اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نامه سرگشاده مسعود بارزانی به مردم عراق



اخبار,اخباربین الملل,نامه‌ای سرگشاده به مردم عراق


 اخبار بین الملل - نامه سرگشاده مسعود بارزانی به مردم عراق

مسعود بارزانی در نامه‌ای سرگشاده به مردم عراق تاکید کرد: اینکه عراق یک کشور یکپارچه در این مرحله حساس باقی بماند در گروی تامین منافع اقشار مختلف و بهبود روند سیاسی و مشروعیت بخشیدن به نهادهای دولتی است.

به گزارش سایت الوطن العربی، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در نامه‌ای سرگشاده به مردم عراق گفت: ما در حال حاضر که مرحله حساسی از مراحل ساخت عراق جدید را پشت سر می‌گذاریم تاکید می‌کنیم که عراق پایدار و متحد در گروی تامین منافع همه اقشار آن و برآورده شدن خواسته‌های مشروع مردم است.

وی افزود: در صورتی که پایه‌های لازم برای تشکیل دولت دموکرات مدنی و برپایی نهادهای آن براساس قانون اساسی و حفظ استقلال آن تشکیل نشود تحقق این امر ممکن نیست.

رئیس اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: چنین مشروعیتی ایجاب می‌کند که راهکارهایی تدوین شود که مانع از تکروی در قدرت و دیکتاتوری شود و اصلاح شرایط نیز ایجاب می‌کند که وضعیت سیاسی کشور بهبود یافته و این مهم تنها از این طریق رسیدن تمام طوایف به حقوق خود و پایان تنش‌های مذهبی تحقق می‌یابد.

وی همچنین تاکید کرد که پافشاری نوری مالکی، نخست وزیر عراق که دوره ریاستش پایان یافته است، برای دنبال کردن روش وی در اداره امور کشور و اصرارهایش برای کاندیداتوری جهت تصدی مجدد پست نخست وزیری اقدامی بسیار غیر سازنده است.

مسعود بارزانی عنوان داشت: تبلیغات ظالمانه علیه مردم کردستان و رهبران آن در حال افزایش است و تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا کردها مسئول فروپاشی تاسف‌بار نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی عراق خوانده شوند. فروپاشی نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی عراق باعث شد تا گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌های مشکوک وارد شهرها و مناطق ارزشمند عراق شوند.

از سوی دیگر مسعود بارزانی پس از دیدارش با هیاتی از حزب دموکرات کردستان گفت: کردها به اراده اقشار مختلف مردم کرکوک احترام می‌گذارند و با اراده خود کاری خواهند کرد که این استان نمونه‌ای از همزیستی در منطقه و جهان باشد.

وی با بیان اینکه بحران‌ها و اجرای سیاست‌های اشتباه عرصه‌ای را برای افراد میانه‌رو از اهل تشیع و تسنن باقی نمی‌گذارد گفت: بحران‌های عراق با گذر روزها عمیق‌تر می‌شود و ما ظرف ده سال اخیر تمام راه‌ها را امتحان کردیم تا بتوانیم با عراق بمانیم اما موفق نشدیم و علت آن صاحبان قدرت در بغداد و فرهنگ تسلط و سلطه جویی است.

وی در خصوص برگزاری همه پرسی و تعیین سرنوشت عنوان داشت: تصمیم برای استقلال و در نظر گرفتن نظر مردم تصمیمی است که در زمان و مکان مناسب مطرح شده است.
 اخبار بین الملل - ایسنا


ویدیو مرتبط :
مسعود بارزانی:انتقام آوارگان را خواهیم گرفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه سرگشاده کارکنان نفت به مسعود میرکاظمی



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

نامه سرگشاده کارکنان نفت به مسعود میرکاظمی
چند سؤال از «وزیر سابق نفت» که منتقد «وزیر پیشنهادی نفت» شده است

میلیونها دلار خواب سرمایه و عدم النفع سوآپ توسط چه فردی بایستی پرداخت گردد؟ چرا طرح ملی ترانزیت یك میلیون بشكه نفت خام متوقف شد؟ بی ثباتی مدیریتی و تعهدات قراردادی كشور را چه كسی بایستی پاسخگو باشد ؟ مشكل تامین بخشی از نفت پالایشگاه تهران كه توسط سوآپ تامین می شد و همزمان با نیاز افزایش خوراك پالایشگاه اراك به عهده كیست؟

جمعی از کارکنان صنعت نفت ، با نگارش نامه سرگشاده ای خطاب به وزیر پیشین نفت ، با انتقاد از عملکرد وی ، سوالاتی را از او پرسیدند.


