اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نانی از سفره انتخابات!



 اخبار اجتماعی ,خبرهای  اجتماعی,تبلیغات انتخاباتی

 با فرا رسیدن ایام تبلیغات انتخاباتی بازار برخی مشاغل داغ شده و رونق عجیبی پیدا می‌کند. به گونه‌ای که اگر انتخابات برای هیچکس آب نداشته باشد برای این افراد نان دارد! مشاغلی همچون چاپخانه‌داران، تراکت پخش‌کن‌ها، صاحبان تالارها، رستوران‌ها و سالن‌های همایش، پیک‌موتوری، رانندگان و ..... با افزایش ناگهانی دستمزد خود در این ایام بعد از اینکه صحبت از همکاری با کاندیداهای انتخاباتی به میان می‌آید، نرخ خدمات خود را گاه به دلار برآورد می‌کنند و معتقدند که سفره‌ای این وسط باز شده و باید تا می‌توانیم از آن بهره ببریم.

پوستر، تراکت، بنر
وقتی صحبت از شغل‌های انتخاباتی می‌شود، پیش از همه چاپخانه‌داران و دارندگان دستگاه‌های چاپ فلکسی و بنر به ذهن می‌آیند. با توجه به ارائه اقلام تبلیغاتی متنوع در قالب تراکت، پوستر و بنرهای انتخاباتی، سر این قشر بسیار شلوغ است. اگر برخی کاندیداها از پرداخت سایر هزینه‌های انتخاباتی صرفه‌نظر کنند اما در سراسر کشور چاپ عکس و بنر تبلیغاتی اولین و مهم‌ترین اقدام هر کاندیدای انتخاباتی بوده که برای عقب نماندن از رقبا و معرفی صحیح خود به عموم نمی‌توانند از آن صرفه‌نظر کنند.


ژست گرفتن برای عکس انتخاباتی
برای چاپ نام و مشخصات کاندیداها روی بنر و پوستر و تراکت‌ها، اغلب به عکسی از کاندیدای موردنظر هم نیاز است. همین موضوع است که پای کاندیداها را به آتلیه‌های عکاسی باز می‌کند.هر چند این روزها برخی هستند که صرف داشتن یک دوربین عکاسی دیجیتال، خود را عکاس می‌دانند و بعضی کاندیداها با استفاده از این عکاسان، سعی می‌کنند هزینه‌های انتخاباتی خود را کاهش دهند. در این میان، اغلب ژست‌های خاصی که عکاسان به سوژه‌های روز خود برای عکاسی پیشنهاد می‌دهند، جالب توجه هستند و می‌توان نتیجه آن‌ها را در اقلام تبلیغاتی مشاهده کرد.


تراکت‌پخش‌کن‌ها مشغول کارند
تبلیغات چاپی کاندیداها، یا باید توسط تراکت‌پخش‌کن‌ها توزیع شده و بر در و دیوار چسبانده شوند و یا اگر به شکل بنر باشند، باید روی داربست‌هایی نصب شوند. این موضوع باعث می‌شود که کار تراکت‌پخش‌کن‌ها و داربست‌زن‌ها در ایام انتخابات به اصطلاح بگیرد. ستادهای انتخاباتی کاندیداها معمولا از چند وقت قبل از آغاز زمان تبلیغات، تراکت‌پخش‌کن‌های موردنیازشان را جذب می‌کنند. در این میان، برخی از تراکت‌پخش‌کن‌ها با چند ستاد انتخاباتی همکاری می‌کنند تا حداکثر استفاده را از زمان ببرند. هرچند این روزها این شغل برای خودش ردیفی را در راهنما‌های شغلی باز کرده است، اما برخی نیز صرفا در ایام انتخابات به این کار می‌پردازند. فعالیت تراکت‌پخش‌کن‌های انتخاباتی در ایام تبلیغات کاندیداها شب و روز نمی‌شناسد و گاهی اوقات صبح از خواب بیدار می‌شوید و پا به خیابان می‌گذارید، با مشاهده تغییرات در تبلیغات نصب شده بر در و دیوار، می‌فهمید که وقتی شما خواب بودید، تراکت‌پخش‌کن‌ها بیدار بوده‌اند! در مورد این شغل، نصب برخی اقلام انتخاباتی در مکان‌های خطرناک و بعضا محیرالعقول از جمله نکات جالب توجه است.
رانندگی انتخاباتی!
پیک‌های موتوری و رانندگان در اختیار نیز در ایام انتخابات بیشتر از هر زمان دیگری می‌توانند درآمد کسب کنند. البته افرادی که در این حوزه فعال هستند در صورتی می‌توانند از این شانس برخوردار شوند که اتومبیل‌های حاضر در ستادهای انتخاباتی برای انجام برنامه‌های تبلیغاتی کفایت نکرده و به رانندگان بیشتری نیاز داشته باشند. در این شرایط اینکه قرعه به نام چه کسانی بیفتد کاملا به شانس آنها بستگی دارد و غالبا دامنه فعالیت آنها به صورت پوشش منطقه‌ای یا بر اساس آنچه ستادهای انتخاباتی برای آنها برنامه‌ریزی می‌کنند، تعیین می‌شود.


