اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نامه‌ تشکر آمیز چند اصلاح طلب به عسگراولادی



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

نامه‌ تشکر آمیز چند اصلاح طلب به عسگراولادی

به گزارش خبرگزاری فارس جمعی از اصلاح‌طلبان نسبت به سخنان جدید عسگراولادی دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری واکنش نشان دادند و نسخه‌ای از نامه خود را در اختیار خبرگزاری فارس قرار دادند.

در بخشی از نامه‌ای که از سوی مسعود سلطانی‌فر،‌ سعید لیلاز،‌ سیدرضا نوروززاده، ابراهیم اصغرزاده، الیاس حضرتی، محمدجواد حق شناس و اسماعیل دوستی نوشته شده، آمده است:  نیازی به مقدمه چینی نیست که بگوییم، بدترین اتفاق سال های اخیر این بوده که شرایط گفت وگو خاصه گفت وگوی سیاسی از نیروهای فعال انقلابی گرفته شده است. احتمالا با ما موافقید که ما غالبا فرصت سوزی کرده‌ایم و امکان دیالوگ را از خود و دیگران دریغ کرده‌ایم. ما می توانستیم سخت ترین مشکلات و بدترین موانع را با هم فکری و تشریک مساعی حل کنیم و از میان برداریم.

در بخش دیگری از این نامه آمده است،‌ هر که به هرم قدرت خود را نزدیکتر احساس کرده، نیاز چندانی به رعایت قانون ندیده است و امور جامعه و فرد نه از بستر ضابطه که از طریق رابطه و گسترش فرقه گرایی و باندبازی سامان می یابد. اگر این روند عمومی و سنت رایج جامعه‌ای گردد باید فرهنگ مردم سالاری و اخلاق انسانی و تعامل حزبی را که مهمترین سرمایه اجتماعی هر سرزمینی است، به تاراج رفته دانست.

این اصلاح‌طلبان در بخش دیگری از این نامه آورده‌اند «مشکل دیگر به نیت بدخواهانه و کینه توزانه‌ای بر می گردد که متاسفانه در سال های اخیر از رونق و گستره بیشتری برخوردار شده است.جنابعالی که از السابقون انقلاب و از شاگردان و مریدان حضرت امام خمینی ( ره ) هستید.با گوشت و  پوست خود طعم مبارزه، همراه با شکنجه و زندان رژیم ستمشاهی را چشیده اید.اما می دانید چه بسیار کسانی که به اسم مهدویت و ضرورت اتخاذ تقیه، با سنت سیاسی امام در مخالفت که نه، در جنگ بودند.آنها نه به مبارزه اعتقاد داشتند و نه امام را ولی نعمت خود می‌دانستند. از این پرهیز نمی کردند که حتی نهضت اصلاحی امام را دشمنی با ظهور حضرت حجت بدانند. آن جریان و خط فکری بعدها حتی در انقلاب دوم، در پس شعار ظاهرفریبی مبارزه با مارکسیسم، با اشغال سفارت آمریکا مخالفت کردند و می گفتند در جایی که سفارت شوروی هست، چه نیازی به اشغال سفارت آمریکا است».

چیزی که باعث شد این نامه نگارش شود، اظهار نظر منصفانه تان در روزهای گذشته بود که البته در هیاهوی اهل غوغا کمتر شنیده شد.

این رویکرد خردگرایانه نشان از انصاف ، میانه روی و اعتدال دارد.این همان گوهر گمشده جامعه امروز ماست. امروز با میدانداری اهل افراط بی ریشه و بی تعهد به منافع ملی ، فضا چنان غبارآلود شده که اهل خرد و علاقه مندان به انقلاب و تمامیت این کشور، دل نگران هستند.آنچه در فضای غبارآلود آسیب می بیند، اعتدال  و خردورزی و انصاف است.ما همگی بر کلیاتی اتفاق داریم که ماهیت اصلی نظام را شکل می دهد.

زیبنده است از این تفکر قدردانی شود. با اینکه آقایان کروبی ، موسوی و خانم رهنورد  در جناح سیاسی رقیب شما قرار داشته اند و برخورد با آنها بنا به ظاهر می توانست به تقویت جناح سیاسیتان منجر شود مع ذلک از گفتن حقیقت پروا نکردید و گفتید آنچه را که گفتنش این روزها پرهزینه و بی پاداش است.