در این نامه خطاب به مسعود میركاظمی، وزیر پیشین نفت که امروز در زمره منتقدان وزیر پیشنهادی نفت دولت یازدهم قرار گرفته آمده است: صنعت نفت نحوه مدیریت و برخوردهای جنابعالی را از خاطر نخواهد برد، سالهایی كه جنابعالی سكان هدایت وزارت نفت را بعهده داشتید. به بهانه باب نقدی كه خودتان باز نمودید، لازم می دانیم سكوت نجیبانه و مظلومانه نفتی ها را در این سالها شكسته و فقط چند سوال از سوالات انبوه در ذهن كاركنان صنعت نفت را به شرح زیر مطرح می نمائیم:

 1- انعقاد قرارداد چند میلیارد دلاری با شركت جدید خصوصی سوئیسی
با حضور جنابعالی در نفت ، شاهد حضور ناگهانی و غیر مترقبه یك شركت خصوص جدید التاسیس كه اصطلاحا" به one man one company معروف بوده ، بودیم ! شركت سوئیسی جدید التاسیس سوئیسی pearl Energey بدون هیچگونه پشتوانه مالی و ساختار ، با محبت ها و عنایات ویژه به یكباره دارای قراردادهای چند میلیارد دلاری در سطح وسیع وزارت نفت شد . حضور این شركت در قرارداد ده میلیارد دلاری توسعه میدان گازی كیش یكی از قراردادها با این شركت بود .

باید پرسید علت واگذاری قراردادهای چند میلیارد دلاری به یك شركت خصوصی جدید ، كوچك بدون پشتوانه مالی سوئیسی چه بود ؟ چرا این شركت كه قرار بود با دریافت یك میلیارد دلار از منابع دولت ، سه میلیارد دلار از منابع خارجی در اختیار نفت قراردهد ، حتی یك سِنت آورده نداشته؟ چرا خسارت ناشی از قرارداد را مطالبه ننموده اید ؟

 

چرا جنابعالی مستقیما" این پروژه را مدیریت نموده و عملا" سازمانهای رسمی و كارشناسی امور مالی نفت را در آن دخالت ندادید ؟ چرا مدیر امور مالی شركت ملی نفت ایران كه دارای نظارت كارشناسی بوده ، از هیئت مدیره شركت ملی نفت ایران برای اولین بار در تاریخ نفت، حذف گردید؟ آیا درست است كه حقوق مدیر ایرانی این شركت حدود 28000 دلار در ماه بوده است ؟ چرا حق الزحمه قبلی به میزان Lib+0.75 به حدود 16 درصد افزایش یافت ؟

2-  صندوق انرژی ، Fund management
 نفت در طول دوران سرمایه گذاری ، از دو منبع داخلی (دولت) و خارج از نفت ( سرمایه گذاری داخلی و خارجی ) استفاده نموده است . دولت منابع داخلی را مستقیما و بدون پرداخت بهره در اختیار نماینده خود (نفت) قرار می داده است.

در دوران شما ، شاهد طرح مباحث جدید بدون داشتن پشتوانه تخصصی و كارشناسی بوده ایم. صندوق انرژی با هدف تامین سه میلیارد دلار از منابع غیر دولتی به ازای دریافت یك میلیارد دلار تعریف و با فضا سازی خاص با یك بانك خصوصی داخلی اجرایی شد. در اینجا سوال اساسی این است ، به ازای چند میلیارد دلار اختصاص منابع دولت به بانك خصوصی ، چند دلار و یا بهتر بگوئیم چند سنت توسط این بانك خصوصی تامین گردیده است ؟

 

با پرداخت حق الزحمه 12 درصد به این بانك خصوصی ، چند میلیون دلار از سهم ملت به این بانك پرداخت شده و یا خواهد شد ؟ اختلاف روش قبلی حق الزحمه Lib+0.75 با سود تعریف شده توسط جنابعالی به میزان 12 درصد ، چند میلیون دلار بوده و چه كسی پاسخگو آن خواهد بود ؟ عدد آورده 3 به 1 بانك چرا مطالبه نگردیده و خسارت چند میلیون دلاری ناشی از آن بعهده چه كسی می باشد؟ اگر این روش دارای مبانی تخصصی و كارشناسی است ، چرا این روش به بن بست رسیده است؟ چه كسی پاسخگو می باشد؟

