اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نام قاتل شاه «اسماعیل» بر روی یک پل!


نامگذاری پروژه ساخت بزرگترین و عریض‌ترین پل ترکیه به نام «یاووز سلطان سلیم» خشم گروه‌های زیادی از کردهای علوی و منتقدان نخست‌وزیر ترکیه را برانگیخت.

خبرگزاری فارس: نامگذاری پروژه ساخت بزرگترین و عریض‌ترین پل ترکیه به نام «یاووز سلطان سلیم» خشم گروه‌های زیادی از کردهای علوی و منتقدان نخست‌وزیر ترکیه را برانگیخت.
 
 کُردهای علوی بر این باورند که یاووز سلطان سلیم خون هزاران علوی را ریخته و نباید بزرگترین پل ترکیه به نام او شود.

«حسین آیگون» نماینده «درسیم» و از سیاستمداران کُرد علوی اعلام کرده که یاووز سلطان سلیم خون هزاران علوی را ریخته و نباید بزرگترین پل ترکیه با نام او نامگذاری شود. وی همچنین به این موضوع اشاره کرده که دولت اردوغان با این اقدام خود نشان داده که برای برادری بین علویان و اهل سنت، پشیزی ارزش قائل نیست و ترجیح می دهد نام یک جلاد را در ذهن نسل‌های آتی حک کند.

«گلتن کشاناک» از سران حزب صلح و دموکراسی پیشنهاد کرد که این پل به نام «یونس امره» شاعر و عارف نامدار ترکیه نامگذاری شود اما «صلاح الدین دمیرتاش» رهبر همین حزب با ادبیاتی کنایی گفت: بهتر بود اردوغان نام خود را به عنوان آخرین پادشاه ترکیه بر روی این پل می‌گذاشت.

کردپرس نوشت: برخی دیگر از تحلیل گران سیاسی ترکیه این اقدام اردوغان را ارسال یک پیام سیاسی ویژه برای ایران و سوریه دانستند و چنین نوشتند که در این موقعیت خاص اطلاق نام قاتل شاه «اسماعیل صفوی» و قاتل علویان، پیام‌های ویژه ای برای تهران و دمشق دارد اما «احمد کچک» از تحلیلگران نزدیک به دولت در روزنامه ستار، ارائه چنین نظراتی را کم لطفی در حق دولت دانست.

احمد هاکان تحلیل گر برجسته حریت، این اقدام اردوغان را بی نزاکتی و تلاش برای تحقیر علویان ترکیه دانسته و اعلام کرد که نام مولانا جلال الدین رومی، می توانست بهترین انتخاب ممکن برای این پل باشد.

«طاها آک یول» از دیگر تحلیل‌گران حریت که اتفاقا ارتباط نزدیکی با اردوغان دارد، در تحلیل امروز خود، نامگذاری این پل را مصداق بی سلیقگی دانسته و اعلام کرد که این برخورد باعث می شود که بخش قابل توجهی از علویان ترکیه از دولت دلخور شوند.

در ترکیه بین 15 تا 20 میلیون علوی زندگی می کنند که دست کم 3 میلیون از آنها، از کردهای علوی هستند و اغلب علویان ترک و کُرد، آرای خود را به حزب جمهوری خلق می دهند.


ویدیو مرتبط :
قوم قاتل - اسماعیل شفیعی سروستانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قاتل حادثه پل مدیریت اعدام شد



 

 

قاتل حادثه پل مدیریت اعدام شد

 

بامداد امروز عامل قتل در پل مدیریت در ملاءعام به دار مجازات آویخته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، "کوشا" عامل قتل "مهسا" در منطقه پل مدیریت در ملأعام به دار مجازات آویخته شد.

بر اساس این گزارش، کوشا جوان ۱۵ تیرماه سال جاری در منطقه پل مدیریت دختر جوانی را به نام "مهسا" با ضربات متعدد چاقو به قتل رساند که بامداد امروز حکم قصاص در ملأعام درباره او اجرا شد.

کوشا از سوی شعبه ۷۴ دادگاه کیفری به قصاص محکوم شد و پس از تائید حکم از سوی دیوان عالی کشور طناب سرمه ای اعدام به گردن وی افتاد و زندگی او پیش از طلوع آفتاب به پایان رسید.../تحلیل:مهر