اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نامه‌ ناگهانی خودرویی که مردم را شوکه کرد/ مسئولان دردسترس نیستند!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

نامه ناگهانی و خودرویی بانک مرکزی به وزارت صنعت، مردم را شوکه کرد و در نهایت منجر به این شد که موبایل مسئولان این وزارتخانه هم از دسترس خارج شود.

شمارش معکوس برای پایان اجرای طرح خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی در ششمین روز اجرا آغاز شده است. بانک مرکزی ساعتی قبل در نامه‌ای رسمی و البته ناگهانی به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تنها ۱۱۰ هزار خودرو را خرید دین می‌کند و حاضر است بابت آن وام بپردازد. تا قبل از این چنین قراری هم با وزارت صنعت، معدن و تجارت نگذاشته بود.

حتی خود مسئولان بانک مرکزی از قائم‌مقام ولی‌اله سیف گرفته تا مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی و حتی مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت که به صورت مستقیم درگیر اجرای طرح خرید اعتباری خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی شده بود، هم هیچ گاه صحبت از گذاشتن سقف برای فروش خودرو در قالب این طرح نکرده بودند.

از همان روز اولی که اجرای این طرح آغاز شد، برخی نگران این بودند که شاید اجرای طرح در نیمه راه متوقف شود اما زمانی که اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی به صراحت اعلام کرد که اجرای طرح به صورت ناگهانی متوقف نخواهد شد و دولت و بانک مرکزی تا پایان شش ماه اجرای طرح، پشتیبانی های لازم را از آن انجام خواهند داد، خیال همه اندکی راحت شد.

شاید اجرای ناگهانی طرح و اعلام آن در بیانیه مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی این نگرانی را رقم زده بود. آنها به یکباره در واپسین روزهای هفته قبل از اجرای طرح و درست در زمانی که رسانه ها ساعات پایانی کار خود را سپری می‌کردند، آغاز اجرای طرح از روز دوشنبه هجدهم آبان ماه را نوید دادند.

خودروسازان هم بی اطلاع از شیوه اجرای طرح و حتی بدون کوچکترین برنامه ریزی برای ورود به آن و رویارویی با مردم، از فرصتی که دولت برای‌شان مهیا کرده بود، نهایت استفاده را کردند و به سرعت، آمادگی خود را برای اجرای این طرح اعلام کردند؛ اینجا بود که مشکلات آغاز شد. سیستم نمایندگی‌های فروش خودروسازان برای اجرای چنین طرحی آماده نبود و با قطعی های چند ساعته، مردم را با مشکلاتی مواجه کرد.

اما در نهایت اجرای طرح از ساعات ابتدایی صبح روز موعود آغاز شد و مردم هم با استقبال گسترده خود، اقدام به ثبت نام برای خودروها کردند؛ به نحوی که برخی از انواع خودروها در همان روز ابتدای طرح با چنان استقبالی مواجه شدند که خودروسازان فروش آنها را متوقف کردند. نمونه آن هم پژو پارس و ال ۹۰ بود که پرونده فروش آنها در همان روز اول بسته شد و اگرچه خودروسازان در روزهای بعدی برای پژو پارس و ال ۹۰ افزایش ظرفیت محدود را اعلام کردند اما مدت زمان تحویل این خودروها از ۳۰ روز به ۶۰ روز افزایش یافت. اما به هرحال باز هم متقاضیان خاص خود را داشتند.

همه چیز به خوبی پیش می‌رفت و خودروسازان هم سرخوش از اینکه بالاخره توانسته‌اند بعد از ماه‌ها تلاش و طرح‌های رنگارنگ و ویژه فروش که مشتری هم نداشت، خودروهای خود را بفروشند، در ارایه آمارهای فروش و ثبت نام خود به یکدیگر فخر می فروختند و اعلام می کردند که از هر خودرو، تاکنون چه قدر فروخته اند.

آخرین آماری که از سوی خودروسازان اعلام شد، ثبت نام برای ۱۲۵ هزار و ۱۹ دستگاه خودرو بود که از این رقم ۱۱۵ هزار خودرو با واریز وجه از سوی مشتریان و خریداران، پرونده خریدشان قطعی شده است اما هیچگاه صحبت از این به میان نیامده بود که سقفی برای اجرای این طرح لحاظ شود.