اما چه خوب است که یادآوری نماییم رقابت هم اگر هست باید سالم ، حرفه ای و البته اخلاقی باشد. در شرایطی که رقیب از صحنه غایب و امکان دفاع از خود ندارد، تاختن به او نه از سر قدرت و نه از روی جوانمردی و پهلوانی البته نه از بستر یک رفتار توام با پرنسیپ سیاسی است.

تداوم این اظهارات دلسوزانه در فضای پر التهاب کنونی نه تنها موجب دلگرمی یاران امام و همرزمان سابق شما  شده بلکه سرمشقی است برای نیروهای جوان که بدانند هنر سیاست ورزی قدم نهادن بر جاده اصول و چارچوب های اخلاقی و قانونی است.اصولگرایی واقعی با رویکرد اصلاح طلبانه از چنین فرهنگ و الگویی تبعیت می کند.

*‌ تا زمانیکه تکلیف خود را با گذشته روشن نکنیم گرفتار هستیم

جناب عسگراولادی! ما از شرایط نابسامانی که امروز در آن گرفتاریم به راحتی عبور نخواهیم کرد، مگر آنکه تکلیف خود را با گذشته و حال و در یک کلمه، حقیقت روشن کنیم . ما هم باید پاسخگوی تندروی ها و ندانم کاریهایی باشیم که اعتدال و فضیلت را به حاشیه راند . تندروهایی که در لباس دوست، جاده تهمت و افترا و بی قانونی را صاف کردند و ثمره 3 دهه رقابت قابل قبول و مسالمت آمیز انتخاباتی را تقدیم افراطیونی کردند که جز با بحران و در بحران نمی توانند تنفس کنند.

جناب آقای عسگراولادی! شما که به درستی کروبی و موسوی را از سرمایه های انقلاب خواندید ما نیز شما را و تمام خردگرایان و سیاستمداران معتدل را سرمایه کشور می دانیم. سرمایه ای که باید در این شرایط خطیر به کار آینده مملکت آید.

در پایان جا دارد تاکید کنیم که تفکر اصیل اصلاح طلبی و جریان اصلاح طلب پاسخ به یک نیاز تاریخی و خواست عمومی و حیاتی برای کشور و جمهوری اسلامی به شمار می آید.همانگونه که تفکر محافظه کاری و جریان اصول گرایی نشانه ضرورت و یک خواست ملی زمانه ماست.این دو نمادی از تعادل و خردورزی سیاسی در این مرزو بوم بوده که حذف هر کدام به منزله منکوب کردن فرآیند توسعه و پیشرفت و رقابت سیاسی در ایران است.اندیشه ای که تندروهای از راه رسیده و نوکیسه در صدد هدم و انهدام آن به هر قیمتی هستند.

از خداوند آرزوی بهروزی و سعادت ایران عزیز و مردم شریفمان را داریم./فارس

 


ویدیو مرتبط :
بی بی سی اصلاح طلب است یا اصلاح طلبان انگلیسی اند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دومین نامه 7 اصلاح‌طلب به عسگراولادی



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

دومین نامه 7 اصلاح‌طلب به عسگراولادی: برای عبور از بحران فقط به مردان رزم و امنیت نیاز نداریم، به مردان پخته سیاست محتاجیم

همان‌طور که دوستان ما از شعار مبارزه با اسلام آمریکایی برای حذف شما و دوستان‌تان بهره بردند، در کارنامه دوستان و همفکران شما نیز از این دست سوءاستفاده‌ها کم نبوده است.به گزارش نامه، دومین‌ نامه هفت اصلاح‌طلب هم به عسگراولادی نوشته شد. آنها چندی پیش در نامه‌ای از مواضع پیر موتلفه تقدیر کردند و عسگراولادی هم 48 ساعت بعد پاسخ نامه آنان را منتشر کرد. حالا دومین نامه این هفت نفر درخصوص مسایل سیاسی و سیاست خارجی ایران و گلایه‌هایی درخصوص عملکرد دولت خطاب به پیر موتلفه نوشته شده است.

