اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نام،جا،استاد؛ موانع دانشگاه احمدی‌نژاد



دانشگاه احمدی‌نژاد , دانشگاه ایرانیان

نام،جا،استاد؛ موانع دانشگاه احمدی‌نژاد

دانشگاه «ایرانیان» که برای احمدی‌نژاد بود و کلی جنجال به پا کرده بود، حالا حتی اسمش هم با منع قانونی مواجه شده است. به‌طوری که به گفته مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد، غیرانتفاعی و غیردولتی وزارت علوم، شروع فعالیت دانشگاه محمود احمدی‌نژاد با عنوان «ایرانیان» غیرقانونی است.

دیروز، غلامعلی نادری، مدیر کل دفتر آموزش‌های آزاد، غیرانتفاعی و غیردولتی وزارت علوم درباره مسائل مطرح شده در بررسی مجدد وضعیت دانشگاه ایرانیان در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، گفت: دانشگاه محمود احمدی‌نژاد که با عنوان ایرانیان در بین مردم جا افتاده، با وجود گرفتن موافقت اولیه، هنوز موفق به اخذ موافقت اصولی از وزارت علوم نشده است و برای رسیدن به این مساله باید مشکلات وارد شده به اسا‌سنامه و مصوبه احداث دانشگاه را برطرف کند.

 

البته او درباره اشکالات گرفته شده به دانشگاه رییس دولت قبلی، به سه نکته اشاره کرد؛ اولین مورد که به قول نادری از مهم‌ترین ایرادات است، ارسال نشدن اسامی هیات موسس دانشگاه به صورت رسمی به وزارت علوم است.

دومین مورد هم، ابلاغ نشدن فضای راه‌اندازی این موسسه به وزارتخانه است، زیرا ابتدا باید فضا تعیین شود تا مسئولان از محل بازدید کنند. سومین ایراد هم منع قانونی فعالیت دانشگاه احمدی‌نژاد با اسم «ایرانیان» بود.

 

زیرا موسسه‌ای با این عنوان مجوز خود را در سال 81 دریافت کرده و در حال حاضر به‌صورت مجازی مشغول به فعالیت است. بنابراین مسئولان دانشگاه ایرانیان در زمان ثبت‌نام این دانشگاه در اداره ثبت به مشکل برخواهند خورد و به دلیل سابقه فعالیت موسسه ایرانیان فعال، حق با این موسسه خواهد بود.

 با توجه به این موضوعات و البته بحث جذب دانشجو در این دانشگاه، نادری در گفت‌وگو با فارس ادامه داد: در روزهای گذشته در شرایطی صحبت از بررسی مجدد وضعیت دانشگاه ایرانیان در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی شد که این موسسه در درجه اول باید موافقت اصولی خود را دریافت کند و پس از رفع ایرادات مربوط به فضا، موافقت قطعی بگیرد و بعد از آن صحبت از جذب دانشجو شود. به این ترتیب، براساس صحبت‌های دفتر آموزش‌های آزاد، غیرانتفاعی و غیردولتی وزارت علوم، با وجود مشکلات موجود، آغاز فعالیت این موسسه و حتی اخذ موافقت اصولی آن به مشکل بر خواهد خورد.

مجوز تاسیس دانشگاه ایرانیان در روز‌های آخر دولت دهم، توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی صادر شد. البته در همان ابتدا هم مخالفت عده‌ای از کارشناسان و مجلسی‌ها را به دنبال داشت، به‌طوری که آن‌ها می‌گفتند شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در هفته‌های اخیر عجولانه و سراسیمه مصوبه‌ای برای تاسیس این دانشگاه صادر کرده و این اقدام احمدی‌نژاد غیرقانونی بوده است.

 

حالا چه اقدام غیرقانونی باشد و چه قانونی، تا به امروز که مجوز آن لغو نشده و تنها هر از چند گاهی ایراداتی به آن گرفته می‌شود. با این حال، سال 88 به‌طور کلی در بخشنامه‌ای از سوی وزارت علوم، تاکید شده بود درخواست‌های جدید برای تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی در تهران و شهرستان‌های کشور بررسی نشود.

