می‌ایستادند، منتقل و در عین حال شخصیت كاریزماتیكش را هم حفظ می‌كرد. همین خصوصیت او باعث شده بود هركس كه با ایرج قادری كار می‌كرد، عاشقانه دوستش داشته باشد.


فرج حیدری، فیلمبردار «شبكه» و از نزدیكترین دوستان او در پایان سخنانش در این بخش، با درخواست از مردم برای دیدن آخرین هنرمندی ایرج قادری گفت: ایرج، «شبكه» را با تمام بیماری‌اش،‌ خوب ساخته و فقط مانده كه مردم آن را بپسندند. از همه مردم خواهش می‌كنم كه «شبكه» را به عنوان آخرین اثر ایرج قادری ببینند، چون او با عشق فیلم می‌ساخت و آن را برای مردم به نمایش می‌گذاشت.

دلیل خاكسپاری ایرج قادری در بی‌بی سكینه كرج از زبان فرج حیدری

فرج حیدری به ماجرای تشییع محدود و همچنین خاكسپاری ایرج قادری در آرامگاه بی بی سكینه كرج اشاره كرد و درباره آن گفت: من و همكارانم و بسیاری از مردم فكر می‌كردیم كه ایرج نباید اینگونه تشییع می‌شد. ما و مردم حق خود می‌دانستیم كه به نحو شایسته‌ای ایشان را تا قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه كنیم.

وی ادامه داد: این چند روزه خیلی پیگیر بودم كه متوجه دلیل اینگونه تشییع و خاكسپاری ایشان در كرج باشیم و چرا خانم تهمینه ـ همسر ایرج قادری ـ اینگونه عمل كرد. این را باید بگویم كه من، ایرج و خانم تهمینه را مدت‌هاست كه می‌‌شناسم و می‌بینم كه همسرش چگونه در طول این 42 سال از ایرج نگهداری می‌كرد.

فرج حیدری در پایان با بیان اینكه اكنون از آن دل‌شكستگی كه داشتم پشیمان هستم، تصریح كرد: چهار پنج روز قبل متوجه شدم كه خانم تهمینه دو قطعه زمین در بهشت بی بی سكینه كرج برای خودش و ایرج خریده است.

فهمیدم او با تمام عشقی كه به ایرج داشته خواسته كه پس از این 42 سال زندگی، باز هم كنار او باشد. چند روز است كه می‌خواهم نزد ایشان بروم و بابت آن دلشكستگی‌ام عذرخواهی كنم چرا كه او حقیقتا حق بیشتری نسبت به ما داشت.       


ویدیو مرتبط :
ایرج قادری -صحبتهای پسر بزرگمرد سینمای ایران ایرج قادری ویدیو های سعید s

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس های مراسم ترحیم مرحوم ایرج قادری


مراسم ترحیم مرحوم ایرج قادری صبح روز جمعه در مسجد الغدیر و مسجد الجواد تهران برگزار شد.