اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ناگفته‌های مولوی عبدالحمید از آزادی مرزبانان



اخبار,اخبار سیاسی,ناگفته‌های مولوی عبدالحمید از آزادی مرزبانان

 

اخبار سیاسی - ناگفته‌های مولوی عبدالحمید از آزادی مرزبانان

ما پیش از شهادت آقای دانایی‌فر تلاش‌های خود را آغاز كرده بودیم اما این گروه ادعا كرده بود كه در ازای یك زندانی از خود كه می‌گفتند در حوالی كرمانشاه به دست دولت كشته شده است، یك نفر از این 5 نفر را خواهند كشت.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در گفت‌وگویی به روند فعالیت‌های خود برای آزادی مرزبانان ایرانی اشاره كرد. گزیده اظهارات وی در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی در پی می‌آید:

نخست باید تاكید كنم كه گروگان‌گیری از نظر من عمل بسیار ناپسند و زشتی است و به گروگان گرفتن هر انسانی نادرست است به‌خصوص زمانی كه پای مرزبان‌هایی در میان باشد كه از مرزهای وطن ما محافظت می‌كنند و سعی در تامین امنیت مردم و كشور دارند. هر فردی از ما نسبت به این موضوع احساس مسئولیت می‌كند و ما هم زمانی كه این مرزبان‌ها ربوده شدند حسب وظیفه اسلامی، شرعی و ملی خود احساس بار مسئولیت سنگینی برای تلاش در راستای آزادی آنها كردیم.

 

علاوه بر این، مسئولان استان هم از من خواستند تا تلاشی را در راستای آزادی آنها آغاز كنم. ابتدا ما هیاتی را متشكل از چند ریش‌سفید موجه، مورد قبول و معتمد برای صحبت و مذاكره با جیش‌العدل اعزام كردیم. مشخص شد كه گروه جیش‌العدل خواسته‌های بسیار عریض و طویلی دارند.

 

من یك جلد كلام‌ا... مجید هم به همراه این هیات برای این گروه فرستادم و از آنها خواستم كه به حرمت مردم، مرزبان‌ها را آزاد كنند. هیات اعزامی ما زودتر از اینها موفق به جلب موافقت جیش‌العدل برای آزادی مرزبان‌ها شده بود اما علت تاخیر در عملی شدن این ماجرا این بود كه گروه‌های دیگری هم تلاش برای آزادی مرزبان‌ها را آغاز كردند و مسائل مادی را مطرح كردند كه منجر به مقداری تاخیر در انجام نهایی آزادی مرزبان‌ها شد. متاسفانه در این مدت یكی از مرزبان‌ها هم شهید شد اما در نهایت، تلاش‌ها پاسخ داد و چهار مرزبان دیگر آزاد شدند.

ما پیش از شهادت آقای دانایی‌فر تلاش‌های خود را آغاز كرده بودیم اما این گروه ادعا كرده بود كه در ازای یك زندانی از خود كه می‌گفتند در حوالی كرمانشاه به دست دولت كشته شده است، یك نفر از این 5 نفر را خواهند كشت.

 

البته هیات اعزامی ما موفق شده بود رضایت كلی جیش‌العدل را برای عدم به شهادت رساندن آقای دانایی‌فر جلب كند اما مساله، بروز اختلاف میان اعضای شورایی بود كه برای این گروه تصمیم‌گیری می‌كند. در نهایت ناهماهنگی‌های داخلی جیش‌العدل و ظاهرا ورود چند گروه دیگر برای آزادی مرزبان‌ها به نحوی به شهادت دانایی‌فر منتهی شد. در مصاحبه‌های متفاوتی كه از جیش‌العدل پخش شد، دیدیم كه آنها نیز به وجود اختلاف در میان خود درباره به شهادت رساندن دانایی‌فر اعتراف كرده‌اند؛ بدین معنا كه افرادی جز كسانی كه وعده سالم آزاد كردن مرزبان‌ها را به ما داده بودند در به شهادت رساندن وی دست داشته‌اند.