روزنامه‌نگاران، طراحان گرافیک و مشاوران روابط عمومی
در کنار مشاغل فوق‌الذکر تعدادی مشاغل هم وجود دارند که تنها در زمان تبلیغات انتخاباتی اعتبار دارند و در این موعد هم شکل می‌گیرند و عمر آنها از آغاز برنامه‌های انتخاباتی تا روز برگزاری انتخابات است. یکی از مهم‌ترین این مشاغل مشاوره و طراح تبلیغات است که غالبا فعالان روابط عمومی، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران عهده‌دار آن می‌شوند. البته فعالیت این دسته غالبا از ماه‌ها و گاه سال‌ها قبل از برگزاری انتخابات آغاز می‌شود. تنظیم شعار انتخاباتی، متن مصاحبه‌ها، هماهنگی برای برگزاری نشست‌های خبری، بازدید از اماکن مختلف به ویژه دفاتر رسانه‌ها از جمله وظایف این افراد است که به طور قطع دریافت دستمزدهای هنگفت و بهره‌مندی از امتیازهای ویژه را برای آنها به همراه دارد و در صورت موفقیت کاندیدای مورد حمایت آنها به عنوان مشاور با وی وارد خانه ملت خواهند شد.

 

طراحان گرافیک نیز از دیگر افرادی هستند که می‌توانند شانس بسیاری برای همکاری با کاندیداهای انتخاباتی داشته باشند ‌‌و از این خوانی که گسترده شده لقمه نانی بس چرب بردارند. همچنین کسانی که صفحه‌آرایی ویژه‌نامه‌هایی را برای کاندیداها انجام می‌دهند و طراحان سایت‌های اینترنتی که سایت‌های کاندیداها را طراحی می‌کنند، در زمره کسانی هستند که شاید در این فرصت به درآمدی اضافه برسند. خبرنگاران حتی اگر در ستادهای انتخاباتی فعالیت نکنند، با توجه به حجم بالای اخبار انتخاباتی و برنامه‌های مختلف، بسیار پرکار خواهند بود؛ اما این که این پرکاری بتواند درآمد اضافه‌ای برای این قشر داشته باشد، بستگی به مسائل مختلفی دارد. رپرتاژ آگهی‌ها و چاپ آگهی‌های تبلیغاتی در رسانه‌ها نیز می‌تواند کمی چپ مالی رسانه‌ها را در ایام انتخابات پر کند.


سفره‌های انتخاباتی
صاحبان کترینگ‌ها، رستوران‌ها و سالن‌های همایش و اجتماعات نیز از دیگر مشاغلی هستند که در ایام انتخابات نانشان در روغن است. همایش‌ها و جلسات انتخاباتی نیاز به مکانی برای جمع شدن هواداران کاندیداها دارند و در عین حال ستادهای انتخاباتی اغلب ناچارند برای اعضای خود ناهار و شام تدارک ببینند. در این میان برخی کاندیداها بنا به شیوه‌ای که مدت‌هاست در ایران مرسوم بوده است، سعی می‌کنند به اصطلاح رای‌دهندگان را نمک‌گیر کنند. در ایام انتخابات، پهن‌کردن سفره‌های انتخاباتی یکی از شیوه‌های سنتی جمع‌آوری رای است؛ سفره‌هایی که در آن‌ها از ساندویچ تا کباب‌های اعیانی سرو می‌شود. در مجموع این رفتارها می‌تواند بازار صاحبان مشاغل خدماتی مرتبط را برای مدتی گرم کند.