متن این نامه در ادامه آمده است؛

چه زیباست در شرایطی که راه‌های گفت‌وگو و تعامل خردمندانه و دلسوزانه را از یکدیگر دریغ کرده‌ایم، به ایجاد کورسوی امیدی که بتوان در آن بر سر حداقل‌ها مبتنی بر احترام متقابل و دغدغه‌های مشترک گپ و گفتی رقم زد، همت گمارده‌اید. مهم نتیجه و فرجام عملی این مکاتبات نیست. از آن برتر نفس انجام این امر است. چه اینکه بخش مهمی از مجادله‌ها و سوءبرداشت‌هایی که در سالیان اخیر بر ما رفته است، در نتیجه بستن همه منفذها و فقدان درک مشترک از یکدیگر و نبود همت عالی برای انباشت سرمایه‌های ملی در تمامی سطوح جهت نیل به اهداف مشترکمان که تعالی ایران عزیز، اسلام رحمانی و ارزش‌های انقلاب اسلامی‌مان است. همان‌طور که می‌دانید، ما دچار بن‌بست در گفت‌وگو شده‌ایم و هرچه جلوتر می‌رویم این انسداد بزرگ‌تر و سترگ‌تر می‌شود. از اینکه به سهم خود بر این دیوار بلند بی‌اعتنایی نقبی زده‌اید از شما سپاسگزاریم.

دغدغه بزرگ ما حرمت و میراث تشیع و ارزش عمومی جامعه و دولت دینی است. اگر این فرصتی که در اختیار دینداران گذاشته شده به پایان خوشی نرسد، همه ما مسوولیم. چه آنها که مستقیما موجب ناکارآمد نشان دادن دولت دینی و میراث دینی‌مان شده‌اند و چه آنهایی که بهترین فرصت‌ها را از فرزندان این ملت گرفته و به بهانه‌های واهی آنها را خانه‌نشین کرده. اما چه کنیم که ما همگی بر این کشتی سوار هستیم و ره به مقصد یکسانی می‌بریم. اما باید بدانید که اگر نتوانیم به خواست و آرمانی که انقلاب برای تحقق آن صورت گرفت نایل آییم، مسوولیت همه ناکارآمدی‌ها و بحران‌ها و تهدیدهایی که کلیت کشور را دربرمی‌گیرد بر عهده ماست. نگاه ما به جریان اصلاح‌طلبی، تکیه بر رقابت‌های صرف سیاسی و رفتارهایی شبیه مجادلات قبیله‌ای نیست. جریان اصلاح‌طلبی برآمده از خواست و مطالبات تاریخی قدیمی ملت ایران است. این خواست و مطالبه تاریخی در انقلاب مشروطه، نهضت ملی نفت، انقلاب اسلامی و حماسه دوم خرداد 76 از سوی قاطبه ملت ایران درخواست شده است.

جریان اصلاح‌طلبی مرهون نواندیشی در تمام عرصه‌ها با تاکید بر پایه‌های اصلی کشور و انقلاب است. چه در تئوری و چه در عمل، اصلاح‌طلبی تنها با تکیه و حمایت از کلیت ساختارهای نظام معنا می‌یابد. در غیر این صورت اصلاح‌طلبی معنایی ندارد. آنها در تلاش هستند تا ناشیانه اصلاحات را به براندازی یا هم‌آغوشی با جریانات معاند متهم نمایند، یا معنای اصلاحات را نمی‌فهمند یا می‌دانند و ماموریتی دیگر دارند.

اما این بدان معنا نیست که همه اقداماتی که چه به نام اصلاحات و چه به نام اصولگرایی انجام شده، محل دفاع دارد. هم برخی از اصلاح‌طلبان ما در بسیاری از حوزه‌ها دچار اشتباه و اهمال‌ شده‌اند و هم برخی از اصولگرایان بسیاری از فرصت‌ها را از کشور ستانده‌اند. اما یادمان باشد که اختلافات ما تنها به انتخابات 88 مربوط نمی‌شود. از ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی ما نگاه‌های متفاوتی به مسایل داشته‌ایم. مهم‌ترین فراز تاریخی این اختلافات به جدایی مجمع روحانیون مبارز از جامعه روحانیت مبارز مربوط می‌شود.

