اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ناپدید شدن ۶۰ هزار میلیارد تومان



اخبار ,اخبار اقتصادی ,افت بورس

 

اخبار اقتصادی - ناپدید شدن ۶۰ هزار میلیارد تومان

علی صالح‌آبادی بعد از آنکه تقریبا همه پروژه‌های مهار افت بورس در چند ماه اخیر به شکست منتهی شده است در توجیه از دست رفتن 60 هزار میلیارد تومانی ارزش بورس می‌گوید که «رکود» عمومی حاکم بر اقتصاد ایران عامل اصلی از دست رفتن سرمایه‌های مردم است.

خیلی وقت است که دیگر بورس، بورس نیست. وقتی بسیج دولت و مجلس برای نجات این بازار هم نتوانست در عمل به رونق خرید و فروش سهام در تالار شیشه‌ای منتهی شود و حتی بالا و پایین رفتن‌های رییس سازمان بورس در راهروهای مجلس فقط به ارایه آمار و نه پاسخگویی شفاف ختم شد. مشخص بود که دوای درد سهامداران فقط حرف زدن نیست و در عمل هم باید اتفاقاتی بیفتد.

به گزارش جهان صنعت، بورس از ابتدای سال تا به حال نزدیک به 60 هزار میلیارد تومان ارزش خود را از دست داده است. این عدد یعنی 20 برابر بیشتر از اختلاس سه هزار میلیارد تومانی که بزرگ‌ترین فساد مالی در تاریخ ایران را شکل داد  که تا مدت‌ها بر سر زبان‌ها بود و تا به امروز فعلا به اعدام یک نفر منتهی شده است. یا اگر بخواهیم بیشتر به ابعاد ریزش سرمایه‌ها از بورس اشاره کنیم باید بگوییم 60 هزار میلیارد تومان دقیقا رقم بدهی دولت به بانک‌هاست که اخیرا از سوی وزیر اقتصاد اعلام شده است. این 60 هزار میلیارد تومان در کمتر از شش ماه در بورس دود شده و به آسمان رفته است.

سهامداران و سرمایه‌گذاران ایرانی آنچنان مبهوت از دست دادن سرمایه‌های خود شده‌اند که گویی در تالار شیشه‌ای چشم‌هایشان نسبت به اعداد قرمز رنگ منفی حساسیت خود را از دست داده است. اما در این سو علی صالح‌آبادی بعد از آنکه تقریبا همه پروژه‌های مهار افت بورس در چند ماه اخیر به شکست منتهی شده است در توجیه از دست رفتن 60 هزار میلیارد تومانی ارزش بورس می‌گوید که «رکود» عمومی حاکم بر اقتصاد ایران عامل اصلی از دست رفتن سرمایه‌های مردم است.

حال این پرسش پیش می‌آید که چگونه در سال 92 که اقتصاد ایران در «رکود» غرق شده بود و همانند حال پارامترهای کلان همانند تورم، رشد اقتصادی و... بار منفی کمتر و حتی مثبتی نداشتند، در بورس غوغایی به پا شده بود و شاخص کل، ارزش بازار، قیمت سهام، بازدهی و... بازار سهام به بالاترین حد تاریخی خود رسید اما حالا در شرایطی برعکس و متعادل «رکود» عامل کاهش 60 هزار میلیارد تومانی ارزش بورس عنوان می‌شود؟ مشخص است که باز هم جریان انحرافی در جهت ریشه‌یابی صحیح این اتفاق شکل گرفته است و از شفاف‌سازی و برنامه‌های اجرایی همه‌جانبه برای نجات بورس در سطوح خرد و کلان خبری نیست. اینکه تا چه زمانی وضعیت فعلی ادامه خواهد یافت را نمی‌توان حدس زد اما می‌توان این حدس را زد که صبر و تحمل سهامداران هم تا ابد نخواهد بود.
اخبار اقتصادی - جهان صنعت

 


ویدیو مرتبط :
‫در ایتالیا 28 هزار کودک آواره ناپدید شده اند‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خبر افزایش یارانه نقدی به ۶۰ هزار تومان و سكوت و تكذیب مسئولان



 

 

خبر افزایش یارانه نقدی به ۶۰ هزار تومان و سكوت و تكذیب مسئولان

 

در حالی از برخی مسئولان ارشد دولت خبر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در نیمه دوم سال و افزایش یارانه نقدی به ۶۰ هزار تومان به گوش می رسد، كه برخی مسئولان مرتبط در این باره سكوت كرده اند و رئیس كل بانك مركزی گفته است، چنین مساله ای در دولت مطرح نشده است.

 

گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس حاكی است، یكی از مقامات ارشد دولت به تازگی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در نیمه دوم امسال و افزایش میزان یارانه نقدی به ۶۰ هزار تومان برای هر نفر خبر داده است.

پیگیری خبرنگار فارس از مسئولین مرتبط با این موضوع در دولت از جمله فرزین دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها و مرادی مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه ها به نتیجه نرسید و تماسهای تلفتی فارس به این دو مقام مسئول بی پاسخ ماند.

البته خبرنگار فارس مایوس نشد و برای تائید یا تكذیب خبر به دیگر مسئولان كابینه متوسل شد. در این رابطه محمود بهمنی رئیس كل بانك مركزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال كه آیا این مساله را تائید می كنید یا خیر؟ گفت: افزایش یارانه به ۶۰ هزار تومان در دولت مطرح نشده است و من هم چیزی نشنیده ام.

تلاش خبرنگار فارس برای پیگیری این مساله از دیگر مسئولان ادامه دارد.

پیش از این محمدرضا فرزین دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها در پاسخ به پرسش خبرگزاری فارس كه گفت، اخیرا یكی از استانداران كشور از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در آذرماه امسال خبر داده است، اظهار داشت: من این خبر را تكذیب می كنم،مردم باید اخبار هدفمندی یارانه ها را از مراجع رسمی آن دنبال كنند.

فرزین افزود: من قبلا نیز گفته ام، ما در حال بررسی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها هستیم اما هنوز به جمع بندی نرسیده ایم و اگر به جمع بندی برسیم، قبل از اجراء اطلاع رسانی لازم را انجام خواهیم داد.

فرزین تاكید كرد: دولت در حال حاضر هیچ برنامه مشخصی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در سال جاری ندارد...../ فارس