اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ناگفته‌ هایی از حواشی فیلم «مارمولک»


کمال تبریزی تاکید کرد که پیش از اکران «مارمولک» قصد داشته نام فیلم را به «آدرس خدا» تغییر دهد اما مدیران دولتی اجازه این کار را ندادند البته او تاکید کرد که مخالفت‌ها با ساخت «لیلی با من است» خیلی بیشتر از «مارمولک» بوده است تا جایی‌که «برخی» از «ارگان‌هایی» می‌گفتند که کسی اصلا «مارمولک» را نمی‌بیند!

خبرگزاری ایسنا: کمال تبریزی تاکید کرد که پیش از اکران «مارمولک» قصد داشته نام فیلم را به «آدرس خدا» تغییر دهد اما مدیران دولتی اجازه این کار را ندادند البته او تاکید کرد که مخالفت‌ها با ساخت «لیلی با من است» خیلی بیشتر از «مارمولک» بوده است تا جایی‌که «برخی» از «ارگان‌هایی» می‌گفتند که کسی اصلا «مارمولک» را نمی‌بیند!

 در بخش گزارش ویژه برنامه «هفت»، گفت‌وگوی غیررسمی کمال تبریزی و حجت‌الاسلام سرلک در حاشیه همایش «روحانیت در قاب سینما» پخش شد که حاوی نکات جالبی بود.


حجت‌الاسلام سرلک شایعه‌ای که درباره امتناع کمال تبریزی برای تغییر نام فیلم «مارمولک» به‌منظور کاهش حساسیت‌ها، در هنگام اکران این فیلم منتشر شده بود را با او در میان گذاشت.



تبریزی نیز در پاسخ گفت: ما خواستیم اسم فیلم را به جای «مارمولک»، «آدرس خدا» بگذاریم که مخالفت کردند. نه اینکه تهیه‌کننده مخالفت کند، ما این تغییر نام را قبل از اکران پیشنهاد دادیم اما مدیران و شورای پروانه نمایش مخالفت کرد.

وی با اشاره به حواشی پیرامون اکران این فیلم، خاطرنشان کرد: هیچ کس فکر نمی‌کرد که نام فیلم تا این حد حساسیت‌زا شود. شورای پروانه نمایش قبل از اکران چند اصلاحیه به ما داد اما هیچ کس نگفت که نام فیلم را عوض کنید.

پس از آن، سرلک که گویا معتقد بود بخش‌هایی از «مارمولک» هجو روحانیت است، خطاب به تبریزی گفت که اکنون او با تجربه‌اش اگر طنز بسازد، هجو کسی نخواهد بود و به تابو‌ها توجه می‌کند.

تبریزی هم پاسخ داد که «عرصه طنز، عرصه تجربه و خطاست» و در ادامه با اشاره به حساسیت‌های پیرامون اکران «مارمولک» بیان کرد: اسم نمی‌برم اما افرادی از ارگان‌هایی فیلم را می‌دیدند که می‌گفتند این فیلم که ایرادی ندارد، ‌اصلا کسی آن را نمی‌بیند!

سرلک، در ادامه سخنان قبلی‌اش که خطاب به تبریزی گفته بود، به «لیلی با من است» دیگر اثر وی به عنوان یک اثر شاخص اشاره کرد و گفت: طنز «لیلی با من است» خیلی بیشتر از «مارمولک» بود اما هجوش آن کمتر بود.

کارگردان «لیلی با من است» و «مارمولک» نیز توضیح داد: من «لیلی با من است» را با سختی و دشواری بیشتری نسبت به «مارمولک» ساختم. از روحانیون تا مسئولان دولتی همه جلوی من ایستادند که آن را نسازم.

تبریزی همچنین درباره دیدگاه‌های شورای پروانه نمایش و... برای ممیزی آثار خاصی مانند «مارمولک» و «لیلی با من است» و همچنین آثاری که به روحانیت و موضوعات اینچنینی می‌پردازد، تاکید کرد: دیدگاه‌ها و تصوراتی که نسبت به ممیزی، اصلاح فیلمنامه و... وجود دارد، کاملا با متن جامعه متفاوت است. یعنی وقتی فیلم نمایش داده می‌شود تازه می‌فهمیم که چه خبر است و افراد درباره صحنه‌هایت چگونه فکر می‌کنند.