بر همین اساس، صبح امروز جلسه ای هم در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد تا با توجه به استقبال گسترده مردم و به فروش رفتن چیزی بالغ بر آنچه که در انبار خودروسازان مانده بود، برای شیوه ادامه طرح، فکری بشود اما هنوز دقایقی از اتمام این جلسه نگذشته بود که بانک مرکزی در نامه ای رسمی به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تعهدی برای خودروهای فروش رفته بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه را ندارد و تنها برای این تعداد خودرو، خرید دین را از خودروسازان صورت خواهد داد.

اینجا بود که آشفتگی بازار را در بر گرفت و مردم هم نگران شدند که آینده اجرای این طرح چه خواهد شد، این در شرایطی بود که برخی هنوز داشتند چرتکه می‌انداختند و حساب و کتاب می‌کردند که آیا خودرو بخرند یا نخرند، چراکه این اطمینان به آنها داده شده بود که مدت زمان اجرای طرح ۶ ماهه است و تغییری در مدت زمان اجرا بوجود نخواهد آمد. حتی مدیران خودروسازان هم اعلام کرده بودند که به هر میزانی که تقاضا برای مشارکت در این طرح وجود داشته باشد، آن را پاسخ می دهند و برای آن خودرو تولید می کنند و در مدت زمان تعیین شده هم، خودرو را تحویل می دهند.

اما به هرحال، بانک مرکزی با ارسال نامه رسمی، با وزارت صنعت و خودروسازان اتمام حجت کرد و همین امر، خودروسازان را در هاله ای از ابهام قرار داد که بالاخره چه برخوردی با مراجعه مردم در نمایندگی های خود داشته باشند. از یک سو توانایی مالی فروش خودروهای اقساطی با وام ۲۵ میلیون تومانی کم بهره را ندارند و از سوی دیگر، فرصت را به میزانی جذاب می دادند که بتوانند از تقاضای بوجود آمده در بازار نهایت استفاده را بکنند، چراکه این فرصت علاوه بر اینکه برای مردم تکرار نخواهد شد، برای خودروسازان هم ممکن است دیگر تکرار نشود که دولت طرحی این چنینی برای حمایت از آنها اجرایی کند.

حال نمایندگی‌های فروش دو خودروساز بزرگ، هنوز نمی دانند که چه سرنوشتی در انتظار طرح است. برهمین اساس، مشخص نیست که آیا از فردا یکشنبه، باز هم باید این طرح را اجرایی کند یا اینکه شیوه دیگری را برای جذب مشتری و فروش خودروهای خود برگزینند.

گزارش میدانی خبرنگار مهر از نمایندگی‌های فروش خودروسازان نشانگر این است که آنها نیز پاسخ مشخصی را ندارند که به مشتریان بدهند و تنها به آنها می گویند که تا این لحظه، هیچ چیزی مبنی بر توقف طرح به آنها ابلاغ نشده است و بنابراین همچنان طرح را ادامه می دهند.

یکی از کارمندان نمایندگی فروش ایران خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: تا این لحظه هیچ دستورالعملی مبنی بر توقف فروش خودرو در قالب طرح خرید اعتباری با وام ۲۵ میلیون تومانی به ما ابلاغ نشده است و بنابراین طرح را فعلاً تا ابلاغیه رسمی ادامه می دهیم.

وی می افزاید: البته روش فروش برخی از انواع خودروها تغییر کرده است که از امروز  آن را اعمال کردیم. به عنوان مثال، فروش پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو پارس و ال ۹۰ اتومات به اتمام رسیده و دیگر برای این خودروها ثبت نام نداریم اما برای پژو ۲۰۶ تیپ ۵، سمند، پژو ۴۰۵ شرایط همچون قبل است و مردم می‌توانند بنا به جداولی که قبلا اعلام شده بود، خرید کنند.

این کارمند نمایندگی فروش ایران خودرو ادامه می دهد: مردم می توانند سمند دوگانه سوز، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس، تندر ۹۰ با تحویل ۶۰ روزه و اقساط ۴۸ ماهه همچنان ثبت نام کرده و از وام ۲۵ میلیونی استفاده کنند.

در همین حال، یکی از کارمندان نمایندگی فروش سایپا هم به خبرنگار مهر می گوید: هنوز هیچ دستورالعملی مبنی بر اجرای طرح به ما ابلاغ نشده است اما به صورت تلفنی و ضمنی گفته شده است که طرح تا پایان امروز متوقف می شود؛ اما برای برخی از انواع خودروها همچون تیبا و پراید به دلیل اینکه پیش پرداخت با دستگاه کارتخوان صورت می گیرد، تا ساعات ابتدایی فردا صبح امکان واریز وجه و شرکت در طرح وجود دارد، البته پارس تندر در این طرح دیگر فروخته نمی شود. 