ظاهرا از برخی نهادها و ارگان‌های ایران نیز افرادی برای آزادی مرزبان‌ها اعزام شده بودند. البته هیات اعزامی ما برای مذاكره با جیش‌العدل از همان ابتدا تاكید كرده بود كه ما نه وجهی به شما پرداخت می‌كنیم و نه مطالبه‌های شما عملی خواهد شد و تنها از شما می‌خواهیم كه به حرمت مردم این مرزبان‌ها را آزاد كنید. بنابراین هیچ كدام از خواسته‌های جیش‌العدل جامه عمل نپوشید و ما هم تاكید كرده بودیم كه نمی‌توانیم این خواسته‌ها را عملی كنیم.

من پیش از این داستان هم فردی را برای گفت‌وگو با جیش‌العدل فرستاده بودم و از آنها درخواست كرده بودم كه از توسل به خشونت برای رسیدن به اهداف خود دست بردارند. همچنین به آنها تاكید كرده بودم كه اگر به دنبال امان‌نامه برای برخی از چهره‌های خود هستند ما می‌توانیم زمینه را فراهم كنیم. من در این گفت‌وگوها تاكید كرده بودم كه در حال حاضر فضای بسیار مناسبی برای مشاركت اقوام و مذاهب مختلف در ایران به وجود آمده است و می‌توانیم گفت‌وگو و مذاكره را از همان جا هم آغاز كنید.

 

این صحبت‌ها را پیش از این هم با جیش‌العدل داشته‌ایم و این‌بار هم همین پیغام‌ها را هیات اعزامی ما به گوش آنها رسانده بود. من در این گفت‌وگوها به آنها تاكید كردم كه فضای گفت‌وگویی كه پیش از این برای من هم وجود نداشت در حال حاضر برای مخالفین هم وجود دارد و دولت جدید حتی به گفت‌وگو با آمریكا هم اعتقاد دارد و بر همین اساس می‌تواند به بهبود اوضاع در اینجا هم امیدوار بود البته من هنوز هم ناامید نیستم كه پیام‌های ما روی جیش‌العدل تاثیر بگذارد و دست از توسل به خشونت برای رسیدن به اهداف خود بردارند.

در جریان همین داستان هم آنچه كه این گروه مطرح كردند آزادی زندانی‌هایشان بود كه با موافقت ما روبه‌رو نشد.

حقیقت این است كه این گروه تا مدتی قبل حامی چندانی نداشت و حتی بر اساس اطلاعات ما سختی‌های مالی را هم در دوره‌ای تحمل كرده‌اند اما پس از اختلاف‌هایی كه در سوریه و عراق به وجود آمده است این گروه هم حامیان مالی پیدا كرده است كه به آنها كمك می‌كنند. من دقیق نمی‌دانم كدام كشورها اما می‌دانم كه از ناحیه برخی كشورهای عربی با آنها ارتباط‌هایی گرفته شده است.

نه افغانستان و نه پاكستان هیچ كدام توانایی مهار جیش‌العدل را ندارند. منطقه بلوچستان پاكستان 45درصد از خاك این كشور را شامل می‌شود و علاوه بر اینكه بخش‌هایی از آن صعب‌العبور است، مساله دیگری هم كه وجود دارد این است كه بلوچ‌های پاكستان هم داعیه‌دار جدایی از اسلام‌آباد هستند و فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه‌ای را دنبال می‌كنند. پاكستان از عهده كنترل منطقه‌ای تا این حد وسیع برنمی‌آید.

كشورهای غربی نه‌تنها از این نزاع استفاده می‌كنند كه در راستای تقویت آن هم گام برمی‌دارند. حقیقت این است كه این كشورها توان حل این موضوع را دارند اما گامی برنمی‌دارند. آمریكا، روسیه و اروپا در جهان اسلام ابتدا به دنبال تامین منافع خود و پس از آن تامین امنیت اسراییل هستند.

 

مساله عراق و سوریه را آمریكا نمی‌تواند حل كند چرا كه شاید كشورهای غربی نفعی هم در این بحران‌ها داشته باشند. در حال حاضر گفته می‌شود كه گروه‌های تروریستی و تكفیری در عراق و سوریه فعال هستند و من هم این نكته را قبول دارم اما اگر مردم سوریه و عراق باب گفت‌وگو با هم را باز كنند، این گروه‌های تروریستی هم راهی جز ترك این كشورها نخواهند داشت.

