اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نامه درخواست رفع حصر به روحانی: 88 تمام شد



خبار,اخبار سیاسی,نامه درخواست رفع حصر به روحانی

اخبار سیاسی - نامه درخواست رفع حصر به روحانی: 88 تمام شد

مجمع مدرسین و محققین حوزه ی علمیه ی قم در نامه ای به دکتر روحانی، رییس جمهور، با یادآوری سخنان وی پیش از پیروزی در انتخابات 24 خرداد 92، درخواست کرد که برای رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی تلاش کند.

 به گزارش انصاف ، متن نامه ی این گروه مذهبی نزدیک به اصلاح طلبان، بدون تایید یا رد بخشی از آن، در پی می آید:


بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر حسن روحانی، رییس جمهور محترم دامت توفیقاته


با سلام و احترام و تشکر از حضرت عالی و همکاران محترمتان که با تدبیر امور، امید را در جامعه ایجاد کرده و حرکت حماسی ملت ایران در ۲۲ خرداد ۹۲ را به حادثه ای مبارک و ماندگار تبدیل کرده اید.


آقای رییس جمهور، همان طور که استحضار دارید، اقبال مردم و تمایل دل ها به جناب عالی در انتخابات گذشته، علاوه بر ویژگی های شخصیتی و سوابق ارزنده ی خودتان و حمایت و همراهی چهره های مقبول و مورد اعتماد ملت از شما، مرهون ادبیات، پیام و وعده هایی بود که مطرح کردید. ملت شریف ایران شما را به عنوان کسی که با تکیه به حق و قانون با رفتارهای عنان گسیخته و خود سرانه مقابله می کند و کارها را در مجاری قانونی قرار می دهد، انتخاب کرده اند. اینک شما علاوه بر ریاست قوه مجریه، طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی مسوول اجرای اصول قانون اساسی هستید و بر همین اساس برای پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سوگند خورده اید.


آقای رییس جمهور، شما در دوران مبارزه با حکومت استبدادی ستم شاهی مبارزه کرده و در شکل گیری نظام جمهوری اسلامی کوشیده اید، در علم حقوق صاحب نظرید و در حوزه ی علمیه تربیت یافته و دانش آموخته اید. شما به خوبی واقفید که ارزشمندترین و درخشان ترین بخش قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اصولی است که بیان می کند که پایه های استوار این جمهوری بر حق، عدالت، اصول عالی اسلام و حقوق ملت بنا نهاده شده است؛ ولی سوگمندانه باید گفت این اصول در مقام عمل و اجرا چنان که شایسته ی این نظام است تحقق نیافته است: از جمله اصل سی و دوم که هرگونه بازداشت را با ترتیب قانونی، ابلاغ فوری و کتبی مورد اتهام، تشکیل پرونده و معرفی به دادگاه ظرف ۲۴ ساعت لازم می داند؛ اصل سی و سوم که اقامت اجباری افراد در یک مکان را به جز از طریق قانون ممنوع می شمارد؛ اصل سی و ششم که حکم به مجازات را صرفا از طریق دادگاه و بر طبق قانون می داند؛ اصل سی و هفتم که اعلام می کند اصل بر برائت است و مجرم شناخته شدن افراد متوقف بر حکم دادگاه است؛ و اصل سی و نهم که هتک حرمت و حیثیت متهمان و حتی محکومان قانونی را ممنوع و موجب مجازات می داند.

صرف نظر از تخلفاتی از این اصول که به طور پراکنده در گوشه و کنار اتفاق می افتد، ملت شریف ایران، رای دهندگان به جناب عالی و چشم جهانیان ناظر است که تمامی این اصول آشکارا و علنی در مورد حضرات آقایان کروبی، موسوی و سرکار خانم دکتر زهرا رهنورد و جمعی دیگر از عزیزان انقلاب و ملت اجرا شود؛ و از شما به عنوان مجری قانون اساسی توقع چاره جویی می رود. هر چند بر اساس اصول مذکور هرگونه حبس، حصر، مجازات و محدودیت موکول به قانون و حکم دادگاه است، گفته می شود حصر این حضرات با نظر شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است؛ با قطع نظر از روایی یا ناروایی چنین اقدامی و علل و انگیزه های آن، امروز از شما که ریاست شورای عالی امنیت ملی را بر عهده دارید امید اقدام داریم.

جناب عالی نیک می دانید که علاوه بر نقض قانون و تضییع حق این عزیزان، مصالح عالی نظام نیز با این حصر و محدودیت نادیده انگاشته می شود. چگونه می توان پذیرفت عناصری خدوم و با سابقه ی درخشان در تاسیس و استمرار این نظام، امروز از حقوق اولیه ی خود محروم باشند؟ ماجراهای تلخ قبل، مقارن و پس از انتخابات سال ۸۸ هرچه بود امروز پایان یافته است و باید از آن گذشت و به آینده اندیشید، یا اگر بازکاوی و تامل در آن لازم است، تمام ماجرا باید واکاوی شود و همه ی اطراف باید مسوولیت های خود را به عهده بگیرند.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم که در انتخابات سال ۹۲ برحسب وظیفه از حضرت عالی حمایت کرده، خرسند است که انتخاب شما امید و حرکت سازنده را به جامعه بازگردانده است؛ و در این راستا از هیچ تلاشی برای موفقیت شما که موفقیت جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران است کوتاهی نمی کند؛ و مانند اقشار گوناگون ملت انتظار دارد ثمر بخشی اقدامات شما در خصوص اجرای قانون اساسی و احقاق حقوق همگان را مشاهده نماید.