با این وجود، تماس‌های مکرر خبرنگار مهر برای کسب اطلاعات بیشتر از مجتبی خسروتاج، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، امیرحسین قناتی مدیرکل دفتر خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر مسئولان خودرویی به نتیجه نرسیده است.

به هر حال، به نظر می رسد باید اطلاع رسانی شفاف و دقیقی به مردم در این رابطه صورت گیرد، ضمن اینکه اگر قرار بود طرح خرید خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی در ششمین روز اجرا متوقف شود، چرا مسئولان دولتی از اجرای ۶ ماهه این طرح سخن گفته بودند.

 

اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
مسئولان، روزنامه نیستند که راجع به فساد حرف میزنند!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نمایندگان با 36 نامه به مسئولان از امیرمنصور آریا حمایت کردند



 

 

 

نمایندگان با 36 نامه به مسئولان از امیرمنصور آریا حمایت کردند

 

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده مشهد که اعلام کرده بود نمایندگان با 36 نامه به مسئولان از امیرمنصور آریا حمایت کردند، گفت: دادستان کل کشور موظف است به این موضوع رسیدگی کند.

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان بررسی طرح استیضاح سید‌شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی، طی تذکری با استناد به ماده 23 آئین‌نامه داخلی پارلمان، اظهار داشت: برخی از مسئولان کشور با کوتاهی و ساده‌انگاری و برخی دیگر با قصد و نظر حادثه سختی را در فضای اقتصادی کشور ایجاد کردند که مجلس نیز اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داد.

وی افزود: در اولین جلسه مجلس، نمایندگان با تشکیل جلسه غیرعلنی، به بحث و تجزیه و تحلیل این موضوع پرداختند.

نماینده مشهد در خانه ملت اقدام دوم مجلس در جریان تخلف 3 هزار میلیاردی را قرائت گزارش کمیسیون اصل 90 دانست و گفت که گزارش این کمیسیون به موقع تهیه شد.

به نقل از فارس، وی در ادامه مطرح شدن طرح استیضاح وزیر اقتصاد را دیگر اقدام خوب مجلس برشمرد و تصریح کرد: استیضاح وزیر اقتصاد اقدام مناسبی است که ضرورت داشت و نمایندگان باید در این زمینه به وظیفه قانونی خودشان عمل می‌کرد و چه خوب بود در فتنه 88 نیز به همین کم و کیف انجام می‌شد.

کریمی قدوسی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: ما براساس قانون امروز به وظایفمان عمل می‌کنیم و قرار است وزیر اقتصاد را استیضاح کنیم اما چه خوب بود افرادی که از مجلس و نمایندگان در این قضیه طبق اعترافات خودشان با نوشتن 36 نامه، از این فرد حمایت کردند، به موارد این نمایندگان نیز رسیدگی می‌شد.

به گفته وی، طبق اعترافات برخی از افراد مجلس و تعدادی از نمایندگان، بخشی از نامه‌های حمایتی این افراد مربوط به حوزه‌های انتخابیه آنهاست و بخشی هم نیست و در این موضوع نباید استثنایی قائل شویم و همانطور که به عملکرد دولت در این زمینه توجه می‌کنیم و درست هم هست، باید به عملکرد نمایندگان مجلس در این زمینه نیز توجه شود.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر کریمی قدوسی، ضمن درست دانستن سخنان وی، گفت: باید به این مسئله رسیدگی شود و اگر در هر قوه‌ای یا هر جای دیگری، کسی در این موضوع دخالت داشته است، دادستان کل کشور موظف است به این موضوع رسیدگی کند اما این مسئله باعث نمی‌شود که راجع به افراد اطلاعات غلط بدهند و افراد را تخریب کنند.

وی با بیان اینکه اینگونه سخن گفتن درست نیست، متذکر شد: بعضی از حرف‌هایی که در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود، قطعا غلط است و درست نیست و تعدادی از این افراد به خود بنده مراجعه کرده و گفته‌اند که والله ما این موضوع را نگفته‌ایم.

رئیس مجلس تاکید کرد که باید در فضای درست و صادقانه به این موضوع رسیدگی شود.../انتخاب