اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نامه مهم علی مطهری به آیت‌ الله جنتی


علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی و منتخب مجلس دهم، طی نامه‌ای به آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، نکاتی را درباره ابطال آرای مینو خالقی منتخب مردم اصفهان مطرح کرد.

خبرگزاری ایسنا: علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی و منتخب مجلس دهم، طی نامه‌ای به آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، نکاتی را درباره ابطال آرای مینو خالقی منتخب مردم اصفهان مطرح کرد.

«عصر ایران» در ادامه آورده است؛ شورای نگهبان، بعد از برگزاری انتخابات و برنده‌شدن مینو خالقی، او را از فهرست منتخبان مردم حذف کرده است.

متن این نامه به شرح زیر است:


«آیت‌الله جنتی

دبیر محترم شورای نگهبان

با اهداء سلام

موضوع حذف خانم مینو خالقی از منتخبان اصفهان در انتخابات مجلس شورای اسلامی مسئله‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. اگر این رویه در کشور باب شود که پس از تأیید صلاحیت یک کاندیدا و رأی مردم در یک انتخابات سالم، آن منتخب به این بهانه که مدارک جدیدی به دست ما رسیده و نظر ما درباره صلاحیت او تغییر کرده است حذف شود، این امر می‌تواند مستند شورای نگهبان در آینده واقع شود و منتخبان زیادی از جمله یک کاندیدای ریاست جمهوری را پس از انتخاب مردم و رای مثلا سی میلیونی حذف کند.

قطعا نظارت استصوابی را عقلا و قانونا این مقدار نمی‌توان توسعه داد. به همین جهت قانونگذار تصمیم‌گیری درباره این موضوع را در خصوص منتخبان مجلس به نمایندگان ملت ارجاع داده است که اگر پس از انتخاب مردم مدارک جدیدی درباره یک منتخب ارائه شد، این مدارک در فرایند تأیید اعتبارنامه‌ها توسط مجلس مورد بررسی قرار گیرد؛ یعنی اگر باید منتخبی حذف شود، این کار باید با نظر مجلس که نماینده ملت است انجام شود تا احترام به رأی مردم محفوظ بماند. اینکه بگوییم چون ما می‌دانیم مجلس دهم اعتبارنامه او را رد نمی‌کند پس ما او را حذف می‌کنیم، منطق درستی نیست.

در اینجا وزارت کشور نیز مسئولیت سنگینی دارد. ماده 73 قانون انتخابات مجلس می‌گوید: «صدور اعتبارنامه منتخبین موکول به عدم ابطال انتخابات از طرف شورای نگهبان می‌باشد و شورای نگهبان در اسرع وقت نظر خود را درباره انتخابات اعلام می‌نماید و وزارت کشور موظف است بلافاصله دستور صدور اعتبارنامه را بدهد.»

با توجه به اینکه انتخابات حوزه اصفهان از طرف هیئت نظارت استان و طبعا شورای نگهبان تأیید شده است، وزارت کشور وظیفه دارد اعتبارنامه خانم خالقی را صادر کند، در غیر این صورت مجلس باید وزیر کشور را به دلیل دفاع‌نکردن از حقوق ملت و تسلیم‌شدن در برابر یک رویه غیرقانونی که کیان جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند، استیضاح کند.

اگر شورای نگهبان انتخابات حوزه اصفهان را ابطال کرده پس چرا فقط خانم خالقی را حذف کرده است و سایر منتخبان باقی مانده‌اند و اگر می‌گوید صلاحیت این یک نفر پس از انتخاب سالم مردم به دلیل وصول مدارک جدید رد شده است، پاسخ این است که قانونگذار تصمیم‌گیری درباره این موضوع را به خاطر احترام به رأی مردم به مجلس واگذار کرده است.

مطلب آخر اینکه تجسس در زندگی مردم آن هم درباره یک زن و بی‌توجهی به آبروی مؤمن از نظر اسلام مذموم است. اینکه رقبای یک کاندیدا که فکر نمی‌کردند او رأی بیاورد، پس از اقبال مردم به وی و انتخاب او مدارکی از زندگی خصوصی وی ارائه کنند و شورای نگهبان را ابزار دست خود برای رسیدن به هواهای نفسانی خود نمایند، زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

فرضا آن منتخب، اشتباهی در زندگی خود کرده ولی سیره او یک سیره اسلامی است؛ آیا باید رد صلاحیت شود، آن هم بعد از اتمام فرصت بررسی صلاحیت‌ها و رأی مردم؟ آیا اعضای محترم شورای نگهبان خود در زندگی خویش اشتباهی مرتکب نشده‌اند؟

از جناب عالی که دلسوز انقلاب اسلامی هستید می‌خواهم که اجازه ندهید این رویه سوء در جمهوری اسلامی باب شود زیرا علاوه بر نادیده‌گرفتن حق انتخاب‌کنندگان، ظلمی است به منتخب حذف‌شده.

اصولا برای رد صلاحیت‌ها در آینده باید یک فکر اساسی شود تا تناقض‌هایی در جامعه به وجود نیاید. مثلا جناب آقای افشین علا که رهبر انقلاب در باره ایشان می‌نویسند «من شما را شاعر انقلاب می‌دانم» و در دیدار عیدانه با محبت فراوان از او تقدیر می‌کنند چرا رد صلاحیت شد؟ آیا این امر یک منطق دوگانه را در ذهن مردم تداعی نمی‌کند؟ برای آن مقام محترم آرزوی توفیق الهی دارم.

