اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نامگذاری یک خیابان به نام دهخدا در تهران


عضو شورای اسلامی شهر تهران به بهانه شصتمین سالگرد در گذشت علی اکبر دهخدا پیشنهاد داد خیابانی به نام او در تهران نام گذاری شود.

خبرگزاری مهر: عضو شورای اسلامی شهر تهران به بهانه شصتمین سالگرد در گذشت علی اکبر دهخدا پیشنهاد داد خیابانی به نام او در تهران نام گذاری شود.

احمد مسجد جامعی با اشاره به فعالیت ها و اثر جهانی لغت نامه دهخدا که از علامه علی اکبر دهخدا بر جای مانده است، افزود: حیف است که در سطح شهر تهران خیابانی برازنده این استاد بزرگ، نام گذاری نشده است.

وی پیشنها داد با توجه به اینکه در آستانه شصتمین سالگرد در گذشت این علامه ادبیات فارسی قرار داریم خیابانی به نام ایشان نام گذاری شود.


ویدیو مرتبط :
نامگذاری خیابان تبریز در گنجه جمهوری آذربایجان Ganja

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا خیابان های تهران با اعداد نامگذاری نمی شود؟



اخبار,اخبار اجتماعی , شورای شهر تهران

نام خیابانها، معابر و امکان تهران، گاهی عوض می شود و مردم از خود می پرسند چرا نامها تغییر کرده، یک عضو شورای شهر تهران درباره تغییر نام خیابانها توضیح داده است.

به گزارش خبرآنلاین، مجتبی شاکری، رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران درباره اینکه چرا خیابانهای تهران را با اعداد نامگذاری نکرده اند، در کافه خبر گفت: اسامی که با عدد ساخته می شوند انتقال هویت نمی کند. اگر نام عددی روی خیابان گذاشتن، خوب است اصلا بیایید با کد ملی همدیگر را صدا بزنیم. یا با حروف ابجد نماز بخواهیم. عدد، فرهنگسازی نمی کند بگوییم خیابان چهلم یا کوچه بیستم.

 

نه، این فرهنگسازی مهم است، نماینده های مجلس، این تقاضا را داشتند و گفتند خیلی از قومیتها که در تهران هستند، باید هویت داشته باشند. در صحن شورا هم این پیشنهاد مطرح شده، نام استانهای مختلف بر روی پل ها قرار گیرد. تعدادی پل اضافه می آمد و پیشنهاد شد نام قله های بلند کشور را جایی که استفاده نشده، روی آن بگذاریم. مواجه می شدیم با اینکه برخی از این پل ها را خود محلی ها اسم گذاشتند برای اینکه بدون نام نماند. اینها مصوبه ندارد و قانونی هم نیست.

او درباره اینکه با تغییر نام خیابانها، هویت محلات هم عوض می شود و تغییرات مکرر باعث بی هویتی در محلات خواهد شد، توضیح داد: وضعیت جدید تهران، هویت را دچار خدشه کرده، به بیان مقام معظم رهبری، تهران، شهر بی هویت به لحاظ معماری و منظر شهری است. ما چرا داریم این مسیر را ادامه می دهیم؟ خیلی از پایتختهای کشورهای دیگر به لحاظ ساخت و ساز ویژه و بی همتا هستند، ولی در تهران که هستید نمی دانید این شهر کجاست، این کشور کجاست، چه هویت و مولفه هایی دارید که بدانید اینجا تهران است؟ این ها را نداریم. بی هویت شدن محلات از معضلاتی است که وجود دارد و مغفول مانده.

شاکری درباره تغییر هویت محلات با تغییر نام معابر و اماکن گفت: ین تغییر هویت بخشی با نامگذاری انجام می شود و شاید سریعترین نوع تغییر هویت هم باشد، زمان پیروزی انقلاب نیز مردم اسامی خیابانها را تغییر می دادند. همین الان نیز بسیاری از خیابانهای معروف، مصوبه شورای شهر را هم ندارد و خود مردم این کار را کردند. روند تغییر نام، فرآیندی دارد که از خود مردم و محله شروع می شود، از بچه هایی که آنجا قدم زدند، راه رفتند و زندگی کردند و بچه های محل آنجا را می شناسند شروع می شود. وقتی کسی از اهالی آن محله شهید می شود، مردم دوست دارند این نامها باشد تا نامهای عام که آنجا بوده. اطلاعات متراکم و منش و شخصیتی که در این نام جدید احساس می کنند، در نام قبلی نمی بینند. لذا تغییر نام را مردم به منطقه پیشنهاد می کنند، کمیته ای در منطقه است و این پیشنهادها را بررسی می کند و منتقل می کند به شورای شهر. در کمیسیون نامگذاری شورای شهر هم دقت می شود اسامی معارض نداشته باشد، مردم آن را پذیرفته باشد و یک باره نبینند تغییر نام سر کوچه شان اتفاق افتاد.

به گفته او تغییر نام از طریق استشهاد محلی و نظارت شورایاران انجام می شود.

شاکری در این باره توضیح داد: در جلسه ای نامگذاری 30 تا 40 تا نام می آید و همراه اینها اسناد و مدارک و نظریه کمیته نامگذاری منطقه می آید. این تغییر نام را امنای منطقه امضا کرده اند. متقاضی نام های تاریخی، مشاهیر، برجستگان علمی ، فرهنگی و حتی واژه های قرآنی ، اخلاقی و طبیعت هستند. اینطور نیست که فی البداهه تغییر اسامی انجام شود. ولی توجه به نامهای قدیمی که اینها نام های خوبی است، نامهای قاموسی و اخلاقی و طبیعت، اینها برای ما هم مهم است و به سختی تن به تغییرشان می دهیم .

اخبار اجتماعی - خبرآنلاین