اخبار سیاسی - انصاف نیوز

 


ویدیو مرتبط :
درخواست کواکبیان در برنامه زنده برای رفع حصر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روحانی:رفع حصر منتظری با نامه من بود



روحانی: هیچ بحرانی بالاتر از بحران مشروعیت نیست/ رفع حصر منتظری با نامه من بود/همزمان با وزارت کشور افکار عمومی هم باید بتوانند آرا را جمع بزنند

انتخابات - حسن روحانی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران گفت که هیچ خیانتی در کشور بالاتر از خیانت به صندوق ملی نیست باید تردید‌ها را برطرف کنیم.

حسن روحانی,انتخابات ریاست جمهوری,اخبار انتخابات یازدهم

حسن روحانی نامزد احتمالی انتخاب یازدهمین دوره ریاست جمهوری امروز به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در جمع دانشجویان حاضر و به پرسش‌های آنان پاسخ گفت.

وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه ممکن است در یک جامعه، مشروعیت دینی، حقوقی، قانونی یا سیاسی یا اجتماعی وجود داشته باشد گفت: نکته مهم‌تر آن است که مشروعیت یک اصل ثابت نیست.

مشروعیت ممکن است تقویت و یا تضعیف شود.  ممکن است یک جامعه در آغاز مشروعیت داشته باشد اما در ادامه مسیر از مشروعیت آن کاسته شود و یا دولتی در ابتدای کار خود از مشروعیت ضعیفی برخوردار باشد اما در ادامه مشروعیت خود را تقویت کند.

اهم سخنان حسن روحانی در ادامه می‌آید:

*ممکن است دولتی با آرای مردم دارای مشروعیت باشد و ممکن است یک نظام دارای مشروعیت دینی باشد اما پس از چند سال یک گروه بگویند این نظام دینی نیست و گروهی دیگر بگویند این نظام همراه مردم نیست.

بی‌شک یک عامل برای تضعیف و تقویت مشروعیت کار‌آمدی نظام و کار‌آمدی دولت است زمانی که نظام سیاسی و فرهنگی و اقتصادی کار‌آرایی لازم را نداشته باشد مشروعیتش هم زیر سوال می‌رود.

*یک عامل مشروعیت، انتخابات است. برای هیچ نظامی، بحرانی بالاتر از بحران مشروعیت وجود ندارد و هیچ دست‌آوردی بالاتر از کسب مشروعیت وجود ندارد. انتخابات به معنی مشروعیت نظام است.

*ممکن است مردم این نظام را قبول کنند اما مشارکت در انتخابات 30 یا 40 درصد بیشتر نباشد. اما مشکل آن موقع است که مردم در انتخابات شرکت نکنند و درباره اصل انتخابات دچار تردید باشند. مردم درباره سلامت انتخابات باید احساس اطمینان داشته باشند اگر مردم احساس اطمینان کنند مهم نیست که به کدام کاندیدا رای بدهند.

* چرا تحقیق می‌کنیم که افراد به چه کسی رای داده‌اند و بعد آنها را تنبیه می‌کنیم که چرا به آن فرد رای داده‌اید؟ همه از من می‌پرسند که در انتخابات آزادیم و رای ما شمرده می‌شود؟ حتی اگر یک نفر هم این سوال را بکند به معنای فاجعه برای حکومت است.

*اگر به عنوان کاندیدا بگویم رای‌ها مساوی و محترم است، شاید شنیده نشود.اما اگر همه مسئولان به صراحت بگویند که اگر یک مامور اطلاعاتی و امنیتی از افراد بپرسد که به چه کسی رای داده‌اند مورد تنبیه قرار می‌گیرد؛ آن وقت مردم به سلامت انتخابات اطمینان پیدا می‌کنند.

*ما باید در این انتخابات کاری کنیم که مردم به صندوق رای اطمینان پیدا کنند. هیچ خیانتی در کشور بالاتر از خیانت به صندوق ملی نیست باید تردید‌ها را برطرف کنیم.

*بحث بر سر سلامت انتخابات نیست. بلکه بر سر احساس سلامت است، من در روز رای‌گیری به یک مسجد و یا یک مدرسه می‌روم و رای خود را به داخل صندوق می‌اندازم. وقتی زمان رای‌گیری تمام شد درب مسجد بسته می‌شود و آرا شمرده می‌شود. پیشنهاد من این است که علاوه بر ناظرانی که هستند یک دوربین هم گذاشته شود و یک مانیتور هم بیرون محوطه اخذ رای بگذارند تا همه شمارش آرا را ببینند و بشنوند.

