اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نامه جمهوری خواهان به اوباما درباره ایران


سناتورهای جمهوری خواه طی نامه ای توضیح کاخ سفید و وزیر امور خارجه درباره آزمایش موشکی ایران و احتمال نقض قطعنامه های شورای امنیت را خواستار شدند.

خبرگزاری مهر: دو سناتور جمهوری خواه کنگره آمریکا در واکنش به آزمایش موشکی ایران در نامه ای به اوباما نگرانی خود را از این آزمایش بیان کردند.

سناتور کلی آیوت و مارک کرک از حزب جمهوری خواه در این نامه پیگیری موضوع آزمایش موشکی ایران توسط دولت اوباما را خواستار شدند. آزمایش موشک عماد از سوی ایران در میان رسانه های خارجی بازتاب گسترده داشته است که آخرین آن واکنش جمهوری خواهان به این آزمایش بوده است.

در کنار این نامه، نامه دیگری با امضای ۸ سناتور برای جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ارسال شده است. سناتورها از کری نیز خواسته اند درباره چگونگی نقض قطعنامه های شورای امنیت با آزمایش موشکی ایران توضیح دهد.

پیش از این مقامات آمریکایی مدعی تهدیدآمیز بودن آزمایش موشکی ایران شده و گفته بودند که می خواهند این موضوع را در شورای امنیت مطرح کنند.

بر این اساس سناتورهای جمهوری خواه در نامه خود به اوباما واکنش دولت اوباما نسبت به این آزمایش را خواستند و نوشتند: حزب جمهوری خواه منتظر واکنش دولت اوباما است.

پیش از این جمهوری خواهان کنگره به رهبری منندز طرحی را با هدف تحت فشار قرار دادن دولت اوباما برای عدم اجرای توافق هسته ای و کاهش تحریم های اقتصادی تهیه کرده بودند.

در این نامه ادعا است که جمهوری خواهان این آزمایش را برای امنیت ملی آمریکا تهدیدآمیز می دانند. سناتورهای جمهوری خواه مجدداً توافق هسته ای با ایران را مطرح کردند و خواستار عدم اجرای این توافق شدند.


ویدیو مرتبط :
انتقاد جمهوری خواهان از توافق هسته ای و حق وتو اوباما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد دوباره اوباما از جمهوری‌خواهان در موضوع ایران/ نامه 94 نماینده کنگره به اوباما درباره توافق هسته‌ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

انتقاد اوباما از جمهوری خواهان مخالف توافق هسته ای ایران، نامه 94 نماینده کنگره به اوباما درباره موضوع هسته ای، اظهارات جدید مارکو روبیو درباره توافق هسته ای ایران، تأثیر برداشته شدن تحریم های ایران بر قیمت های جهانی نفت و بازتاب دور دوم سفرهای منطقه ای ظریف، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

 امروز نیز بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی، به تقابل دولت و کنگره آمریکا در موضوع توافق هسته ای ایران اختصاص یافته است. در این زمینه، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» مصاحبه شب گذشته رئیس جمهور آمریکا را بازتاب داده که در آن، علت مخالفت جمهوری خواهان با توافق هسته ای را سیاسی دانسته است. این خبرگزاری می نویسد باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در برابر انتقادات گسترده ای که توسط اکثریت جمهوری خواه کنگره علیه وی مطرح شده، اعلام کرد جمهوری خواهان به این علت با توافق هسته ای ایران مخالفت می کنند که نام وی (اوباما) به این توافق الصاق شده است. اوباما اظهار داشته: «متاسفانه بخش عمده حزب جمهوریخواه - اگر نگوییم نزدیک به همه نمایندگان جمهوری خواه - با هر آنچه که من انجام می دهم، مخالفت می کنند».

*****

در همین حال، 94 تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه ای برای اوباما، خواستار دریافت متن توافق محرمانه بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی شده اند. به نوشته پایگاه اینترنتی «واشنگتن فری بیکن»، در این نامه با اشاره به وجود دو توافق محرمانه میان ایران و آژانس، آمده: «بر اساس قانون بررسی توافق هسته ای با ایران که شما آن را امضا کرده اید، اعضای کنگره این حق را دارند که به متون این دو توافق دست پیدا کنند. تمامی اعضای کنگره این حق را نیز دارند که به تمامی ضمایم، پیوست ها، متمم ها، توافقات جانبی، مواد تکمیلی، اسناد، راهنمایی های فنی در ارتباط با توافق دسترسی داشته باشند. حق قانونی کنگره این تعهد را برای دولت شما ایجاد می کند که این اسناد را برای بررسی در اختیار ما قرار دهید».