سقفی برای ستاد!
برخی کاندیداها با داشتن دوست و آشنایان فراوان، از مکان‌هایی که این حامیان در ایام انتخابات در اختیارشان می‌گذارند برای محل ستادهای انتخاباتی استفاده می‌کنند. با این حال هستند کاندیداهایی که برای ستادهای انتخاباتی خود مجبور به اجاره مغازه‌ها و ساختمان‌ها می‌شوند. در این میان هم صاحبان این املاک و هم مشاوران املاک می‌توانند از شرایط استفاده کنند و از کلاه انتخابات برای خود نمدی برگیرند. بعضی از این افراد هم از شرایط سوءاستفاده کرده و برای اینکه املاک و مغازه‌های خالی خود را به عنوان ستاد و یا محل تبلیغ در اختیار کاندیداها و یا طرفداران آنها قرار بدهند، رقم‌های بالایی را طلب می‌کنند که گاه به اندازه 10 سال اجاره یا رهن این مغازه‌ها خواهد بود. این موضوع به ویژه در شهرستان‌ها به وفور اتفاق می‌افتد.


 اخبار  اجتماعی  -  ابتکار /مرضیه جلیلی


ویدیو مرتبط :
تکه نانی که ز دستت فِتاد نان وسط سفره هستی نهاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا دوست داریدمعانی اجزای سفره عقد رابدانید؟



 

کاربران عزیز دوست دارید مفهوم اجزایی که داخل سفره عقد می گذارند را بدانید پس مطلب مرا حتما بخوانید و عکس های آن را ببینید . هر کدام از اجزای سفره عقد، پر از معناهاي ويژه و زيبا است كه هركدام پيامي را به همراه خود دارند. اما این مفاهیم چیستند و دقیقا نشانه‌ی چه چیزهایی هستند؟سفره‌ای به نام سفره عقد، به گواهي تاريخ، يكي از آداب و رسوم پيشينيان ما بوده كه اجزاي آن نماد آرزوهاي خوب براي يك زندگي مشترك است. ان سفره به خصوص در قرن‌های اخیر هویتی ممزوج با هویت اسلامی ایرانیان یافته است و همچون سفره هفت‌سین، ایرانی-اسلامی محسوب می‌شود که ریشه در ایران قبل از اسلام دارد.

 

سفره عقد

 

سفره عقد در مراسم عقد پهن مي شود و عروس و داماد بر سر آن مي نشينند و در مقابل قرآن به خطبه عقد گوش مي دهند و رسما زن و شوهر می شوند.

 

هر کدام از اجزای سفره عقد، پر از معناهاي ويژه و زيبا است كه هركدام پيامي را به همراه خود دارند. اما این مفاهیم چیستند و دقیقا نشانه‌ی چه چیزهایی هستند؟ ما در این باره با خانم سپیده درویش محمدی یکی از متخصصین سفره عقد و سفره‌های مذهبی به گفتگو نشسته‌ایم تا با اجزای سفره عقد بیشتر آشنا شویم.

 

 

سفره عقد:


سفره عقد معمولا شامل پارچه‌اي است كه طبق ذوق و سلیقه طراح آن پهن مي شود و تمامي اجزا بر روي آن قرار مي گيرند.

 

 

آينه و شمعدان:


آينه و شمعدان که از ارکان خرید عقد نیز هست و در خطبه عقد نیز عنوان می‌شود که همه میدانند قرآن مجيد کتاب آسمانی مسلمانان و نمادی برای تحکیم ازدواج است از مهمترین ارکان سفره عقد است. همچنین آينه در بالاي سفره، روبه روي عروس و داماد قرار داده مي شود تا آنها يكديگر را در آينه ببينند تا دل هايشان نسبت به هم مانند آينه صاف و زلال باشد. و يك جفت شمعدان كه در دو طرف آينه قرار مي گيرند كه شمع هاي روشن شمعدان ها نمايانگر روشنايي و گرمي پيوند عقد بين عروس و داماد است.