وی در پایان سخنان بار دیگر به شایعه‌ای زمان اکران «مارمولک» که بهانه این گفت‌وگو شده بود، تاکید کرد: درباره «مارمولک» ممکن است خیلی حرف‌ها بزنند و حتی بگویند تبریزی می‌خواسته روحانیت را مسخره کند، اما اینکه بگویند به من گفته‌اند نام فیلم را عوض کن اما من این‌کار را منوط به دریافت پول کرده‌ام، بی‌انصافی است!

حجت‌الاسلام سرلک نیز در پایان این گفت‌وگوی دونفره و جالب، با تاکید بر اینکه «گارد روحانیت برای گفت‌وگو و تعامل بیش از سایرین باز است» تصریح کرد: من پس از اکران «مارمولک» مدتی عضو شورای پروانه نمایش بوده‌ام. واقعا گارد روحانیت باز است. گاهی من در شورا از فیلمی حمایت می‌کردم که دوستانی با آن مخالفت بودند اما وقتی فیلم اکران می‌شد، می‌دیدیم که ما درست می‌گفتیم. گارد روحانیت نسبت به گفت‌وگو باز است و باید این تعامل و گفت‌وگو بین سینماگران و روحانیت شکل بگیرد.

روایت بازیگر «ملکه» از رفتار مدیران با عوامل این فیلم در جشنواره فجر

در ادامه محمدعلی‌باشه آهنگر و حمیدرضا آذرنگ کارگردان و بازیگر «ملکه» - مهمان برنامه شدند و درباره اکران «ملکه» سخن گفتند.

حمیدرضا آذرنگ در پاسخ به پرسشی درباره جوایز کم «ملکه» در سی‌امین جشنواره فیلم فجر علی‌رغم پیش‌بینی‌ها، یادآور شد: دوست ندارم درباره مسائل کودکانه‌ی اتفاق‌افتاده جشنواره فجر صحبت کنم. فکر می‌کنم صحبت درباره آن زمان باعث بزرگ شدن یک عده می‌شود. دوست ندارم راجع‌به کسانی صحبت کنم که داعیه شناخت رزمندگان هشت‌سال جنگ تحمیلی را دارند اما شهدای زنده را نمی‌شناسند. حتی برخی مدیران به ما زنگ زدند و به تک‌تک عواملی که قرار بود در اختتامیه جشنواره فجر جایزه بگیرند تبریک گفتند اما نتوانستند 24 ساعت هم روی حرف‌شان بمانند.

همچنین در برنامه شب گذشته، نشستی درباره ارتباط روحانیت با سینما با حضور همایون اسعدیان و حجت‌الاسلام سرلک دبیر همایشی با همین نام برگزار شد. لیلا اوتادی و مهدی ودادی بازیگر و کارگردان «زن، مرد، زندگی» - نیز از دیگر مهمانان برنامه بودند.

سوال پیامکی برنامه «هفت» به بهترین گزینه برای تقویت ارتباط روحانیت با سینما اختصاص داشت که در نهایت از میان گزینه‌های 1) استفاده از روحانیت در ارتقای مضمونی آثار 2) مشارکت در فیلمنامه‌نویسی 3) حضور روحانیت در عرصه فیلمسازی 4) حضور روحانیت در عرصه نظارت و ارزشیابی، گزینه‌های اول و چهارم به‌ترتیب بیشترین رای مخاطبان را به خود اختصاص دادند.


ویدیو مرتبط :
ناگفته های کمال تبریزی درباره حواشی مارمولک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جشنواره‌ی فیلم فجرهمه‌ی حواشی اختتامیه‌ی




جشنواره فجر

 

اختتامیه بیست‌و هشتمین جشنواره فیلم فجر، پرحاشیه‌ترین مراسم سینمایی در سال‌های اخیر بود.

 

شامگاه ۱۴ بهمن ماه؛ از همان ورودی برج میلاد در بزرگراه «همت»، ازدحام جمعیت آغاز شد. به طوری كه كارت‌های مراسم حتی تا قیمت چهل هزار تومان در آن منطقه به فروش می‌رسید و حتی شخصی در حالی كه پاكتی پر از كارت به همراه داشت، آشكار آن‌ها را می‌فروخت.



برای ورود به مركز همایش‌های برج میلاد هم برخلاف ۱۰ روز گذشته هیچ كنترلی صورت نمی‌گرفت و همه، حتی آن‌هایی كه كارت به همراه نداشتند، به راحتی می‌توانستند وارد این مجموعه شوند.


