اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نامه مدیران 23 روزنامه به احمدی نژاد


مدیران مسئول ۲۳ روزنامه سراسری در نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور تأکید کردند که اگر برای اقتصاد مطبوعات چاره اندیشی نشود این روزنامه ها به طورکامل ورشکسته و انتشار آن ها متوقف خواهد شد.

خبرگزاری مهر: مدیران مسئول ۲۳ روزنامه سراسری در نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور تأکید کردند که اگر برای اقتصاد مطبوعات چاره اندیشی نشود این روزنامه ها به طورکامل ورشکسته و انتشار آن ها متوقف خواهد شد.
 
مدیران مسئول روزنامه های عضو انجمن روزنامه‌های غیر دولتی آرمان، آفتاب یزد، آفرینش، ابتکار، اسرار، اعتدال، اعتماد، افکار، تفاهم، جهان اقتصاد، جهان صنعت، خبر ورزشی، دنیای اقتصاد، روزان، سیاست روز، صبح اقتصاد، عصر اقتصاد، فرهیختگان، کار و کارگر، گل، مردم سالاری، ملت ما و همبستگی با ارسال این نامه برای رئیس جمهور تأکید کرده اند که وضعیت اقتصادی حاکم بر روزنامه هابه یک بحران تمام عیار و پر سر و صدا تبدیل خواهد شد که در وهله اول هزاران تن از روزنامه نگاران و شاغلان حوزه مطبوعات و تمام حوزه های وابسته به لشگر بیکاران خواهند پیوست.

 متن کامل نامه به شرح زیر است:
 
جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد- ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، رسانه ها، مرزهای جغرافیایی را کنار زده اند و دیگر به راحتی نمی توان مانع از اطلاع رسانی شد. امروز بیش از گذشته اهمیت رسانه ها اعم از دیداری و شنیداری برهمگان روشن و به  عنوان ابزار اساسی و فوق العاده تاثیر گذار شناخته شده است.

مطبوعات به عنوان ابزار مکمل در کنارقوای سه گانه نقش موثری را ایفا می‌کنند و به عنوان رکن چهارم دموکراسی شناخته می‌شوند و در کشور ما نیز همواره به این مهم نگاه و توجه جدی شده است.

 
به رغم وجود رسانه های دیگر اعم از دیداری وشنیداری هنوز هم نمی توان تاثیرگذاری مطبوعات را نادیده و یا کم انگاشت. رسالت مطبوعات آگاهی سازی جامعه و پاسخگو کردن مسئولان است.این رسالت در ماده دوم قانون مطبوعات که روشن ساختن افکارعمومی وبالابردن سطح معلومات و دانش مردم و پیشبرد اهدافی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی بیان شده است و تلاش برای نفی مرزبندی های کاذب و تفرقه انگیز و قرار ندادن اقشار مختلف و مبارزه با مظاهر فرهنگ استعماری (اسراف، تبذیر، لغو، تجمل پرستی، اشاعه فحشا و...) و ترویج و تبلیغ فرهنگ اصیل اسلامی و گسترش فضایل اخلاقی را متذکر می گردد، نقش مکمل مطبوعات در کنار قوای سه گانه کشور جمهوری اسلامی ایران به روشنی دیده می شود.

از سوی دیگر در آستانه برگزاری دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهورى قرار داریم. انتخابات ریاست جمهوری اصولا داراى ماهیتى اجتماعى است زیرا در بطن یک سنت فرهنگى خاص شکل مى گیرد که پرچمدار این سنت فرهنگی در طول ده دوره ای که تا کنون انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده است مطبوعات بوده اند.
 
البته در این میان نقش و جایگاه مطبوعات غیردولتی بسیار برجسته و غیر قابل انکار است.این ارزش هاى فرهنگى هستند که به اقدامات کاندیداها و مواضع آنها معنا، وجاهت یا حقارت اعطا مى‌کنند. آنچه به انتخابات ریاست جمهورى خصلتى مردمى مى دهد نقش بسیار حساس و تعیین کننده رسانه ها و به وی‍‍ژه مطبوعات غیر دولتی در شکل دادن به یک فضاى استراتژیک است که کاندیداها در آن به مبارزه مى پردازند.
 
به همین لحاظ است که کاندیداها با در نظر گرفتن ارزیابى ها و دیدگاه های رسانه ها به طراحى استراتژى‌هاى انتخاباتى مى پردازند و آن را شکل مى دهند و مطبوعات در ایجاد شور و هیجان و افزایش انگیزه‌های شرکت حداکثری مردم در انتخاب نقش تعیین کننده ای دارند.اکنون اما، در چنین شرایطی بحران تاثیر گذاری گریبانگیر روزنامه‌های غیر دولتی شده است که مجموعه این روزنامه ها را در آستانه توقف انتشار و ورشکستگی کامل مالی قرار داده است.