سوآپ (Swap)
 با وجود سه دریای خزر ، خلیج فارس و عمان ، عدم دسترسی صاحبان انرژی (روسیه، قزاقستان، تركمنستان ) به مصرف كنندگان ، فرصت طلایی برای كشور در زمینه Swap و ترانزیت انرژی فراهم گردیده است. اولین گام آن در دولت اصلاحات برداشته شد و با سرمایه گذاری در نكاء ( شمال كشور ) و پالایشگاه تهران ، Swap نفت خام در راستای توسعه و تعاملات روابط با كشورهای همسایه افزایش امنیت ملی و ایجاد ارزش افزوده ، برنامه گردید. درهمین راستا قراردادهای رسمی و بین المللی منعقد گردید. گامهای بعدی در راستای افزایش این مهم خط لوله خزر – جاسك ، جهت ترانزیت یك میلیون بشكه نفت خام در دوره مدیریت آقای نعمت زاده در شركت ملی پالایش و پخش برنامه گردید.

سوال جدیدی كه در این زمینه مطرح است چرا یكباره و علیرغم مخالفت های رسمی مدیریت های صادرات گاز و شركت نیكو ، شخصاً و راساً دستور فسخ قراردادهای رسمی و بین المللی را صادر نمودید؟ چرا امروز كشور به خاطر نظر جنابعالی در این زمینه بایستی در دادگاه لاهه دارای پرونده باشد؟

 میلیونها دلار خواب سرمایه و عدم النفع سوآپ توسط چه فردی بایستی پرداخت گردد ؟ چرا طرح ملی ترانزیت یك میلیون بشكه نفت خام متوقف شد؟ بی ثباتی مدیریتی و تعهدات قراردادی كشور را چه كسی بایستی پاسخگو باشد ؟ مشكل تامین بخشی از نفت پالایشگاه تهران كه توسط سوآپ تامین می شد و همزمان با نیاز افزایش خوراك پالایشگاه اراك به عهده كیست؟

4- توسعه ، تولید و استانداردها ، تكنولوژی ها و ایمنی
كاهش محسوس تولید نفت د رهنگام حضور جنابعالی ، تعریف غیر كارشناسی طرحها و توقف طرحها و آمار انفجارهای متوالی در گاز ، پتروشیمی ، پالایشگاه و پخش و نفت بصورت بی سابقه و سقوط بی سابقه استانداردها و تكنولوژیهایی اروپایی و كانادایی استفاده در نفت به چینی و هندی و روسی در مقطع كوتاه حضور جنابعالی، موضوع قابل توجهی است كه لازم است به آن پرداخته شود.

1-4- تولید و ایمنی
محیط های عملیاتی جهت تولید ایمن و بدون حادثه نیاز به یك فضای تخصصی ، حرفه ای و شاداب با سیاست های انبساطی منابع انسانی دارد . هرگاه این عوامل در محیط های عملیاتی تضعیف گردیده ، شاهد كاهش تولید و بروز حوادث آتش سوزی و فوت كاركنان عزیز و عزادار نمودن خانواده محترم آنها بوده ایم .
چرا در زمان حضور جنابعالی شاهد كاهش تولید سی درصدی نسبت به برنامه بوده ایم؟
چرا در مدت كوتاه حضور جنابعالی شاهد انفجارهای متوالی و بی سابقه در تمامی سطوح وزارت نفت ، گاز ، پتروشیمی ، پالایش و پخش  ونفت  و كشته شدن تعداد بی شماری از عزیزان بوده كه آمار آن در طول یكصد سال نفت بی سابقه است ؟

 آیا برخورد و تعویض های ضربتی ژنرال های نفت و جایگزینی با گروهبانهای بعضا" غیر نفتی عامل آن بوده است ؟ آیا سیاست های به شدت انقباضی منابع انسانی جنابعالی عامل آن بوده است ؟ آیا ناپایداری و بی ثباتی مدیریتی ایجاد شده در زمان جنابعالی عامل آن بوده است؟

این سوالات و سوالات بیشماری از این دست را چه كسی جز جنابعالی پاسخگو می باشد؟!