در حالی كه هنوز درب‌های سالن اصلی بسته بود، اما تعداد زیادی با هجومی كه آورده بودند به داخل سالن رفتند. در این میان برخورد ماموران حراست هم قابل تامل بود چرا كه ضرب و شتم تعدادی از مهمانان و خبرنگاران را درپی داشت.



با باز شدن درب سالن و هجوم دیگر افرادی كه بیرون بودند، جمعیت زیادی وارد سالن شدند و تعداد زیادی هم ایستاده به انتظار شروع مراسم ماندند.



خبرنگاران هم كه معمولا در مراسم‌های دیگر جایی به آن‌ها اختصاص داده می‌شود، هیچ جایی در این مراسم نداشتند و همه‌ی آنها به نشانه‌ی اعتراض به همراه عكاسان در بیرون از سالن تجمع كردند و علی‌رغم پی‌گیری‌هایی كه صورت گرفت، اما هیچ مسؤولی پاسخگو نبود تا این‌كه بعد از یك ساعت از گذشت مراسم مسعود شاهی دبیر جشنواره به میان خبرنگاران معترض آمد و از آنان عذرخواهی كرد. اما باز چاره‌ای برای حضور آنان در سالن پیدا نكرد و گفت: من هم در كنار شما خواهم ماند كه بعد از گذشت دقایقی به اتفاق مجید شاه‌حسینی مدیرعامل سابق فارابی به سالن بازگشت.



در سالن انتظار مراسم بصورت زنده پخش می‌شد و تعداد زیادی هم كه از آن طریق شاهد مراسم بودند به انتخاب‌ها عكس‌العمل نشان می‌دادند و بعضا گزینه‌ی مورد نظرشان را تشویق می‌كردند.



حتی بعضی از كاندیداهای مراسم مانند مهدی نادری، تورج اصلانی و افراد دیگری چون محمد زرین‌دست و قاسم قلی‌پور از این طریق پیگیر مراسم بودند.



حبیب ایل‌بیگی مدیر روابط عمومی جشنواره هم با گذشت دو ساعت از شروع مراسم به میان خبرنگاران و عكاسان آمد و از اتفاقات پیش آمده عذرخواهی كرد و تا پایان مراسم در كنار آنها باقی ماند و اعلام كرد: همچون برنامه‌های گذشته مكانی برای استقرار خبرنگاران در سالن در نظر گرفته شده بود، اما مورد قبول قرار نگرفت.



بعد از پایان مراسم و خروج حاضران از سالن افراد زیادی مشاهده می‌شدند كه به نظر نسبتی با این‌گونه مراسم‌ها نداشتند و تعداد زیادی هم به دنبال گرفتن عكس یادگاری با معدود چهره‌های حاضر بودند.



منوچهر محمدی، همایون اسعدیان، مجتبی راعی و هنرمندان دیگری كه حتی از برگزیدگان مراسم بودند به نحوه‌ی برپایی آن اعتراض داشتند و معتقد بودند این اختتامیه یكی از بی‌نظم‌ترین مراسم‌های سال‌های اخیر بوده است.



علی معلم هم كه اجرای مراسم را بر عهده داشته است، در لحظات پایانی مراسم به پشت در ماندن خبرنگاران اشاره‌ای داشت.


● تكرار برگزیدگان


«به رنگ ارغوان» به كارگردانی ابراهیم حاتمی‌كیا سیمرغ بهترین فیلم، بهترین كارگردانی و سیمرغ مردمی بیست‌و هشتمین دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر را دریافت كرد.



در این مراسم كه شامگاه امروز ـ ۱۴ بهمن ماه ـ در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد و تا پایان مراسم خبرنگاران به دلیل نداشتن جایگاه نتوانستند به سالن بروند، سیمرغ‌ها و دیپلم‌های افتخار جشنواره‌ی فیلم فجر به برگزیدگان اهدا شد.



هیات داوران بخش نقش خیال - مسابقه آثار پویانمایی به روی صحنه آمدند و پس از اعلام نامزدها توسط مجری، این گروه از داوران جوایز خود را به این شرح اعلام کردند:



جایزه سیمرغ بلورین بخش مسابقه آثار پویانمایی به «شهر خاموش» ساخته امیر مهران



افتخار این بخش به اثر «نوازنده» ساخته کیانوش عابدی


سعید توکلیان، امیرمحمد دهستانی و رضا تقدسی داوران این بخش از جشنواره بودند.