* چرا لیست کنار صندوق‌‌ها محرمانه تلقی می‌شود؟ مردم باید از آرای خود آگاه شوند و بعد باید بلافاصله در سایت وزارت کشور منعکس شود. همزمان با وزارت کشور افکار عمومی هم باید بتوانند آرا را جمع بزنند.

*آیا دانشگاه کنونی از زمان دانشجویی ما آزاد‌تر است؟ زمان دانشجویی من مربوط به سال 47 و 48 است. باید بگوییم که حتماً دانشگاه پادگان نیست. مگر دانشجوی ما چه می‌کند؟ نقد می‌کند؟ باید بگذاریم نقد کند. بگذاریم دانشگاه پرشور باشد.

*مگر رهبری نگفت لعنت بر آنهایی که می‌خواهند دانشگاه را غیر‌ سیاسی کنند؟ آیا به راستی دانشگاه سیاسی است؟

*می‌گویند مشارکت یعنی سرمایه اجتماعی که حرفی درستی است. اما درباره دانشگاه‌ها چطور؟ چرا اساتید حق نداشته باشند رئیس دانشگاه را انتخاب کنند؟ در اتاق در بسته برای دانشجویان تصمیم نگیریم.

*آیا اسلامی کردن دانشگاه‌ها به این معنی است که بعد از سی‌ و چند سال از انقلاب چندین رشته علوم انسانی تعطیل شود؟

در ادامه حسن روحانی به پرسش‌های دانشجویان پاسخ داد:

وی در پاسخ به سوالی درباره مجازات‌های دانشجویان و حبس و حصر فعالان سیاسی گفت: این مطالباتی که خوانده شد، کاملا با قانون اساسی ما منطبق بود و چیزی فراتر از آن نبود.

اینکه نهاد‌های امنیتی باید با مردم چگونه برخورد کنند اینکه هیچ‌کس نباید هیچ اتهامی را تا زمانی که اثبات نشده است در رسانه ملی علیه هیچ کسی دیگری مطرح کند، اینکه هیچ متهمی نباید در دادگاه غیر صالح مواخذه شود. اینها همه اصل سوم قانون اساسی ماست و یکی از وظایف رئیس جمهور اجرای قانون اساسی است.

وی در ادامه افزود: فضای کشور را باید از فضای امنیتی خارج کرد. بسیاری از مشکلات به خاطر این است که فضا باید فرهنگی و سیاسی باشد. فضای رابطه با دنیا را هم امنیتی کرده اند، فضای داخل و خارج باید غیر‌امنیتی باشد.

روحانی در ادامه تصریح کرد: شما راجع به زندانی‌ها و اخراج‌ها گفتید. رئیس‌جمهور قادر است با اجماع‌سازی این فضای امنیتی را از بین ببرد. یکی از اهداف دولت تدبیر و امید خارج کردن فضای کشور از فضای امنیتی است.

در ادامه این جلسه وی در پاسخ به پرسشی درباره وقایع 25 بهمن 89 و همچنین حصر آیت‌الله منتظری گفت: در یک جامعه ممکن است با نظری مخالفت داشته باشیم و این حق مردم است. اما 22 بهمن یک روز ملی و برای همه مردم ایران است و مربوط به یک حزب خاص نیست. ما باید اصول امنیت ملی‌مان را همه جا مد‌نظر قرار دهیم. هر اقدامی که بخواهد این روز ملی را تضعیف کند قابل قبول نیست.

وی در ادامه افزود: ضمن اینکه هرگونه آزادی بیان را تایید می‌کنیم باید خط‌ قرمز‌های نظام را رعایت کنید.

دبیر سابق شورای امنیت ملی در ادامه درباره حصر آیت‌الله منتظری گفت: رئیس عالی شورای امنیت ملی رئیس جمهور است نه دبیر آن و در آن موقع آقای خاتمی رئیس بودند. من در مورد آیت‌الله منتظری باید بگویم که کسی که به مدت یک سال و نیم جلسات متعدد گذاشت و حصر را از روی ایشان برداشت من بودم و برداشتن حصر با نامه من و از دبیر‌خانه شورای عالی امنیت ملی انجام شد.

این نامزد احتمالی ریاست جمهوری درباره وقایع پس از انتخابات سال 88 نیز گفت: حضور مردم یک اعتراض طبیعی بود. اما ادامه آن را نمی‌پسندیدم چراکه ادامه آن نمی‌توانست مسئله را حل کند.

پیشنهاد من این بود که 20 درصد صندوق ها را به صورت تصادفی بشماریم و اگر اختلافات بسیار بود همه صندوق‌ها بازشماری شود. وی در ادامه افزود: فتنه از سال قبل از سال 88 بود ای کاش وقتی حرکت خلاق قانون در صداوسیما انجام گرفت، مسئولین اقدام می‌کردند./خبرانلاین