2-4- استانداردها و تكنولوژی ها
صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی كشور با تجربه بیش از یكصد ساله همواره با استانداردها ، تكنولوژی ها ، سیستمها ، روش ها و شاخص های جهانی اروپایی و كانادایی كارها و طرحها خود را اجرا می نمود . علیرغم فراز و نشیب های ، عدول از این استانداردها ، تكنولوژیها صورت نگرفته و حضور شركتهای پیمانكار ، مشاوره ای و سازندگان بنام داخلی و جهانی شاهدی بر این مدعا است . جهت خودكفایی و بومی سازی در بخش خشكی و دریا نیز گامهای خوبی برداشته شده است . تاقبل از حضور جنابعالی  با اهمیت و حساسیت این فاكتورها حفظ گردیده بود .
سوال : چرا با حضور جنابعالی عدول از استانداردها و تكنولوژیهای اروپایی و كانادایی به سمت چینی وهندی صورت پذیرفت ؟
 آیا از اثر این رویکرد در انفجار دكل خشكی حفاری شمال در چاه نفت شهر وعدم كارایی مناسب دكل دریایی سحر یك حفاری شمال در میدان فرزاد A خبر دارید؟

3-4- توسعه
زیر ساخت ها و ظرفیت های صنعت نفت و گاز پتروشیمی كشور بعد از انقلاب مرهون 20 سال مدیریت با ثبات دوره های وزارت آقایان آقازاده و زنگنه است .

تاریخ نفت هرگز اقدامات ارزنده زمان آقای آقازاده در افزایش تولید مناطق نفت خیز جنوب و اجرای مدل های جهانی و بهره گیری از شركت بین المللی (IOC) در توسعه میادین سیری و بلال و همچنین توانمندی همراه با قدرتمندی با مدل های شناخته شده جهانی در  بهره گیری از توانمندیهای داخلی و شركتهای بین المللی (IOC) با استانداردها ، تكنولوژیها ، روش و سیستمها و بروز جهانی در پارس جنوبی ، شركت نفت فلات قاره ایران ، شركت نفت مناطق مركزی ایران ، اروندان و احیای صنایع پتروشیمی توسط آقای زنگنه را فراموش نخواهد كرد .

 

توسعه و تولید نیاز به وزیران توانمند ، قدرتمند و مدیریتی با ثبات دارد . انتظار بود جنابعالی نیز ادامه دهنده این مباحث در زیر ساخت باشید ، ولی متاسفانه در توسعه نیز همانند بخش های دیگر موجب توقف و بلاتكلیفی طرحها و تعریف غیر كارشناسی طرحها و صرف میلیارد دلار هزینه بدون تحقق
برنامه ها بوده ایم . در این راستا چندنمونه مطرح می گردد :

1-3-4- طرح توسعه 35 ماهه فازهای عسلویه
حدود 35 ماه قبل در یك اقدامی ضربتی شاهد واگذاری فازهای باقیمانده پارس جنوبی به یك مجموعه انتخابی پیمانكاران ، جهت تكمیل و راه اندازی ظرف مدت 35 ماهه برای، خردادماه 92 ، بوده ایم . چرا پس از 35 ماه طرحهای واگذار شده با پرداخت های کلان ، هنوز زمین گیر هستند ؟ چه كسی بایستی خسارت عدم تحقق برنامه و جایگزینی با گازوئیل كشور بجای گاز كه حدود 25 میلیارد دلار در سال بوده ، پرداخت نماید ؟

 

آیا جنابعالی پاسخگو عقب ماندگی بی سابقه از كشور رقیب و كاهش محسوس سهم ملی و منافع ملی هستید ؟ آیا واگذاری ضربتی ، مدیریتی و بدون پشتوانه كارشناسی وعلیرغم تمامی نقطه نظرات رسمی اعلام شد ، عامل این عقب ماندگی است ؟ آیا تغییرات وسیع مدیریتی و قلع و قمع ژنرال ها و بكارگیری گروهبان ها و ناپایداری مدیریتی عامل این عقب ماندگی است ؟ آیا عدم توجه به طراحیهای جدید و محدود شدن به طراحیها    و تكنولوژیهای قبلی ، صحیح بود؟

2-3-4- طرح توسعه میدان گازی كیش
میدان گازی كیش با دارا بودن 68 تریلیون فوت مكعب گاز درجا (TCP) دارای توان تولید حداقل معادل 4 فاز عسلویه بوده و از بخش خشكی امكان تولید 1 الی 5/1 میلیارد فوت مكعب گاز در روز می باشد . این میزان در بخش خشكی می تواند در سال جایگزین حدود 10 الی 15 میلیارد لیتر گازوئیل باشد. با جایگزینی این میزان بجای گازوئیل حدود 10 الی 15 میلیارد دلار صرفه جویی سالیانه انجام می پذیرد.