 

 

شاخه نبات:


شاخه نبات نیز که در خطبه عقد همیشه شنیده می‌شود و به عنوان شيريني دوران زندگي است و طراحی‌های بسیار متنوعی بر روی شاخه نبات می‌شود که یکی از عناصر زیبای هر سفره عقدی است.

 

 

نان و پنير و سبزي:


براي بركت زندگي در سفره استفاده مي شود و اغلب اوقات در كنار نان، پنير مي گذارند و آن را نشانه وسعت روزي مي دانند و سبزي هم نشانه سرسبزي و سلامتي است. یکی از مهمترین تخصص‌ةای یک طراح سفره عقد سبزی آرایی است یک طراح با سلیقه و هنر خویش این عناصر را در کنار هم قرار می‌دهد.

 

 

عسل:


مراسم عسل در دهان گداشتن عروس و داماد برای شیرین‌کامی و زندگی شیرین زوجین است. همانطور که این مراسم از قسمتهای مهم است چیدمان و دکوراسیون ظرف عسل باید با ذوق و سلیقه خوبی درست شود.

 

 

تخم مرغ:


نمادي از تداوم نسل است و تعداد آن بستگي به طراحی سفره دارد. چیدمان و تزئین تخم‌مرغ نیز بسیار متنوع است.

 

 

سكه:


سكه نمادي براي افزايش رزق و روزي عروس و داماد است که معمولا از سكه هايي با رنگ مجازي طلايي در سفره استفاده می‌شود. سکه به خاطر رنگ طلایی که دارد در سفره می‌درخشد و باید خیلی خوب و متناسب تزئین شود.

 

 

گردو، بادام و فندق:


وجود گردو، بادام و فندق را ني نشانی از گسترده بودن سفره عقد به علت خوراكي هاي مقوي الهي مي دانند. برخی هم عقیده دارند درخت گردو عمر طولانی دارد و گردو نمادی برای طول عمر عروس و داماد است.

میوه: ميوه هاي رنگيني مانند انار و سيب سرخ يا ميوه هاي ديگر به منزله برخورداري عروس و داماد از همه نعمت هاي طبيعي خداوند است. که امروزه در سفره عقد از میوه‌هایی مثل آناناس به خاطر زیبایی که دارد نیز استفاده می‌شود.

 

 

گل:


گل نماد طراوت ، شادابي و زیبایی است . یکی دیگر از مهارت‌های طراحان سفره عقد گل‌آرایی است. در این بخش هر طراح به سلیقه و ذوق خود هنرمایی می‌کند.

 

 

حلقه:


همانطور که حلقه از اجزای مهم ازدواج است در سفره عقد نیز از اجزای مهم حساب مي آيد. مراسم حلقه دست کردن عروس و داماد در کنار سفره عقد نیز از مراسم‌های مهم است و چیدمان و تزئین جعبه حلقه‌ها بسیار مهم است.

 

 

اسپند:


دود كردن اسپند برای دور شدن چشم حسود در آیین ما جایی ویژه دارد و در کنار سفره عقد بر بالای سر عرو و داماد نیز صورت می‌گیرد.

 

 

كله قند:


در مراسم عقد خانم‌های خوشبخت بر روی پارچه سفیدی بر سر عروس و داماد کله قند می‌سایند که نمايانگر باريدن شادي و شيريني بر سر آنها است. در مراسم عقدکنان معمولا به رسم یادگاری از پیوند ازدواج عروس و داماد هدیه‌ای به مهمانان داده می‌شود. این هدیه‌ها نیز با توجه به تناسبات و طراحی سفره عقد در ظرفی قرار داده می‌شود و پس از مراسم عروسی توسط عروس به مهمانان داده می‌شود.

 

اما میهمانان نیز از اين جشن دست خالي بر نمي گردند زيرا عروس و داماد به رسم يادگاري تحفه اي به آنها هديه مي دهند.

 

انواع سفره عقد امیدوارم خوشتان بیاید.

 

سفره عقد

 

 

گل زیبا

 

 

سفره عقد

 

 

گل زیبا

 

 

سفره عقد

 

 

گل زیبا

 

 

سفره عقد

 

 

گل

 

 

سفره عقد

 

 

گل

 

 

سفره عقد

 

 

گل

 

 

سفره عقد

 

 

گل

 

 

سفره عقد

 

 

گل

 

 

مجلس عقد

 

 

گل

 

 

مجلس عقد