پس از اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها و به ویژه در یک سال اخیر بنا به دلایلی که بر جنابعالی پوشیده نیست برخی از مشکلات و هزینه های مطبوعات و رسانه ها افزایش یافت. برخلاف انتظار، در وضعیت گرانی سرسام آور و افزایش تورم و دستمزدها و خدمات چاپ به ناگاه پس از وعده های چند باره شاهد کاهش بیش از 50 درصدی یارانه های قانونی مطبوعات بودیم.
 
متاسفانه مشکلات مطبوعات فقط به افزایش قیمت کاغذ و لیتو گرافی و کاهش یارانه منحصر نمی شود.مشکلات سراسر بخش ها و حاشیه های چاپ و نشر روزنامه ها و نشریات را فرا گرفته است و اگر برای اقتصاد مطبوعات چاره اندیشی نشود به یک بحران تمام عیار و پر سرو صدا تبدیل خواهد شد. در وهله اول هزاران تن از روزنامه نگاران و شاغلان حوزه مطبوعات و تمام حوزه های وابسته به لشگر بیکاران خواهند پیوست.

جزییات معضل مطبوعات در این مجال نمی‌گنجد. ما امضا کنندگان این نامه به عنوان مدیران مسئول روزنامه های غیر دولتی که طبق صراحت قانون با مجموعه قوای سه گانه رسالت مشترکی را بر عهده داریم از جنابعالی به عنوان رییس دستگاه اجرایی کشور در خواست داریم تا در نشست مشترکی که زمان آن از طرف شما تعیین می شود به بررسی و چاره‌جویی درباره معضلات مطروحه پرداخته شود و جزییات آن به اطلاع مردم برسد.


ویدیو مرتبط :
پاسخ مستدل احمدی نژاد درباره وضعیت روزنامه ها در دولتش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه انتقادی قاليباف به احمدی‌نژاد



 

 

انتقاد قالیباف به احمدی نژاد

 

 

سایت آینده نوشت: محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در نامه صریحی به دكتر احمدی‌نژاد، ضمن یادآوری عواقب اخلال در پرداخت بودجه مترو، خواستار تامین بودجه ارزی و ریالی جهت خریداری واگن مترو از سوی دولت شده است. قالیباف این نامه را در شرایطی نوشته است که اخیرا بین دولت و شهرداری بر سر مدیریت مترو دعوایی به وجود آمده است.

 

 

به گزارش «آینده»، در پی تشدید این دعواها قالیباف نامه‌ای به احمدی‌نژاد نوشته است. در نامه مذكور كه رونوشت آن برای دفتر رهبر انقلاب، ريیس مجلس و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز ارسال شده، ‌تصریح شده است در زمان دولت قبل كه سیدمحمد خاتمی ریاست‌جمهوری و محمود احمدی‌نژاد شهرداری تهران را بر عهده داشته، دولت ارز لازم برای خریداری واگن‌های مترو را تامین كرده است.

 

 

قالیباف نوشته است: مترو از سال 77 با سه ایستگاه آغاز به كار كرد و در طول 4 سال گذشته 40 كیلومتر و 30 ایستگاه به شبكه ریلی تهران اضافه شده است. میادین مهمی چون انقلاب، شهدا، فردوسی، امام‌حسین(ع)، ابن‌سینا و مناطق شلوغی چون شمیران، قلهك، تهرانپارس و گلشهر به این شبكه بزرگ متصل شده است و اینك با یك‌میلیون و 700‌هزار مسافر روزانه، با مشكلات جدی در زمینه كمبود قطار مواجه است. قالیباف می‌افزاید: در سال 1383 در دوره شهرداری جنابعالی، تعداد 17قطار جدید برای خط 1 و 2 و تعداد 40 واگن دو طبقه و 8 لكوموتیو برای خط 5 و همچنین معادل 26‌میلیون دلار لوازم یدكی مورد نیاز از طریق فاینانس مورد تضمین دولت تامین شد. از آن زمان تاكنون به‌‌رغم سهمیه‌بندی بنزین، افزایش ترافیك و هجوم سیل‌وار مسافران، به دلیل مشكلات تحریم بین‌المللی و لذا عدم كارآیی تامین مالی از طریق فاینانس بین‌المللی و بسته بودن حساب ذخیره ارزی بر روی شهرداری كلان‌شهرها، متاسفانه قطار جدیدی به شبكه ریلی تهران تزریق نشده است. قالیباف با اشاره به مشكلات ایجاد شده برای شركت مترو در سال‌های اخیر تاكید كرده است: آن‌چه جای تاسف دارد، آن است كه به‌‌رغم این همه مزایا و درآمد ارزی هنگفت در طول سال‌های اخیر، حمایت از تولید واگن در داخل كشور حل نشده و به جای رسیدگی به مشكلات واقعی مترو، در برخی موارد نسبت به تحریك راهبران قطارهای شهری برای ایجاد كم‌كاری در مترو از طریق روزنامه ایران و سایت‌های هم‌سو اقدام شده كه می‌تواند در شرایط حساس كنونی، ‌مشكل امنیتی برای شهر تهران ایجاد نماید.