حتی سال گذشته، باز هم تاکید شده بود به‌علت اشباع‌شدن تعداد موسسات غیردولتی در تمام استان‌های کشور، فعلا مجوز جدیدی صادر نمی‌شود و فقط مجوز راه‌اندازی موسسات غیرانتفاعی تک‌جنسیتی برای مراکز هر استان صادر خواهد شد. ولی با این حال، گویا دانشگاه احمدی‌نژاد شامل این بخشنامه‌ها و تاکید‌هایش نشده است.

 

البته قاسم جعفری، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید: «ابتدا باید گفت چه کسی این مجوز را صادر کرده؟ خب مشخص است که شورای انقلاب فرهنگی این مجوز را داده است. ولی اگر شورا مجوز را داده و این مشکلات و ایرادات به آن وارد است، پس باید گفت این شورای انقلاب فرهنگی است که مشکل دارد. ولی به نظرم بهتر است به جای دید سیاسی، نگاهی تحقیقی به موضوع داشته باشیم.»

جعفری معتقد است به شورای انقلاب فرهنگی اعتماد دارد. او ادامه می‌دهد: «اگر آن‌ها اعلام کنند اشتباه کرده‌ایم که دیگر بحثی نمی‌ماند ولی اگر بگویند ایرادهایی وجود دارد، خب به نظرم ایرادات قابل رفع است.» به گفته دبیر کمیسیون آموزش مجلس، شخصیت‌های برجسته‌ای عضو شورای انقلاب فرهنگی هستند؛ افرادی که از زمان حضرت امام بوده‌اند و تا به الان هم در شورا باقی‌مانده‌اند.

جعفری درباره ابلاغ رسمی نشدن اعضای هیات موسس دانشگاه ایرانیان می‌گوید: «در حال حاضر، تقریبا 400 موسسه غیرانتفاعی در کشور وجود دارد که هیات امنای خیلی از آن‌ها تکمیل نشده است. به این ترتیب، به نظر من، اگر برای آن‌ها سخت گرفته نشده و آن‌ها به کار خود ادامه داده‌اند، الان هم نباید به این دانشگاه سخت گرفت. من می‌گویم همه بیایند جواب دهند. اگر تمام این دانشگاه‌ها همه موارد اصولی را رعایت کرده بودند، من حرفی ندارم و دانشگاه احمدی‌نژاد هم باید رعایت کند.»

او همین‌طور با توجه به مشابهت اسمی این دانشگاه با موسسه دیگری ادامه می‌دهد: «به نظر من این قسمت باید تحقیق می‌شد. الان برای انجام یک پایان‌نامه، با یک جست‌وجوی مختصر می‌توان فهمید مشابهت اسمی وجود دارد، چطور در موضوعی به این بزرگی اعلام نشده است؟! البته به نظرم این مشکل وزارت علوم و اداره امور است که این موضوع را بررسی نکرده‌اند.» به گفته جعفری، بحث فضای دانشگاه هم این‌گونه است که خیلی از دانشگاه‌های کشور ابتدای کارشان با ساختمانی اجاره‌ای بوده است. درنهایت به اعتقاد او، این موارد ایرادات فنی است که باید رعایت شود.

در ادامه مشکلات حقوقی دانشگاه احمدی‌نژاد، نعمت احمدی، حقوقدان به «بهار» می‌گوید: «این ایراداتی که به این دانشگاه گرفته شده، بیشتر شکلی است و برطرف می‌شود. به نظر من شرایط دیگر مهم‌تر از این موارد است؛ شرایطی از جمله این‌که آیا ترکیب، استادیار، دانشیار و استاد انجام شده است یا خیر؟ به نظرم این موارد مسائل ماهوی موضوع است که مهم‌تر از شرایط شکلی این دانشگاه باید بررسی شود.»به گفته احمدی، دانشگاه آزاد هم برای اولین‌بار که شروع به کار کرد، ساختمانی اجاره‌ای در خیابان فلسطین داشت. از طرفی هم در هیچ کجای قانون ذکر نشده است ساختمان دانشگاه باید ملک شخصی باشد.