اخبار سیاسی - دیپلماسی ایرانی


ویدیو مرتبط :
مولوی عبدالحمید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مولوی عبدالحمید چرا از روزهای اول برای آزادی مرزبانان اقدام نکرد؟



اخبار,اخبار سیاسی,آزادی مرزبانان

 

اخبارسیاسی - مولوی عبدالحمید چرا از روزهای اول برای آزادی مرزبانان اقدام نکرد؟/جیش‌العدل حق باج‌خواهی ندارد

سومین و مهمترین نکته اینست که انتظار اکید از علمای اهل سنت و شخص امام جمعه اهل سنت زاهدان اینست که تمام توان خود را در جهت اصلاح آن دسته از جوانان استان خود که مرتکب اقدامات شرورانه می‌شوند بکار بگیرند و این لکه ننگ را از پیشانی مجموعه سیستان و بلوچستان پاک نمایند

 روزنامه جمهوری اسلامی در ستون سرمقاله امروز خود نوشت:

4 مرزبان ایرانی که در تاریخ 17 بهمن گذشته عناصر گروهک تروریستی موسوم به "جیش العدل" آنها را ربوده بودند، سرانجام این هفته با اعمال نفوذ مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان آزاد و دیروز وارد خاک کشور شدند. نقش انکارناپذیر مولوی عبدالحمید در آزادی این 4 مرزبان، نکاتی را به همراه دارد که توجه به آنها حائز اهمیت است.

اولین نکته اینست که مولوی عبدالحمید چرا در همان روزهای اول بعد از ربوده شدن مرزبانان برای نجات آنها اقدام نکرد؟ کسی که قدرت اعمال نفوذ در گروهک تروریستی جیش العدل را دارد و در عمل نشان می‌دهد که مایل به حل مشکل است می‌تواند این اقدام را سریع‌تر و در روزهای اول انجام دهد و اجازه بروز عوارض منفی و ضایعات مترتب بر این اقدام تروریستی را ندهد.

دوم اینکه گروهک تروریستی جیش العدل در اطلاعیه‌ای که به مناسبت آزادسازی مرزبانان ربوده شده منتشر شد اعلام کرده است: "علمای اهل سنت که دارای جایگاه بزرگی در جامعه اهل سنت ایران هستند، از ابتدای ماجرا، میانجی‌گری کرده و سعی کردند این ماجرا به خیر و خوبی حل شود که نهایتاً شورای مرکزی و رهبری سازمان جیش العدل رأی به آزادی نظامیان داده و آنها را تحویل هیأت اعزامی دادند.

 

این تصمیم خالصانه در پاسخ به مطالبه علمای اهل سنت و در راستای نشان دادن حسن نیت و انسان دوستی اتخاذ شد تا ایران هم در راستای آزادی زندانیان اهل سنت گام بردارد و در غیر اینصورت بر مشکلات و مسائل منطقه افزوده خواهد شد و این آخرین اقدام در نوعش نخواهد بود."

قسمت اول این اطلاعیه نشان می‌دهد تماس علمای اهل سنت و شخص امام جمعه اهل سنت زاهدان با ربایندگان مرزبانان از همان روزهای اول برقرار بوده، به همین دلیل انتظار این بود که اجازه نمی‌دادند یکی از این مرزبانان به شهادت برسد. قسمت دوم اطلاعیه نیز نشان می‌دهد تروریست‌های رباینده مرزبانان، خود را طلبکار می‌دانند و در مقابل آزادسازی مرزبانان انتظار دارند علمای اهل سنت برای آزادی زندانیان وابسته به این گروهک، که آنها را به غلط و با سوءاستفاده از فرصت "زندانیان اهل سنت" می‌نامند، کمک نمایند.

این، یک توقع بیجا و نوعی باج‌خواهی است. زیرا گروهک تروریستی موسوم به جیش العدل، با مطرح کردن این توقع، از یکطرف آزادسازی سربازان بی‌گناهی که درحال انجام وظیفه مرزداری ربوده شده‌اند را یک امتیازدهی تلقی می‌کند و حتی از به شهادت رساندن یکی از مرزبانان بی‌گناه که یک جنایت آشکاراست سخنی به میان نمی‌آورد و از طرف دیگر، زندانیان مجرم وابسته به خود، که به جرم اقدامات تروریستی در زندان به سر می‌برند، را با مرزبانانی که مشغول خدمت به وطن بودند و در یک عملیات تروریستی ربوده شده‌اند، یکسان می‌پندارد!