با تقدیم احترام

علی مطهری»


ویدیو مرتبط :
آیت الله جوادی آملی:دونکته مهم وصیت نامه امام علی(ع)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهارات علی مطهری بعد از انتشار نامه‌اش به آیت‌الله جنتی



اخبار,علی مطهری


اخبار سیاسی - علی مطهری: نامه‌هایم تاثیر خود را می‌گذارد

علی مطهری ساعاتی بعد از انتشار نامه‌اش به آیت‌الله جنتی در گفت‌وگویی كوتاه با روزنامه «اعتماد» درباره روند این نامه‌نگاری‌ها توضیحاتی ارایه كرد. از جمله اینكه او معتقد است در این كار تنها نیست.

اخیرا جنابعالی چند نامه شبیه نامه‌یی كه به آقای جنتی نوشته‌اید را خطاب به افراد و مقامات مختلف منتشر كرده‌اید. تا حالا آیا این روش نامه‌نگاری كه در پیش گرفته‌اید توانسته جوابگوی برخی نگرانی‌های شما باشد و به نتیجه برسد یا خیر؟
ما وظیفه خودمان را انجام می‌دهیم و قطعا این گونه اقدامات ‌تاثیر دارد و اگر این اقدامات نبود، الان وضعیت به شكل بدتری بود. مجموع این روشنگری‌ها می‌تواند منجر به ایجاد شرایط جدید شود.

منظورتان اقدامات خودتان است یا اینكه به جز شما، افراد دیگری هم اقداماتی در این زمینه داشته‌اند؟
منظورم این‌گونه اقدامات از جانب هر كسی است. یعنی هر كسی كه حرف حق را به زبان می‌آورد بالاخره بدون اثر نیست.

فكر می‌كنید تاثیر این دست اقدامات در چه حوزه‌یی است؟ بیشتر در حوزه چهره‌های ارشد سیاسی یا اینكه در حوزه عمومی جامعه؟ آیا اصلا تاثیر حوزه اجتماعی آن هم مد نظر شما بوده است؟
در هر دو حوزه موثر بوده است، هم در مسوولان و هم در مردم و افكار عمومی، چون ما داریم با منطق و استدلال و با فطرت مردم حرف می‌زنیم و طبعا روی همه اثرگذار است. كمترین اثر آن در طول چند سال اخیر این بوده است كه سختگیری‌ها در بعضی حوزه‌ها كمتر شده است.

یعنی فكر می‌كنید اگر این دست اقدامات نبود، شرایط در حوزه‌هایی كه حضرت‌عالی به آن حساسیت نشان داده‌اید سخت‌تر می‌شد؟
بله قطعا بدتر می‌شد و قانون راحت‌تر زیر پا گذاشته می‌شد.

تا حالا جوابی، چه به شكل علنی و چه خصوصی از این نامه‌نگاری‌ها دریافت كرده‌اید؟
عمومی كه جواب داده‌اند. خود آقای روحانی در نطق تلویزیونی‌شان به این مساله واكنش نشان دادند. سخنان آقای جنتی هم در برنامه شناسنامه در پاسخ به همین نامه بنده به آقای رییس‌جمهور بود و سخنان ‌آقای سید احمد خاتمی در نماز جمعه هم همین طور. همه اینها نشانه اثرگذاری است.

چقدر امیدوار هستید كه در‌ آینده این دست اقدامات و نامه‌نگاری‌ها را ادامه دهید و آیا این كار را خواهید كرد یا خیر؟
بله. این وظیفه من و همه است كه در مقابل بی‌عدالتی‌ها بایستند و از حق دفاع كنند. دیگران هم وظیفه دارند، علما و دانشگاهیان هم وظیفه دارند. فضای بسته مجوز نمی‌شود كه دیگران اقدام و صحبتی نكنند. ما به هر حال وظیفه خود را انجام می‌دهیم و به قول امام (ره) مامور به نتیجه نیستیم، هر چند امیدوار هستیم كه این اقدامات نتیجه بخش باشد. ما مصلحت نظام و انقلاب را می‌خواهیم، برخی كسانی هم كه این تندروی‌ها را می‌كنند انقلاب و نظام را دوست دارند اما دوست نادان انقلاب هستند كه به آن ضربه می‌زنند. ما از فرد یا گروه خاصی جانبداری نمی‌كنیم، صرفا خواهان رعایت انصاف و اجرای عدالت هستیم.

در این میدانی كه وارد شده‌اید احساس تنهایی نمی‌كنید؟
نه. من هیچ تنها نیستم. چون هم مردم به صورت علنی و هم مسوولان كشوری و لشكری به‌طور خصوصی می‌آیند و از این حركت‌ها حمایت می‌كنند. مسوولان می‌گویند ما همه حرف‌های شما را قبول داریم اما جرات نمی‌كنیم بگوییم، البته باید جرأت داشته باشند. انتظار این است كه بقیه هم به وظیفه خود عمل كنند تا به نتیجه برسد و تفرقه‌ها و كدورت‌ها از بین برود.

اخبار سیاسی - اعتماد