این حقوقدان ادامه می‌دهد: «اگر مجوز دانشگاه مطابق آیین‌نامه وزارت علوم رعایت شده، پس موضوع حل است ولی اگر بحث هیات موسس و موارد الزامی رعایت نشده باشد، مجوز به ذات وجود قانونی ندارد زیرا شکل و ماهیت ماهوی آن رعایت نشده است.»احمدی همچنین می‌گوید: «الان چند سال است که می‌خواهیم در گروه تاریخ دانشگاه مجوز نشریه علمی و پژوهشی بگیریم ولی نتوانسته‌ایم. خب حالا احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری بوده و توانسته خیلی سریع مجوز بگیرد ولی باید موارد لازم را رعایت کند. مواردی از این دست که آیا استادانی که بتوانند رشته‌های دانشگاه او را تدریس کنند، وجود دارند یا اصلا معرفی شده‌اند یا خیر؟»/بهار

 


ویدیو مرتبط :
احمدی نژاد در دانشگاه امیرکبیر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دانشگاه عارف رقیب دانشگاه احمدی نژاد شد/ هدیه یک استاد به رئیس جمهور



اخبار ,اخبار دانشگاه ,رقیب دانشگاه احمدی نژاد

 

اخبار دانشگاه - آموزش عالی در هفته ای که گذشت؛
دانشگاه عارف رقیب دانشگاه احمدی نژاد شد/ هدیه یک استاد به رئیس جمهور

دانشگاههای کشور در هفته ای که گذشت با حواشی متعددی روبرو بودند، دانشگاه مادری که هنوز رئیس ندارد، ماجرای راه اندازی دانشگاه محمدرضا عارف در تهران، برگزاری مراسم روز استاد با حضور رئیس جمهور، بررسی وضعیت مصرف مواد مخدر در میان دانشجویان از جمله این اخبار به شمار می آیند.

رقیب دانشگاه احمدی نژاد مجوز دارد!
به گزارش مهر، حال که این روزها تب حاشیه های دانشگاه ایرانیان احمدی نژاد فرونشسته، تنور دانشگاه محمدرضا عارف داغ شده و از وزارت علوم خبر می رسد این دانشگاه مجوز فعالیت هم دارد. پیش از این طی دو سه هفته گذشته اخباری مبنی بر فعالیت دانشگاه غیردولتی محمدرضا عارف به گوش رسیده بود و با پیگیری از مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم در نهایت مشخص شد که دانشگاه خوارزمی، منتسب به محمدرضا عارف، غیردولتی است. این دانشگاه در تهران فعالیت خود را بعد از معین کردن اعضای هیأت امنا آغاز خواهد کرد.

دانشگاه مادر هنوز رئیس ندارد
وقتی سخن از برگزاری شورای منتخبان رئیس دانشگاه به میان می آید، ناخودآگاه جلسات هیأت امنای دانشگاه آزاد برای تعیین روسای این دانشگاه تداعی می شود. حال این اتفاقات مشابه در دانشگاه تهران و برای انتخاب رئیس جدید هر روز پر رنگ تر می شود.

این روزها خبر از برگزار جلسات 51 منتخب دانشگاه تهران برای مشخص شدن رئیس شنیده می شود و 6 کاندید هم معین شده، حال باید دید امروز پنجشنبه کدام یک از 6 کاندید شانس انتخاب و نشستن بر کرسی چهار ساله ریاست دانشگاه تهران را دارند.

عدم اطلاع رسانی به موقع از سوی دانشگاههای مجری دکتری
از روز شنبه 20 اردیبهشت ماه، دانشگاههای دولتی کشور کار بررسی سوابق تحصیلی داوطلبان دعوت شده به مصاحبه در آزمون دکتری 93 را آغاز خواهند کرد. رسم بر این است پیش از آغاز این روزهای حساس، دانشگاهها درباره مدارک لازم برای مصاحبه و مبلغی که باید برای حضور در فرایند بررسی سوابق پرداخت شود، توضیحاتی را در سامانه های خود منتشر می کنند. اما امسال تنها 17 دانشگاه در چند روز باقیمانده به برگزاری مصاحبه اطلاع رسانی کرده اند و بیش از 70 دانشگاه مجری برگزاری دوره دکتری، هنوز اطلاع رسانی نکرده اند که جای تامل دارد!

بر دانشگاه آزاد حاکمیت کنید
فرجی دانا در سه شنبه ای که گذشت به کمیسیون آموزش مجلس رفت تا پاسخگوی سوالات برخی نمایندگان باشد.