 

قطعاً این بخش از اطلاعیه گروهک تروریستی موسوم به جیش العدل، دارای محتوای تروریستی، خلاف قانون و ترویج خوی جنایتکارانه است و علمای اهل سنت با توجه به تعالیم نورانی اسلام باید آن را محکوم کنند و با انتشار اطلاعیه و ایراد سخنرانی اقدام به پاسخگوئی نمایند و بر این نکته نیز تکیه کنند که نظام جمهوری اسلامی با اهل سنت مشکلی ندارد و زندانیان مورد اشاره گروهک جیش العدل اشرار وابسته به این گروهک هستند.

سومین و مهمترین نکته اینست که انتظار اکید از علمای اهل سنت و شخص امام جمعه اهل سنت زاهدان اینست که تمام توان خود را در جهت اصلاح آن دسته از جوانان استان خود که مرتکب اقدامات شرورانه می‌شوند بکار بگیرند و این لکه ننگ را از پیشانی مجموعه سیستان و بلوچستان پاک نمایند.

 

وجود افراد شروری همچون عبدالمالک ریگی معدوم و بقایای گروهک تروریستی وابسته به او که مزدورانی برای تأمین اهداف بیگانگان هستند و برای ایجاد ناامنی در کشور اسلامی ایران به نقشه راه ترسیم شده توسط دستگاه‌های جاسوسی و اطلاعاتی استکباری و بعضی دولت‌های منطقه عمل می‌کنند، برای استان بزرگ سیستان و بلوچستان، که مردمی با ایمان، مقاوم و سخت کوش دارد، قابل قبول نیست.

 

اگر این گروهک تروریستی اعتراف نمی‌کرد که برای علمای اهل سنت احترام قائل است و اگر امام جمعه اهل سنت زاهدان اعلام نمی‌کرد که در جریان جزئیات آزادی مرزبانان قرار دارد و برای ورود همراه با امنیت آنان به کشور به مسئولین مربوطه کمک کرده، شاید انتظاری از علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان و شخص مولوی عبدالحمید برای مهار تروریست‌ها و جلوگیری از شرارت‌های آنها وجود نداشت، ولی با توجه به واقعیت‌های یاد شده این انتظار وجود دارد که علمای اهل سنت و شخص امام جمعه زاهدان با نفوذی که در اشرار دارند برای ریشه کن کردن شرارت‌ها و پاک کردن لکه ننگ تروریسم از دامن استان بزرگ و مؤمن پرور سیستان و بلوچستان تلاش نمایند.

 

آنها قطعاً می‌دانند که نظام جمهوری اسلامی هرگز در برابر باج‌خواهی اربابان بزرگ اشرار یعنی سران استکبار جهانی تسلیم نشده و نخواهد شد چه رسد به دست نشاندگان حقیر آنها که اصولاً به حساب نمی‌آیند.

بنابر این، ادامه شرارت‌ها در استان سیستان و بلوچستان ضمن اینکه راه به جائی نخواهد برد، فقط لکه ننگی بر پیشانی و دامن این استان خواهد بود، استانی که نباید اجازه داده شود جایگاه والایش به چنین لکه‌هائی آلوده گردد.

از شخص مولوی عبدالحمید این انتظار وجود دارد که با تلاش مستمر خود، استان سیستان و بلوچستان را از وجود اشرار و تروریست‌ها پاک کند تا این تهمت ناروا متوجه وی نباشد که در موارد بحرانی با استفاده از نفوذ خود بر اشرار، تلاش می‌کند توجه دولتمردان جمهوری اسلامی را برای گرفتن امتیازاتی به نفع خود جلب نماید.

 

امام جمعه زاهدان، هنگامی حسن نیت کامل خود را می‌تواند به اثبات برساند که تمام توان خود را در جهت ریشه‌کن ساختن اشرار از استان سرفراز سیستان و بلوچستان بکار گیرد و کاری کند که این استان از لوث وجود آنان پاک شود.

اخبار سیاسی - جمهوری اسلامی