*****

همزمان با مجلس نمایندگان، اعضای تندرو سنا نیز به مخالفت خود با توافق هسته ای ادامه می دهند. به نوشته «فاکس نیوز»، مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه و از جمله نامزدهای این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، با هشدار خطاب به دموکرات‌های کنگره آمریکا گفته آن‌ها حامی توافقی با ایران هستند که در ادامه زندگیشان نیز باید با آن سرو کار داشته باشند. وی افزوده: «آن‌هایی که در مخالفت با ما هستند، لازم است بیدار شده و نسبت به آن‌چه که می‌خواهند بپذیرند، آگاه باشند». روبیو همچنین از تصمیم چاک شومر، سناتور ارشد دموکرات در مخالفت با توافق هسته ای حمایت کرده و گفته شومر فردی است که تصمیمات خود را بر اساس سیاستمداری اتخاذ می کند، نه بر اساس تعصب.

*****

با این وجود، میزان حامیان توافق هسته ای در سنا همچنان رو به افزایش است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سناتور برایان اسکاتز، روز دوشنبه حمایت خود را از توافق هسته ای با ایران اعلام کرده است. وی شانزدهمین سناتوری است که از توافق هسته ای حمایت کرد و با این تصمیم، باراک اوباما را یک رأی به عملی شدن توافق نزدیکتر نمود. اسکاتز در بیانیه ای اعلام کرده از توافق شش قدرت جهانی با ایران حمایت می کند، زیرا آن را بهترین گزینه برای برنامه هسته ای ایران می داند. وی همچنین اشاره کرده هیچ راهکار نظامی قادر نیست کاری را انجام دهد که این توافق می کند. به عقیده رویترز، تصمیم اسکاتز از این جهت جالب توجه است که چند روز پس از مخالفت چاک شومر با توافق هسته ای اعلام می شود.

*****

در میان دیگر مطالب، خبرگزاری فرانسه ارزیابی بانک جهانی از تأثیرات برداشته شدن تحریم های ایران بر قیمت های جهانی نفت را مورد توجه قرار داده است. این خبرگزاری می نویسد بانک جهانی روز دوشنبه اعلام کرد لغو تحریم های بین المللی علیه ایران، تاثیر مهمی بر بازارهای جهانی نفت خواهد داشت و سبب خواهد شد از سال 2016، بهای هر بشکه نفت 10 دلار کمتر شود. بانک جهانی در گزارش خود اشاره کرده «بازگشت کامل ایران به بازارهای جهانی، سبب ورود روزانه یک میلیون بشکه نفت بیشتر به این بازارها خواهد شد و همین امر باعث می شود سال آینده، بهای هر بشکه نفت 10 دلار کمتر شود». چنانچه این پیش بینی به واقعیت بدل شود، بهای جهانی نفت که پیش از این نیز به سبب کاهش تقاضای جهانی افت کرده بود، نزدیک به 21 درصد نسبت به بهای کنونی این ماده ارزشمند کمتر می شود.

*****

در نهایت، روزنامه «حریت» موضوع سفر وزیر خارجه ایران به ترکیه در قالب دور دوم سفرهای منطقه ای وی را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه می نویسد محمد جواد ظریف که می خواهد دور دوم سفرهای منطقه ای خود را آغاز کند، روز یازدهم اوت به ترکیه خواهد رفت. دور دوم سفر های منطقه ای ظریف، افزون بر ترکیه، شامل کشورهای لبنان و پاکستان نیز می شود که در این سفرها، وزیر امور خارجه ایران با مقامات کشورهای میزبان درباره مسائلی مختلف از جمله توافق هسته ای با قدرت های جهانی به گفتگو می نشیند. انتظار می رود روابط دو جانبه با آنکارا در کنار تلاش ها برای یافتن راه حلی برای بحران سوریه و نبرد با داعش در عراق، از جمله بحث های محوری ظریف با مقامات ترکیه باشد.

اخبار سیاست خارجی - تابناک