در ادامه مراسم هیات داوران بخش چشم واقعیت به دعوت مجری به روی صحنه آمدند.



این داوران شامل مهدی همایونفر، حبیب احمدزاده، سعید صادقی و رضا برجی جوایز خود را به این شرح اعلام کردند:



سیمرغ بلورین بهترین مستند بلند به فیما امامی و رضا دریانوش کارگردانان فیلم «جای خالی آقا یا خانم «ب»



سیمرغ بلورین بهترین مستند کوتاه و نیمه بلند به رضا فرهمند کارگردان فیلم «اتاق صعود».



دیپلم افتخار این بخش به فتح‌اله امیری کارگردان فیلم «زندگی در کسوف».



دیپلم افتخار دیگر این بخش به سیدحامد نوبری کارگردان فیلم «فقط کمی نور».



در ادامه مراسم چند قطعه موسیقی توسط علیرضا قربانی بصورت زنده اجرا شد و سپس هیات داوران بخش ویدئو سینما به روی صحنه آمدند.



هیات داوران این بخش (مسابقه آثار ویدئویی) شامل مهناز مظاهری، قاسم قلی‌پور، محمدرضا اعلامی،جهانگیر الماسی و حبیب‌اله بهمنی جوایز خود را به این شرح اعلام کردند:



در بخش مسابقه آثار ویدئویی بلند دو دیپلم افتخار به احسان عبدی‌پور کارگردان فیلم افسانه ۹۸ و امین فرج‌پور نویسنده فیلمنامه «دویدن در میان ابرها» اهداء شد.



در بخش مسابقه آثار ویدئویی کوتاه نیز یک سیمرغ بلورین به فرشید اخلاقی‌پور کارگردان فیلم «تالار عروسی بوف کور» اهداء شد و یک دیپلم افتخار به طوفان نهان قدرتی نویسنده و کارگردان فیلم «ترانه‌ای برای لوبا» اختصاص یافت.



هم‌چنین جوایز بخش نگاه نو - مسابقه فیلمهای اول و دوم در ادامه اهدا شد:



در بخش مسابقه فیلمهای اول و دوم ۴ دیپلم افتخار اهداء شد.



دیپلم افتخار بهترین نویسنده به جلیل سامان برای فیلم «زندگی».



دیپلم افتخار بهترین نویسنده به احمد کاوری و داود امیریان برای فیلم «نفوذی».



دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری به تورج اصلانی برای فیلمهای «زمزمه با باد» و «بدرود بغداد».



دیپلم افتخار بازیگر نقش اول به رضا خدادبیگی برای فیلم «زندگی».



همچنین در بخش بهترین کارگردانی یک دیپلم افتخار به احمد کاوری و مهدی فیوضی برای فیلم «نفوذی» اهداء شد و سیمرغ بلورین این بخش از جشنواره به بهرام توکلی کارگردان فیلم «پرسه در مه» رسید.



در ادامه جایزه ویژه هیات داوران به فیلم «زندگی» به تهیه‌کنندگی همایون رضا عطاردی اهداء شد و دبیرخانه جشنواره از فیلم «راز دشت تاران» به کارگردانی هاتف علیمردانی و محمد لطفعلی به خاطر بهره‌گیری خاص از جلوه‌های ویژه اهداء کرد.



همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول و دوم به فیلم «نفوذی» به تهیه‌کنندگی جمال شورجه و حسن علیمردانی اختصاص یافت.



در ادامه مراسم سیروس الوند کارگردان سینما به دعوت مجری مراسم به روی صحنه آمد.



الوند جایزه ویژه‌ای را از سوی جشنواره فیلم فجر به همسر نادر ابراهیمی نویسنده فقید اهداء کرد.


در ادامه مراسم جوایز بخشهای چهره‌پردازی و جلوه‌های ویژه و طراحی لباس و صحنه اهداء شد.



مجری مراسم از داوران این بخش دعوت کرد تا روی صحنه حضور یابند و همچنین جواد شمقدری و مهدی مسعودشاهی نیز برای اهداء این جوایز روی صحنه آمدند.