بزرگان هر دو تشکل، از مریدان و شاگردان امام بودند. اما در حضور ایشان و با اجازه و تایید ایشان این انشعاب صورت گرفت. اما می‌پذیریم که همان‌طور که دوستان ما از شعار مبارزه با اسلام آمریکایی برای حذف شما و دوستان‌تان بهره بردند، در کارنامه دوستان و همفکران شما نیز از این دست سوءاستفاده‌ها کم نبوده است. چه آنکه پرونده دوستان اصولگرا از این حیث پربارتر است.

گاهی آتش رقابت آنقدر بالا گرفته که نگرانی از حذف فیزیکی نیز به‌وجود آمده است!چرا کاری با اعتبار ایران کرده‌ایم که هر بار که هموطنان‌مان به سفر خارج می‌روند ـ که به برکت سیاست‌های دولت، این مشکل هم حل شده است ـ از این همه پیشرفت همسایگان، انگشت حیرت و حسرت به دندان می‌گزند. اینکه چرا کشورشان با این همه ثروت و موقعیت‌های استثنایی مردمانش به این حال و روز افتاده‌اند؟در حالی که ظرفیت انقلاب اسلامی و ایران بزرگ بسیار فراتر از این شرایط است.

تحولات یکی، دو سال اخیر در منطقه نشان داده موسم جدیدی از راه رسیده است. با اینکه انقلاب اسلامی مشارکت عمومی زنان ایران را تسهیل کرده، بعضا نداهایی در مراکز قانونگذاری برمی‌خیزد که با روح جامعه مدنی و کرامت انسانی در تعارض است. زنان ایران به عنوان نیمی از پیکره اجتماعی ایران نقش بی‌بدیلی در رشد و نوسازی و ارتقای معنویت ایران دارند. نمی‌توان به پرسش‌های مهم نسل جدید بی‌توجه ماند و به سوال‌های امروزین آنها پاسخ‌های کهنه و ناکارآمد داد. امروز همچنان نیازمند اجرای بدون تنازل قانون اساسی در تمامی ارکان و سطوح هستیم.

ما به همه ارکان قانون اساسی پایبندی داریم. استفاده مقطعی و دل‌خواسته از این قرارداد ملی و فراموشی بخش‌های اصلی که به حقوق مردم و تکالیف حکومت‌ها مربوط است، نوعی سوءاستفاده از قدرت و بازی با کلمات و یک رفتار بی‌پر‌نسیب است. ولی فارغ از این مجادلات، ما هنوز می‌توانیم با تکیه بر داشته‌های خود شرایط را برای زندگی مردم آسان‌تر نماییم.

ما هنوز چهره‌ها و شخصیت‌هایی را در میان جامعه داریم که می‌توانیم از اعتماد ملی ایرانیان برای عبور از این بحران‌ها سود ببریم. منوط بر اینکه این فرصت‌ها از دست نرود. بزرگانی چون سیدمحمد خاتمی، هاشمی‌رفسنجانی و ناطق‌نوری می‌توانند در این بزنگاه‌های تاریخی نقش ملی و میهنی خویش را ایفا نمایند. ما برای عبور از بحران فقط به مردان رزم و امنیت نیاز نداریم، به مردان پخته سیاست بیشتر محتاجیم. عرصه سیاست، بستر کنش و تعامل سیاستمداران است نه رجال دیگر.

هرکس را برای کاری ساخته‌اند. زبان سیاست زبان دیگری است. بدیهی است یکی از مهم‌ترین اتفاقات در انتخابات پیش‌رو، بازگرداندن شرایط بازی سیاست در این عرصه است. در پایان امیدواریم طرح این موضوعات به شفاف شدن مسایل و کمک به درک متقابل و ارایه راهکارهای خداپسندانه جهت کمک به بهبود زندگی هموطنانمان نماید. برای شما و دوستان همفکرتان آرزوی توفیق داریم. ابراهیم اصغرزاده، الیاس حضرتی، جواد حق‌شناس، سعید لیلاز، رضا نوروززاده، مسعود سلطانی‌فر و اسماعیل دوستی

نامه نیوز