اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نامه مارتین اسکورسیزی به دخترش


مارتین اسکورسیزی در نامه ای به دخترش از آینده درخشان سینما حرف می زند و اینکه چطور به کارگردانان جوانی که فیلم می سازندامیدوار است و تحت تاثیر آنها قرار می گیرد.





به گزارش صبح بخیر به نقل از هفت صبح،
مارتین اسکورسیزی در نامه ای به دخترش از آینده درخشان سینما حرف می زند و اینکه چطور به کارگردانان جوانی که فیلم می سازندامیدوار است و تحت تاثیر آنها قرار می گیرد.

اسکورسیزی همچنان هم فیلم می بیند و هم فیلم می سازد و هم عاشق سینماست. آخرین فیلمش «گرگ وال استریت» واکنش های متفاوتی را بین منتقدان و سینمادوستان برانگیخت. حالا اسکورسیزی نامه ای نوشته به دختر نوجوانش و در آن از ایده هایش برای سینمای این روزها و آینده و علاقه اش به کارگردان های جوان سخن گفته است. اسکورسیزی مثل همیشه خوش سلیقه است: از وس اندرسون حرف می زندکه از معدود فیلمسازان صاحب سبک جوان است و از ریچارد لینکلیتر که امسال «پیش از نیمه شب» را به عنوان پایان بخش سه گانه اش ساخت که پایان تمام و کمالی هم بود. متن این نامه در روزنامه های مختلف دنیا از جمله روزنامه انگلیسی زبان ایندیپندنت و روزنامه ایتالیایی اسپرسو منتشر شد.



«عزیزترینم فرانسیسکا؛

این نامه را درباره آینده برایت می نویسم. من از طریق لنزهای دنیایم به آن نگاه می کنم. از درون لنزهای سینما، که مرکز آن دنیا بوده است. در چند سال گذشته فهمیده ام ایده سینمایی که با آن بزرگ شدم، دارد به پایانش نزدیک می شود.همانی که در فیلم هایی است که از دوران کودکی برایت نمایش داده ام. همان که پررونق بود، وقتی فیلمسازی ام را شروع کردم. اشاره به فیلم هایی نمی کنم که پیش تر ساخته شده اند. به آنهایی اشاره دارم که قرار است سخته شوند. منظورم نومیدی نیست. این کلمات را در حالت شکست نمی نویسم. برعکس فکر می کنم آینده درخشان است.

ما همیشه می دانستیم که سینما تجارت است و هنر سینما به تحقق پیوست چون با شرایط تجاری یگانه شد. هیچ کدام از ما که در سال های 1960 و 1970 سینما را شروع کردیم هیچ تصوری از آنچه پیش رو می آمد، نداشتیم. می دانستیم باید سخت تلاش کنیم تا از آنچه عاشقش بودیم پشتیبانی کنیم.

نمی خواهم آنچه را گفته شده و توسط عده زیادی پیش از من درباره همه تغییرات صنعت نوشته شده، تکرار کنم. من از استثناهای روند کلی فیلمسازی روحیه می گیرم: وس اندرسون، ریچارد لینکلیتر، دیوید فینچر، برادران کوئن، آلکساندر پین، جیمز گری و پل تامس اندرسن همگی دارند موفق می شوند فیلم شان را بسازند. پل [توماس اندرسن] نه تنها مرشد را به طریقه 70 میلی متری ساخت بلکه به همان شیوه در چند شهر به نمایش گذاشت. هر فردی که به سینما اهمیت می دهد باید از این کار سپاسگزار باشد.

پس چرا آینده آنقدر درخشان است؟ چون برای نخستین بار در تاریخ، فرم هنری، فیلم ها را واقعا می توان با ناچیزترین هزینه ساخت. در دورانی که من بزرگ می شدم از این خبرها نبود و همیشه فیلم های با بودجه های بی نهایت ناچیز، استثنایی به جای قواعد بوده اند. حالا برعکس است، شما می توانی زیباترین تصاویر را با دوربینی با قیمت مناسب، فیلمبرداری کنی. می توانی صدابرداری کنی. تدوین ومیکس و تصحیح رنگ را در خانه انجام دهی. همه اینها اتفاق افتاده است.

