اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نامه اعتراض «نجفی» به یونسکو درباره سیاست پارسی‌زدایی جمهوری آذربایجان



نامه نجفی به یونسکو , سازمان میراث فرهنگی

نامه اعتراض «نجفی» به یونسکو درباره سیاست پارسی‌زدایی جمهوری آذربایجان

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه‌ای به مدیرکل یونسکو، با اشاره به از بین بردن کاشی های چند صد ساله پارسی زبان مقبره نظامی نسبت به سیاست پارسی زدایی کشور آذربایجان اعتراض کرد.

 محمدعلی نجفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه ای به بوکوا مدیرکل یونسکو، اعلام کرد:  سیاست پارسی زدایی کشور آذربایجان چند سالی است که گریبان تاریخ ادبیات و مشاهیر به نام ایرانی را گرفته است و جدیدترین نمونه آن هم حذف اشعار فارسی نظامی گنجوی از مقبره او در آذربایجان است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در ادامه از بین بردن کاشی های چندصد ساله به زبان پارسی مقبره نظامی را که به منزله دلیل و برهانی قاطع بر هویت اصیل بنای تاریخی مقبره این شاعر بزرگ پارسی گو است، اقدامی غیرقابل درک توصیف کرده و تصریح کرده است: این اقدام به مثابه رویکردی غیر فرهنگی و بدون توجه به تقارب فرهنگی است.

نجفی با تاکید بر اینکه از بین بردن کاشی های چندصد ساله  به زبان پارسی مقبره نظامی به هیچ وجه نمی تواند روح حاکم بر هویت و جایگاه اصیل این شخصیت را مخدوش کند، مراتب اعتراض خود را به این اقدام کشور آذربایجان ابراز داشته و تاکید کرده است: درخواست ما از یونسکو به عنوان متولی اصلی امور فرهنگی در عرصه بین المللی، اقدام فوری نسبت به توقف این عمل غیرفرهنگی و برگرداندن آن به شکل اولیه است./فارس

 


ویدیو مرتبط :
اعتراض در مقابل زندان شماره 12 جمهوری آذربایجان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعتراض جمهوری آذربایجان به دستگیری 2 شهروند این کشور در تبریز / سفیر ایران: بررسی می کنیم



اعتراض جمهوری آذربایجان به دستگیری 2 شهروند این کشور در تبریز / سفیر ایران: بررسی می کنیم

"محسن پاک آیین" سفیر ایران در باکو هم در واکنش به این موضوع گفت که تهران پس از بررسی، پاسخ یادداشت اعتراض آمیز جمهوری آذربایجان را ارائه خواهد کرد.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان به بازداشت دو نفر از شهروندان این کشور در ایران، اعتراض کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری رسمی آذربایجان (ای پی ای)، وزارت خارجه آذربایجان اعلام کرد کنسولگری این کشور در تبریز به طرف ایرانی یادداشت اعتراض آمیزی را علیه بازداشت دو شهروند آذربایجانی ارائه کرده است.

خبرگزاری آذربایجان در این باره نوشت: مقامات ایرانی به طور شفاهی بازداشت دو شهروند آذربایجانی در شهر تبریز را در روز سه شنبه گذشته (30 آوریل) تایید کرده اند.

به نوشته این رسانه، دو نفر دستگیر شده در ایران شامل خانم خالد خالد پژوهشگر شرق شناسی و نویسنده در مرکز عالی نظامی گنجوی و معاون او به نام شاماخ هستند. این افراد توسط نیروهای امنیتی ایران دستگیر شده اند.

 

سفیر ایران,دستگیری شهروندان آذربایجان

"محسن پاک آیین" سفیر ایران در باکو هم در واکنش به این موضوع گفت که تهران پس از بررسی، پاسخ یادداشت اعتراض آمیز جمهوری آذربایجان را ارائه خواهد کرد.

او این سخنان را در حاشیه سفر به شهر گنجه و در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد.

وی افزود که اطلاعاتی درباره شهروندان جمهوری آذربایجان که در ایران بازداشت شده اند ندارد اما می داند که کنسولگری آذربایجان در تبریز یادداشت اعتراض آمیزی را به وزارت خارجه ایران ارسال کرده است./عصرایران