ابوالقاسم طالبی، اسفندیار شهیدی، دکتر ابراهیم فیاض، محسن علی اکبری و سیدناصر هاشم‌زاده به روی صحنه آمدند و جوایز این بخش را به این شرح اعلام کردند:



سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی به سعید ملکان برای فیلم ملک سلیمان اختصاص یافت و در بخش جلوه‌های ویژه دو سیمرغ بلورین به شرح ذیل اهداء شد:



سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به محسن روزبهانی برای فیلم «شب‌واقعه»



سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه رایانه‌ای به هدیش بیگدلی شاملو برای فیلم «هفت دقیقه تا پاییز» و سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه رایانه‌ای به لئولو برای فیلم «ملک سلیمان».


در ادامه سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس و صحنه به عباس بلوندی برای فیلم «شب واقعه» اهداء شد.



در ادامه مراسم هیات داوران بخش مسابقه سینمای ایران جوایز بخش‌های صدای فیلم و موسیقی جشنواره فیلم فجر را اهداء کردند.



در بخش صدای فیلم سه سیمرغ بلورین به این شرح اهداء شد:



سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به وحید مقدسی برای فیلم «بیداری رویاها»



سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به سیدعلیرضا علیدی برای فیلم «آل»



سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به «کیسون چانگ» برای فیلم «ملک سلیمان»



همچنین در بخش موسیقی دو سیمرغ بلورین به ترتیب به بهزاد عبدی برای فیلم «آل» و چان کونگ وین برای فیلم «ملک سلیمان» اختصاص یافت.


در ادامه مراسم با حضور هیات داوران بخش مسابقه سینمای ایران جوایز بازیگران نقش مکمل به برگزیدگان اهداء شد.


سیمرغ بلورین بهترین بازیگر بخش مکمل مرد به مهدی فقیه برای فیلم «ملک سلیمان» اهداء شد. در این بخش ۵ بازیگر نامزد دریافت جایزه بودند.


همچنین سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن به شیرین یزدان‌بخش برای بازی در فیلم «لطفاً مزاحم نشوید» اهداء شد.



در ادامه نیز سیمرغ بلورین بهترین تدوین به حسین غضنفری برای فیلم «شب‌واقعه» اهداء شد و همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به حسن کریمی برای فیلم «به‌رنگ ارغوان» اختصاص یافت.



در ادامه مراسم با حضور هیات داوران سیمرغ‌های بلورین بهترین بازیگران نقش اول مرد و زن و فیلمبرداری به برگزیدگان اهداء شد.



در این بخش جواد شمقدری از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی نصیریان برای اهداء جوایز دعوت به‌عمل آورد.



دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد به هدایت هاشمی برای فیلم «لطفا مزاحم نشوید اهداء شد و سیمرغ بلورین این بخش به محسن طنابنده برای بازی در دو فیلم سنگ اول و هفت دقیقه تا پاییز اختصاص یافت.



دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن به مریلا زارعی برای فیلم کیفر رسید و سیمرغ بلورین این بخش به نگار جواهریان برای فیلم طلا و مس اهداء شد.



در بخش فیلمنامه دو جایزه به این شرح اهداء شد:



سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی به مصطفی رستگاری برای فیلم چهل سالگی



سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به همایون شهنواز و شهرام اسدی برای فیلم شب واقعه



در بخش كارگردانی نیز ابراهیم حاتمی‌كیا سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی را دریافت كرد و در این بخش به علیرضا امینی، همایون اسعدیان، علیرضا رییسیان دیپلم افتخار دادند.



سپس فیلم «به رنگ ارغوان» به تهیه‌کنندگی سیدجمال ساداتیان از سوی هیات داوری سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره را گرفت.



ساداتیان در هنگام دریافت جایزه از تلاشهای شمقدری برای نمایش این فیلم تقدیر کرد.



در ادامه مراسم در بخش جوایز ویژه از نگاه ملی، سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی (ایرانی اسلامی) به فیلم «عصر روز دهم» به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی اهداء شد.



پلاک زرین این بخش نیز به فیلم «ملک سلیمان» به کارگردانی شهریار بحرانی اهداء شد.



در هنگام اهدای جوایز بخش نگاه ملی همچنین یکی از سرداران دوران دفاع مقدس حضور داشت.



و سیمرغ مردمی نیز با ۶۸ درصد آرای مثبت به فیلم «به رنگ ارغوان» اهدا شد.