پاسخ به یکی از سوالات اما برای وی دردسرساز و این سوال، سوال ملی شناخته شد. قاسم جعفری یک عضو کمیسیون آموزش از وزیر علوم درباره علت لغو سخنرانی جلیلی در دانشگاه آزاد پرسید و وقتی فرجی دانا اعلام کرد که باید از دانشگاه این سوال پرسیده شود، جعفری تاکید کرد که "وزارت علوم مجوز به دانشگاه‌ ها می‌ دهد و رشته‌ های جدید را تصویب می‌ کند و نظارت هم شما انجام می‌ دهید، پس همانطور که نظارت می‌ کنید، باید اعمال حاکمیت کنید و ما باید مدیریت واحد آموزش عالی در کشور را داشته باشیم و نه اینکه هرکس برای خودش اعمال سلیقه کند."

هدیه ای که رئیس جمهور از یک استاد گرفت
این هفته مراسم تقدیر از استادان نمونه کشوری با حضور رئیس جمهور در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. 14 استاد کشور با دریافت لوح تقدیر و 10 عدد سکه به عنوان استاد برتر سال 92 شناخته شدند. یکی از استادان نمونه کشوری نیز پیش از دریافت هدیه خود، یک قلم به رئیس جمهور هدیه داد.

توسعه رشته برای دانشگاههای فاقد امکانات رفاهی ممنوع شد
رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم به همراه معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت در اولین جلسه مشترک خود یادآور شدند به دفاتر شورای گسترش دو وزارتخانه علوم و بهداشت اعلام شده از ارایه مجوز توسعه رشته به دانشگاه‌ هایی که زیرساخت لازم رفاهی و خوابگاهی متناسب با رشته های مذکور را ندارند خودداری شود.

شیوع مواد سبک در خوابگاه های دانشجویی!
صدیقی در پاسخ به سئوالی در زمینه سوءمصرف مواد درخوابگاه ها و برنامه دو وزارت دراین زمینه گفت:  تحقیقی به طور منظم در مجموعه خوابگاهی و دفاتر مشاوره وزارت علوم در خصوص این ناهنجاری ها صورت گرفته و ناهنجاری هایی در این زمینه در مجموعه دانشگاهی وجود دارد بسیار کمتر از کلان کشور است ولی نباید در همین حد هم در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد.

آیتی نیز در این زمینه گفت: در خصوص اینکه چه درصدی از دانشجویان مبتلا به سوء مصرف مواد هستند طرحی کشوری با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، وزارت بهداشت و وزارت علوم انجام شد، اطلاعات طرح نشان می داد وضعیت سوء مصرف مواد در بین دانشجویان کل کشور از درصد جامعه بسیار پایین تر است. در این طرح موادی که پژوهش شده بود به دو مواد سبک و سنگین تقسیم شده بود که مواد سبک سیگار و قلیان و مواد سنگین موادی مانند تریاک، شیشه، کراک و ... شامل می شد که بیشترین شیوع در قسمت مواد سبک بود.

دانشگاهها می توانند از اساتید یکدیگر استفاده کنند
جعفر میلی منفرد معاون آموزشی وزارت علوم در نشست با اساتید دانشگاه علم و صنعت گفت: ما باید به دانشگاه ها قدرت بالاتری برای اختیاراتشان ارائه دهیم و تاکید می کنیم دانشگاه ها می توانند استادان خود را از سایر دانشگاه ها انتخاب کنند. در همین زمینه آئین نامه ای در حال تهیه است که در 6 ماه اول سال به دانشگاه ها ابلاغ می شود.

شروط معدل و سن برای پذیرش در بورس داخل
دستورالعمل موقت بورس داخل کشور با استناد به آیین نامه اجرایی بورس تحصیلی داخل کشور مصوب سال 69، ابلاغ شد و اعلام شد که متقاضیان بورس(دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره دکتری) علاوه بر احراز شرایط ماده 4 آیین نامه باید در بین دانشجویان رشته تحصیلی خود در دوره کارشناسی ارشد حائز ده درصد اول رتبه ها بین ورودیهای همزمان خود در دانشگاه محل تحصیل بوده و نیز معدل دوره کارشناسی باید حداقل 15 و معدل دوره کارشناسی ارشد وی باید حداقل 17 باشد. سن متقاضی در زمان پذیرش در دوره دکتری نباید بیش از 30سال باشد (مدت خدمات سربازی به آن اضافه می شود.)
اخبار دانشگاه - مهر