اما با همه توجهی که به ماشین فیلمسازی وپیشرفت تکنولوژی شده که به این انقلاب در فیلمسازی رسیده، یک نکته مهم برای یادآوری وجود دارد: تجهیزات، فیلم را نمی سازند. شما فیلم را می سازید. به دست گرفتن دوربین و آغاز فیلمبرداری و سپس کنار هم قرار دادنش با نرم افزار تدوینFinal Cut Pro مجانی است. ساختن یک فیلم - همانی که نیاز داری بسازی - چیز دیگری است. راه های میان بر وجود ندارد.

اگر دوست و استادم جان کاساوتیس امروز زنده بود، قطعا از تمام ابزاری که امروزه وجود دارد استفاده می کرد اما او همین چیزها را می گفت. کاساوتیس همیشه می گفت: «باید کاملا به کار متعهد باشی. باید همه چیز خودت را ببخشی و باید در شروع، از جرقه پیوندی حفاظت کنی که به شما انگیزه می دهد فیلم بسازی. باید با تمام زندگی ات از آن حمایت کنی. در گذشته چون فیلمسازی خیلی گران بود، باید مقابل مصالحه و درماندگی از خود محافظت می کردیم. در آینده باید خودت را مقابل چیز دیگری فولاد آبدیده کنی: شورشی که همراه موج است و اجازه می دهد فیلم از مسیر خود خارج شود و معلق بماند.»


ویدیو مرتبط :
کلاس فیلمسازی مارتین اسکورسیزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دردسرهای مارتین اسکورسیزی با دخترش


دختر مارتین اسکورسیزی به دلیل اختلاف‌هایی که با یک کمپانی فیلمسازی دارد راهی دادگاه می‌شود که این دعوای حقوقی پای پدرش را هم به میان می‌کشد.

خبرگزاری مهر: دختر مارتین اسکورسیزی به دلیل اختلاف‌هایی که با یک کمپانی فیلمسازی دارد راهی دادگاه می‌شود که این دعوای حقوقی پای پدرش را هم به میان می‌کشد.

اواخر آوریل امسال کاترین اسکورسیزی با ارایه شکایتی به دادگاه فدرال نیویورک  ادعا کرد که به عنوان کمک تهیه کننده و کمک کارگردانی در فیلمی با عنوان "زندگی کمپی" خواستار دریافت حق خود است. اما بدون صادر شدن حکمی، سرانجام وکیل مدافع شرکت مقابل در یک توافق شفاهی به او قول داد که 25 درصد از سود کمپانی  به او داده خواهد شد و رضایت او را جلب کرد. در این فیلم ری لیوتا و پدر کاترین یعنی مارتین اسکورسیزی هم نقشی برعهده داشته اند.



اما کمپانی «جامپویو» در اواخر ماه مه شکایتی علیه این کارگردان جوان به دادگاه پنسیلوانیا ارایه کرد که از او به خاطر رفتارهای غیرمعقول در هنگام تهیه این فیلم شکایت کرد؛ از جمله این که وی از پدر خود می خواست تا از فیلم حمایت نکند و به او می گفت که این کمپانی او را از سودش محروم کرده و به این ترتیب کمپانی را زیر سوال می برد و به آن افترا می زد.

کاترین اسکورسیزی با کنت وادل رییس این کمپانی در مدرسه فیلم نیویورک آشنا شد و پذیرفت تا با راضی کردن پدرش به ایفای نقشی کوچک در فیلم این کمپانی، در بخشی از سود آن سهیم شود. از مطالبی که کاترین اسکورسیزی در شکایت خود آن را مطالبه کرده حق استفاده از استودیو بوده که به گفته وی قرار بود ابتدا به رایگان در اختیار او قرار بگیرد اما این کمپانی اکنون روزی 500 دلار برای آن مطالبه کرده است.

در شکایت کمپانی ذکر شده که کاترین رفتاری ناخوشایند داشت و بارها کارگردان فیلم را تهدید کرده و گفته بود او را می کشد!

در حال حاضر هر دو طرف باید در دادگاه شرکت کنند.