با توجه به اینكه تا قبل از حضور جنابعالی تمامی پروژه های تاسیسات سطح الارضی به پیمانكاران داخلی واگذار گردیده بوده قاعدتا تا سال 91 تكمیل ، راه اندازی وبه شبكه سراسری گاز كشور اضافه می گردید.

ابهام اساسی این است كه چرا با حضور جنابعالی این قراردادها با پیمانكاران ایرانی به یكباره رسماً فسخ گردید و این طرح به كنسرسیومی با حضور شركت خصوصی جدید التاسیس كوچك سوئیسی به مبلغ حدود 10 میلیارد واگذار و عملا طرح متوقف گردید؟!

 چرا قراردادهای رسمی با شركتهای داخلی فسخ گردید؟ آیا جنابعالی پاسخگوی خسارت  افزایش قیمتهایی كه رسما " توسط شركت متن اعلام گردیده می باشید؟ آیا جنابعالی پاسخگوی كمبود شدید گاز در سالهای اخیر و جایگزینی با گازوئیل و خسارت چند میلیارد دلاری آن هستید؟ روش های ناشناخته و بدون پشتوانه كارشناسی زمان جنابعالی را چه كسی پاسخگو می باشد؟

5 – صادرات گاز در خلیج فارس
 صادرات گاز از مخزن گازی مشترك سلمان ( با ابوالبوخوش ابوظبی امارات ) به شارجه ، پس از آماده سازی تاسیسات سطح الارضی تا شارجه، در زمان جنابعالی منتظر یك تصمیم گیری ملی با دولت شارجه و یا با شركت كرسنت بود. جهت این مذاكرات و تامین منافع ملی با توجه به سوابق و فضاهای خاص ایجاد شده نیاز به یك مدیریت یكپارچه و تصمیم قوی مذاكراتی داشت.

مدیر عامل شركت صادرات گاز در دولت نهم منصوب و از مدیران باتجربه نفتی بود. تغییر ناگهانی مدیر عامل و بازنشستگی سریع ایشان، جابجایی سازمان فوق الذكر از شركت ملی نفت ایران به شركت ملی گاز ایران با توجه به اشكالات قانونی، انتصاب یك فرد بدون تجربه كاری و غیرمرتبط ، به مدیریت صادرات گاز توسط جنابعالی صورت گرفته است.


سوال ما این است چرا مدیریت یكپارچه ، حرفه ای و تخصصی و قوی جهت نهایی سازی مباحث صادرات گاز صورت نگرفت؟ چرا هماهنگی لازم در سطح دولت با متولیان متعدد در آن مقطع حساس ایجاد نگردید؟ چرا تحولات ناگهانی فوق صورت گرفت؟ آیا در بلاتكلیفی صادرات گاز، عدم تولید از مخزن مشترك گازی و كاهش سهم منافع ملی، پاسخگو هستید؟

با حضور جنابعالی ، یكباره و بدون كار كارشناسی پروژه های فعال شركت نفت مناطق نفتخیز جنوب فسخ و پروژه های دیگر شركت ها متوقف گردید! پروژه با ترك تشریفات به شركت مپنا كه تخصصی در زمینه سیستمهای اندازه گیری نداشته واگذار و مدیریت نظارت بر صادرات كه هیچگونه تجربه اجرایی و ساختاری در این زمینه نداشته، مجری طرح گردیده است. قرارداد این پروژه تاكنون بدلیل اشتباهات محرز فوق الذكر هنوز امضاء نگردیده است و در آینده شاهد تبعات منفی آن خواهیم بود.


 چرا جنابعالی یكباره در یك حركت این همه اشتباه تخصصی را انجام داده اید؟ چرا قراردادها با شركتهای ایرانی یكجا فسخ گردیده است؟ چه كسی پاسخگوی خسارات ناشی از عدم داشتن سیستم های اندازه گیری دقیق خواهد بود؟ چرا كارها از جایگاه كارشناسی خارج گردیده و مدیریتی تصمیم گیری می نمودید؟

 بگذار بگذریم. بگذار درب نقد را ببندیم. بگذار از مظلومیت نفت و كاركنان شریف آن دیگر نگوییم و از ملتی كه به دلیل تصمیمات غلط ، منافعی كه شایسته آن بوده را از دست داده صمیمانه عذرخواهی نماییم.
جمعی از کارکنان نفت

منبع:عصرایران